Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb een probleem,

Na Ubuntu te hebben geïnstalleerd op mijn laptop (met ACPI workarounds ingeschakeld) boot ubuntu alleen met beeld met de volgende parameters:

pci=noacpi --> wel beeld in de goede resolutie maar geen toetsenbord
nomodeset --> wel beeld maar niet in de goede resolutie wel toetsenbord

Zonder parameters of met i915.modeset=1 of i915.modeset=0 blijft het scherm zwart.

De laptop maakt gebruik van de Nvidia optimus techniek, ik weet dat ik dan naar waarschijnlijkheid de GT555M niet kan gebruiken maar hij zou toch op z'n minst moeten booten met de intel IGP.

Iemand ervaring hiermee of iemand die weet hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je tijdens booten al eens shift ingedrukt en gekeken of 1 van de menu opties het probleem oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
shift-key indrukken is niet nodig, grub wordt standaard al opgestart. De enige opties die ik kan kiezen zijn
normaal opstarten --> werkt niet (tenzij ik met 'e' de bootopties verander)
recovery mode --> niet geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:54
Ah! Heb sinds gisteren mijn Ubuntu aan de gang! Was inderdaad ff kloten maar met wat zoekwerk is er uit te komen. Ik zal proberen een opsomming te maken van de problemen en oplossingen die ik ben tegengekomen. Wellicht is het handig dit uiteindelijk op de een of andere manier op te nemen in de topicstart van Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic?
De X5QSF is niks anders dan een specifiek model van de N55SF ;)

noot: ben zelf nog een redelijke Linux-noob, dus vergeef me fouten in de terminologie, of liever nog; verbeter ze en vul aan! :)

Korte vertaling van deze post (credits naar deze mensen!). Zij hebben de installatie beschreven, inclusief korte guide om Bumblebee aan de gang te krijgen. Bumblebee is een opensoure Optimus driver, zodat je (vooralsnog moet je wel zelf kiezen bij aanroep van het programma) kunt kiezen of je de Intel of Nvidia kaart wilt gebruiken.

Allereerst installatie:
  1. Bij booten vanaf de installatie cd/usb stick moet je bij het eerste Ubuntu splashscreen (waar je dat mannetje en toetsenbord ziet onderin) op een toets drukken zodat je in het bootmenu komt.
  2. Daarna druk op je F6 voor bootopties en vink je "acpi=off" aan, óf "no modeset". Bij de eerste optie werkt je touchpad niet en heb je 'normale' graphics (van de Intel kaart), bij de tweede heb je wel touchpad maar brakke resolutie (640*480 meen ik).
  3. Als het goed is kan je verder de normale installatieprocedure volgen. Let wel even op: helaas was het bij mij zo dat als ik te lang niks met de muis deed het scherm op zwart ging (backlight nog wel aan) en ik daar niet meer vanaf kwam zonder een harde reset. Dus blijf even in de buurt en zorg dat je iedere paar minuten ff de muis beweegt voor de zekerheid. Installatie duurt sowieso niet lang :)
  4. Bij de eerste keer opstarten selecteer je de bovenste optie in Grub en druk je op 'e' om de opstartparameters aan te passen: hier voeg je een regel toe met 'acpi=off' (toevoeging verdwijnt weer bij volgende reboot!) en druk op 'ctrl-x' of 'F10' om op te starten.
  5. Blacklist nouveau (naar ik begrepen heb is dit een opensource videodriver). Open een terminalvenster (Ctrl-Alt-T) en voer in:
    code:
    1

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

Voeg in het bestand de regel
    code:
    1

blacklist nouveau
    toe.
  6. Voeg vanuit de terminal de volgende repositories toe:
    code:
    1
    2
    3

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
    sudo apt-get update
    sudo apt-get upgrade

Dit update het een en ander...
  7. Bumblebee installeren vanuit terminal:
    code:
    1
    2
    3
    4

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
    sudo apt-get update
     sudo apt-get install bumblebee
     sudo usermod -a -G bumblebee [i]JouwGebruikersnaam[/i]

en start opnieuw op met acpi=off (opnieuw toevoegen, vorige is verdwenen!)
  8. In de Dash-home 'Additional Drivers' openen en de “NVIDIA accelerated graphics driver (version current)” installeren. Daarna opnieuw opstarten op de normale manier, dus zonder acpi=off.
  9. Nu een raar iets; verwijder de eerder geïnstallerde Nvidia driver bij 'Additional Drivers'
  10. Open weer een terminal en voer in:
    code:
    1

sudo apt-get install bumblebee

En start opnieuw op.
  11. Nu zou als het goed is het videokaart gedeelte moeten werken! Je kunt dit testen door in een terminal
    "glxspheres" en "optirun glxspheres" te vergelijken. Alle applicaties die je opstart met "optirun appnaam" gebruiken de Nvidia kaart, op de normale manier wordt de Intel kaart gebruikt. De ontwikkelaars van Bumblebee zijn hard aan het werk dit op een intelligente automatische manier te laten lopen...
  12. Bij de meeste Asus laptops is er ook een probleem met (waarschijnlijk) de usb 3.0 driver. Als je Hibernate/Suspend wilt gebruiken moet er nog wat aangepast worden. Ik ga er vanuit dat je swap partitie goed geïnstalleerd is (als swap geformatteerd en UUID moet goed staan). Volgende instructies komen van deze site. Onderaan die site staat nog een link de evt nuttig kan zijn als eea niet werkt.
  13. Open een terminalvenster en voer in:
    code:
    1

gksudo gedit /etc/pm/sleep.d/20_custom-ehci_hcd

Dit opent/creëert een bestand waarin je het volgende script zet:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46

#!/bin/sh
    #inspired by http://art.ubuntuforums.org/showpost.php?p=9744970&postcount=19
    #...and http://thecodecentral.com/2011/01/18/fix-ubuntu-10-10-suspendhibernate-not-working-bug    
    # tidied by tqzzaa :)

VERSION=1.1
    DEV_LIST=/tmp/usb-dev-list
    DRIVERS_DIR=/sys/bus/pci/drivers
    DRIVERS="ehci xhci" # ehci_hcd, xhci_hcd
    HEX="[[:xdigit:]]"
    MAX_BIND_ATTEMPTS=2
    BIND_WAIT=0.1

unbindDev() {
      echo -n > $DEV_LIST 2>/dev/null
      for driver in $DRIVERS; do
        DDIR=$DRIVERS_DIR/${driver}_hcd
        for dev in `ls $DDIR 2>/dev/null | egrep "^$HEX+:$HEX+:$HEX"`; do
          echo -n "$dev" > $DDIR/unbind
          echo "$driver $dev" >> $DEV_LIST
        done
      done
    }

bindDev() {
      if [ -s $DEV_LIST ]; then
        while read driver dev; do
          DDIR=$DRIVERS_DIR/${driver}_hcd
          while [ $((MAX_BIND_ATTEMPTS)) -gt 0 ]; do
              echo -n "$dev" > $DDIR/bind
              if [ ! -L "$DDIR/$dev" ]; then
                sleep $BIND_WAIT
              else
                break
              fi
              MAX_BIND_ATTEMPTS=$((MAX_BIND_ATTEMPTS-1))
          done  
        done < $DEV_LIST
      fi
      rm $DEV_LIST 2>/dev/null
    }

case "$1" in
      hibernate|suspend) unbindDev;;
      resume|thaw)       bindDev;;
    esac

Sla de code op en sluit het editvenster
  14. Geef het script executable permission, dus invoeren in terminal venster:
    code:
    1

sudo chmod 755 /etc/pm/sleep.d/20_custom-ehci_hcd
  15. Als het goed is moeten Hibernate en Suspend nu beide goed werken. Bij mij gaat 't als een trein!
Er zijn ook nog een aantal probleempjes die ik nog niet heb kunnen oplossen, dus mocht iemand anders dat wel kunnen dan hoor ik dat graag:
- Bluetooth heb ik nog niet aan de gang. Kan wel bovenin de menubalk BT aan en uit zetten, maar in het settings venster verandert er niks en kan geen andere apparaten vinden (volgens mij staat ie ook nog steeds uit).
- Subwoofer uitgang werkt niet; dus geluid is niet zo goed als in Win7 :(

Verder kan ik concluderen dat de rest vooralsnog allemaal redelijk out-of-the-box lijkt te werken. Wireless aan/uit togglen gaat goed, mediatoetsen werken in Banshee (start nog niet automatisch op als ik op play druk), andere function keys zoals geluid/helderheid/scherm uit/slaapstand werken ook goed.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Ja, kwam gisteren ook die post tegen, alleen is het bij mij zo dat het na stap 10 mis gaat. Bij dat opnieuw opstarten wordt het scherm eerst wit/grijs en dat fade dan langzaam vanaf de zijkanten naar zwart... ziet er niet zo heel best uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
En daarna doet ie niks meer? Dus alleen zwart scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
daarna zet ik hem snel uit voor dat het mijn GPU sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb vandaag ook wat zitten klooien met de sound drivers, uiteindelijk kreeg ik ook een fijn wit/grijs scherm waarvan de zijkanten naar zwart faden haha. Kon daarna niet meer in Ubuntu komen, lijkt erop dat bublebee ook overstuur is :P
Net dus maar ff opnieuw geinstalleerd na wat andere dingen geprobeerd te hebben. Zal een kijken of alles weer aan de gang is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Alles draait weer prima :)
Eigenlijk geen problemen tegengekomen verder.
Enige puntje is, maar dat is niet Asus specifiek maar ligt aan de Oneiric release, dat m'n mail indicator niet werkt met Evolution. Lijkt het weer te doen :S Geen idee waarom verder :S
En natuurlijk de Subwoofer uitgang die niet werkt, da's nog steeds erg jammer. Geeft toch wat minder brak geluid als ie het wel doet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thedr op 04-01-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Kwam vandaag de bugmelding tegen op launchpad van de niet werken de externe subwoofer onder Ubuntu. Er is een patch voor in de testfase, even geduld nog, er wordt dus aan gewerkt :) Heb mezelf daar voor de maillist aangemeld, I'll keep you informed :)

@Whatson: heb jij 't al aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
nope... ik heb het al 2x geprobeerd met een wubi install van ubuntu... moet het nog een keer proberen door ubuntu zelf op de hdd te installeren, maar tot nu toe lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ah je bent via Wubi aan 't klooien... ik heb em als dualboot geinstalleerd. Lijkt me dat dat bij jou ook zou moeten lukken, goede kan dat het dan wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Even een update: na een lange tijd niet meer geprobeerd te hebben ubuntu te installeren op mijn laptop, typ ik dit nu vanuit Ubuntu :)

Ubuntu 12.04 boot zonder problemen (en extra bootopties) en kon ik dus makkelijk installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ben eens benieuwd dan hoe de update hier gaat lopen :) Ik wacht iig even tot de officiële release, maar dit stemt iig zeer hoopvol. Hoop dan eigenlijk ook eindelijk eens de subwoofer aan de gang te kunnen krijgen. Dat is eigenlijk nog mijn enige puntje van kritiek op Linux momenteel. Voor de rest werkt het heerlijk; ben nu ook al een tijdje aan het experimenteren met Gnome 3.2/3.4 ipv Unity, wat erg goed bevalt overigens, maar ik wacht even tot 12.04 voor ik een meer definitief oordeel ga vellen. Switchen kan iig sowieso altijd makkelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
bumblebee 3.0 werkt hier zonder problemen op ubuntu 12.04 beta 2

Het enige probleem is nog Suspend en de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venta
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Whatson schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:27:
Het enige probleem is nog Suspend en de subwoofer.
Beste,

ik weet niet goed waar ik anders met dit probleem terecht moet, daarom vraag ik het maar even hier.
Ik heb de asus x5qsf, maar de externe sonicmaster subwoofer werkt niet meer. De subwoofer zelf doet het wel, is getest op een andere laptop. De aansluiting zelf zit ook niet los. Heb ook de realtek audio driver opnieuw geïnstalleerd. Maar toch komt er geen geluid uit de subwoofer. Het vreemde is dat wanneer ik 'm aansluit, windows dat wel merkt en ook de bass-toon uit mijn gewone speaker grill verdwijnt, maar vervolgens niet uit de subwoofer komt. Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Venta schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:40:
[...]

Beste,

ik weet niet goed waar ik anders met dit probleem terecht moet, daarom vraag ik het maar even hier.
Ik heb de asus x5qsf, maar de externe sonicmaster subwoofer werkt niet meer. De subwoofer zelf doet het wel, is getest op een andere laptop. De aansluiting zelf zit ook niet los. Heb ook de realtek audio driver opnieuw geïnstalleerd. Maar toch komt er geen geluid uit de subwoofer. Het vreemde is dat wanneer ik 'm aansluit, windows dat wel merkt en ook de bass-toon uit mijn gewone speaker grill verdwijnt, maar vervolgens niet uit de subwoofer komt. Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Tim
Hoewel deze vraag niks met Ubuntu te maken heeft en dus eigenlijk in het algemene Asus N- Notebooktopic thuishoort:
Ik verwacht toch een driver probleempje. Is de SonicMaster software goed geÏnstalleerd? Check bij je Volumemixer en andere geluidsinstellingen (bij eigenschappen geluidskaart zit ook nog een subwoofer volume schuifje) even of alles wel open/niet gemute staat. Heb zoiets volgens mij zelf ook een tijdje terug gehad.

on topic: Suspend werkt hier als een tierelier, heb daar volgens mij ook een fix voor gepost. Oplossing daarvoor is anders redelijk makkelijk te vinden via een van de zoekvrienden.
Heb nu m'n sub ook redelijk aardig aan de gang. Alleen volume regelen is nog wat omslachtig, verder worden nu links en rechts naar een monokanaal gemixt wat naar de subwoofer uitgang gaat :)
Pagina: 1