Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laa2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik heb voor mijn oude laptop (Compaq evo n1020v) een SSD (Transcend 32GB 2.5", IDE) gekocht en ingebouwd. Ik weet dat XP niet ideaal is voor een SSD maar Win7 trekt de laptop (net) niet.
(En eerlijk gezegd valt het resultaat me erg tegen :-( )

WinXP ondersteunt bijvoorbeeld het TRIM commando niet. Dit betekent dat (na verloop van tijd) bij elke schrijfactie de benodigde ruimte op de SSD eerst leeg gemaakt moet worden voordat geschreven kan worden. Dit gaat duidelijk ten koste van de perfomance van de SSD.

Het verdient, onder andere daarom, sterk de voorkeur om XP te tweaken voor een SSD,
Ik kan echter nergens een volledig overzicht vinden van nuttige tweaks.
Daarom dit Topic.

Wat ik wel gevonden heb (onder andere hier: Het grote SSD topic ~ Deel 8).
  • De prefetch moet uit staan. SSD's zijn zo snel dat dit geen zin heeft, maar wel schrijfacties kost.
  • De partities moeten aligned zijn (dat zijn ze ook in mijn geval volgens AS).
  • ca 10% van de SSD moet buiten de partities blijven om de performance en levensduur te vergroten.
  • Indexeren heeft geen zin, als gevolg van de snelheid van de SSD. (Mijn ervaring is echter anders!!).
Ik wil hier een verzamelbak van nuttige tips voor Windows XP op een SSD laten ontstaan, zodat iedereen die een oude PC of laptop wil opknappen met een SSD deze tips kan gebruiken.

Als het werkt, blijf er af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
gebruik perfect disk 11, deze heeft een speciale functie voor optimalisatie ssd. Hetzelfde als trimfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Aangezien dit topic geen betrekking heeft op Overclocking & Tweaking en specifiek is gericht op SSD's is het meer op zijn plaats in Opslagmedia & I/O Controllers. Een schopje die kant op dus. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
Laa2 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:21:
Ik heb voor mijn oude laptop (Compaq evo n1020v) een SSD (Transcend 32GB 2.5", IDE) gekocht en ingebouwd. Ik weet dat XP niet ideaal is voor een SSD maar Win7 trekt de laptop (net) niet.
(En eerlijk gezegd valt het resultaat me erg tegen :-( )

WinXP ondersteunt bijvoorbeeld het TRIM commando niet. Dit betekent dat (na verloop van tijd) bij elke schrijfactie de benodigde ruimte op de SSD eerst leeg gemaakt moet worden voordat geschreven kan worden. Dit gaat duidelijk ten koste van de perfomance van de SSD.
Ik denk dat het ontbreken van het TRIM commando wel zal meevallen, er bestaat ook nog zoiets als GC.
( Wikipedia: Garbage collection )
Het TRIM commando komt namelijk ook niet door bij raid controllers en dit gaat ook goed.
Dat de snelheid tegen valt kan kloppen, dit is normaal bij lage capaciteiten.
Er zijn namelijk minder flash chips die parallel samen werken.
Het kan natuurlijk ook aan de gebruikte controller en flash chips liggen.