Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Site/App voor tablets - publiek gebruik - Implementatie?

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik gooi het topic even hier, omdat ik niet weet waar ik dit precies moet zetten. Ik wil mij excuseren als het topic niet op z'n goede plaats staat...

Een kennis vroeg me om het volgende te maken:

Een applicatie of website, voor gebruik op een iPad, waarbij klanten van haar kapsalon d.m.v. een 10-tal vragen een aantal producten aangeprezen krijgen.

Scenario: klant komt binnen, moet nog even wachten, neemt 1 van de beschikbare iPads, leest de vragen en klikt op de passende antwoorden (telkens 1 vraag met 2 mogelijke antwoorden, afhankelijk van het antwoord een nieuwe vraag). Na het voltooien krijgt de klant 'persoonlijk advies' m.b.t. bv. shampoo's of andere producten.

Nodig omdat: de uitbaatster denkt dat deze vorm van advies meer vertrouwen uitstraalt dan wanneer zij zelf dergelijke vragen stelt en aan de hand daarvan adviseert.

Nu, ik stel mij daar een aantal vragen bij, niet enkel wat betreft de implementatie, maar ook over het gebruik en technisch aspect van die tablets...

Mijn bezorgdheden:

Vermits ik geen app-devver ben, zou het een 'gewone' website worden (wel toegespitst op touchscreen gebruik uiteraard). Dus, een internetverbinding is vereist. Technisch is dat geen probleem, er is wifi beschikbaar, maar... heb je dan wel controle over waar je gebruikers heen surfen?

Hoe zit het met het gebruik van andere internet services? Installeren van apps, etc? Kan je dit in de hand houden? Hoe zit het met de privacy van de gebruikers?

Kortom, hoe verstandig / veilig is het om een iPad (of andere tablets) in 'publiek gebruik' te stellen?
Daarnaast, is het de investering waard (2-3 tablets)? Ik stel er mij vragen bij...

Stel dat er effectief beslist wordt om de website/applicatie te implementeren, hoe doe je dat het best?

Een dergelijke structuur van een aantal vragen afhankelijk van de voorgaande vragen (een soort boomstructuur) kan je dan wel met een hoop if-then-else-jes programmeren, maar dat lijkt me nu niet de meest optimale manier...?

Alvast bedankt!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
Stel dat er effectief beslist wordt om de website/applicatie te implementeren, hoe doe je dat het best?

Een dergelijke structuur van een aantal vragen afhankelijk van de voorgaande vragen (een soort boomstructuur) kan je dan wel met een hoop if-then-else-jes programmeren, maar dat lijkt me nu niet de meest optimale manier...?
Je kunt natuurlijk alles zelf programmeren, maar ik raad je aan om naar bestaande PHP-applicaties te kijken.
Een goede PHP-applicatie hiervoor is LimeSurvey, alleen moet je dan nog wel zelf een iPad interface maken met CSS en HTML, maar dat lijkt me geen probleem voor een web developer :).
Met LimeSurvey kan je onderandere makkelijk voorwaarden stellen aan de vragen die gesteld worden, dus je kunt het zo maken dat als je x op de vorige vraag hebt geantwoord dan krijg je vraag y nu.

Als je er niet uit komt moet je me maar ff een DM sturen ;).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WiFi beperken? Ik zou gewoon een extra router ofzo neerhangen; daar de MAC-adressen van de iPads in definieren en geen internet toestaan maar alleen intranet.

De website die men dan moet bezoeken laat je in het pand draaien op een mini-webserver zoals een mini-ITX of pico-systeem en klaar ben je.

Hiermee "voorkom" je ook dat mensen van buiten de site kunnen benaderen en, later, mogelijk hacken/kapen als het updaten van het OS/software niet regelmatig gebeurt.

/edit: bovenstaande is gebaseerd op het feit dat je, vanuit de startpost, alleen klanten in de kapsalon, toegang wil laten krijgen tot het device & website en verder geen "gedoe" wil dat ze de iPad gaan misbruiken op het internet ofzo. Ik ken de iPad verder niet maar bedenk wel dat een slimmere klant misschien een WiFi-scan doet en dan het Unsecured modem van de bovenburen gaat gebruiken om te internetten.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2012 12:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Timons106 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:26:
Je kunt natuurlijk alles zelf programmeren, maar ik raad je aan om naar bestaande PHP-applicaties te kijken.
Een goede PHP-applicatie hiervoor is LimeSurvey, alleen moet je dan nog wel zelf een iPad interface maken met CSS en HTML, maar dat lijkt me geen probleem voor een web developer :).
Ik heb ruime kennis van HTML/CSS, en basiskennis PHP/MySQL, dus dat is op zich geen groot probleem. Bedankt voor de tip, dat ga ik alvast even bekijken.
MAX3400 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:30:
WiFi beperken? Ik zou gewoon een extra router ofzo neerhangen; daar de MAC-adressen van de iPads in definieren en geen internet toestaan maar alleen intranet.
De website die men dan moet bezoeken laat je in het pand draaien op een mini-webserver zoals een mini-ITX of pico-systeem en klaar ben je.
Dat is idd geen slecht idee. Ik was vooral softwarematig aan het denken, maar hardwarematig kan het natuurlijk ook. Verhoogt de kosten wel weer een deel, maar het is allicht wel het veiligste.

Je extra opmerking is ook wel juist, maar dat valt nu al te proberen, of er onbeveiligd internet in de buurt is...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tweaker36 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:51:
[...]

Je extra opmerking is ook wel juist, maar dat valt nu al te proberen, of er onbeveiligd internet in de buurt is...
Nou ja, wat ik al zei: ik weet niet hoe een iPad werkt of te beveiligen is... Mogelijk dat je, net als onder Windows ofzo, een extra user kan maken die niet eens naar de System Properties kan. Dus ook geen sweep voor WiFi en dergelijk kan uitvoeren. Zeg maar: een guest user.

Ik vind een iPad, ondanks de strakke interface en gebruikersvriendelijkheid, wel een kostbare investering; is een Windows Tablet geen idee? Heb je al verschillende soorten/merken/typen tablets vergeleken en dan met name snelheid, security etc.?

Of, maar dan ga je wel extern hosten; alle tablets instellen naar http://www.kapsalon.nl/produktwijzer (of zoiets) als startpagina en de rest van icons/options weghalen. Hiermee breng je de kosten omlaag maar ben je wel afhankelijk van een werkende internet-verbinding en een werkende webserver elders.

Links of rechts; ergens moet je kosten maken :)

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2012 13:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof