• amsterdam-ali
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08-2019
Hallo Mede tweakers,

Kleine intoductie, ik ben fotograaf, ik gebruik veel photoshop en ik speel ook wel eens een spelletje. Je mag dus rustig stellen dat mijn computer het zwaar te verduren heeft. Ik draai ongeveer de volgende setttings:

rampage 3 extreem bclock: 200, stock koeling met ic diamond pasta en een fan op de vrm's
i7 920 do multi 21= 4.2ghz met een koolance cpu 360 block
tubo: aan
speedstep: aan
12gb ram 1600 cas 7 of 8
2x 5850 met ek blocks

vcore 1.325 bios, 1.312 cpuZ, 2 uur linpack stabiel, orthos small 6 uur stabiel en uren photoshop stabiel.
dram 1.65 of zoals aangegeven op de set
qpi 1.35

Verder heb ik een ruime watercooling loop met een 3x14cm rad en een 2x12cm rad. cpu load temps nooit hoger dan 68c in de zomer. Momenteel ongeveer 63c. Hitte is dus het probleem niet.

Nu het probleem, ik draai mijn ram op 1600 (200x8) en elke 6 maanden geeft een set de geest. Tot nu toe heb ik de volgende gehad:

-6x2gb corsair dominator 1600 cas 8, die op 1200 cas 7 draaide. dood na 6 maanden
-12gb (6x2gb)set geil 1600 cas 8, draaide 1600 cas8 op 1.6v en dit was een speciale 12 gb set en erg duur. dood na 6 maanden
- 3x4gb corsair vengeance 1600 cas 8, draaide 1600 cas8 op 1.5V, dood na 6 maanden
- 3x4gb mushkin 1600 cas 7, draaide 1600 cas7 op 1.65v en is nu bezig de geest te geven.

Het gaat ongeveer zo: Ik krijg een rma set, test ze met mem test tot 200% en na 6 maanden heb ik bijvoorbeelde een internet explorer crash, of een cold boot probleem. Dan ga ik mem testen en vliegen de errors in het rond. Ze draaien dan nog wel 1200 mhz cas 8 stabiel, maar ook dat is na 2 weken niet meer het geval.

Ik heb het volgende reeds gedaan: nieuw mobo en nieuwe voeding. Mijn beste gok is dat bclock 200 met ram 1600 gewoon te veel is en het allemaal te hard slijt. Kan het door het vele photoshop komen? Zou de mem controler in mijn proc en mem vreter zijn? Heeft iemand dergelijke ervaring? Heeft iemand een oplossing met behoud van cpu snelheid?

Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik vaste klant ben bij alternate en ze me altijd fantastisch hebben geholpen met de rma. Al deze sets zijn via rma vergoed, maar inmiddels wordt het gewoon belachelijk.

Het enige dat ik kan verzinnen is een 970/980x/990x kopen en zo de bclock omlaag zetten wegens hogere multiplier, maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag.

Gr Alex

• amsterdam-ali
Inmiddels heb ik een rondje lopen testen en is de oplossing voltage verlaging gebleken!

Dram naar 1.61 ipv 1.65 en qpi naar 1.33 ipv 1.35. Ik snap er geen bal van, maar het werkt wel

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je bent een fanatieke overklokker OF je wilt een betrouwbare pc met een lange levensduur.

*Beide* kan niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
joopv schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:55:
Je bent een fanatieke overklokker OF je wilt een betrouwbare pc met een lange levensduur.

*Beide* kan niet.
Onzin.

Het kan prima samen als je niet al te extreem overklokt. Ik heb al jaren al mijn CPU's flink overgeklokt en nog nooit last gehad van instabiliteit of defecten. Als de CPU dan geen 30 jaar maar 15 jaar mee gaat boeit niets.

Verwijderd

Maar je zal het toch met ons een moeten zijn dat er meer risico aan kleven....

Zeg maar zoals de TS hier juist laat zien.

• amsterdam-ali
Hoi Joopv,

Ik ben het met je eens. Maar wat mij zo verbaasde, is dat ik niet bizar veel van het ram vraag. Ik vraag gewoon of het naar specs wil draaien. Als de cpu zou ploffen hoor me niet klagen bijvoorbeeld. Mobo heeft het ook zwaar te verduren en zal geen 100 jaar meegaan, hoor je me ook niet over klagen. Ik klaag ook niet dat het ram ploft, maar ik snap er gewoon geen reet van en dat vind ik stom.

Verder is het een simpele afweging, elke nieuwe workstation socket doe ik een update, dus langere levensduur heb ik niet nodig en in de tussentijd bespaar ik klappen met geld door over te clocken en klappen met tijd omdat mijn pc sneller is. Voor mij is het een zeer beperkt risico, wat ik graag neem.

Verder wil naar de 8 core sandybridge server chip en daarom dus nog geen socket 2011

[ Voor 5% gewijzigd door amsterdam-ali op 02-01-2012 20:15 ]

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:14

nhanssen

QVL is non-tweakers

Tijd voor een waterkoelingsset op het geheugen? Kan me voorstellen dat wanneer alles zo hard loopt je het geheugen het ook niet makkelijk maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door nhanssen op 02-01-2012 20:18 ]

Spec's PC

• amsterdam-ali
Hallo N.H.

Ach, het kan idd, maar er zit voldoende airflow en de modules zijn hoogstens 40 graden. Modern geheugen wordt niet meer warm.

Verder heb je natuurlijk al 2133mhz modules enzo, dus 1600 is niks bijzonders tegenwoordig

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:05:
Maar je zal het toch met ons een moeten zijn dat er meer risico aan kleven....

Zeg maar zoals de TS hier juist laat zien.
Tuurlijk zit er een risico aan. Alleen dat er een keuze is tussen stabiel of OC'en en dat beide niet kan is gewoon onzin.

Dat het geheugen bij de TS defect gaat lijkt mij eerder iets met de voeding of moederbord. De laatste paar setjes hebben namelijk op standaard snelheden gelopen.
nhanssen schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:15:
Tijd voor een waterkoelingsset op het geheugen? Kan me voorstellen dat wanneer alles zo hard loopt je het geheugen het ook niet makkelijk maakt.
Als er een beetje airflow in de kast zit is dat niet nodig. Geheugen waterkoelen is leuk voor de looks, verder is het onzin.

Mijn eigen setje van 3x 2GB draait hier al een jaar stabiel op 1600MHz met niet al teveel airflow door de waterkoeling op CPU en GPU. Dat het geheugen van de TS hier defect gaat moet bijna wel door moederbord en/of voeding komen. Het QPI voltage is verder wel wat hoog, dus dat is ook een kanshebber. Ik draai hier met 1.29 om 200MHz BCLK te draaien.

@TS.

Je zou eens kunnen kijken hoeveel QPI voltage je nou echt nodig hebt om 200MHz BCLK stabiel te draaien. Bij deze CPU's en moederbord is dat als eerste uitzoeken ook het beste. Zet je MP van de CPU laag zodat daar nooit het probleem zit. Kijk dan welk QPI voltage je nodig hebt voor 200MHz BCLK. 1.35 maar ook 1.33 is behoorlijk hoog voor 200MHz.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2012 20:41 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik begin me druk te maken, ik draai hier 24/7 23x196 (4508MHz), geheugen op 1960MHz 7-7-7-18 met een flink hogere Vcore en QPI, om en rond de 1,4V. Ben benieuwd hoe lang mijn Elpida's dat volhouden als ze er bij jou zo snel uit klappen :p

Ik denk in elk geval dat het probleem bij je bord ligt hoor, want om nou te zeggen dat je snelheden extreem zijn :/

[ Voor 20% gewijzigd door Singular1ty op 02-01-2012 21:23 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Singular1ty schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:22:
Ik begin me druk te maken, ik draai hier 24/7 23x196 (4508MHz), geheugen op 1960MHz 7-7-7-18 met een flink hogere Vcore en QPI, om en rond de 1,4V. Ben benieuwd hoe lang mijn Elpida's dat volhouden als ze er bij jou zo snel uit klappen :p

Ik denk in elk geval dat het probleem bij je bord ligt hoor, want om nou te zeggen dat je snelheden extreem zijn :/
Zijn moederbord is al eens vervangen. Eerder de memorycontroller dus. Hoewel die met deze voltages best op zijn donder krijgt is het gek dat het probleem zich steeds na 6 maanden voordoet ;)

Zie overigens dat de TS al wat voltages verlaagd heeft, maar vraag me af of dit de levensduur significant verlengt; als het geheugen nu na 8 ipv 6 maanden de geest geeft ben je nog nergens.
amsterdam-ali schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:52:
Inmiddels heb ik een rondje lopen testen en is de oplossing voltage verlaging gebleken!

Dram naar 1.61 ipv 1.65 en qpi naar 1.33 ipv 1.35. Ik snap er geen bal van, maar het werkt wel
Is de boel wel stabiel met deze voltages? Meestal zit er wel een marge in de opgegeven voltages, maar mijn XMS3 (ook 1600MHz) wilde op lager dan 1.61 V niet veel zinnigs doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 02-01-2012 21:51 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• amsterdam-ali
Blijkbaar denken pilatus en ik hetzelfde, aangezien ik net mijn qpi naar 1.2750 bios heb gezet en succesvol 3 uur linpack heb gedraaid.

Vroeger, met mijn rampage 2 extreem, had ik die 1.35v qpi nodig voor stabiliteit en nu blijkbaar niet. Mij hoor je niet klagen!

Verder heb ik net een seasonic 1000w platina gekocht als kerst kado voor mezelf (ik ben zo lief voor mezelf) en in het occt rapport kwam 0.00% riple op de 12v. Zo wil ik het zien, loving it!

Eind van dit verhaal is denk ik heel simpel: alle harware is anders en tot je het test kan je niet voorspellen wat het gaat doen. En je bent nooit te oud om te leren.

Nu denk ik alleen weer bij mezelf: zou er niet wat meer inzitten dan die 4.2? Mijn heetste core was 66 graden max, mijn koelste 58 graden. Best netjes eiegenlijk, gewoon afblijven dus.

Dank allemaal, Alex

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

amsterdam-ali schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:39:
Blijkbaar denken pilatus en ik hetzelfde, aangezien ik net mijn qpi naar 1.2750 bios heb gezet en succesvol 3 uur linpack heb gedraaid.

Vroeger, met mijn rampage 2 extreem, had ik die 1.35v qpi nodig voor stabiliteit en nu blijkbaar niet. Mij hoor je niet klagen!

Verder heb ik net een seasonic 1000w platina gekocht als kerst kado voor mezelf (ik ben zo lief voor mezelf) en in het occt rapport kwam 0.00% riple op de 12v. Zo wil ik het zien, loving it!

Eind van dit verhaal is denk ik heel simpel: alle harware is anders en tot je het test kan je niet voorspellen wat het gaat doen. En je bent nooit te oud om te leren.

Nu denk ik alleen weer bij mezelf: zou er niet wat meer inzitten dan die 4.2? Mijn heetste core was 66 graden max, mijn koelste 58 graden. Best netjes eiegenlijk, gewoon afblijven dus.

Dank allemaal, Alex
Das een questie van proberen.
Hou je temps wel in de gaten 66c is nou ook niet extreem laag
maar tot een graad of 80 moet het geen probleem zijn :D
Al win ik het nu wel van je zie ik net met 71c op de heetste core van mn sb@ 4400 met een corsair h70 fans op low.
Toch morgen eens kijken of we daar wat aan kunnen doen
(zat met mn haf niet hoger dan 65c op de heetste core... )
En met mn obsidian 800d lijkt het nu net iets warmer te lopen ... hmmz bijzonder...

Na rose e cient spin

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
amsterdam-ali schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:13:[....]Verder is het een simpele afweging, elke nieuwe workstation socket doe ik een update, dus langere levensduur heb ik niet nodig en in de tussentijd bespaar ik klappen met geld door over te clocken en klappen met tijd omdat mijn pc sneller is. Voor mij is het een zeer beperkt risico, wat ik graag neem.
Het ligt natuurlijk niet zo zwart-wit als ik in mijn post hierboven schrijf.

De meesten die hun pc overklokken doen wat testen met programma's die de cpu en het geheugen stressen, zien dat alles goed werkt en zijn daar dan blij mee.

Wat dit topic laat zien dat er risico's zijn die niet meteen naar voren komen. Levensduur in dit geval, maar wat dacht je van data corruptie? Zijn er tweakers die testen of het lezen en schrijven naar de disk goed blijft werken? Of dat de USB en netwerk communicatie nog betrouwbaar is? Of dat de PCI-e/x bus met de graphics en raid controller er in foutjes gaat vertonen?

Als je test, test dan ALLES en her-test het ook PERIODIEK. Als je pc begint te crashen kan er op een ander nivo al veel eerder iets mis zijn gegaan. Je hebt er geen zak aan als je fotobestanden dan al corrupt op je disk blijken te staan.

Zeker als dat je broodwinning is, dan mag je toch best wel wat conservatiever met je gereedschap omgaan imho.

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 03-01-2012 09:52 ]

Pagina: 1