[Windows 7] Run balkje in start menu functioneert niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het Run balkje, net onder All Programs in het Start Menu, functioneert niet altijd goed.

Als ik bijvoorbeeld de Windows toets indruk en dan typ ik mstsc, winword, outlook, cmd, of whatever in dan werkt dat in 95% van de gevallen goed, echter in 5% van de gevallen werkt het niet. Of er wordt een leeg explorer window geopend, of (in het geval van mstsc) er worden diverse emails getoond.

Het vreemde is: Windowstoets+R functioneert overigens wel altijd.
Ik heb in de Event Log gekeken, maar daar vind ik geen foutmeldingen op het moment dat het probleem optreedt. Ik heb gecontroleerd of de PATH variabele klopt. Deze klopt gewoon.

M'n userprofile heb ik al verwijderd en dit heeft niet geholpen.
Een herinstallatie heeft ook niet geholpen.
Een herinstallatie waarbij ik het werkstation niet koppel aan het domein (ivm groupspolitieken) heeft ook niet geholpen.

Als ik alleen draai met standaardsoftware (Windows 7, Office 2010, Adobe Reader X, Firefox en Lync) dan treedt het probleem nog steeds op in 5% van de gevallen.

Wat kan ik doen om dit probleem te troubleshooten en uiteindelijk te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 20:01
Ik heb ook dit 'probleem'. Commands als msconfig etc worden wel herkend, maar zodra ik bijvoorbeeld kladblok wil openen werkt dit ALLEEN wanneer ik een gedeelte van de naam typ. Typ ik het hele woord dan wordt inderdaad een leeg explorer venster geopend. Ik ben zelf ook wel benieuwd waar dit aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Is hier ook, heb het tot nu toe in alle versies van Windows 7 gehad, bugje denk ik...

(heb windows7 ondertussen een keer of 30 geinstalleerd op verschillende laptops en pc's, maar idd, kladblok intypen werkt nooit, klad wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Laatst online: 15-09-2024
Heb het zojuist even geprobeerd met het voorbeeld van Bartjezz.

Als ik klad intyp en dan op enter druk opent hij het bovenste geïndexeerde item. Als ik de volledige naam intyp opent hij het zoekveld met daarin de resultaten. Schijnbaar werkt dit gewoon niet als je het ZOEKVELD als "run" tool gebruikt.

Simpel: Als je de naam van het programma weet hoef je het ook niet te zoeken, ergo, als jij kladblok volledig typt gaat windows er van uit dat jij weet wat je al zoekt en dus een zoekvenster opent om verder te zoeken naar alles wat met "kladblok" te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bartjezz schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:22:
Is hier ook, heb het tot nu toe in alle versies van Windows 7 gehad, bugje denk ik...

(heb windows7 ondertussen een keer of 30 geinstalleerd op verschillende laptops en pc's, maar idd, kladblok intypen werkt nooit, klad wel...)
Ik gebruik altijd de en-US versie, bij mij treedt het probleem met notepad in principe niet op. Zowel bij note als bij notepad wordt notepad geopend. Echter zonet kreeg ik wederom een leeg explorer venster, maar daarna deed hij het weer. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Misschien wordt het tijd om een bug te reporten aan Microsoft.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 02-01-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Klein schopje.

Wellicht is er een update van Microsoft geweest, want het probleem is erger geworden.

Als ik in het run balkje bijvoorbeeld "cmnd" intyp (een spelfoutje dus), dan verschijnt er geen foutmelding maar wordt ook weer die Explorer geopend. Er is overigens geen cmnd.exe te vinden op mijn harddisk.

Ook mis ik het zoekvenster. Vroeger in Windows 2000 en met wat extra klikken in Windows XP kon je Search kiezen in het Start Menu om met wildcards te zoeken:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/646796.jpg

Ook deze zoekmogelijkheid kan ik nergens meer terugvinden. Ook heb ik mij rot gezocht in group policies, maar nergens is de search meer te vinden. Als ik nu een document wil vinden dan moet ik daarvoor eerst de commandprompt openen om daarin bijvoorbeeld "dir /a/s *.ex?" te typen.

Is ook de Search ergens verstopt waar ik het niet kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:19:
Klein schopje.

Wellicht is er een update van Microsoft geweest, want het probleem is erger geworden.

Als ik in het run balkje bijvoorbeeld "cmnd" intyp (een spelfoutje dus), dan verschijnt er geen foutmelding maar wordt ook weer die Explorer geopend. Er is overigens geen cmnd.exe te vinden op mijn harddisk.

Ook mis ik het zoekvenster. Vroeger in Windows 2000 en met wat extra klikken in Windows XP kon je Search kiezen in het Start Menu om met wildcards te zoeken:
[afbeelding]

Ook deze zoekmogelijkheid kan ik nergens meer terugvinden. Ook heb ik mij rot gezocht in group policies, maar nergens is de search meer te vinden. Als ik nu een document wil vinden dan moet ik daarvoor eerst de commandprompt openen om daarin bijvoorbeeld "dir /a/s *.ex?" te typen.

de search staat gewoon de hoek rechtsboven bij alle vensters?
Ook kun je vanuit het start menu direct zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:19:
Klein schopje.

[afbeelding]

Je vraag hoort hier niet. Je plaatje laat overduidelijk zien dat je XP gebruikt. Dit topic gaat over Windows 7. Bovendien zoek je verkeerd. Je zoek gebied is C:\, vervolgens zoek je naar een bestand genaamd "C:\*.ex?". Aangezien '\' niet mag als bestandsnaam, zal je dit nooit gaan vinden. Als je zou gaan zoeken op "*.ex?", ja, dan vind je een hoop.

Beetje nutteloze kick.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Hero Of Time schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Je vraag hoort hier niet. Je plaatje laat overduidelijk zien dat je XP gebruikt. Dit topic gaat over Windows 7. Bovendien zoek je verkeerd. Je zoek gebied is C:\, vervolgens zoek je naar een bestand genaamd "C:\*.ex?". Aangezien '\' niet mag als bestandsnaam, zal je dit nooit gaan vinden. Als je zou gaan zoeken op "*.ex?", ja, dan vind je een hoop.

Beetje nutteloze kick.
Dat plaatje heb ik erbij gehaald omdat ik in een Windows XP VM dat zoekvenster wel heb kunnen vinden. Mijn search (in Windows 7) functioneert totaal niet, en ik begrijp niet waar het mis gaat. Het is ook niet zo dat het op één werkstation mis gaat, maar op heel veel werkstations. En uit de Event Viewer word ik ook niet veel wijzer waarom dat zoeken niet werkt.
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:51:
[...]

de search staat gewoon de hoek rechtsboven bij alle vensters?
Ook kun je vanuit het start menu direct zoeken.
Zojuist getest. Als ik in de Run balk cmnd.exe invul, dan wordt er dus een explorer venster geopend met rechtsboven inderdaad cmnd.exe ingevuld. Als ik daarin bijvoorbeeld "*.ex?" invul dan verschijnen er een aantal .exe bestandjes maar lang niet allemaal. Als ik in de commandline "dir /a/s *.ex?" invul dan krijg ik veel meer resultaten.

[ Voor 42% gewijzigd door Trommelrem op 01-08-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Gooi anders eens je history van IE weg; waarschijnlijk dat daar nog iets is blijven hangen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:59:
[...]
Mijn search (in Windows 7) functioneert totaal niet, en ik begrijp niet waar het mis gaat. Het is ook niet zo dat het op één werkstation mis gaat, maar op heel veel werkstations.
Als het op meerdere stations "niet goed gaat", ligt het dan niet aan een instellingen die jij ooit gezet hebt, of aan de manier waarop jij de search functie(s) binnen Windows gebruikt?

Ik kan me nog een vrij lange discussie in het Windows 8 topic herinneren over jouw "zoek problemen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is zeker hoe de gebruiker gaat zoeken. Als je in C:\Users staat, zal je geen .exe bestanden vinden tenzij die toevallig in temporary internet files of temp staat. Als je een command prompt opent en je gaat zoeken, begin je mogelijk zelfs met zoeken op \ of C:\. Groot verschil. Open Verkenner, ga naar C:\ en zoek dan eens op *.exe.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Mijn search (in Windows 7) functioneert totaal niet, en ik begrijp niet waar het mis gaat.
De search van windows 7 is iets heel anders dan van XP (tenzij je windows search hebt geinstalleerd op XP natuurlijk). De search van 7 maakt gebruik van indexing. Er wordt een database gemaakt waarin wordt bijgehouden (van specifieke locaties) welke bestanden waar staan. Daardoor krijg je supersnel je searchresults, ook over het netwerk (dan wordt de remote database aangesproken).
Soms raakt deze nog wel eens corrupt. Je kunt dan in het configuratiescherm bij indexing de database laten rebuilden. Duurt wel een tijdje, maar de kans is groot dat het dan weer goed werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero Of Time schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:53:
Het is zeker hoe de gebruiker gaat zoeken. Als je in C:\Users staat, zal je geen .exe bestanden vinden tenzij die toevallig in temporary internet files of temp staat. Als je een command prompt opent en je gaat zoeken, begin je mogelijk zelfs met zoeken op \ of C:\. Groot verschil. Open Verkenner, ga naar C:\ en zoek dan eens op *.exe.
precies.

Ik heb wel een ander probleem.
Als ik in het start menu op afbeeldingen of muziek klik werkt het zoekveeld rechtsboven niet.
Dan typ ik wat in, maar dan kan ik op enter drukken wat ik wil, die tekst blijft staan maar en gebeurt helemaal niks.

Als ik dan zelf ga naar D:\documenten\muziek en ga zoeken werkt het wel.
Erg vreemd maar helaas nog altijd geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Na wat Googlen ben ik er achter dat de Search dus totaal is veranderd. Vanaf Windows NT4 tot XP en Windows 95, 98 en ME had je de "Search Companion" (het hondje). Dat was het fijne zoekprogramma dat altijd werkte en gewoon deed wat je hem vroeg. Brave hond dus.

Sinds Vista is er de Windows Search die dus op basis van een database werkt. De database moet dus inderdaad worden opgebouwd, zoals eerder opgemerkt. Ik heb echter mijn database opnieuw opgebouwd, en nog steeds kan het bepaalde bestanden niet vinden. Voornamelijk .exe bestanden. Ook gebruikelijke bestanden, zoals cmd.exe.

Het enige voordeel van de Windows Search (de nieuwe) is dat het ook in Exchange .OST files zoekt. Maargoed, onder XP met Office 2010 kan Outlook ook gewoon in .OST files zoeken, zonder die Windows Search geinstalleerd, alleen dan moet je dus eerst Outlook openen.

Geef mij liever de Search Companion terug. Kan dat in Windows 7? Of is er een manier om de database wel op de juiste manier op te bouwen?

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 10-08-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even in de indexering opties kijken via configuratiescherm.
Ik denk dat de systeemfolders onder C:\Windows, standaard niet mee gaan met de search index, vandaar dat je die systeem .exe-en niet zo snel tevoorschijn krijgt bij een search dan.

Via die index opties kan je aangeven wat er allemaal mee genomen moet worden met de index.

Afbeeldingslocatie: http://z-drenthe-hulp.hcc.nl/indexering1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien een idee om eens in je omgeving te kijken of iemand de boeken heeft voor Exam 70-680 &
Exam 70-686 van Microsoft? De hoeveelheid info die daarin staat, zou jou daarna zonder enige hinder alles binnen/met Windows 7 laten doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
*schopje*

Een mogelijke oorzaak gevonden.

Indexing indexeert geen files waar EFS encryptie op zit. Aangezien mijn userfolders EFS encrypted zijn (omdat ze serverbased zijn en dus offline beschikbaar zijn) werkt het run balkje bij mij niet helemaal goed. Ook is het traag. Ik ben er achter gekomen dat als ik notepad in typ en ik druk te snel op enter, dat je dan een explorer window krijgt, terwijl als je even een halve seconde wacht, dat notepad dan wel wordt geopend. Wellicht was mijn SSD te traag (Intel 320), dus heb ik een nieuwe SSD geplaatst (Samsung 830), maar dat heeft nog niet geholpen. Ik heb nu een RAM-drive aangemaakt voor de indexing database, wellicht wordt de database dan wel snel.

Via GPO heb ik het Run-venster toegevoegd, want die start applicaties wel op basis van de PATH variabele, die je weer in sysdm.cpl kunt instellen.

Is er wellicht een tweak om Windows Search gewoon volledig uit te schakelen en om dat Run balkje de PATH variabele te laten gebruiken?

-edit-
Een RAM-drive lijkt te helpen, maar Windows-R is nog wel sneller. Toch vreemd, want het systeem betreft een i7 3rd Gen met 16 GB RAM. Dat is niet bepaald een traag systeem. Nu de indexing database in een RAM-drive staat, kan de optie "Index encrypted files" veilig aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 05-01-2013 11:46 ]

Pagina: 1