Hoi,
eerst en vooral wil ik iedereen een voorspoedig 2012 wensen.
Nu down to business:
Ik loop met een idee rond om m'n huidige router (aangepaste thin client met ipfire) en m'n huidige nas (ook een thin client met freenas) te upgraden.
Liefst zou ik deze 2 apparaten willen vervangen door 1 maar om veiligheidsoverwegingen moet dit gescheiden zijn,ik ben mij bewust van het feit dat er distro's bestaan die beide taken aankunnen maar zoals net vermeld is dit niet gescheiden.
Wat ik wil doen is een mini-itx moederbordje met een Atom,dual nics en enkele gb's ram als basis gebruiken en hier als host-os ubuntu op draaien waar dan VirtualBox op komt te draaien.
Dit wordt dan de basis voor 2 VM"s,1 van de router en 1 van de nas.
De router-VM zal gekoppeld zijn aan 2 fysieke nics (wan/lan) en 1 virtuele nic (nas) en de nas-VM krijgt 1 virtuele nic.
De bedoeling is dat beide vm's in verbinding staan met elkaar via de virtuele nics.
Mijn vragen zijn dus nu:
1. is deze opzet haalbaar?
2. hoe zit het met de performance?
3. Zijn hier noemenswaardige nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?
4. hebben jullie eventueel een beter idee?
Alvast bedankt voor jullie input.
Groeten.
eerst en vooral wil ik iedereen een voorspoedig 2012 wensen.
Nu down to business:
Ik loop met een idee rond om m'n huidige router (aangepaste thin client met ipfire) en m'n huidige nas (ook een thin client met freenas) te upgraden.
Liefst zou ik deze 2 apparaten willen vervangen door 1 maar om veiligheidsoverwegingen moet dit gescheiden zijn,ik ben mij bewust van het feit dat er distro's bestaan die beide taken aankunnen maar zoals net vermeld is dit niet gescheiden.
Wat ik wil doen is een mini-itx moederbordje met een Atom,dual nics en enkele gb's ram als basis gebruiken en hier als host-os ubuntu op draaien waar dan VirtualBox op komt te draaien.
Dit wordt dan de basis voor 2 VM"s,1 van de router en 1 van de nas.
De router-VM zal gekoppeld zijn aan 2 fysieke nics (wan/lan) en 1 virtuele nic (nas) en de nas-VM krijgt 1 virtuele nic.
De bedoeling is dat beide vm's in verbinding staan met elkaar via de virtuele nics.
Mijn vragen zijn dus nu:
1. is deze opzet haalbaar?
2. hoe zit het met de performance?
3. Zijn hier noemenswaardige nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie?
4. hebben jullie eventueel een beter idee?
Alvast bedankt voor jullie input.
Groeten.