[Laptop reparatie] Foutief soldeerwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Hallo, (edit: Probleem opgelost)

Ik heb een laptop waarvan de stroom-jack (Waar de adapter in gaat) was afgebroken (blijkbaar niks speciaals, gebeurd wel vaker).

Het is een laptop van een collega, dus niet gelijk denken dat ik zo goed om ga met mijn spullen.

Na een vervangende behuizing te hebben gevonden ben ik maar aan het solderen gegaan om de oude te verwijderen. Dit had wat voeten in aarde, maar uit eindelijk kunnen verwijderen.

Na de nieuwe gesoldeerd te hebben en uitgegaan van mijn expertise werkje de boel weer in elkaar gezet. Stekker op het stroom en toen gebeurde er niks. Geen lampjes en geen geluidjes.

Intussen ligt de laptop weer uitgekleed op me bureau en heb ik de contacten even doorgemeten. Wellicht was het soldeerwerk niet goed.
Ik merk nu echter met een multimeter op de 'piep'-stand (zodat je kunt kijken of je een goede verbinding hebt) dat de plus en min met elkaar verbonden zijn.
Ik kan echter niet verklaren waarom dat zo is.

Ik heb het soldeerwerk zo goed mogelijk in kaart proberen te brengen, maar ik weet niet waar de fout zit.
Iemand enig idee ?

*Klikbaar*
Afbeeldingslocatie: http://gaim.nl/files/tiny.jpg

Het tinnen bolletje bij PL7 is de PIN (+ pool) en daar onder de - pool. De overige 3 zijn van de buitenkant/ter versteviging..

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is je tin doorgelopen naar de andere kant van het pcb en maken ze zo contact?? en is de connector inwendig niet verbogen zodat daar misschien het euvel zit.
Persoonlijk vind ik dat je wel veel tin heb gebruikt, bij mij zie je meestal de pootjes van de connector nog eruit steken, maar dat is hoe ik het liefst soldeerwerk zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54
Had wat minder tin gemogen, maar aan deze kant is er niks fouts te zien.
Als je weerstand meet, wat voor waarde krijg je dan?
De voeding zelf geeft wel spanning?
Heb je de vervangende connector doorgemeten voordat je hem plaatste?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:31:
Misschien is je tin doorgelopen naar de andere kant van het pcb en maken ze zo contact?? en is de connector inwendig niet verbogen zodat daar misschien het euvel zit.
Daar zal ik het bord voor uit de behuizing moeten halen (ga ik gelijk doen :))
Tens schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:32:
Had wat minder tin gemogen, maar aan deze kant is er niks fouts te zien.
Tja, het ging iets te snel, doe het helaas niet elke dag :). Het is ook een relatief dik stuk tin draad.
Als je weerstand meet, wat voor waarde krijg je dan?
Ik kan in dusverre met een multimeter omgaan dat ik kan zien hoeveel volt ergens op staat of of ik contact maak (die piepstand). Ik neem aan dat ik voor de weerstand bij de Ohm stand moet zijn, maar welke waarde (200 t/m 200m) en op welke punten ik moet weten zou ik niet weten.
De voeding zelf geeft wel spanning?
Ik heb de voeding er nu niet op. Dat zou alleen maar onnodig kortsluiting veroorzaken lijkt me. Wat ik in principe volgens mij al heb gedaan, maar wellicht valt enig probleem daar nog mee.
Heb je de vervangende connector doorgemeten voordat je hem plaatste?
Nee, maar het was een nieuwe. Beginnersfouten zullen we het maar noemen (evenals niet eerst even controleren voordat ik de boel weer in elkaar schroef :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

De bolletjes zijn niet erg, vooral omdat dit een meerlaags printplaat is.

Een multimeter in piep-stand geeft niet uitsluiting dat er kortsluiting is.
Bijvoorbeeld: Een spoel geeft bij wisselspanning een hoge weerstand, maar bij gelijkspanning een kortsluiting.

Probeer eens de stroom die de adapter levert eens te meten, en controleer of de adapter niet in de kortsluitbeveiliging gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Onbekend schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:41:
Probeer eens de stroom die de adapter levert eens te meten, en controleer of de adapter niet in de kortsluitbeveiliging gaat.
Hoe weet ik dat die daar in gaat (beveiliging)? Het is een LiteON voeding. Zit alleen een groen ledje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
de ingang (+ en -) zal niet een hoge weerstand hebben, dus je pieper kan je hier misleiden.

Met de ohm stand op 200 op dezelfde twee punten meten(zonder spanning op het apparaat!)

Op de volt stand (200) op je connector van de voeding moet je iets van 15-19V meten (staat wel op de voeding zelf)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Tens schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:47:
de ingang (+ en -) zal niet een hoge weerstand hebben, dus je pieper kan je hier misleiden.

Met de ohm stand op 200 op dezelfde twee punten meten(zonder spanning op het apparaat!)
Gezien onderstaande sitenote zal dit niet meer dezelfde waarde geven, nu krijg ik geen waarde (blijft op 1 staan op scherm multimeter, de 0 stand).
Op de volt stand (200) op je connector van de voeding moet je iets van 15-19V meten (staat wel op de voeding zelf)
De voeding stekker is ook niet helemaal 100 %, maar deze geeft wel de waarde die het moet geven. Dus die doet het.

Sidenote; nu ik het moederbord uit de behuizing heb gehaald krijg ik de piep niet meer direct op de plus en min pool...

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://gaim.nl/files/dsfsdfsdf.png

Ik denk dat het metalen streepje dat je ziet (het buitenste contact c.q. min pool) contact maakt met de behuizing. Al maakt die dat ook op de printplaat via de scroefgaten (zoals in de eerste foto bij de grote pijl)...
Zie verder niks geks.

[ Voor 15% gewijzigd door BLACKfm op 31-12-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Die is piep is daar niet voor bedoeld, die is gemaakt om diodes te testen, leer eerst eens met een multimeter om te gaan door deze op weerstand te zetten de weerstand te meten. Een slechte soldeerverbinding kan ook duiden op een hoge weerstand in de verbinding.

Heb je de voeding zelf al doorgemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Megamind schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:56:
Die is piep is daar niet voor bedoeld, die is gemaakt om diodes te testen, leer eerst eens met een multimeter om te gaan door deze op weerstand te zetten de weerstand te meten. Een slechte soldeerverbinding kan ook duiden op een hoge weerstand in de verbinding.

Heb je de voeding zelf al doorgemeten?
Voeding is zoals gezegd in de vorige post doorgemeten. Wat betreft de piep zal deze daar zeker niet voor bedoeld zijn. Hoewel het deze keer anders zal lopen heeft het mij in het verleden prima geholpen bij het constateren van een goede verbinding als er tussendoor nog wat contacten lopen (zoals het verlengen van draden). En als ik op deze manier constateer dat de + en de - contact maken gaat er niet alleen op de multimeter een belletje rinkelen.

Vergeef mijn ontwetendheid O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zou ook even 2 draadjes kunnen solderen op de aansluitingen, en die aan de voeding vastmaken, kijken of het dan werkt. Heel misschien is het wel een connector waarbij er een extra contact in zat, die schakelt als er een plug in gaat, ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Even een korte 'cursus':

de 'piep' stand is meestal een diode tester, deze zet een kleine spanning op de meetpunten en begint te piepen als er een stroom gaat lopen. Als je puur op een weerstand meet maakt het niet uit, maar op een apparaat kan het zijn dat je de ene kant op niks meet, maar als je de meetpennen verwisselt wel.
Als je niet precies weet wat voor waarde je kan verwachten begin je op de hoogste stand, als je een erg lage waarde krijgt ga je een stapje terug voor een preciezere meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een multimeter in piep stand, als die piept, betekend dat zeer zeker niet dat er kortsluiting is.
Dat was al bekend in dit topic, maar ik stip het nog maar even aan.

Je zult echt even de weerstand moeten gaan meten. Dwz: meter uit de piepstand halen en op weerstand meten zetten. Eenheid is Ohm. 0 Ohm is kortsluiting. Dat zul je ook zien als je de 2 meetpennen tegen elkaar houdt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
ITS ALIVE!

Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar meedenkers zijn altijd welkom.
Blijkbaar maakt de behuizing op de verwachte plek kortsluiting. Zojuist met het losse bord en de stroom er op gaan alle lampjes branden als ik deze aan zet. Nu alleen zien te voorkomen dat het gebeurd.

Dus de plakband er maar even bijpakken doet.

Verder zag ik de bovenstaande 2 reacties nog voorbijkomen, en ik dank u voor deze informatie.

Hopelijk juig ik niet te vroeg, maar ik laat weten als het allemaal gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ik zie op je tweede foto op de naastliggende connector (iets links van midden,boven) iets wat lijkt op de gevolgen van een kortsluiting (bruinachtige halve cirkel), of is dat alleen een reflectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Tens schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:20:
Ik zie op je tweede foto op de naastliggende connector (iets links van midden,boven) iets wat lijkt op de gevolgen van een kortsluiting (bruinachtige halve cirkel), of is dat alleen een reflectie?
Dit is de LAN connector, en het is waarschijnlijk een reflectie met kleurverschil. Heb zelf in ieder geval niks gemerkt van problemen. Naast bovenstaand verhaal dan ;).

Het intussen de connector geïsoleerd en weer terug in de behuizing zitten. En het piepje (ik hou er toch aan vast :P) werkt niet, en de lampjes gaan wederom weer aan. kan niet anders als

Problem solved

zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
mooi zo, maar voor de volgende keer, op het bord meten heeft amper zin.

nu was het dan wel de behuizing, maar na die connector zitten honderden onderdelen die die stroom ook zouden kunnen trekken.
weerstandsmeting heeft over het algemeen ook geen zin om die reden
Pagina: 1