Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows start niet meer op, kom niet meer in herstelscherm

Pagina: 1
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:29
Mijn schoonzusje heeft van haar broer een laptop gehad die hij niet meer gebruikt, waarschijnlijk omdat hij stuk is en hij 'm in ieder geval niet meer gerepareerd kreeg :+ Het betreft een Sony Vaio VGN-FZ21M.
Detail, maar ik vermoed niet zo'n kleine, is dat de laptop niet meer opstart sinds hij de laptop een gooi heeft gegeven na een ruzietje met zijn vriendin ;) Er is geen optische schade maar het kan natuurlijk zijn dat er inwendig eea stuk is gegaan, waaronder de harde schijf.

Zodra ik de laptop opstart krijg ik een melding: "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause." Een bekend probleem wat meerdere oorzaken kan hebben. Ik krijg 2 keuzes:

- Launch Startup Repair (Recommended)
- Start Windows Normally

Beide opties werken niet, Windows wordt in zekere zin wel geladen (balkje loopt) maar op een gegeven moment reboot de computer en kom ik weer bij het opstartscherm met beide keuzes terecht. Een heuse loop dus. Er staat nu Vista op en aangezien ik hier alleen een Windows 7 CD heb liggen heb ik die geprobeerd om mee op te starten om zodoende het herstel menu van de CD te gebruiken. Zo ver kom ik echter niet: hij is bestanden aan het laden maar ook daar slaat ie vast, zwarte scherm kan ik wel een dag aan laten staan maar er gebeurt niks.

Uiteraard heb ik ook geprobeerd om in safe mode te booten middels de F8 toets, maar alle 3 werken niet. Ik had ook nog het heldere idee om de command prompt te gebruiken om een checkdisk uit te voeren om iig de harde schijf te checken, maar bij crcdisk.sys loopt ie weer vast en reboot ie weer.

Dan nog geprobeerd om het rebooten bij fouten uit te zetten om wat meer details te krijgen over de exacte foutmeldingen of eventueel een BSOD maar OF die komt er niet, OF hij is zo snel dat ik 'm niet tijdig kan lezen.

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de harde schijf overleden is omdat ik op geen enkele manier voorbij een bepaald punt kom. Ik heb nog wel een USB stick liggen hier waar ik misschien nog wel een omweg mee te vinden is. Wat het iets gecompliceerder maakt is dat een format (als dat al gaat lukken) niet echt een optie is aangezien haar broer de bestanden op de harde schijf het liefst bewaard heeft. Ik zal dus, als dat nog mogelijk is, eerst een backup moeten maken en dan de boel pas leeg kunnen maken.

Hebben jullie enig idee wat ik nog meer kan proberen of waar deze fout kan zitten?

Join het GoT Pulse-Team!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:11
Proberen vanaf een linux live cd te booten. Als dat lukt en alles werkt weet je vrij zeker dat het de HDD is.
Je kan ook nog memtest proberen te draaien.

Verwijderd

Wat ik in een soort gelijke situatie heb gedaan is een windows op een andere HDD installeren, en al je belangrijke mappen/bestanden over kopiëren naar je hardeschijf waar je net windows opnieuw hebt geïnstalleerd.
Natuurlijk weet ik niet als je nog een andere hardeschijf hebt staan, maar hiermee kan je je bestanden vaak redden.

Als je dat gedaan hebt kan je alles formateren van je ''oude'' windows HDD, en een nieuwe operatie systeem erop zetten.
Mocht dat niet werken kan de HDD defect zijn.
Vrij simpele oplossing, maar effectief!

• Denman
Bazvv schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:57:
Proberen vanaf een linux live cd te booten. Als dat lukt en alles werkt weet je vrij zeker dat het de HDD is.
Je kan ook nog memtest proberen te draaien.
Aangezien ik hier geen CD's meer heb liggen heb ik dit gedaan maar dan met een USB stick wat op hetzelfde neer komt. Dit werkt inderdaad wel, ik kom Ubuntu in en kan daarin ook gewoon de harde schijf benaderen en files bekijken/kopieren.

Toch vermoed ik dat de schijf brak is want ik ben nu een backup aan het maken naar een externe harde schijf en er zijn constant foutmeldingen van bestanden die niet verplaatst kunnen worden. Ik laat dit nog lopen, daarna even kijken of ik in Ubuntu een schijfcontrole kan laten lopen (niet of nauwelijks ervaring met Linux) en desnoods een format om te kijken of dit wel lukt.

Totaal offtopic, maar... gefeliciteerd! :D
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 16:12:
Wat ik in een soort gelijke situatie heb gedaan is een windows op een andere HDD installeren, en al je belangrijke mappen/bestanden over kopiëren naar je hardeschijf waar je net windows opnieuw hebt geïnstalleerd.
Natuurlijk weet ik niet als je nog een andere hardeschijf hebt staan, maar hiermee kan je je bestanden vaak redden.

Als je dat gedaan hebt kan je alles formateren van je ''oude'' windows HDD, en een nieuwe operatie systeem erop zetten.
Mocht dat niet werken kan de HDD defect zijn.
Vrij simpele oplossing, maar effectief!
Ja zoiets ben ik nu dus aan het doen, ben bezig met een backup van de bestanden naar een externe harde schijf, zodra dat klaar is probeer ik een verse installatie op de laptop. Lukt dat niet dan vrees ik het ergste en kan er een nieuwe HDD in de laptop gezet gaan worden :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik weet niet of je in het GKMT actief bent, maar iemand heeft daar onlangs vermeld dat hij met Testdisk 6.13 (o.a. te vinden in Hiren's BootCD) data heeft weten te redden van een hdd die daarna weg kon :P , het duurde wel een tijdje dus geduld is nodig ;)
edit: Verwijderd in "Het Grote Kleinemededelingentopic - Deel 300"

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 01-01-2012 19:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:17

Perkouw

Moderator General Chat
Denk inderdaad dat de schijf het gewoon begeven heeft gezien je wel gewoon netjes voorbij het bios komt. Goed er zou natuurlijk altijd meer inwendig stuk kunnen zijn. Probeer inderdaad even de schijf te controleren via bijv. Hiren's BootCD, staan genoeg tools op. En je kunt natuurlijk even een andere laptop hardeschijf proberen om te kijken of je gewoon Windows kunt installeren en om te kijken of alles verder nog naar behoren functioneert. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 01-01-2012 19:55 ]

• Denman
Nou na bovenstaande reacties ben ik toch weer een stap verder, heb met Hiren's boot CD Testdisk gedraaid en daar kwam 1 error uit en leek dus mee te vallen. Met hetzelfde testdisk heb ik de harde schijf (na de backup) geformatteerd waar dat eerst niet lukte.

Daarna een verse Windows 7 installatie erop gezet wat eigenlijk best goed ging. Snel, zonder fouten en de eerste keer booten ging ook prima. Toen voor haar wat programma's erop gezet zoals Word, Excel etc. Dat draaide ook allemaal goed maar na een reboot gaat het nu fout. Hij start wel goed op, maar slaat eenmaal in Windows vrij snel vast, kom heel soms nog wel eens in een programma of map, maar daarna vage errors, vastlopers en freezes. Heb ik nog nooit meegemaakt met een verse installatie van Windows dus ik vrees alsnog het ergste voor de schijf. Enige foutmelding die ik wel naar voren krijg is SearchProtocolHost.exe, die wordt na een tijdje weergegeven (na zo'n 5 minuten vastlopen) en als ik die wegklik lijkt alles langzaam weer te gaan werken (als in, pictogrammen komen weer in beeld etc.) maar uiteindelijk blijft het systeem vast zitten...

Nog suggesties wat ik eventueel zou kunnen proberen of is dit echt de HDD? Lijkt me toch vreemd aangezien ik Windows er prima op krijg zonder enkele foutmelding

Join het GoT Pulse-Team!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:17

Perkouw

Moderator General Chat
Vage errors als in ?

SearchProtocolHost.exe behoort verder gewoon toe aan de indexeringsfunctie van Windows 7 welke standaard aan staat.

• Denman
Vage errors als in vastlopende vensters (worden wit) startknop die niet reageert, die searchprotocolhost error, etc. etc.

Ik moet trouwens terugkomen op een eerder iets: uiteindelijk (maar ook echt pas na een minuut of 15) komt de computer weer enigzins in oude staat en werkt het weer, heb een schijfcontrole weten te plannen en die loopt nu na een reboot. Heeft al een stuk of 8 beschadigde clusters gevonden en vervangen. Eens kijken wat er hierna gebeurt tijdens het opstarten...

Join het GoT Pulse-Team!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Denman schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:37:
Nou na bovenstaande reacties ben ik toch weer een stap verder, heb met Hiren's boot CD Testdisk gedraaid en daar kwam 1 error uit en leek dus mee te vallen. Met hetzelfde testdisk heb ik de harde schijf (na de backup) geformatteerd waar dat eerst niet lukte.

Nog suggesties wat ik eventueel zou kunnen proberen of is dit echt de HDD? Lijkt me toch vreemd aangezien ik Windows er prima op krijg zonder enkele foutmelding
Mooi dat de backup gelukt is :)

Wat voor merk hdd is het? Indien Seagate, zoek even naar Seatools in Hiren's BootCD. Indien Hitachi, Hitachi DFT, WD en Samsung staan er ook wel ergens tussen. Dan bij een van die programma's de lange/extended test draaien. Dan wordt de hele HDD nagekeken.

Dat Windows er zonder foutmelding op is te zetten zegt niks, ik had nog niet zo lang geleden het probleem dat 7 na een paar dagen er telkens mee ophield. Op het moment dat de bootanimatie in beeld hoort te komen wordt het beeld zwart waarna even later de pc resette. Schone Windows ging weer even goed, daarna hetzelfde probleem. Geen foutmelding of BSOD te bekennen.

Oorzaak? Bad sector, precies op de plaats waar 7 het OS-keuze menu had gezet... Toen met de Acronis True Image 2012 bootdisk het zaakje gecloned naar een andere HDD, minus het onleesbare OS-keuze menu. Daarna opstartherstel en voila, Windows doet weer.

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 03-01-2012 10:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een zelfde soort probleem, heb pc voor mn vader in elkaar gezet, met oude spulletjes van mij en een tweedehands harde schijf. Nu heb ik al 2 keer opnieuw windows geinstalleerd en gebruikt. Telkens na een dag of 2 start windows niet meer op. Hij blijft hangen in het scherm waar het windows logo moet komen. Ik begrijp er niks van omdat ik eerst gewoon de pc prima kan gebruiken.

Nu mijn vraag: hoe kan ik de harde schijf testen?? En wat kan ik met de uitkomst? als er paar dingen niet kloppen, is dit te herstellen of moet de schijf dan weg?

Als u extra informatie wilt over het probleem, hoor ik het graag en alvast bedankt!!

Gr Hans
Pagina: 1