• Fr0zone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 18:36
Beste tweakers.

Ik ben van plan om mijn RAM uit te breiden maar hier stuit ik op een klein probleem.
Ik weet niet precies of de heatsinks op de modules wel onder mijn huidige koeler pasen.
Momenteel heb ik de Noctua NH-U12P SE2 ( met twee fans )
Verder heb ik de antec 902 case ( Met een 200mm fan aan de bovenkant.
Wat ik dacht was, kan ik mijn koeler omdraaien zo dat die 200mm de lucht eruit trekt inplaats can de 120mm aan de achterzijde van de kast.

En zou dit beter zijn dan mijn huidige configuratie?
Ook vroeg ik me af of er andere tweakers zijn die hun lucht koeler zo hebben geinstalleerd.
Alvast bedankt!
Hier is de 200mm fan te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.johnhok.com/wp-content/uploads/2009/03/043.jpg
Dit is mijn koeler.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1251791459.jpeg

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als jij de 200mm fan die er nu inzit omdraait, dan blaast hij lucht naar binnen. Momenteel duwen al je casefans de lucht naar buiten (behalve die eventueel in de voorkant zitten).
Wat mij betreft haal je de achterste of voorste fan van je cpu cooler af, en ben je ook goed opweg. Een fan meer of minder zal waarschijnlijk niet heel veel verschil uitmaken in de temperatuur. Gewoon testen dus!

De cpu cooler een kwartslag draaien heeft weinig zin, de fans trekken dan meer warme lucht mee van je videokaart, tenzij ze nu al zo zitten. Experimenteren kan echt geen kwaad, en als je geen raad meer weet kijk je even in Air Cooled Gallery

[ Voor 24% gewijzigd door diedazz op 31-12-2011 00:41 ]

Get Airflow, save the world.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat is zijn vraag niet.
Hij vraagt of de lucht die de noctua verplaatst richting de 200mm fan gepusht moet worden of naar de rear-fan.

@Fr0zone. De natuurlijke flow van warmte is naar boven. Hitte stijgt immers op. Dus theoretisch gezien is het het beste om je koeler idd te draaien zodat de 200mm de primary exhaust wordt. Echter houdt dit meestal in dat je noctua iets warmere lucht gaat aanzuigen omdat je videokaart er direct onder zit.

Ik zou wel even experimenteren ja. Ik zou eerst de koeler gewoon erop zetten. Dan een uurtje prime95 draaien en dan tevens AIDA64 mee laten lopen zodat je je temps kunt monitoren.
Daarna koeler andersom en hetzelfde doen. Scheelt je 2 uurtjes.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Fr0zone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 18:36
Thanks voor de reacties! Ik heb vandaag ook een nieuw setje RAM gekocht, dan kan ik meteen mijn koeler draaien. Ik zal dan tussen nu en maandag ff proberen Prime te draaien met core temp.