Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

De verschillende glasvezelplatformen, hoe zit het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de WMP en WMP+ platformen? Beide zijn toch twee wholesale diensten van KPN? En welke providers maken waar gebruik van? Bij welke van de twee krijg je DVB-C kabeltelevisie geleverd en wanneer heb je versleutelde IPTV streams van KPN?

Hoe zit het bijvoorbeeld met ISPs als Lijbrandt, XMS, Concepts of KickXL? Van welke platformen maken die allemaal gebruik? En bij wie en wanneer heb je te maken met PPPoE-VLAN ellende of ben je verplicht een Experiabox te gebruiken? In welke gevallen worden de diensten direct aangeboden via de Fiber Termination Unit (FTU)?

Kortom, veel informatie te vinden op internet maar ik zie de bomen niet meer door het bos. Mijn vraag aan jullie hoe het op dit moment in elkaar steekt met de verschillende Glasvezel-ISP's op technisch gebied. Het is mij namelijk niet echt duidelijk op dit moment :/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 13:40 ]

Verwijderd

Je bent niet alleen afhankelijk van KPN als opperator, ik zal het zo kort en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen:

in Glasvezel kan je 3 lagen defineren:
1- Passief, de fysieke glasvezelbekabeling in dit geval Reggefiber
2- Actief, de opperatorlaag, zoals KPN, maar ook Glashart en Glasoperator zijn spelers op deze markt
3- Provider, bij hun neem je je diensten af, de meeste providers zitten bij 1 operator waardoor je de TV diensnten krijg van die opperator.

KPN & Glasoperator bieden alleen IPTV aan, Glashart daarin tegen gebruikt modems waarmee ook een analoog en een DVB-C signaal mogelijk zijn.
Hierdoor bieden alle providers die via Glashart glasvezel leveren ook analoge en DVB-C televisie en radio.

Enkele Glashart providers zijn: Lijbrandt, Concepts-IT, OnsbrabantNet, XMS & Tweakfiber (Tweakfiber, levert ook via KPN)

-----------
En voor je andere vraag, de operator KPN doet aan die VLAN + PPPoE ellende en versleutelde lage bitrate streams .
Alle Glashart providers middels DCHP, en de TV signalen worden 1 op 1 overgenomen van de zender via de mediagateway.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2012 18:29 ]

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23
Sorry dat ik het moet zeggen maar je verhaal klopt niet en is redelijk incompleet.

Hier de juiste versie:

In glasvezel land zijn er 3 lagen:

1. Passieve laag: de glasvezel, deze wordt aangelegd door Reggefiber die altijd een onder aannemer aanneemt zoals onder andere volkert wessel.
2. Operator : Hier kopen de providers in zoals bij kpn wholesale(WBA), Reggefiber wholesale (WGDO), glasoperator of ispfabriek(WBA+).
3. Provider, Daar neem jij de diensten vanaf, Gebied afhankelijk koopt de provider of bij kpn wholesale, ispfabriek in of bij Reggefiber wholesale.

KPN & Glasoperator bieden alleen IPTV aan, Reggefiber wholesale en ispfabriek daarin tegen gebruikt modems waarmee ook een analoog en een DVB-C signaal mogelijk zijn.
Hierdoor bieden alle providers die via Reggefiber wholesale en ispfabriek glasvezel leveren ook analoge en DVB-C televisie en radio.

Enkele Reggefiber wholesale of ispfabriek providers zijn: Lijbrandt, Concepts-IT, OnsbrabantNet, XMS, Tweakfiber blauw.
Hoe zit het bijvoorbeeld met ISPs als Lijbrandt, XMS, Concepts of KickXL? Van welke platformen maken die allemaal gebruik? En bij wie en wanneer heb je te maken met PPPoE-VLAN ellende of ben je verplicht een Experiabox te gebruiken? In welke gevallen worden de diensten direct aangeboden via de Fiber Termination Unit (FTU)?
Alleen bij WBA providers zit je vast aan een geweldige experiabox, bij WBA+ en WGDO niet :)

[ Voor 87% gewijzigd door White_Collar op 10-06-2012 18:54 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:04
Blijft alleen nog de uitleg over WMP en zo over..

Waar KPN Wholesale de actieve operator is op het passieve netwerk van Reggefiber zijn er twee mogelijkheden voor providers om een pakket bij KPN af te nemen, WMP en WMP +.
WMP zijn televisiediensten van KPN zelf. WMP+ zijn televisiediensten van Glashart (maar wel aan te kopen via KPN). WMP wordt aangeboden door de providers KPN, XS4ALL en (straks) Telfort. De providers die WMP+ afnemen bij KPN en doorgeven aan de klant zijn Vodafone (met kleine aanpassingen) en voor de rest zie:
http://www.glashartmedia.nl/Service+Provider/Inleiding

WMP omvat dus geen analoge of DVB-C televisie maar alleen IPTV.
WMP+ heeft wel analoge en DVB-C en IPTV. De zenderlijsten van de twee IPTV diensten wijken trouwens ook af van elkaar.

Overigens zou je denken dat er maar 1 actieve operator per netwerk is maar dat is niet per se waar. Reggefiber moet elke actieve operator toelaten die dat wil (tegen betaling natuurlijk). In de Bilt bijvoorbeeld loopt nu een vraagbundeling met meerdere providers, waarbij er op de achtergrond twee actieve operators spelen. KPN Wholesale uiteraard maar ook Glasoperator middels diens provider Wisper.
Het is natuurlijk wel zo dat KPN met afstand de grootste is met het grootste budget. Dus die zie je overal wel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
Rekenblok schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:41:
Sorry dat ik het moet zeggen maar je verhaal klopt niet en is redelijk incompleet.

Hier de juiste versie:

In glasvezel land zijn er 3 lagen:

1. Passieve laag: de glasvezel, deze wordt aangelegd door Reggefiber die altijd een onder aannemer aanneemt zoals onder andere volkert wessel.
2. Operator : Hier kopen de providers in zoals bij kpn wholesale(WBA), Reggefiber wholesale (WGDO), glasoperator of ispfabriek(WBA+).
3. Provider, Daar neem jij de diensten vanaf, Gebied afhankelijk koopt de provider of bij kpn wholesale, ispfabriek in of bij Reggefiber wholesale.

KPN & Glasoperator bieden alleen IPTV aan, Reggefiber wholesale en ispfabriek daarin tegen gebruikt modems waarmee ook een analoog en een DVB-C signaal mogelijk zijn.
Hierdoor bieden alle providers die via Reggefiber wholesale en ispfabriek glasvezel leveren ook analoge en DVB-C televisie en radio.

Enkele Reggefiber wholesale of ispfabriek providers zijn: Lijbrandt, Concepts-IT, OnsbrabantNet, XMS, Tweakfiber blauw.

[...]

Alleen bij WBA providers zit je vast aan een geweldige experiabox, bij WBA+ en WGDO niet :)
Rekenblok: Ook nog wat incompleet :) Er is niets gebiedsafhankelijk aan. Bij elk gebied heeft elke actieve operator keuze om in de PoPs te komen met zijn apparatuur of niet.
WBA is alleen een dienst voor internet. De TV diensten zijn als pakket losgekoppeld en heten nu dus WMP of WMP + (zie ook www.kpnwholesale.com)
Ik zou de hele ispfabriek er buiten laten want die is voor consumenten niet relevant.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:23
Barre73 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:16:
[...]

Er is niets gebiedsafhankelijk aan. Bij elk gebied heeft elke actieve operator keuze om in de PoPs te komen met zijn apparatuur of niet.
Niet relevant want dat gebeurt amper tot niet op dit moment.
[...]

WBA is alleen een dienst voor internet. De TV diensten zijn als pakket losgekoppeld en heten nu dus WMP of WMP + (zie ook www.kpnwholesale.com)
Leuk dat het op die website wmp of wmp+ wordt genoemd, Intern nog steeds gewoon wba.
[...]

Ik zou de hele ispfabriek er buiten laten want die is voor consumenten niet relevant.
En het verhaal van WBA en WBA+ wel dan? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door White_Collar op 10-06-2012 20:00 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Barre73
Nee, eigenlijk ook niet..... maar ja, die termen gaan hier al zo veel rond dat je bijna verplicht bent om het uit te leggen.
En ik weet dat het intern WBA wordt genoemd.. :-) maar extern mag dat niet meer blijkbaar.

En wat operators betreft: ik zou het ook graag sneller en meer zien maar er gebeurt wel eindelijk iets met Glasoperator. Gaan mee in meerdere vraagbundelingen (via de ISP dan), dus laten we kijken wat daarmee gebeurt.

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
Momenteel mag ik in Weert glas gaan uitkiezen en de keuze uit bovenstaande providers (concepts, XLkick, KPN, onsbrabant en lijbrandt). Ik kijk echter minimaal tv op mijn oude crt beeldbuis. Echter komt komend jaar er een plasma (42st50) voor in de plaats. Nu wil ik daar op voorbereid zijn. Ik heb diverse lijsten en fora doorgenomen, maar krijg toch geen overzicht tussen de verschillende tv signalen. Daarom heb ik een lijstje met eisen opgesteld.

• Ik wil een minimum aan extra kastjes ed.
• Wordt het analoog/digitaal (DVB-C) of toch iptv.
• Er zal ook geen extra tv bijgezet worden, evt
• Geen recording van programma's ed
• Een standaard hd signaal is dan later wel weer mooi

Aanvullend, heb ik een NAS en ben dus op zoek naar een vast IP (of is er nog een andere oplossing?)

Wat (welke provider) raden jullie mij aan?

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
kick

Verwijderd

Ik heb mijn obn contract deze week ontbonden omdat ze hun schriftelijke afspraak niet nakomen (geen vast IP en daardoor ook geen opheffing van poortblokkades) in gemeente Weert (ze geven hiervoor overigens de schuld aan de infrastructuur in deze gemeente).
(Overigens, uit betrouwbare bron weet ik dat je ook mag ontbinden als de activering later is dan 1 jaar na ondertekenen van 't contract.)

Pin me er niet op vast (ik zoek ook nog/opnieuw) maar het lijkt erop dat xs4all, solcon (hopelijk vanaf 20 feb beschikbaar) en fieber.nl wel fatsoenlijke lijnen leveren.
Als je gewone fatsoenlijke catv (analoog) en dvb-c (digitaal) wilt, dan valt xs4all net als kpn al meteen af.
Volgens de diverse draadjes hier op tweakers, vallen hun ook meteen af als je fatsoenlijk digitaal IP tv (internet televisie) wilt.

Edit:
enkel voor je nas heb je niet echt 'n statisch ip nodig (al is 't evengoed makkelijk).
Kijk bijvoorbeeld eens naar: https://freedns.afraid.org/ (want de vroeger bekende dyndns is niet meer zo leuk gratis)

Het idee is dat 'n programmaatje regelmatig je inkomende externe wan-ip (die je automatisch van je provider's dhcp krijgt) checkt en als die anders is, automatisch je dns-gegevens update.
Je benadert dan je nas (buiten je huis) niet meer door het ip-adres in te tikken, maar 'jouw_gekozen_subdomein'.(freedns domein OF 'n domein van iemand anders die dat deelt).tld

Het zou me niet verbazen als er ook 'n functionaliteit (gericht op een of enkele vaststaande dynamic dns providers) standaard in de software van je nas zit (die toch al 24/7 draait).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 17:16 ]

Pagina: 1