Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Hoi!

M'n vriendin vind het leuk om te lezen, en ze heeft lucht gekregen van de digitale revolutie. Nu wil ze graag overstappen op e-books. De vraag is nu echter, wat "beter" is: een tablet of een specifiek voor e-books gemaakte e-reader (ik snap dat elke tablet anders is, en ook de e-readers zijn niet op één hoop te gooien, maar het gaat hier om de globale verschillen/overeenkomsten). M'n eigen bevindingen tot nu toe op een rijtje (please, correct me if I'm wrong):
- Een e-reader is er zo rond de 150 euro, terwijl een tablet rond de 400/500 euro kost.
- Een e-reader met e-ink doet het beter in de buitenlucht (bv. op vakantie of in de tuin).
- Een e-reader heeft (op z'n best) slechts beperkt internettoegang, terwijl de meeste tablets volwaardige internet-browsers hebben.
- Een tablet heeft meer opties dan een e-reader en heeft bijna dezelfde mogelijkheden als een laptop.
- Een e-reader is lichter dan een tablet, waardoor ie makkelijker vast te houden is tijdens het lezen.

In eerste instantie dacht ik aan de aanschaf van een tablet, vooral door de mogelijkheid tot het draaien van ontelbare Apps. Maar aangezien ze de beschikking heeft over een vrij recente laptop, is dit voordeel eigenlijk niet zo relevant. En ik moet ook nog altijd denken aan de "good old days" van de TV en de VCR (later DVD) en toen was de vuistregel, dat je beter twee losse apparaten kunt kopen dan een twee-in-één-apparaat. Gaat die regel nu ook nog op met e-readers en tablets?

Kortom: ik neig nu een beetje naar de aanschaf van een e-reader, omdat ik niet zozeer de voordelen zie van een tablet tegenover de combinatie van een e-reader en een recente laptop. Iemand een andere mening hierover of een aanvulling van het lijstje met verschillen tussen e-reader/tablet?

Edit: o ja, naast boeken zou het ook fijn zijn om digitaal nieuws en tijdschriften te kunnen lezen. Ik neem aan dat dit simpeler is met een tablet, maar is het ook mogelijk met een e-reader?

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 01-01-2012 12:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een tablet heeft meer opties, maar het is echt veel aangenamer om te lezen (vooral in het donker of buiten) op een e-reader, omdat de achtergrondverlichting constant in je ogen schijnt. Volgens mij is het best om eens te gaan kijken in een winkel zoals media markt naar een e-reader en kijken hoe het scherm bevalt. Als je goeie ogen hebt of het niet erg vind om te lezen, ga dan voor een tablet (tip: niet alle tablets zijn 400 - 500 euro. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Hannspree Hannspad)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 22:10
Vergeet vooral de accuduur niet. Een accu van een beetje e-reader (met e-ink) kan weken meegaan met regelmatig gebruik, terwijl je je tablet elke dag zou moeten opladen.

Tijd voor hybride tablets met e-ink en gewoon scherm in één :)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Sypher schreef op zondag 01 januari 2012 @ 12:25:
Vergeet vooral de accuduur niet. Een accu van een beetje e-reader (met e-ink) kan weken meegaan met regelmatig gebruik, terwijl je je tablet elke dag zou moeten opladen.

Tijd voor hybride tablets met e-ink en gewoon scherm in één :)
Zoals de NotionInk Adam Pixel IQ? ;)
Misschien is dat overigens wel een goede optie voor de TS, dan heb je namelijk beide in 1 apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door -DG- op 01-01-2012 12:36 ]

Verwijderd

Magazines en kranten werken prima met een e-reader. Ik heb een Kindle van Amazon.com, zij bieden een heleboel van die Kindle-abonnementen aan en ook losse nummers. Syncen gaat gewoon via de cloud / wifi, je hebt geen computer meer nodig. Ze hebben inmiddels ook een tablet de Kindle Fire, een voordeel hiervan is natuurlijk dat je dan ook kleur hebt. Een goede kleuren e-ink reader is er nog niet, vraag is of die met al het tablet geweld er nog ooit algemeen gaat komen.

Ik heb een Kindle en een iPad 2, ze bijten elkaar niet! :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 13:22 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-11 09:02
Voor mij is dit een no-brainer, de e-reader. Leest gewoon 200% fijner en de accu gaat ook eindeloos mee. Ik heb een Sony, het voordeel daarvan t.o.v. de Kindle: touchscreen en hij slikt ook ePubs (bij Kindle moet je eerst aan het converteren slaan, voor een Tweaker een koud kunstje maar voor iemand met digibetisme lastiger).

DIT IS MIJN WEBSITE

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De gedachte "Ik heb een laptop dus heb ik geen behoefte aan een tablet" gaat echt niet op. Zodra je er een tablet bij hebt zul je merken dat je voor diverse zaken de tablet gaat gebruiken in plaats van de laptop alhoewel dit wel afhangt van de grootte van de tablet. Een 10" tablet zul je bijv. meer gebruiken voor websurfen dan een 7" tablet.

Het beste lijkt me om bij iemand in je omgeving met een tablet die eens 'te ervaren'. Dan weet je hoe aantrekkelijk al die extra functies van een tablet voor je zullen zijn. E-readers hebben als voordeel dat ze flink wat dunner en lichter kunnen zijn omdat ze geen grote accu nodig hebben.

Waarschijnlijk zul je uiteindelijk t.z.t. zowel een tablet als een e-reader hebben. Vraag is alleen welke van de twee je als eerste zult aanschaffen. ;)

Om één ding kun je niet heen. Met een tablet kun je ook e-boeken lezen maar met een e-reader kun je niet echt veel meer dan dat.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

CaptJackSparrow schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:08:
Met een tablet kun je ook e-boeken lezen maar met een e-reader kun je niet echt veel meer dan dat.
en laat ze vriendin nu net e-books willen lezen ;)
zou voor een ereader gaan.
leest veel lekkerder dan een tablet , gaat langer mee op een accu, is lichter om vast te houden.
en is goedkoper dan een goede tablet, en geloof me het verschil in sherm van een goedkope en een duurdere tablet merk je heel goed.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Ik geloof dat de de tendens toch is om voor een e-reader te gaan, dus ik ga me maar eens verdiepen in de kwaliteiten van de verschillende modellen. Thanks so far! :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 18:45

jbbrans

Als je vriendin ook 's zomers buiten wil lezen, dan is de enige keuze een e-reader met e-ink technologie. (Dus niet de goedkope kleuren e-readers, zoals bijv. de Archos AV....)
Een tablet is buiten zo goed als niet te zien.
Pagina: 1