Gigabit netwerk schakelt terug op 100Mbit

Pagina: 1
Acties:

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 22:27
Ik heb hier een glasvezel internet aansluiting in de meterkast zitten, in de meterkast staat tevens het router.

Om het internet over een kabel in onze huiskamer te krijgen heb ik de vier aders (kabel) van de telefonie aansluiting gebruikt. In plaats van een wandcontact aansluiting op het ISRA punt, zit er nu een ethernet-wandcontactdoos in de huiskamer, aangesloten op de router.

Doordat er maar 4 aders gebruikt worden, is enkel 100Mbit netwerkverkeer mogelijk over deze kabel. Dat is me bekend.

De switch waar deze kabel nu in gaat schakelt echter terug op 100Mbit (het is een eenvoudige sitecom gigabit switch, 3mnd oud). Waardoor er geen gigabit verkeer meer mogelijk is op de rest van het netwerk.

Is dit een logisch gevolg? Wat kan ik hier aan doen om te zorgen dat de rest van het netwerk weer op Gbit komt, kan ik dit met een extra switch bewerkstelligen?

Alvast dank voor de reacties.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is geen logisch gevolg en iets zegt me dat 't ook niet zo gebeurt.

Dus, je hebt je gigabit switch en daar heb je wat gigabit computers inzitten, en zodra je je internetkabel erin prikt gaat alles naar 100mbit? Hoe constateer je dat?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nieuwe kabels leggen met 8 aders is natuurlijk de beste oplossing (is alleen vast niet wat je wilt horen)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Verwijderd

stel je de speed automatic of static in?

het kan zjin doordat ze op auto staan, dat ze alles op de laagste snelheid zetten.

let op, als je static speed instelt moet dat zowel op de switch als op de nic's

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-02 12:15

Perkouw

Moderator General Chat
mvkdev schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:36:
Ik heb hier een glasvezel internet aansluiting in de meterkast zitten, in de meterkast staat tevens het de router.

Om het internet over een kabel in onze huiskamer te krijgen heb ik de vier aders (kabel) van de telefonie aansluiting gebruikt. In plaats van een wandcontact aansluiting op het ISRA punt, zit er nu een ethernet-wandcontactdoos in de huiskamer, aangesloten op de router.

Doordat er maar 4 aders gebruikt worden, is enkel 100Mbit netwerkverkeer mogelijk over deze kabel. Dat is me bekend.

De switch waar deze kabel nu in gaat schakelt echter terug op 100Mbit (het is een eenvoudige sitecom gigabit switch, 3mnd oud). Waardoor er geen gigabit verkeer meer mogelijk is op de rest van het netwerk.

Is dit een logisch gevolg? Wat kan ik hier aan doen om te zorgen dat de rest van het netwerk weer op Gbit komt, kan ik dit met een extra switch bewerkstelligen?

Alvast dank voor de reacties.
Staat je speed inderdaad op auto/static ? Weet je zeker dat de rest van je netwerkpunten wel gigabit ondersteunen en hebben deze ook een gigabit kabel ?

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 02-01-2012 11:45 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Trouwens, die 4-aderige telefoonkabel is hoogstwaarschijnlijk niet getwist, en dus verloopt die 100 Mbit verbinding misschien ook niet probleemloos.

• Pogostokje
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

Het is een "eenvoudige sitecom switch", ik denk niet dat deze managed is en je er de snelheid per poort op kunt instellen...

@mvkdev: Nee, dit is niet normaal. Probeer een andere switch, liefst van een betere kwaliteit. Best kans dat er nog wel meer rare dingen in zitten en Sitecom is echt de onderkant van de onderkant van de markt qua kwaliteit.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 22:27
Ik heb de switch net uitgeschakeld, en de internetkabel eruit getrokken.

Vervolgens de switch weer ingeschakeld, en daarna pas het internetkabeltje, er in gestoken.

Nu krijg ik in het status schermpje van de netwerkverbinding (Windows 7), wel 'Gbit' te staan.

Ik denk dat mijn switch bij één enkele 100Mbit verbinding, op 100Mbit blijft staan (pc's stonden uit toen ik het router aansloot op de switch)

-edit: Het werkt nu dus allemaal goed, hartelijk dank voor de reacties!!

[ Voor 8% gewijzigd door mvkdev op 02-01-2012 11:51 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-02 15:28
Wat voor kabel is het?is het een standaard telefoonkabel met rood,blauw,oranje,wit (norm 88)?Als dat zo is mag je blij zijn dat je 100Mbit eruit haalt.Theoretisch maximum is namelijk 10 Mbit over zo'n kabel.Als je het goed wilt doen,moet je die kabels vervangen voor 2 cat 5e kabels,die kunnen gewoon door de zelfde pijp en over cat 5e kan je ook gigabit halen.Je gebruikt er dan 1 voor je telefoon en de andere voor je netwerk.

Verwijderd

Welke switch is het ? De LN120 en LN121 hebben store-and-forward en zouden dus op alle poorten met verschillende snelheid moeten kunnen werken!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:42:
Welke switch is het ? De LN120 en LN121 hebben store-and-forward en zouden dus op alle poorten met verschillende snelheid moeten kunnen werken!
Alle switches hebben store-and-forward.

Cut-through kom je al jaren niet meer tegen in huis-tuin-en-keukenswitches en zelfs in professionele switches is 't iets voor heel specifieke situaties.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1