adwords adverteren met kernwoorden concurrent

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
In hoeverre is het toegestaan bewust een adwords campagne te starten met steekwoorden van een concurrerend product?
Ik maak "het alternatief" van product X, dezelfde essentiele onderdelen, maar dan een stuk goedkoper.

Net zoals een 300C een beetje een Mercedes E is :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11

Wom

Zie niet in waarom dit niet zou mogen, wordt volop gedaan. Je betaald voor het keyword wat je gebruikt, die keuze staat vrij. Alleen maar slim om het zo te doen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor zover ik weet mag adverteren met het adword 'Mercedes E' niet als je een Chrystler verkoopt, vanwege merkenrecht. Check dat merkenrecht dus even. Kans is redelijk dat Mercedes terecht gaat klagen.

(Ik volg het Mercedes-voorbeeld hier even).

edit:
Telecombedrijf Yiggers liep tegen het merkrecht van concurrent Pretium aan toen ze Adwords (gesponsorde koppelingen) kocht bij Google voor het woord ‘Pretium’.

[ Voor 32% gewijzigd door F_J_K op 02-01-2012 17:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
Nee mag niet. Wordt niet veel tegen gedaan, maar in Nederland mag het volgens mij nog niet. In UK en US ondertussen wel al.

http://support.google.com...swer.py?hl=en&answer=6118

Ik zou het gewoon doen en wachten tot je klachten krijgt. Sommige merken zijn namelijk zo ingeburgerd dat er geen trademark-vrije alternatieven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Google laat het vaak niet toe (voor grotere brands) als je niet op de betreffende white list staat voor die merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Wat ik van de google site begrijp is dat het wel mag, sinds 14 september 2010, maar de voorwaarden waaronder zijn wat complex.

Zo lees ik op diverse andere sites dat je wel het vergelijk mag maken, maar niet mag stellen (bijv "beter dan")
op een andere site lees ik weer dat de kernwoorden wel mogen lijden tot het weergeven van de advertentie, maar dat je die woorden dan niet mag gebruiken in de advertentietekst zelf.
Google zegt vervolgens weer dat het niet met trademarks mag. Maarja, dit betreffende product heeft zijn naam (type nummer) niet als trademark geregistreerd.

Dus ik blijf dan buiten schot neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
paQ schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:15:
Wat ik van de google site begrijp is dat het wel mag, sinds 14 september 2010, maar de voorwaarden waaronder zijn wat complex.

Zo lees ik op diverse andere sites dat je wel het vergelijk mag maken, maar niet mag stellen (bijv "beter dan")
op een andere site lees ik weer dat de kernwoorden wel mogen lijden tot het weergeven van de advertentie, maar dat je die woorden dan niet mag gebruiken in de advertentietekst zelf.
Google zegt vervolgens weer dat het niet met trademarks mag. Maarja, dit betreffende product heeft zijn naam (type nummer) niet als trademark geregistreerd.

Dus ik blijf dan buiten schot neem ik aan?
Heb je al geprobeerde de campagne aan te maken? Dan zie je gelijk of de merknaam toegestaan is. Of de advertentie zelf toegestaan is kom je vaak een beetje later wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

HenkEisDS schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:02:
Ik zou het gewoon doen en wachten tot je klachten krijgt. Sommige merken zijn namelijk zo ingeburgerd dat er geen trademark-vrije alternatieven bestaan.
Kan de concurrent geen schadevergoeding vereisen? Zou ik als concurrent iig wel doen, bijv. in de vorm van een schatting van alle verkopen die via de ads zijn gedaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
theHoff schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:16:
[...]

Heb je al geprobeerde de campagne aan te maken? Dan zie je gelijk of de merknaam toegestaan is. Of de advertentie zelf toegestaan is kom je vaak een beetje later wel achter.
Dat is gewoon gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 11:48

André

Analytics dude

Je mag eigenlijk op alles adverteren, maar de tekst die je vervolgens gebruikt is cruciaal. Wehkamp is bijvoorbeeld een beschermd merk. Ik mag dan wel op Wehkamp adverteren maar dit niet in de tekst van de advertentie terug laten komen.
Pagina: 1