• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik probeer het al tijden voor elkaar te krijgen mijn P4 (prescott) koel te krijgen, maar eigenlijk alle pogingen stranden. Momenteel draai ik 56 graden(!) idle, en bij de minste beweging van de muis schiet dit binnen een seconde omhoog richting 80 graden. Onder load ging ik richting de 100 (!) graden en toen heb ik onmiddelijk de boel weer uitgeschakeld. :( Het is een desktop pc'tje, met aan de achterkant een 120mm casefan die aardig koelt. verder zit er een passieve Gigabyte videokaart in die onder load nog wel eens 80 graden wil worden, en 2 schijven die richting 45 graden gaan (niet eens zwaar belast..).

Ik wil natuurlijk een nieuwe cpu-fan, en ik ben benieuwd welke ik moet hebben binnen, laten we zeggen 10- 25 euro. Iemand die mij verder kan helpen? Het is voor in een geluidstudio (multitracken), dus betrouwbaarheid en stilte is een must. verder is Pwm een pré.

Ik ben ook benieuwd hoe normaal het is om zulke temperaturen te halen.. Iemand met een oordeel?

specs:
Asus p5gd1, Pentium 4 Prescott 3.2 Ghz, 4x512mb, sata 80gb, ide 250gb, Gigabyte GV-NX66128DP gpu.
fans: Coolermaster Sickleflow 120 voor de case, stock intel cooler.
foto's kan ik op verzoek maken.

Alvast bedankt!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ga eens zoeken bij Pricewatch op socket 775 cpu koelers en zoek eens via Google, want je kan niet van andere tweakers verwachten dat zij alle zoekwerk voor je gaan doen. Verder zijn er genoeg topics te vinden wat betreft cpu koelers en wat je zoal eraan kan doen dus beetje meer inzet word gewaardeerd.

• Jens01
  • Nu online
excuus voor de magere post. Ik heb natuurlijk de Faq gelezen, maar mijn vraag gaat specifiek over mijn situatie en ik zou dan ook graag wat hulp hebben die mijn situatie dekt. Foto's zal ik morgen posten, computer ligt nu buiten mijn bereik.

Ik had het volgende in gedachten;
CM Vortex
AC Freezer 7 Pro
DeepCool ICEEDGE

Feedback is natuurlijk welkom, of moet ik ergens anders zoeken?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het gaat er niet zo zeer om dat je startpost magertjes zou zijn maar meer dat dit soort vragen toch wel erg basic zijn en uit en te na al besproken in vele topics. Ook als je het beleid van Tweakers had gelezen wist je dat vragen wat je het beste kan kopen eigenlijk niet meer toegestaan zijn. Keuzes moeten mensen uiteindelijk zelf maken want het is van zovele dingen afhankelijk zoals budget, eventueel design en dergelijke.

Wil je dus weten welke koeler het meest geschikt zou zijn dan zoek eens via Google naar reviews want dat doen alle andere Tweakers net zo goed. Kijk ik kan je bv een Corsair waterkoelingssetje b.v. de H60 aan gaan raden maar het is maar net wat voor waarde je eraan hecht dus dat zal je zelf moeten beslissen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Uit mijn blote hoofd weet ik dat die Prescot procs enorme heethoofden zijn. Een aftermarket cooler en nieuwe cooler pasta wil nog wel een beetje wonderen doen. Maar helemaal koel, dat zal (in mijn inziens) niet zo snel lukken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je daadwerkelijk weet te bevestigen dat er maar 1 casefan in zit, zou ik eerst maar eens kijken of je daar een verbetering in kan aanbrengen; passieve GPU's die 80 graden wordt, vind ik persoonlijk al veel te veel en dus een aanwijzing dat de kast "intern" geen goede airflow heeft.

Verder praat je niet over schoonmaak-akties; geen idee of er stof, haar, dode ratten of andere zooi in de kast zorgt voor een verminderde prestatie van bestaande fans/fins; je kan dan leuk nieuwe CPU-cooler gaan kopen maar dan krijg je over 6 maanden hetzelfde verhaal bij binnenkomende stof.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met MAX3400, airflow is wel een must bij de heethoofdige P4's maar ook met de stock koelers zijn die prima koel te houden, mits de airflow in de kast afdoende is.

Daarnaast zou het ook zomaar eens een bug of defect in de sensor kunnen zijn maar het feit dat je GPU al zo warm wordt wijst toch echt op een airflow issue.

En btw, casefans koelen dus niet, in die zin dat ze alleen maar zorgen voor de airflow door de warmte uit de kast te verdrijven door aan de ene kant koele lucht aan te zuigen en aan de andere kant warme lucht uit de kast te halen. Als je aan de achterkant een casefan hebt die alleen maar lucht naar binnen haalt kan de warme lucht nooit uit de kast, behalve via kiertjes e.d. wat alles behalve ideaal is.

[ Voor 38% gewijzigd door redfoxert op 02-01-2012 12:51 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-01 12:19
neem een iets hoger budget en neem een mugen2 rev. B.
die koelt goed en kun je ieder willekeurige 120mm fan op zetten

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Jens01
  • Nu online
Ik heb de kast ontdaan van stof, wat aan mijn kabelmanagement gedaan (valt tegen met ide kabels..) maar het scheelde qua temperatuur maar weinig. Inmiddels heb ik besloten om het probleem bij de bron aan te pakken en gewoon voor een andere/betere processor te gaan, en op langere termijn maar gewoon een hele nieuwe kast + gpu te gaan.

Allen bedankt voor de input!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
MrMilco schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:12:
neem een iets hoger budget en neem een mugen2 rev. B.
die koelt goed en kun je ieder willekeurige 120mm fan op zetten
Voor het geld van een mugen2 kun je bijna een pentium G960 kopen...

specs

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
Koelpasta al vervangen? Die zal wel uitgedroogd zijn, en er zal zich door de jaren heen ook wel flink wat stof in de koeler hebben verzameld.

@ MrMilco: eurhm, die hele pc is zo'n beetje even veel waard als 2 Mugen's ;) Beetje overkill, ook voor een Prescot

[ Voor 101% gewijzigd door FastFred op 05-01-2012 00:17 ]

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:35
"betrouwbaarheid en stilte is een must" maar je wilt nog wel een antieke P4 prescott gebruiken ? en daar wil je ook nog geld aan uitgeven :?

Is er een speciale reden voor om het niet te vervangen voor een nieuw low end systeempje (fusion of atom bordje, of een SandyBridge celeron ?

Gebruikt stukken minder stroom en is dus veel stiller te koelen.

Is ook veel goedkoper in gebruik.
Die P4 machine zal wel zo'n 100Watt idle draaien, kost je EUR 200,- per jaar als hij 24/7 aan staat.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:34
Zelf gehad, koelt zeker prima.
Pagina: 1