Toon posts:

VOIP - via twee ADSL modems

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We wonen momenteel in een tijdelijke woning (ivm oplevering huis). Nu is het zo dat daar een ADSL aansluiting aanwezig van KPN. Op de KPN aansluiting is een telefoonlijn aanwezig, deze wordt gebruikt door een andere gebruiker. Nu willen we graag ons geporteerde nummer (solcon sip) gebruiken. Dus nu heb ik het modem (SMC7908VoWBRA) middels een netwerkkabel aangesloten op het KPN modem. Op het SMC modem heb ik de firewall, nat, wireless, etc gedisabled. Vervolgens de VOIP instellingen ingevoerd in het smc modem en hopen dat dit werkt, niet dus -> registration failed. Nu is het zo dat wanneer ik deze instellingen middels een softmodem gebruik op dezelfde netwerkkabel het wel werkt.
Kan het zijn dan Voip op een SMC7908VoWBRA modem alleen via de ADSL aansluiting werkt? Of moet ik dan nog wat extra's instellen, een Route of zo?

Als ik het wireless aanzet op de smc en ik log daarop in met mijn laptop dan kan ik wel gewoon op internet. Dus het lijkt erop dat het smc-modem netjes contact heeft met het internet.

Graag zou ik het modem willen gebruiken omdat ik dan geen extra apparaat (tijdelijk) dien aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 15:23
Staat Solcon niet alleen SIP registraties toe vanuit hun eigen netwerk? En dus niet vanaf een 3rd party (in dit geval KPN) verbinding.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bart schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:54:
Staat Solcon niet alleen SIP registraties toe vanuit hun eigen netwerk? En dus niet vanaf een 3rd party (in dit geval KPN) verbinding.
Solcon is een goede partij, denken mee en hebben het ip-adres van kpn toegevoegd aan de 'white list'. Klaar terwijl u wacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:29
Als je softphone werkt staat poort 5060 in principe open. Lijkt me toch een probleem in een nat / modem / firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Master__R schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 21:59:
Als je softphone werkt staat poort 5060 in principe open. Lijkt me toch een probleem in een nat / modem / firewall.
in die veronderstelling ben ik ook, nat, firewall, etc is dus uitgeschakeld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35
De kans is inderdaad groot dat SIP verkeer standaard via de ADSL poort naar buiten gerouteerd wordt, daar verwacht je router namelijk een Default Gateway. Deze wordt nu aangeboden door de KPN router, maar omdat je het hele IP gebeuren op je SMC uit hebt geschakeld fungeert deze als switch en kun je dus ook niets van het IP gedeelte gebruiken. Je zou kunnen proberen de SMC een handmatig IP adres te geven, en uiteraard als default gateway het IP adres van de KPN router invoeren. Anders wordt het een tijdelijke soft client, of een nieuwe SIP telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Supermario16 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 22:10:
De kans is inderdaad groot dat SIP verkeer standaard via de ADSL poort naar buiten gerouteerd wordt, daar verwacht je router namelijk een Default Gateway. Deze wordt nu aangeboden door de KPN router, maar omdat je het hele IP gebeuren op je SMC uit hebt geschakeld fungeert deze als switch en kun je dus ook niets van het IP gedeelte gebruiken. Je zou kunnen proberen de SMC een handmatig IP adres te geven, en uiteraard als default gateway het IP adres van de KPN router invoeren. Anders wordt het een tijdelijke soft client, of een nieuwe SIP telefoon :)
inderdaad daar ben ik ook bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Je kan proberen om het sip verkeer 'door' te routeren.

Als je de SMC een IP + subnet geeft in de reeks van die KPN verbinding kunnen ze iig onderling praten. Vervolgens maak je een statische route voor het voip subnet (ik zou /24 pakken, vaak hebben ze meerdere voip servers dus 1 IP gaat niet altijd werken, en die naar de KPN modem routeren.

Windows-variant is dan dus
route add <sipserver.0> mask 255.255.255.0 <kpn modemip intern>

Dit dan even zelf uitvogelen hoe je dat in je SMC moet krijgen. Als je geluk hebt pakt de interne ATA van die SMC de statische route en werkt ie ;)

Anders op Marktplaats ofzo een IPtelefoon scoren of een Linksys / Grandstream ATA
Eventueel na afloop weer doorverkopen,dan kost ie je uiteindelijk niets tot weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03

Zenix

BOE!

Ik zou zelf ook gaan voor een Linksys ATA etc is niet duur, want dubbele routers met voip werkt gewoon niet lekker. Je kan hier ook nog kijken voor instellingen die ik zelf heb gebruikt voor Solcon op mijn Linksys PAP2T
Zenix in "[Glashart] Glasvezel in de Gemeente Dronten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:30
Zenix schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:55:
Ik zou zelf ook gaan voor een Linksys ATA etc is niet duur, want dubbele routers met voip werkt gewoon niet lekker.
Da's wel erg zwart-wit gesteld. Ik heb hier achtereenvolgens een Sitecom ADSL modem/router (*niet* in bridge mode), een Netgear WNDR3700 router en daarachter een Linksys SPA-3102. Die Linksys is stiekem ook een router, dus je kan zelfs zeggen dat ik drie routers achter elkaar heb.

En VOiP werkt daarbij probleemloos, zonder vage portforwards of andere trucs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03

Zenix

BOE!

vanaalten schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:45:
[...]

Da's wel erg zwart-wit gesteld. Ik heb hier achtereenvolgens een Sitecom ADSL modem/router (*niet* in bridge mode), een Netgear WNDR3700 router en daarachter een Linksys SPA-3102. Die Linksys is stiekem ook een router, dus je kan zelfs zeggen dat ik drie routers achter elkaar heb.

En VOiP werkt daarbij probleemloos, zonder vage portforwards of andere trucs.
Dat is eerder een uitzondering, want het is zeker niet ideaal. Ik had zelfs al one way voice problemen met alleen de Netgear WNDR3700 voor mijn PAP2T, met wat trucs werkt het nu wel goed. Gebruik je een stun server? De meest simpele oplossing voor de OP is gewoon een ATA zoals ik al voorstelde, en zoals je kan zien in mijn post heb ik daar ook alle instellingen voor dus dat zou goed moeten werken. En bij Solcon gaat het zeker niet alleen om de typische VOIP poorten maar daarbij zijn ook de RTP poorten erg belangrijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 31-12-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Zenix schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:28:
Dat is eerder een uitzondering, want het is zeker niet ideaal.
Ideaal is het zeker niet, nee, maar bij een PPPoA ADSL verbinding is bridging geen optie, dus dan zit je met twee routers (of je moet een fatsoenlijke modem/router kopen).
Ik had zelfs al one way voice problemen met alleen de Netgear WNDR3700 voor mijn PAP2T, met wat trucs werkt het nu wel goed. Gebruik je een stun server?
Nope, geen stun server, geen port forwards, niets bijzonders. En ja, ik was zelf ook verbaasd dat het gewoon zonder trucs werkte... (VoIPbuster trouwens, geen Solcon telefonie)
De meest simpele oplossing voor de OP is gewoon een ATA zoals ik al voorstelde, en zoals je kan zien in mijn post heb ik daar ook alle instellingen voor dus dat zou goed moeten werken. En bij Solcon gaat het zeker niet alleen om de typische VOIP poorten maar daarbij zijn ook de RTP poorten erg belangrijk.
Nee, de meest simpele oplossing is een alles-in-een kastje zoals bijvoorbeeld die SMC7908VoWBRA van de TS; ik had zelf dat KPN modem er uit gelaten. Maar goed, probleem van de TS is al opgelost, mooi te zien dat Solcon een fatsoenlijke helpdesk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
vanaalten schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:20:
[...]

Ideaal is het zeker niet, nee, maar bij een PPPoA ADSL verbinding is bridging geen optie, dus dan zit je met twee routers (of je moet een fatsoenlijke modem/router kopen).

[...]
Kan wel, meerdere manieren

- Spoofing mode (bij sommige speedtouch modems). Werkt redelijk
- Speedtouch als pptp endpoint opzetten en een pptp sessie opbouwen met username/password vanuit je eigen router
- Draytek modem gebruiken en PPPoA naar PPPoE laten translaten: Je eigen router kan dan gewoon met PPPoE connecten op z'n wan, en krijgt zn publieke IP op de wan interface (De 120serie kan dat bv, heerlijk simpel compact modempje)

Zelf de beste ervaring met optie 3, die reconnect ook netjes bij een storing op de lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 31-12-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
DJSmiley schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:28:
Kan wel, meerdere manieren

- Spoofing mode (bij sommige speedtouch modems). Werkt redelijk
- Speedtouch als pptp endpoint opzetten en een pptp sessie opbouwen met username/password vanuit je eigen router
- Draytek modem gebruiken en PPPoA naar PPPoE laten translaten: Je eigen router kan dan gewoon met PPPoE connecten op z'n wan, en krijgt zn publieke IP op de wan interface (De 120serie kan dat bv, heerlijk simpel compact modempje)
Mja, die eerste had ik al van gehoord, maar het klonk twijfelachtig of dat betrouwbaar met alle apparatuur zou werken. Die laatste klinkt wat dat betreft een stuk degelijker, maar ik wilde nou juist een meer generieke oplossing: als het modem, router of wat dan ook kapot gaat wil ik 'm probleemloos door een ander kunnen vervangen - en niet vastzitten aan een fabrikant of zelfs type.

Enige nadeel van twee routers achter elkaar is dat ik er aan moet denken dat port forwards in beide ingesteld moeten worden (en dat de webinterface van het sitecom-modem niet met Firefox werkt :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, zojuist een linksys PAP2T aangeschaft.
Zodra ik deze werkend heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede op basis van de post (instellingen) van Zenix heb ik het werkende gekregen. Alleen komt het Caller ID van de beller nog niet mee.

Dit komt wel mee op de softphone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:02:
Mede op basis van de post (instellingen) van Zenix heb ik het werkende gekregen. Alleen komt het Caller ID van de beller nog niet mee.

Dit komt wel mee op de softphone...
Moet je ff spelen met callerID settings.Weet zo niet 123 bij een PAPT,maar bij een SPA2102 zit t onder voice-advanced-regional-misc (onderaan), velden Caller ID Method en CallerID FSK Standard.

ETSI FSK + bell 202 werkt vaak, of DTMF (Denmark), eea een beetje afhankelijk van je toestel, maar goed, da's ff proberen

Ik zou ook het dailplan aanpassen, ik weet niet in hoeverre jouw voip provider bv zelf netnummer toevoegd of dat je nu perse ook bij lokale oproepen je netnr moet meegeven.
Ook kan het zijn dat ie nu pas 'laat' (na timeout) gaat bellen omdat ie niet weet hoe lang het nr is.

Dailplan wat ik gebruik:
( 00xxx. | 1x. | <:0031341>[2-8]xxxxxxxS0 | <#:>xxxxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. | <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0 |<0:0031>8[58]xxxxxxxxS0 | <0:0031>900xxxx. | *[26]1*xxxxxxxxxx | #[26]1# )

(in het geval van netnummer 0341. Bij een 3-cijferig netnr wordt t <:003134>[2-8]xxxxxxxxS0 (1 digit minder in het netnr, 1 extra digit in abboneenr)
In mijn geval zijn sterdiensten ook bruikbaar in dit dailplan, maar dat deel kan weg als jouw provider dat niet ondersteunt

[ Voor 38% gewijzigd door DJSmiley op 03-01-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Moet je ff spelen met callerID settings.Weet zo niet 123 bij een PAPT,maar bij een SPA2102 zit t onder voice-advanced-regional-misc (onderaan), velden Caller ID Method en CallerID FSK Standard.

ETSI FSK + bell 202 werkt vaak, of DTMF (Denmark), eea een beetje afhankelijk van je toestel, maar goed, da's ff proberen

Ik zou ook het dailplan aanpassen, ik weet niet in hoeverre jouw voip provider bv zelf netnummer toevoegd of dat je nu perse ook bij lokale oproepen je netnr moet meegeven.
Ook kan het zijn dat ie nu pas 'laat' (na timeout) gaat bellen omdat ie niet weet hoe lang het nr is.

Dailplan wat ik gebruik:
( 00xxx. | 1x. | <:0031341>[2-8]xxxxxxxS0 | <#:>xxxxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. | <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0 |<0:0031>8\[58]xxxxxxxxS0 | <0:0031>900xxxx. | *\[26]1*xxxxxxxxxx | #\[26]1# )

(in het geval van netnummer 0341. Bij een 3-cijferig netnr wordt t <:003134>[2-8]xxxxxxxxS0 (1 digit minder in het netnr, 1 extra digit in abboneenr)
In mijn geval zijn sterdiensten ook bruikbaar in dit dailplan, maar dat deel kan weg als jouw provider dat niet ondersteunt
Bedankt voor de info. Het werkt nu met ETSI FSK en bell202

Enige probleem wat ik nu (nog) heb is dat ik niks hoor als de telefoon opgepakt wordt (als test bel ik met m'n mobiel naar vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:21:
[...]

Bedankt voor de info. Het werkt nu met ETSI FSK en bell202

Enige probleem wat ik nu (nog) heb is dat ik niks hoor als de telefoon opgepakt wordt (als test bel ik met m'n mobiel naar vast)
Ondersteunt je sip provider ook registraties op andere poorten dan 5060? Kan zijn dat 5060 conflicten geeft met de al bestaande voip.

Maar goed, het lijkt erop dat het probleem niet in je SIP zelf zit als oproepen zowel inkomend als uitgaand goed gaan.

Het niet hebben van spraak duidt meestal op een NAT issue. Kan zijn dat je router loopt de f*cken, kan ook zijn dat er iets anders misgaat in het RTP transport (het feitenlijke gesprek).

Je kan in je ATA eens wat klooien met NAT settings (onder de betreffende line, nat mapping enable op yes of no proberen), of er kan een verkeerd contactadres staan. (Wat vaak komt door een ellendige router met SIP ALG actief)
Uit mn hoofd kun je het contactadres forceren onder NAT support parameters (maar exacte details moet je ff googlen)

Alternatief is om de gebruikte RTP poorten te forwarden naar je ATA (sip - RTP parameters en die rtp range forwarden)

Wireshark is in dergelijke gevallen ideaal, maar je moet dan wel een managed switch of hub oid tot je beschikking hebben om mee te kunnen sniffen.. Of de helpdesk van je sip provider zo ver krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 03-01-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje knullig. Het lag aan mij mobiel, icm met het mobiel van mijn vrouw werkt het wel.
NAT heb ik overigens op: nat mapping enable = no gezet

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat wanneer ik naar het voip nummer bel, deze direct 1x overgaat. daarna ongeveer 2 seconden stil is, waarna de telefoon echt over gaat (dus continue).

Deze laatste heb ik op kunnen lossen door dit topic van cisco

Alles werkt naar tevredenheid, hartelijk dank _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 07:32
heeft iemand ook een suggestie als je een PAPT-2 hebt en uitbellen gaat goed maar bij het inbellen naar de router dan wordt de verbinding binnen 1 sec. verbroken naar de ontvangende kant toe.
Ik heb al vele instellingen geprobeerd mbt stun/nat/RTP etc maar helaas geen oplossing....
SIPALG op de router een draytek2960 ook al aan/uitgezet.
grtn, jeroen
Pagina: 1