Router / NAS in aparte VM's op gedeelde hardware.

Pagina: 1
Acties:

• Pihkal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-02 17:03
Hoi,

eerst en vooral wil ik iedereen een voorspoedig 2012 wensen.
Nu down to business:

Ik loop met een idee rond om m'n huidige router (aangepaste thin client met ipfire) en m'n huidige nas (ook een thin client met freenas) te upgraden.
Liefst zou ik deze 2 apparaten willen vervangen door 1 maar om veiligheidsoverwegingen moet dit gescheiden zijn,ik ben mij bewust van het feit dat er distro's bestaan die beide taken aankunnen maar zoals net vermeld is dit niet gescheiden.
Wat ik wil doen is een mini-itx moederbordje met een Atom,dual nics en enkele gb's ram als basis gebruiken en hier als host-os ubuntu op draaien waar dan VirtualBox op komt te draaien.
Dit wordt dan de basis voor 2 VM"s,1 van de router en 1 van de nas.
De router-VM zal gekoppeld zijn aan 2 fysieke nics (wan/lan) en 1 virtuele nic (nas) en de nas-VM krijgt 1 virtuele nic.
De bedoeling is dat beide vm's in verbinding staan met elkaar via de virtuele nics.
Mijn vragen zijn dus nu:

1. is deze opzet haalbaar?
2. hoe zit het met de performance?
3. Zijn hier noemenswaardige nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?
4. hebben jullie eventueel een beter idee?

Alvast bedankt voor jullie input.
Groeten.

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 11:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Doe het met vmware esxi 5. Moet je wel je hardware een beetje op aanpassen, maar dan heb je 2 nette machines.

Je moet got maar even zoeken op; zuinige server

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
1. is deze opzet haalbaar?
Ja :)

2. hoe zit het met de performance?
Afhankelijk van de gebruikte virtualisatie techniek scheelt het qua performance zo'n 3 tot 5% ten opzichte van een 'echte' server

3. Zijn hier noemenswaardige nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?
enige nadeel is; fysieke machine stuk = alles stuk

4. hebben jullie eventueel een beter idee?
niet echt, wellicht dat je kunt kijken naar een simpele switch met vlan ondersteuning, dan hoef je (als je het aantal virtuele machines ooit uitbreidt) niet met fysieke nic's te blijven werken

Kijk eens naar Proxmox (http://www.proxmox.com/products/proxmox-ve); dit is een ISO installer, welke Debian met KVM installeert. Werkt ontzettend goed, webgui voor het management, en een aardige community aan gebruikers.

[ Voor 2% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-01-2012 18:39 . Reden: URL toegevoegd ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Pihkal
Hoi,alvast bedankt voor jullie input.
Proxmox vind ik een heel goed idee,ik was zelfs compleet vergeten dat het bestaat.
Wat ik wel niet zo goed begrijp is waarom de switch met vlan support nodig is,mijn bedoeling was om de switch ook in software te emuleren,mits het toch allemaal VM's zijn en ik enkel fysieke connecties voor wan en lan nodig heb.
Wat vinden jullie trouwens van het Atom platform om dit project mee te realiseren?
Ik krijg namelijk de indruk dat proxmox vrij veeleisend is op hardware gebied.
Hou er rekening mee dat dit project maar in een klein thuisnetwerk met maximum 8 clients komt te staan,en het nas gedeelte wordt enkel door mezelf gebruikt.
Dit ( http://www.mini-itx.com/store/~JNF99-525 ) moederbordje lijkt mij een geschikte kandidaat,maar ik heb 0 ervaring met het Atom platform dus kan ik moeilijk hierover oordelen.

Ik hoor het wel.
Groeten.

• ChaserBoZ_
Pihkal schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:41:
Hoi,alvast bedankt voor jullie input.
Proxmox vind ik een heel goed idee,ik was zelfs compleet vergeten dat het bestaat.
Wat ik wel niet zo goed begrijp is waarom de switch met vlan support nodig is,mijn bedoeling was om de switch ook in software te emuleren,mits het toch allemaal VM's zijn en ik enkel fysieke connecties voor wan en lan nodig heb.
Wat vinden jullie trouwens van het Atom platform om dit project mee te realiseren?
Ik krijg namelijk de indruk dat proxmox vrij veeleisend is op hardware gebied.
Hou er rekening mee dat dit project maar in een klein thuisnetwerk met maximum 8 clients komt te staan,en het nas gedeelte wordt enkel door mezelf gebruikt.
Dit ( http://www.mini-itx.com/store/~JNF99-525 ) moederbordje lijkt mij een geschikte kandidaat,maar ik heb 0 ervaring met het Atom platform dus kan ik moeilijk hierover oordelen.

Ik hoor het wel.
Groeten.
Och, ook een thuis virtualisatie oplossing loopt wel eens uit de hand O-)
Het is niet noodzakelijk, je kunt binnen Proxmox die 'LAN' NIC aan beide VM's toewijzen.

Proxmox is niet veeleisend afaik; het zullen de standaard eisen van Debian zijn. Als je twee simpele VM's gaat runnen, moet het geheel kunnen draaien op een bescheiden (dus ATOM) processor (enige vereiste hieraan is VT voor hardware virtualisatie), ik vermoed dat je firewall minder dan 256 mb ram nodig heeft, je NAS wat meer afhankelijk van wat je er mee doet.

Edit; die ATOM die je post;
intel® Virtualization Technology (VT-x) No

Hou daar rekening mee, je kunt geen KVM draaien op die CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-01-2012 21:59 ]

• Pihkal
ChaserBoZ_ schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:54:
[...]

Edit; die ATOM die je post;
intel® Virtualization Technology (VT-x) No

Hou daar rekening mee, je kunt geen KVM draaien op die CPU.
Hmm,dat zou dus betekenen dat ik enkel linux-based operating systems kan draaien als ik me niet vergis.
Op zich is dat niet zo'n groot probleem,mits ik ipFire wil behouden als router/firewall/proxy en Ubuntu Server wil gebruiken voor de nas,beiden draaien op Linux.
Anderzijds beperkt het m'n keuzes wel drastisch.
Bedankt om me hier op te wijzen. |:(
Even het net afschuimen naar een moederbordje met dual nic en 1 van deze cpu"s: Atom Z520, Z520PT, Z530, Z530P, Z540 , Z550 ,en als het nog net even kan geen stukken van mensen kost. :)

Groeten.

Edit:
Ik heb een beetje zitten prullen met proxmox (in VirtualBox) en blijkbaar is het gebrek aan VT-x veel problematischer dan ik oorspronkelijk dacht.
De enige iso's die ik kan installeren zijn de bestaande templates,een andere iso uploaden werkt wel maar het installeren is onmogelijk.
Helemaal niet goed dus....
Een moederbordje met een Atom die VT-x ondersteund is trouwens belachlijk duur, 400+ €,single nic dan ook nog.
Back to the drawingboard for me...

Edit2:
Het goede nieuwe (voor mij) is dat de Fusion APU reeks van AMD wel virtualisatie ondersteund.

[ Voor 25% gewijzigd door Pihkal op 02-01-2012 02:33 ]

• ChaserBoZ_
Pihkal schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:43:
[...]

Hmm,dat zou dus betekenen dat ik enkel linux-based operating systems kan draaien als ik me niet vergis.
Op zich is dat niet zo'n groot probleem,mits ik ipFire wil behouden als router/firewall/proxy en Ubuntu Server wil gebruiken voor de nas,beiden draaien op Linux.
Anderzijds beperkt het m'n keuzes wel drastisch.
Bedankt om me hier op te wijzen. |:(
Even het net afschuimen naar een moederbordje met dual nic en 1 van deze cpu"s: Atom Z520, Z520PT, Z530, Z530P, Z540 , Z550 ,en als het nog net even kan geen stukken van mensen kost. :)

Groeten.

Edit:
Ik heb een beetje zitten prullen met proxmox (in VirtualBox) en blijkbaar is het gebrek aan VT-x veel problematischer dan ik oorspronkelijk dacht.
De enige iso's die ik kan installeren zijn de bestaande templates,een andere iso uploaden werkt wel maar het installeren is onmogelijk.
Helemaal niet goed dus....
Een moederbordje met een Atom die VT-x ondersteund is trouwens belachlijk duur, 400+ €,single nic dan ook nog.
Back to the drawingboard for me...

Edit2:
Het goede nieuwe (voor mij) is dat de Fusion APU reeks van AMD wel virtualisatie ondersteund.
Ah, als je geen KVM kunt gebruiken zit je bij Proxmox vast aan OpenVZ, dat is niet zo heel fijn.

Overweeg de gratis Citrix Xenserver, hierbij moet je wel ieder jaar een gratis licentie verlengen. VMware heeft ook zoiets meen ik ;) Zonder VT kun je op Citrix Xenserver in ieder geval Linux draaien meen ik.

Pagina: 1