Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Snelheid (nieuwe) laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een goedkope nieuwe laptop gekocht. Ik verwacht er geen wonderen van, maar hij is nu wel heel erg traag. Internetten is eigenlijk niet goed mogelijk: als ik begin te typen in de adresbalk verschijnen letters pas na een paar seconden, het duurt erg lang voor pagina's laden en bij het openen van meerdere tabjes loopt hij geregeld vast.

Tekstverwerking gaat gelukkig wel goed (daar heb ik hem voor gekocht), maar het zou mooi zijn als ik er ook een beetje mee kan internetten. Iemand enig idee of dit normaal is voor een laptop met onderstaande specs?

Processor: Intel Atom N2800 1,86 Ghz
cache: 512 kb L2 cache
Memory: 2 GB (2048 MB)
HDD: 32 GB SDD (in twee partities
Wireless internet kaart: Een nogal exotische met 802.11 b/g

Wat kan ik doen om hem sneller te maken? Een ander operating system installeren? Eén grote partitie gebruiken?

Verwijderd

Je zou kunnen beginnen met een kale install van Win7. Vaak zit er veel troep op het voorgeinstalleerde besturingssysteem. Maar op zich zou je nog steeds prima moeten kunnen internetten op dit systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Er is praktisch niks geïnstalleerd. Op enkele drivers na (maar ja die zijn nodig om te kunnen internetten).

Kan het te maken hebben dat op de partitie met Windows maar 2GB vrij is? Hij klaagt hier overigens niet over.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hoe vol staat je harde schijf?

Waarom? Omdat het kan!!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een verse install van windows wil wel eens helpen. Ik vermoed dat er een hoop zooi meedraait die de fabrikant meeleverde, maar een kapotte harde schijf kan ook wel een optie zijn (alhoewel, SSD?)

Android developer & dürüm-liefhebber

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 22:49
de meeste budget netbooks hebben brakke ssd's erin zitten. test eens schrijf en leessnelheid van dat ding en je zal waarschijnlijk de oorzaak gevonden hebben. Een andere erin bouwen zou moeten lukken mits je de juist formfactor kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de schrijf en leessnelheid testen? En hoe kom ik achter de juiste formfactor ?

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Voor het testen zou je zoiets als HDTune kunnen proberen.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 22:49
benchmarkprogjes genoeg te vinden online : AS SSD, ATTO, HD Tune, Crystal Diskmark om er maar een paar te noemen.

Voor de formfactor zal je of de netbook moeten openschroeven en naar de huidige SSD kijken of je zal via technical specs van de fabrikant er moeten achter komen welke formfactor er gebruikt is.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Zoals hierboven gezegd, CrystalDiskMark is een makkelijk en gratis programma voor een performance test van je SSD.

Maar als er maar een 32GB SSD in zit die in 2 partities is opgesplitst met Win7HP, zou ik eerst eens kijken hoeveel ruimte je nog over hebt op de OS partitie.. wellicht staat die zo goed als vol, wat de performance ook ernstig kan verslechteren.

Tevens is een verse install zo gek niet. "Verborgen" gebreken elimineer je hiermee ook meteen en met een SSD hoeft een clean install niet veel tijd in beslag te nemen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb een analyse gedaan voor lezen en schrijven op de hdd. Zie afbeeldingen hieronder. Het schrijven wilde het appje niet doen, ligt dat aan de hdd of aan het programma?

Bij het lezen zie je veel pieken en dalen, dat kan komen omdat ik ondertussen andere dingen aan het doen was denk ik?

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/8894/writingperformance.png
Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/9352/hddperformance.png

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

ja, en draai eens een benchmark voor SSD's. HDtune werkt niet echt voor SSD's. Blader eens door de eventviewer en zoek naar foutmeldingen en waarschuwingen. En download de process explorer eens. Kijk dan goed naar het CPU en IO gebruik als je last hebt van "lag".

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, die snap ik niet... Ik kan het beter met CrystalDiskMark doen?

Verwijderd

Je kunt ook op Google zoeken ;)

Verwijderd

En zet de testgroote naar 2x50MB

Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Een atom is gewoon traag, en met taakbeheer en broncontrole/resource monitor kan je toch prima uitzoeken wat de bottleneck is?
Pagina: 1