Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo,

Mijn laptop heb ik voorzien van een extra SSD op de plek van de CD/DVD speler. Ik heb Windows nu op de HD staan en mijn plan is om Windows op de SSD te zetten en de HD te gebruiken als opslag.

Mijn vraag: Weet iemand een goede site (misschien hier ergens?) waar beschreven staat hoe je dat het beste kunt aanpakken? Moet de SSD voorbereid worden oid? En ik las iets over het aanpassen van de BIOS.

Ik heb gezocht, maar zonder goede resultaten...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47

Wish

ingwell

Windows opnieuw installeren en aangeven dat je dit op de desbetreffende SSD wilt doen?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat je moet doen is in de BIOS de SSD als eerste bootable device zetten. En daarna gewoon de Windows CD erin en instaleren die hap. Als het goed is krijg je nu bij het opstarten de keus uit twee besturings systemen en dit kan je uitzetten (of de schijf wissen).

disable-multi-boot-menu:
http://www.tomshardware.c...5-disable-multi-boot-menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 07:28
Zolang je Windows opnieuw installeert op de SSD en niet vanaf je HDD overzet hoef je niks 'voor te bereiden' op je SSD. Als je dat namelijk wel doet (moven in plaats van opnieuw installeren) dan kan de uitlijning van je partitie niet overeen komen, wat de snelheid van je SSD niet ten goede komt.

Verder dien je in het BIOS inderdaad de AHCI modus in te schakelen in plaats van IDE modus. Waar dit bij jouw specifieke BIOS staat weet ik niet, maar vaak is het niet moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
Bedankt voor de reacties! Is er ook een mogelijkheid om Windows te installeren via een Image? Of kan ik deze beter op een dvd zetten... Ik heb geen Win dvd bij de hand omdat ik in het buitenland zit. Ik heb Windows dus maar gedownload..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Je zou een NTFS bootable USB stick kunnen gebruiken.

Alle bestanden die in de ISO staan, gewoon 1 op 1 overkopïeren op de USB stick.

Genoeg te vinden op google hoe dit precies te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
Ok, bedankt. Ik ga aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
Ter info:

Het is gelukt! Windows draait perfect en snel. De BIOS stond al in AHCI modus...

Heb deze site gevolgt om alles te optimaliseren:

http://www.micdigital.be/ssd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Die guide...
90% van de tweaks die daar staan, zijn defaults settings die Windows 7 uitvoert zodra een SSD in het systeem zit...

De volledige defragmentatie service uitzetten is belachelijk, want dan worden je gewone HDD's niet meer gedefragmenteerd. Windows is slim genoeg om te zien dat er bijvoorbeeld een SSD aangesloten is en schakeld defragmentatie voor die specifieke drive uit.

Onder partitioneren kan, maar is zinloos met moderne SSD's, het is absoluut NIET meer nodig... Maarjah, het is een "oude" guide....

"Hardeschijf uitzetten" uitschakelen... belachelijk...
Een drive schakeld pas "uit", zodra hij compleet idle is... maar daarmee wordt de STROOM niet onderbroken maar er wordt gewoon een commando gestuurd, jij kan in ruststand gaan dus schakel jezelf maar uit... Dus de drive valt niet zomaar uit...
Dus de opmerking van een SSD mag niet uitvallen... is 100% bullshit

"fsutil behavior query DisableDeleteNotify"
Dat is geen controle voor TRIM.... Je vraagt alleen het OS, ken jij het TRIM commando... en jah Windows 7 kent het trim commando...
Zelfs met HDD's aangesloten krijg je de reactie terug dat TRIM commando ingeschakeld is...

Maar die guide is nogal oud zo te zien...
De dingen zijn heel stuk veranderd, je hoeft niet allemaal rare tweaks uit te voeren om je drive goed werkend te hebben of om levensduur te verbeteren...

Het beste is gewoon om je SSD in je systeem te zetten, Windows 7 installeren en klaar...

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 03-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Edit: nvm, je bent al klaar!

[ Voor 96% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-01-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik zit met een probleem dat misschien helemaal niet zo'n probleem zal zijn maar ik leg het hier toch maar voor,
ik heb gezien dat er vele mensen zijn die hier problemen willen oplossen.
Ik ben van plan mijn computer, waar nu nog een IDE harde schijf in zit, deze te vervangen door een SSD van
64 GB om daarop een schone Windows 7 zetten. Tot zover geen probleem, echter, de op de "oude" schijf
staande bestanden wil ik overzetten naar een nieuwe SATA HD behalve de Windows 7 die ik niet meer nodig heb. Deze Windows 7 is overigens een opgeleukte Vista die er bij aankoop op stond en toen is opgewaardeerd naar Windows 7.
Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is, ik wil dus de bestanden op mijn oude schijf ZONDER de Windows 7 die hier nog opstaat overzetten naar een nieuwe HD.
Overigens ben ik in het bezit van Acronis, True Image Home 2009 software.
Wie helpt mij uit de brand want ik ben al een week het dikke boekwerk wat bij de Acronis software hoort van voor naar achteren en terug aan het doornemen maar ik kan er niet uit wijs worden.
Wie helpt mij uit de brand A.U.B. !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Je kan mbv Windows Easy Transfer in het configuratie scherm, afdeling backups dacht ik aanklikken welke mappen je wilt houden. Dat wordt dan opgeslagen op een externe schijf. Installeer dan w7 op de nieuwe ssd, sluit de externe aan, en ga weer naar Easy transfer. Wijst zich verder vanzelf!

Je kan ook de nieuwe ssd installeren met. Windows en dan met beide schijven in de pc handmatig de mappen overzetten.

Ook mogelijk, handmatig alles op een externe zetten en daarna op de ssd.

Optie 1 is zeer handig!
Pagina: 1