Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 23:36
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw in Adobe Photoshop CS5 en Camera Raw. Ben nu nog vooral met Camera Raw bezig. Wat ik me nu afvraag is hoe ik in kan zoomen. Ik heb het dus niet over op het scherm maar echt inzoomen op het moment dat ik een foto aan het croppen ben, hier een uitsnede van wil maken maar wel alsof hij van dichterbij genomen wordt.

Verder nog een vraagje. Op het moment dat je dat in de meeste andere programma's doet dan krijg je een hele hoop ruis. Die begrijp ik even niet. Het zijn toch digitale bestanden, in RAW formaat en met een hele riedel megapixels? Wat mis ik hier? Natuurlijk kan je aan die ruis weer iets doen maar het blijft zonde.

Jullie reacties zou ik bijzonder op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Als je een kleinere uitsnede maakt van een foto, dan heb je toch al automatisch het "dichterbij"-effect?

Ruis is onvermijdelijk zodra de iso-waarde van de foto omhoog gaat. Daar is eigenlijk niets aan te doen, behalve door achteraf ruisreductie toe te passen. Dit is vooral bij compactcamera's met kleine sensoren een probleem, maar bij iso1600 ruisen dslr's ook al aardig als je ze op 100% bekijkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobje
Bedankt voor je reactie, en dat nog zo laat. Ik geloof alleen niet dat je me echt begrijpt. Het inzoomen weet ik niet hoe ik uit moet leggen. Ik wil een foto groter maken, net alsof ik hem ipv op 10 meter afstand op 3 meter afstand heb genomen (bijvoorbeeld).
Bijkomend nadeel is dat de foto's ruis krijgen van hier tot Tokio. En dat zijn foto's genomen op iso 100-200 met een Canon 60D en een Sigma 50-500 lens. Zonder uitsnede te maken is hij zo scherp als het maar zijn kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik begrijp wat je bedoeld, maar met een kleinere uitsnede maken, lijkt het alsof de foto van dichterbij is gemaakt, je hebt dan alleen niet de volle resolutie. Iets anders is niet mogelijk.

Plaats eens een voorbeeld van zo'n iso100-200 foto, liefst een volle resolutie (met een linkje, niet hier direct plaatsen) of anders een kleine uitsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobje
Ga ik doen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Als je een uitsnede maakt krijgt de foto geen ruis; de ruis wordt alleen zichtbaar omdat je inzoomt. Op 100% zoom zie je daadwerkelijke ruis die in de opname zit zoals hij uit de camera komt. Als je de foto op een kleiner formaat (bijv. 1024 pixels breed) exporteert dan worden er meerdere pixels samengenomen en wordt daar de gemiddelde waarde van genomen, waardoor de ruis veel minder zichtbaar wordt.

Verder is het geloof ik ook zo dat het effect van de ruisreductie bij Camera RAW pas zichtbaar wordt als je op 100% of meer zoom kijkt (zo was het iig altijd). Standaard staat de chroma noise reduction op 25 en luminance NR op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Universal Creations schreef op maandag 02 januari 2012 @ 02:25:
Ik begrijp wat je bedoeld, maar met een kleinere uitsnede maken, lijkt het alsof de foto van dichterbij is gemaakt, je hebt dan alleen niet de volle resolutie. Iets anders is niet mogelijk.
Kleine correctie: als je cropt, lijkt het enkel alsof je de foto meer hebt ingezoomd, als in de foto hebt genomen met meer mm op je lens. Een foto die echt dichterbij is genomen heeft namelijk ook een hele andere beeldhoek. Dus als je dat bedoelt met het effect wat je wilt bereiken, dan gaat het heel moeilijk worden ben ik bang..

Een foto genomen van dezelfde plek, maar op verschillende focal lengths, hebben het zelfde beeldperspectief, maar uiteraard een andere uitsnede. Een foto op lange afstand genomen met 200mm en eentje dichterbij genomen op 10mm, zodat ze nagenoeg zelfde uitsnede hebben, hebben een compleet ander perspectief.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een andere beelduitsnede verander je de beeldhoek. Het perspectief verandert inderdaad als je dichterbij komt.

Pagina: 1