Systeem met niet meer opstarten met aangekoppelde HDD

Pagina: 1
Acties:

• Human Printer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 07:41
Hallo,

ik heb een vervelend probleem met een systeem dat ik onlangs heb samengesteld. Ik heb het in dit forum geplaatst omdat ik vermoed dat mijn probleem gerelateerd is aan de harde schijf, maar mocht het toch beter in een ander forum kunnen staan, dan bij voorbaat mijn excuses.

Het systeem ziet er globaal als volgt uit:
ASUS P8H61-M Pro moederbord
WD Caviar Green 1 TB SATA600 harde schijf (WD10EARX)
GeiL 4 GB DDR3 geheugen (1 bank)
Intel Core i5 2500 processor
ASUS EAH5450 SILENT videokaart
beQuiet Pure Power L8 430 Watt voeding

In eerste instantie werkte dit systeem prima. Ik heb Windows 7 Pro 64-bit geïnstalleerd, alle updates geïnstalleerd, Acronis True Image geïnstalleerd en een image gemaakt. Tijdens deze stappen is het systeem meerdere malen gereboot en elke keer startte het netjes op. Tenslotte heb ik het systeem afgesloten.

Toen ik het systeem vervolgens de volgende dag weer wou opstarten, deed 'ie echter bijzonder weinig. Wat er gebeurt is het volgende:
1. De hardware wordt gedetecteerd (hier zie ik geen rare zaken voorbij komen of ontbreken)
2. Het ASUS logo verschijnt met daaronder de melding 'Press DEL to enter the BIOS' (of iets van gelijke strekking). Hier blijft het systeem hangen. Als ik op 'DEL' druk gebeurt er ook niets.

Als ik de harde schijf loskoppel en de pc opnieuw start, start 'ie wel door en kan ik ook gewoon in het BIOS komen.
Ik heb ook het opstartlogo al uitgezet (in de hoop dat ik dan wat meer informatie zie), maar dan krijg ik enkel een zwart scherm.

Wat ik inmiddels al geprobeerd heb:
1. De harde schijf in een andere computer gehangen (als 'slave' en ook als boot-device) en dan werkt de harde schijf prima.
2. De SATA kabel vervangen. Dit geeft geen verandering
3. Een andere harde schijf op dezelfde SATA-aansluiting aangesloten. In dat geval start de pc prima op.
4. Ik heb het BIOS ge-update van versie 1001 naar versie 1201. Dit geeft geen verandering.
5. Het BIOS gereset (via de jumper op het moederbord). Dit geeft geen verandering.
6. Alle niet noodzakelijke hardware losgekoppeld (inclusief de videokaart, aangezien het moederbord ook een geïntegreerde videokaart heeft). Dit biedt geen verandering.

Heeft iemand nog een suggestie of idee wat het probleem zou kunnen zijn? Mochten er nog gegevens ontbreken, geef dat dan gerust aan. Dan kan ik dat nog aanvullen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Gelukkig nieuwjaar! Je HDD is stuk. Probeer hem voor de zekerheid nog is in een ander systeem. Of probeer chkdsk (CheckDisk) vanaf de Windows CD die kan mogelijk helpen

• Human Printer
Allereerst natuurlijk ook gelukkig nieuwjaar!

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook dat de harde schijf stuk zou zijn, maar dan had ik verwacht dat 'ie ook niet zou werken als ik 'm in een ander systeem zou hangen. Desondanks zal ik toch nog 's proberen om de schijf in mijn andere pc te hangen en dan een checkdisk uit te voeren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
"Wachttijd/detectie tijd" in de bios van je harde schijf langer maken.
Bios langzaam laten booten, quick uitzetten.

Dus je harde schijf zie je voorbij komen, met detecteren, en dan wordt het scherm zwart, is dit het begin van windows misschien?
Maak de schijf eens leeg, probeer dan opnieuw.

Andere voeding proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2012 12:30 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:05
Lijkt op een stervende HDD idd, voeding lijkt uitgesloten omdat je al minimaal hebt opgestart.

Lees de SMART van je disk eens uit, en kijk ook eens in de eventviewer of daar iets vreemds staat.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Human Printer
Allen bedankt voor de suggesties. Ik heb inmiddels de schijf getest met een diagnostische tool van Western Digital en die gaf geen fouten aan. Ook de SMART-informatie gaf geen fouten aan.

Ik heb voor de zekerheid nog een andere voeding geprobeerd, maar dat gaf inderdaad geen verbetering. Het lijkt er dus inderdaad sterk op dat de harde schijf stilletjes aan het overlijden is. Ik heb inmiddels een RMA-aanvraag bij de leverancier ingediend dus dat wacht ik eerst maar even af.
Pagina: 1