Toon posts:

Adressenlijst voor nieuwsbrief opschonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn een bvba van 3 man en werken allemaal met mac.
Ook het mailprogramma is van mac.

We ondervinden echter dat het adresboek allesbehalve efficiënt is. Het is niet mogelijk een ander zijn volledige adresboek bij je te importeren zonder het jouwe te overschrijven. Als je het gedeeltelijk importeert, is dit wel mogelijk maar als je dan de duplicaten eruit wil halen, durft hij wel eens totaal verschillende adressen in 1 kaart samen te voegen.
Ook crasht het regelmatig als je wil werken met slimme groepen, wat voor een immense contactenlijst echt wel noodzakelijk is!

1// Wat we dus eigenlijk zoeken is een adresboek waar we:
1. handig (liefst automatisch) adressen kunnen importeren
2. (Die eventueel de 'nieuwe' adressen apart bijhoudt totdat je die benoemt om beter te kunnen archiveren acheraf. Dit om te vermijden dat hij simpele hotmailadressen als eliseken9@hotmail.com opneemt in je professionele contactenlijst...)
3. de adressen efficiënt kunnen sorteren (ruime mogelijkheid aan voorwaarden)
4. eruit halen van duplicaten en dat je dit kan controleren
5. gekoppeld aan mailprogramma!
6. mogelijkheid tot omzetten naar lijsten (xls, txt...)

2// Is google pro eventueel een goede optie hiervoor? We spreken over een lijst van meer dan 10.000 adressen... Dus een voor een sorteren is niet echt een optie.

3// Kan je met google pro ook bulk mail versturen? Bv, nieuwjaarsmail of nieuwsbrief naar de klanten en medewerkers?

Thanks!!!

brechje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Als ik dit zo lees kom je met Outlook 2010 al een heel eind. Daarnaast gebruiken ze bij ons Microsoft exchange, is dat misschien het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je adresboek bestaat de optie om te syncen met Google. Wellicht een idee om een account aan te maken en deze te activeren op de drie Mac's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nismod schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:11:
Als ik dit zo lees kom je met Outlook 2010 al een heel eind. Daarnaast gebruiken ze bij ons Microsoft exchange, is dat misschien het overwegen waard?
Achja... Ik vrees dat overschakelen naar Microsoft geen optie is hier. Enkel voor google is er mogelijks interesse INDIEN een overschakeling naar een ander mailprogramma aanbevolen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:43:
In je adresboek bestaat de optie om te syncen met Google. Wellicht een idee om een account aan te maken en deze te activeren op de drie Mac's.
Maar als we vinden dat het adresboek van mac een slecht programma is, dan heeft dit toch geen zin? Of werk je dan eigenlijk steeds via het adresboek op google/google contacts? (Je doelt hier toch naar google apps professional of bedoel je gmail?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Daylite ziet er wel een mooi programma uit. ( linkje ) Anders zou ik zeggen: Google eens op "mac address book alternatives" want jij weet zelf het beste wat je wilt (Daylite heeft misschien wel teveel functies die je niet nodig hebt en die het programma ovegecompliceert maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:57
De "Microsoft Outlook" variant voor OSX is Microsoft Entourage, misschien kan je daar wat mee.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een groot Entourage fan. Erg fijn programma en de adresboekfunctie werkt heel simpel.

Ik snap ook dat je het Adresboek van Mac irritant vindt. Toch gebruik ik het alleen om gegevens in op te slaan (a la database). En heb alleen een zoekfunctie nodig.

Via Gmail kun je inderdaad syncen. Voorkeuren > Accounts > Op mijn Mac (lokaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Entourage bestaat niet meer, 2008 was de laatste. Sinds Office 2011 is het vervangen door een volwaardige native Mac versie van Outlook.

Andere optie is Lotus Notes.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 02-01-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dreamvoid schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:44:
Entourage bestaat niet meer, 2008 was de laatste. Sinds Office 2011 is het vervangen door een volwaardige native Mac versie van Outlook.
Is dat dan dit: http://www.microsoft.com/mac/outlook ?

Is dit dan een volledig nieuw mail-, adres- en kalenderprogramma? Of worden de huidige programma's op mijn mac staat dan automatisch vervangen? Ik wil mezelf niet in de problemen werken bij eventuele download. Bestaat er ook een trial van die native Mac versie van Outlook?

merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Precies dat is 'm. Het overschrijft verder niks, het is gewoon een andere mail/cal client naast Apple's iCal/Mail. Je krijgt een grote gele "O" icoon in je Dock, en als je bij je gebruikers de huidige Mail en iCal icons uit het dock weghaalt is er nauwelijks verwarring mogelijk.

Proefversie downloaden. En dan eventueel je Exchange mail/cal server bij Microsoft laten hosten: Office 365.

Dat is tenminste Microsoft's oplossing. Bij Google heet hun versie van datzelfde concept Google Pro, en bij IBM kan het ongetwijfeld ook tegenwoordig. Gewoon eens testen wat je bevalt.

[ Voor 68% gewijzigd door Dreamvoid op 02-01-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al wat aan het uittesten... Ziet er op het eerste zicht wel een goed alternatief uit. Alleen vind ik niet direct de mogelijkheid terug om er duplicaten uit te halen en deze al dan niet samen te voegen?
Indien dit wél zo is, hoe doe ik dat en kan ik op een of andere manier checken wat er precies wordt samengevoegd?

Weet iemand ook iets meer van volgende programma's?
- Chronos
- Gist

Voor- en nadelen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb je al gekeken naar Lion Server?

http://www.apple.com/macosx/server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit zowel mijn collega als ik met een enorme adressenlijst.

Wat ik me afvroeg was:
- Hoe kunnen wij beide lijsten zo efficiënt mogelijk samenvoegen en de dubbele én foute adressen eruit halen? Dit zodat we kunnen komen tot een betrouwbare en grondige database.

- Welke programma'tje (graag gratis) bestaat er om de adressen die niet meer bestaan...aan te duiden om die vervolgens uit de lijst te verwijderen?

Ik ben redelijk onvertrouwd met software of het IT-jargon dus graag wat verstaanbare taal voor een leek. :)

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:14:
- Welke programma'tje (graag gratis) bestaat er om de adressen die niet meer bestaan...aan te duiden om die vervolgens uit de lijst te verwijderen?
Sorry, ik moest even lachen :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lethalis schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:20:
[...]

Sorry, ik moest even lachen :+
^^ Dat dus.
Er is geen legale mogelijkheid om emailadressen op juistheid te controleren. Geautomatiseerd iedereen mailen mag niet (spamwetgeving), en zelfs dan zal niet elk niet-bestaande adres een foutmelding geven.

Wat het samenvoegen betreft:
#!/bin/bash
cat lijst1 lijst2 > sort | uniq > nieuwelijst

Uitgaande van 1 naam met emailadres per regel voegt dit ze samen en zijn de dubbele direct weg.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 03-01-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:39
De enige manier om er achter te komen of een e-mailadres nog bestaat is het mailen :) dat zou een programma'tje ook doen

Ik weet niet wat voor softwaresysteem je gebruikt om het te verzenden, maar dat van ons houdt keurig bij welke er bounced. Als dat een x-aantal keer gebeurt, dan wordt het verwijderd uit het systeem

Zorg er overigens wel voor dat je netjes een opt-in hebt voor ieder e-mailadres. Dat is A. aardig naar de ontvanger toe en B. niet illegaal :)

(en het voorkomt ook dat een shitload aan mensen op de Report Spamknop drukken en je zelf op de blacklist komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:39
Ontdubbelen kan overigens vrij eenvoudig met Excel. Lijst importeren -> dubbele eruit halen. Dat is gewoon een functie

Ieder e-mailsoftwarepakket kan het ook trouwens (volgens mij zelfs het gratis OpenEMM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:22:
[...]

^^ Dat dus.
Er is geen legale mogelijkheid om emailadressen op juistheid te controleren. Geautomatiseerd iedereen mailen mag niet (spamwetgeving), en zelfs dan zal niet elk niet-bestaande adres een foutmelding geven.
Dat er inderdaad zo'n wetgeving is, is me niet vreemd... Maar hoe doen bedrijven dit dan met hun klanten- en opdrachtgeverslijsten? Ze willen toch ook vermijden dat hun nieuwsbrieven naar adressen blijven gestuurd worden waarvan die mensen al veranderd zijn van werk of naar 3 keer hetzelfde adres omdat die er op een of andere manier 3 keer in staat.

Dit is de bedoeling uiteindelijk.

En als je spreekt over geen bestaande legale mogelijkheid om dit te doen, wat is Mac Email Verifier dan? Want dit heb ik geloof ik eens getest maar vond ik niet denderend goed en erg duidelijk. http://www.macupdate.com/app/mac/11905/email-verifier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 12:50
Je kunt prima zien of er een actieve mailserver achter het domein zit, veel van die ajax-forms gebruiken dat ook.

Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde moeten doen omdat de software waarmee ik mijn questionnaire voor mijn thesis wilde versturen geen verkeerde adressen wilde accepteren. Gelukkig kon de software het met een omweg controleren, hij gaf zelf aan welk adres verkeerd was volgens hem en deze kon ik vervolgens verwijderen.

Ik gebruikte hiervoor qualtrics.com, daar kon ik ook direct de mailing mee versturen zonder dat ze in spamboxxen terecht kwamen.

Deze had ik ook geprobeerd, maar die werkte niet zo fijn: http://www.coveryourasp.com/ValidateEmail.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misha schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:23:
De enige manier om er achter te komen of een e-mailadres nog bestaat is het mailen :) dat zou een programma'tje ook doen

Ik weet niet wat voor softwaresysteem je gebruikt om het te verzenden, maar dat van ons houdt keurig bij welke er bounced. Als dat een x-aantal keer gebeurt, dan wordt het verwijderd uit het systeem

Zorg er overigens wel voor dat je netjes een opt-in hebt voor ieder e-mailadres. Dat is A. aardig naar de ontvanger toe en B. niet illegaal :)

(en het voorkomt ook dat een shitload aan mensen op de Report Spamknop drukken en je zelf op de blacklist komt)
Misha schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:26:
Ontdubbelen kan overigens vrij eenvoudig met Excel. Lijst importeren -> dubbele eruit halen. Dat is gewoon een functie

Ieder e-mailsoftwarepakket kan het ook trouwens (volgens mij zelfs het gratis OpenEMM)
Misha,

Wat bedoel je met een opt-in voor ieder emailadres? En hoe stel je zoiets in?
Wij werken hier allemaal met mac op kantoor...

En via het adresboek van mac kan je inderdaad ontdubbelen. Maar dit is een flutprogramma van mac... En wil het daarmee niet doen want meermaals smijt hij dan gegevens samen en kan je ook niet zien bij welke adressen hij dat heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:27:
[...]

Maar hoe doen bedrijven dit dan met hun klanten- en opdrachtgeverslijsten?
Even afstappen van het begrip email; als iemand verhuist, een andere GSM-provider uitzoekt, een andere auto koopt, gaat trouwen of whatever, dan veranderen er toch ook erg veel gegevens van die persoon. En veel van die gegevens zijn niet openbaar opvraagbaar voor bedrijven.

Hoe doet jullie bedrijf dat dan als iemand nu maria.janssen@mailbox.nl heet, volgende week trouwt en zelfstandig een nieuw mail-adres opent maria.egbers@mailbox.nl? Sterker nog; als die Maria verhuist en op dit moment van jullie "een gratis foldertje" in de bus krijgt en Maria belt of mailt niet dat ze gaat verhuizen, dan krijgt toch de nieuwe bewoner van het oude adres jullie gratis folder?

Goed, terug naar mail: je kan nooooit controleren of een mail-adres
a) bestaat en voor hoelang
b) of degene die dat mail-adres gebruikt ook daadwerkelijk de mail leest
c) of degene die de mail leest uberhaupt degene is die jullie denken die het is

Zoals hierboven gezegd; ga eerst eens je adreslijsten een unique key geven en ga met je eigen systeembeheerder(s) zitten om een mechanisme te bedenken dat als jullie mail wegsturen en hij komt terug met foutmelding X, hoe dit dan intern verwerkt wordt en welke processen daaraan komen te hangen.

Daarbij, stel dat maria.egbers@werkgever.nl bestaat en zij neemt daar ontslag maar had wel een redelijk kritische functie, dan staat het vrij aan dat bedrijf om haar mail-adres nog 1, 2, 4 weken/maanden/jaren in de lucht te houden. Jij denkt daar fijn je promotie/mail heen te sturen, krijgt geen foutmelding terug maar ondertussen zit een of andere IT'er eens in de maand jouw mail te lezen of weg te gooien "want niet kritisch voor hun bedrijfsvoering"

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2012 10:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 13:51
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:27:
[...]

Dat er inderdaad zo'n wetgeving is, is me niet vreemd... Maar hoe doen bedrijven dit dan met hun klanten- en opdrachtgeverslijsten? Ze willen toch ook vermijden dat hun nieuwsbrieven naar adressen blijven gestuurd worden waarvan die mensen al veranderd zijn van werk of naar 3 keer hetzelfde adres omdat die er op een of andere manier 3 keer in staat.

Dit is de bedoeling uiteindelijk.

En als je spreekt over geen bestaande legale mogelijkheid om dit te doen, wat is Mac Email Verifier dan? Want dit heb ik geloof ik eens getest maar vond ik niet denderend goed en erg duidelijk. http://www.macupdate.com/app/mac/11905/email-verifier
Klinkt alsof je je wilt begeven op het terrein van e-mail marketing? Er zijn daar heel veel verschillende (betaalde) pakketten voor die je alle werkzaamheden uit handen kunnen nemen. En legio aanbieders/providers van die pakketten natuurlijk. In Nederland oa Veritate, Cheetah. Zoek maar eens op 'e-mail marketing'.

Mag ik vragen hoe groot de adressenlijst is? Ivm met pakket keuze. Bij wat kleinere bestanden kun je een hoop doen met Outlook bijvoorbeeld maar als je verder wilt automatiseren en jet database bijhouden dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spitfire123 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:36:
[...]

Klinkt alsof je je wilt begeven op het terrein van e-mail marketing? Er zijn daar heel veel verschillende (betaalde) pakketten voor die je alle werkzaamheden uit handen kunnen nemen. En legio aanbieders/providers van die pakketten natuurlijk. In Nederland oa Veritate, Cheetah. Zoek maar eens op 'e-mail marketing'.

Mag ik vragen hoe groot de adressenlijst is? Ivm met pakket keuze. Bij wat kleinere bestanden kun je een hoop doen met Outlook bijvoorbeeld maar als je verder wilt automatiseren en jet database bijhouden dan wordt het een ander verhaal.
Ik denk dat we ondertussen zo'n lijst van 18.000 emailadressen hebben...
Maar wij zijn eveneens een relatief kleine bvba en willen dus zoveel mogelijk zelf doen. Een systeem voor die nieuwsbrieven te versturen is geen probleem. Daar dachten we aan YMLP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:35:
[...]

Even afstappen van het begrip email; als iemand verhuist, een andere GSM-provider uitzoekt, een andere auto koopt, gaat trouwen of whatever, dan veranderen er toch ook erg veel gegevens van die persoon. En veel van die gegevens zijn niet openbaar opvraagbaar voor bedrijven.

Hoe doet jullie bedrijf dat dan als iemand nu maria.janssen@mailbox.nl heet, volgende week trouwt en zelfstandig een nieuw mail-adres opent maria.egbers@mailbox.nl? Sterker nog; als die Maria verhuist en op dit moment van jullie "een gratis foldertje" in de bus krijgt en Maria belt of mailt niet dat ze gaat verhuizen, dan krijgt toch de nieuwe bewoner van het oude adres jullie gratis folder?

Goed, terug naar mail: je kan nooooit controleren of een mail-adres
a) bestaat en voor hoelang
b) of degene die dat mail-adres gebruikt ook daadwerkelijk de mail leest
c) of degene die de mail leest uberhaupt degene is die jullie denken die het is

Zoals hierboven gezegd; ga eerst eens je adreslijsten een unique key geven en ga met je eigen systeembeheerder(s) zitten om een mechanisme te bedenken dat als jullie mail wegsturen en hij komt terug met foutmelding X, hoe dit dan intern verwerkt wordt en welke processen daaraan komen te hangen.

Daarbij, stel dat maria.egbers@werkgever.nl bestaat en zij neemt daar ontslag maar had wel een redelijk kritische functie, dan staat het vrij aan dat bedrijf om haar mail-adres nog 1, 2, 4 weken/maanden/jaren in de lucht te houden. Jij denkt daar fijn je promotie/mail heen te sturen, krijgt geen foutmelding terug maar ondertussen zit een of andere IT'er eens in de maand jouw mail te lezen of weg te gooien "want niet kritisch voor hun bedrijfsvoering"
De situaties die je aanbrengt, zijn inderdaad moeilijk tot niet te checken... In die gevallen weet ik inderdaad dat je het nooit zeker ga zijn of ze gelezen worden of niet. Je moet me niet overtuigen dat het nooit volledig waterdicht zal zijn.
Maar voor alle duidelijkheid;
Ik wens gewoon een degelijke clean-up van de huidige adressen.

Het enige wat we willen doen, is een goede basis van onze huidige database waarnaar we de (misschien 3maandelijkse) nieuwsbrief kunnen versturen. Dit om te vermijden dat
1. privé-adressen die erin gesukkeld zijn en we zelfs niet meer kunnen thuis brengen, eruit kunnen halen (bv. viske2@hotmail.com)
2. er niet nodeloos een mail verstuurd wordt naar adressen van werknemers die intussen veranderd zijn werk én afgesloten zijn
3. men niet 3 keer dezelfde nieuwsbrief krijgt omdat ze er zoveel keer instaan

Nogmaals, ik wens geen waterdichte oplossing. Maar wel een degelijke clean-up.
Zoals ik net zei, wij zijn een klein bedrijf. We werken hier met 3 man dus afdelingen zoals IT, HR, Sales, Communication...zijn hier niet vermits de genoemde afdelingen al groter van aantal zijn dan dat er werknemers zijn.

Eveneens doen wij grotendeels alles zelf omdat wij maar met 3 mensen werken in ons bedrijf. Dus een IT-man zit hier niet net zoals we niet werken met grote complexe software speciaal voor grote bedrijven...

Hoe ken je zo'n unique key toe aan de adressen? En wat gebeurt er dan concreet nadat je zoiets toekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:22:
[...]

^^ Dat dus.

Wat het samenvoegen betreft:
#!/bin/bash
cat lijst1 lijst2 > sort | uniq | nieuwelijst

Uitgaande van 1 naam met emailadres per regel voegt dit ze samen en zijn de dubbele direct weg.
Oeioei, kan je dit even toelichten?
#!/bin/bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:04:
[...]

Oeioei, kan je dit even toelichten?
#!/bin/bash
Volgens mij klopt hij niet helemaal:
#!/bin/bash
cat lijst1 lijst2 | sort | uniq > nieuwelijst

Cat lijst1 lijst2 geeft de inhoud van beide lijsten weer
sort sorteert deze uitkomst
uniq geeft ontdubbeld alles
> nieuwe lijst is je uitkomst naar een nieuwe lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ge-flopt schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:17:
[...]

#!/bin/bash
Lijkt me duidelijker; desondanks is topicstarter denk ik niet bij machte om een bash af te trappen en het script zelfstandig uit te voeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:56:
[...]

De situaties die je aanbrengt, zijn inderdaad moeilijk tot niet te checken... In die gevallen weet ik inderdaad dat je het nooit zeker ga zijn of ze gelezen worden of niet. Je moet me niet overtuigen dat het nooit volledig waterdicht zal zijn.
Maar voor alle duidelijkheid;
Ik wens gewoon een degelijke clean-up van de huidige adressen.

Het enige wat we willen doen, is een goede basis van onze huidige database waarnaar we de (misschien 3maandelijkse) nieuwsbrief kunnen versturen. Dit om te vermijden dat
1. privé-adressen die erin gesukkeld zijn en we zelfs niet meer kunnen thuis brengen, eruit kunnen halen (bv. viske2@hotmail.com)
2. er niet nodeloos een mail verstuurd wordt naar adressen van werknemers die intussen veranderd zijn werk én afgesloten zijn
3. men niet 3 keer dezelfde nieuwsbrief krijgt omdat ze er zoveel keer instaan

Nogmaals, ik wens geen waterdichte oplossing. Maar wel een degelijke clean-up.
Zoals ik net zei, wij zijn een klein bedrijf. We werken hier met 3 man dus afdelingen zoals IT, HR, Sales, Communication...zijn hier niet vermits de genoemde afdelingen al groter van aantal zijn dan dat er werknemers zijn.

Eveneens doen wij grotendeels alles zelf omdat wij maar met 3 mensen werken in ons bedrijf. Dus een IT-man zit hier niet net zoals we niet werken met grote complexe software speciaal voor grote bedrijven...
Ga je lijst gewoon in Excel stoppen, het is namelijk onmogelijk om te controleren of een privé adres is! Je kunt aannames doen, maar je kunt het niet zeker weten. Misschien is het adres wat je als voorbeeld geeft wel gewoon een adres van een bedrijf. Dit is niet af te lezen aan het adres!
Het lijkt me trouwens ook niet erg dat meer mensen jullie nieuwsbrief ontvangen, aangezien dat ook meer exposure is.

Zoals aangegeven is opt-in erg belangrijk tegenwoordig. Als ik om wat voor een reden op jullie lijst ben terecht gekomen en ineens nieuwsbrieven ga ontvangen, gaat er wel een melding richting de OPTA dat jullie ongewenste spam verspreiden.

De tool waar jij om vraagt zou een gat in de markt zijn voor elk bedrijf dat nieuwsbrieven wil sturen.

Al met al, ga opzoek naar een partij die een nieuwsbrief systeem kan inregelen, waarbij jullie ontvangers ook zelf kunnen uitschrijven. Zo hoef je zelf weinig te doen aan het bijhouden van de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ge-flopt schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:17:
[...]

#!/bin/bash

Cat lijst1 lijst2 geeft de inhoud van beide lijsten weer
sort sorteert deze uitkomst
uniq geeft ontdubbeld alles
> nieuwe lijst is je uitkomst naar een nieuwe lijst
Alright, klinkt duidelijk.
Maar....waarin schrijf je dat? In excel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misha schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:26:
Volgens mij is dat wat je moet gaan doen.

Dat Bash-script is fijn als je weet hoe je het moet gebruiken, maar voor jou past Excel denk ik beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:35:
[...]

Alright, klinkt duidelijk.
Maar....waarin schrijf je dat? In excel zelf?
Dat is een linux/unix shell commando.
Heeft niets met excel te maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:39:
[...]
Dat is een linux/unix shell commando.
Heeft niets met excel te maken.
Ahzo... Ik werk natuurlijk wel met mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:41:
[...]

Ahzo... Ik werk natuurlijk wel met mac.
Toevallig; dat is een OpenBSD kernel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Al lijkt Excel me nog steeds makkelijker voor de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maaruh wat verwacht je nou van tweakers door dit topic aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als de geadresseerden hebben aangegeven mailings van jullie te willen ontvangen, kun je ze natuurlijk best een mail versturen. Houd dan wel rekening met de volgende zaken:

- de ontvanger moet weten van wie de mail afkomstig is;
- de ontvanger moet ergens terecht kunnen als hij/zij vindt dat de mail ten onrechte is ontvangen; contactgegevens van jou dus;
- de ontvanger moet eenvoudig kunnen aangeven niet langer mailings te willen ontvangen.

Daarnaast is het verstandig om bij te houden welke reacties je krijgt van de mailservers waar je de mailing naar verstuurt. Je kunt prima bijhouden: of een adres bounced, mailbox vol is, gebruiker niet bestaat etc etc. Houd dit bij voor iedere mailing en bepaal wanneer je een adres niet langer als "gebruikt" bestempelt en stuur er vervolgens nooit meer een mailing naar.

Met deze uitleg heb ik proberen aan te geven wat opt-in is, en welke actie je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat je niet op blacklists terecht kunt. Software-advies kan ik je niet geven, wij maakten destijds gebruik van zelf ontwikkelde scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:14:
Momenteel zit zowel mijn collega als ik met een enorme adressenlijst.

Wat ik me afvroeg was:
- Hoe kunnen wij beide lijsten zo efficiënt mogelijk samenvoegen en de dubbele én foute adressen eruit halen? Dit zodat we kunnen komen tot een betrouwbare en grondige database.

Ik ben redelijk onvertrouwd met software of het IT-jargon dus graag wat verstaanbare taal voor een leek. :)

Merci!
Antwoord op vraag 1;
Dubbele kan je gemakkelijk met excel eruit halen zoals eerder is aangegeven. Wat bedoel je verder precies met foute adressen ? Fout als in niet werkend of... dit lijkt me namelijk een herhaling van vraag 2.

Antwoord op vraag 2;
Voor zover ik weet bestaan daar geen tools voor of in ieder geval geen legale.

Verder ben ik erg benieuwd hoe het kan dat zowel jij als je collega dus een verschillende adressen lijst hebben en dat je onvertrouwd bent met software als IT jargon wat doe je in eerste instantie dan met zo'n hoeveelheid adressen waar je blijkbaar nog mee verder wilt gezien je weer spreekt over een database e.d. ?! :?

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 03-01-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb meerdere topics van de TS samengevoegd. Laat het duidelijk zijn dat we het topic in de gaten houden en dat we wel heel dicht tegen een slotje aanzitten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:29:
[...]

Antwoord op vraag 1;
Dubbele kan je gemakkelijk met excel eruit halen zoals eerder is aangegeven. Wat bedoel je verder precies met foute adressen ? Fout als in niet werkend of... dit lijkt me namelijk een herhaling van vraag 2.

Antwoord op vraag 2;
Voor zover ik weet bestaan daar geen tools voor of in ieder geval geen legale.

Verder ben ik erg benieuwd hoe het kan dat zowel jij als je collega dus een verschillende adressen lijst hebben en dat je onvertrouwd bent met software als IT jargon wat doe je in eerste instantie dan met zo'n hoeveelheid adressen waar je blijkbaar nog mee verder wilt gezien je weer spreekt over een database e.d. ?! :?
Wel, omdat je toch zo benieuwd bent... Wij werken met maar een 3tal man hier waardoor we zoveel mogelijk zelf willen doen ipv uit te besteden. En niemand hier is een echte krak in dergelijke zaken. Uiteindelijk is het al minder noodzakelijk om in zo'n klein bedrijf met gespecialiseerde bedrijfssoftware te beginnen. En het is nu mijn opdracht dit wat uit te zoeken. :) Want we ervaren toch wat malfuntionering ih adresboek.

Het is niet dat mijn collega en ik over zooo verschillende adressenlijsten beschikken maar wel dat ze anders georganiseerd zijn en ze voor mijn komst nooit echt goed op elkaar zijn afgestemd geweest. (Deels omdat adresboek bij importeren en kaarten samenvoegen soms verkeerde dingen uitvoert en de gegevens niet meer kloppen). Beide adresboeken zijn ook niet gesynct én komt er ook bij dat adresboek de nieuwe adressen uit mails niet automatisch toevoegt. Er durven dus wel wat verschillen insluipen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het dan niet verstandig eerst eens je adressenlijst op te schonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Boudewijn schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:15:
Is het dan niet verstandig eerst eens je adressenlijst op te schonen?
Ook goedemorgen; daar ging het hele topic over...

Maar genuanceerd; misschien is het handig, leuk, slim, whatever om op een vrijdagmiddag even een uurtje extra te nemen, een kopie van alle adreslijsten te maken en eerst eens zelf te gaan spelen met Excel of iets dergelijks om in ieder geval de headers hetzelfde te krijgen zodat je later makkelijker kan gaan samenvoegen en totaal opschonen.

Maar ja, we hebben ook http://tweakers.net/aanbod/ waar je misschien voor een paar tientjes iemand in kan huren die een halve dag komt helpen? Of Marktplaats?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb het topic al lang gelezen (en gereageerd): het punt is dat het wellicht eerst eens handig is handmatig de output van zijn verschillende pakketten samen te voegen zodat het iig een lijst is met potentieel werkende adressen.
Daarna gaan kijken of de adressen ook daadwerkelijk bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000

talin

ES-MA

had dit topic nog in mn achterhoofd toen ik volgende tegenkwam net:

How to check if an email address exists without sending an email?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tja, ga dat maar eens doen voor een lijst van xx-honderd/duizend mail-adressen. Zeker op een MAC in bash ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000

talin

ES-MA

MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:58:
[...]

Tja, ga dat maar eens doen voor een lijst van xx-honderd/duizend mail-adressen. Zeker op een MAC in bash ofzo ;)
ik know maar alleen de laatste is nog wel te gebruiken:
COMMAND:
rcpt to: <mailbox.does.not.exist@reddit.com>
RESPONSE:
550 5.1.1 <mailbox.does.not.exist@reddit.com>: Recipient address rejected: User unknown in local recipient table
zet je daar een middag achter en je komt een heel eind.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is echt prima te scripte, zou ik in principe in een half uur oid kunnen :P.

Pagina: 1