Toon posts:

ff een ideetje, nu de uitwerking nog!

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een te hoge temperatuur via een ledje door te geven?
mijn compu staat namelijk nogal vaak aan zonder boxen en monitor, en bij een beetje hoge temperatuur de compu uit laten gaan, vind ik ook een beetje x-treme.

Nu is mijn idee als volgt:
De meeste monitor software heeft wel een functie om een exe bestand te starten bij een waarschuwing. Is het mogelijk een proggie te schrijven die ledjes aan laat gaan via de parallele poort of com poort? Heb zelf geen programmeer ervaring, dus dat gaat mijzelf niet lukken, maar misschien is dat voor anderen ook een leuk idee??

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Volgens mij kun je dit beter hardwarematig doen.

Dus bijvoorbeeld een temp metertje nemen en dan zo laten gaan dat als de temp te hoog wordt er een bepaald schakelingetje in werking treed met als resultaat een LEDje dat gaat branden.

Of is dit dom wat ik nu zeg? :?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmm moet wel kunnen dr zijn toch ook LCD display plugins die info uit MBM enzo kunnen porten? Dan moet het ook door zo'n prog vergeleken kunnen worden met een andere waarde en als ie hoger is de parallelle poort een schok geven? Toch:?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Hardware matig kan idd,
je hebt temp meters met ingebouwde weerstand,
waarbij de weerstand lager word wanneer de temp stijgt.

Als je nou kan uitvinden bij welke temp die dingen welke waarde hebben kan je die natuurlijk in serie zetten met je ledje en als de temp zoveel graden is komt ie op precies de goede waarde om een ledje te laten fikken. (alleen moet je 1tje hebben die bij best wel extreeme warmtes (CPU) toch nog relevante waardes aan neemt)

Alleen zijn die dingen nogal een beetje dik en krijg je dat dus moeilijk zo bij je CPU waar het tenslotte toch om gaat.

Verwijderd

Kan makkelijk: electronica.pagina.nl staan wel schema's voor paralelle schakeling. Ff proggen in VB ofsow en gaan...

Verwijderd

Topicstarter
ik kan dus niet VB, ofzo...niets van dat alles....dus....heeft niemand intresse om dit werkend te maken?

Verwijderd

Je hebt van die schakellingen met 8leds die je kan bedienen via je parallepoort. Daar heb je ook van die simpelle pascal progies voor. Die zou je dan met MBM kunne laten starten als de temp op een bepaalde waarde is.

• Demo

Demo

De GoT Digital Baybus>:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
ja, zoiets, denk toch eens wat je er allemaal mee kan doen...is toch humor?
kan het ook op de compoort? dan hoef ik niet buiten mijn kast langs..

Verwijderd

Wat vinden jullie dan van mijn id?

Niemand zegt er iets over :(

Volgens mij easyer dan met software :P

Verwijderd

Gewoon een progje dat je PC speaker begint te piepen boven een bepaalde Temp. is het makkelijkste lijkt mij :)

Verwijderd

Topicstarter
nah, geen piepgeval..gewoon een lampie...is toch veel mooier, komt nog bij dat ik me speaker er uit heb gesloopt....yeah. ding piepte altijd...

• Demo

Demo

Op donderdag 22 maart 2001 20:05 schreef ZiXon het volgende:
Wat vinden jullie dan van mijn id?

Niemand zegt er iets over :(

Volgens mij easyer dan met software :P
K vin het een goed ideetje... jammer dat ik niet de programmeer/soldeer kennis er voor heb:( anders had ik het al wel gemaakt>:)

Verwijderd

je hebt en speciale weerstandje voor, gemaakt van platina, als je daar nou wat datasheets over kunt vinden... weet je wat, morgen lig ik toch weer op school te slapen, dan zal ik wel een leuk schakelingetje voor je inelkaar flansen.

Verwijderd

Komt haast geen kennis bij kijken...

Je moet alleen ergens vinden waar je die dingen kan krijgen en met welke specs. als je die voor me hebt; bereking ik het wel en maak er een leuk tekeningetje van....

Verwijderd

Topicstarter
een leuk proggie waar je nep schakelaars kunt omzetten om je fans aan te laten gaan...
humm...software meets hardware....
D'r zitten hier toch wel echte programmeurs.? of amateurs..DaBit?

• Demo

Demo

Op donderdag 22 maart 2001 20:14 schreef Juggernaut het volgende:
een leuk proggie waar je nep schakelaars kunt omzetten om je fans aan te laten gaan...
humm...software meets hardware....
D'r zitten hier toch wel echte programmeurs.? of amateurs..DaBit?
:?Nep schakelaars?

T moet wel heel simpel te doen zijn om een relais/transistor aan/uit te zetten met parallelle poort lijkt mij...

Verwijderd

Topicstarter
ja, nep ja..of wil je echte op je scherm schroeven :+ ?
anyways...we laten deze topic gewoon ff lopen...maybe dat er iemand anders een beter idee heeft..?
met een proggie om je fans aan te zetten kan ik ook wel direct de 4 wipschakelaars er weer uitslopen |:(

Verwijderd

Juggernaut: check mijn idee is dan, wat is daar op tegen???

Is simpeler dan en een proggie maken en solderen....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, je kunt wel een schakelingetje met wat relais aan de paralelle poort hangen en daar je fans op aansluiten. Makkelijk via software te besturen.

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 19:44 schreef ZiXon het volgende:
Als je nou kan uitvinden bij welke temp die dingen welke waarde hebben kan je die natuurlijk in serie zetten met je ledje en als de temp zoveel graden is komt ie op precies de goede waarde om een ledje te laten fikken. (alleen moet je 1tje hebben die bij best wel extreeme warmtes (CPU) toch nog relevante waardes aan neemt)
Ledjes fikken niet....die lichten op ;)

En voor 't geval je een Asus A7V133 hebt (weet niet zeker of t met de A7V ook werkt): Try een Asus IPanel...allerlei handige info op een frontje, + USB hub.....ideetje? B-)

• Demo

Demo

Op donderdag 22 maart 2001 20:19 schreef Juggernaut het volgende:
ja, nep ja..of wil je echte op je scherm schroeven :+ ?
anyways...we laten deze topic gewoon ff lopen...maybe dat er iemand anders een beter idee heeft..?
met een proggie om je fans aan te zetten kan ik ook wel direct de 4 wipschakelaars er weer uitslopen |:(
Oow, gewoon software knoppies op je scherm...
dat moet wel te doen zijn, baybus knoppies vervangen door relais...

Verwijderd

Als je nu op de parallelle port 8 (of minder)relais aan sluit en op die 8(of minder)relais die fans

zodat je die met de pc aan en uit kan zetten en eventuweel met een progie kan doen dat hij bij een bepaalde tempratuur aan gaat of uit

Verwijderd

Topicstarter
dan moet er wel uitgezocht worden wat voor een relais? wat voor spanning komt er eigenlijk uit een paralelle poort?
12v ofzow?

• Demo

Demo

5 volt geloof ik, maar je kan dan t beste denk ik een transistor op je par poort zetten, dat vreet vogges mij minder stroom

Verwijderd

Topicstarter
niemand hier meer iets aan toe te voegen?

Verwijderd

gewoon hardware doen, temp meter, coparator, led+toeter. Is echt heel erg makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
nah, het moet aan de software monitor proggie vast zitten..

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 12:13

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Kan je ook niet je fanbus vervangen .... dus dat je via de lpt/com poort je fans kan sturen aan de hand van temps ... :9~

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 19:44 schreef ZiXon het volgende:
Kan volgens mij gewoon met een A/D converter, op uitgangen van IC ledjes schakelen en dan uitvinden bij welk ledje hij 'critical' is. werkt volgens mij prima, en ziet er ook nog eens leuk uit :9~

Verwijderd

Topicstarter
kan dit ook nog in domme jongenstaal? schema? bv? ik ben redelijk wijs in elektronica, maar zelf schakelingen maken..ueh...nej..

Verwijderd

Je kan niet zomaar een zooi op je seriële of je parallelle port hangen!!! nou ja een ledje (diode) zal waarschijnlijk nog wel lukken.. Uwh die poorten geven niet 12V hoor maar -5V en natuurlijk 0V. Verder kan je beter geen stroom gaan vragen dan verkloot je je poorten (zijn ze nl. niet voor gemaakt) gebruik een transistor schakeling of nog beter eerst een optocoupler en dan een transistor schakeling. Verder is het aansturen van een seriële poort of parallelle poort echt heel simpel. Neem BV Delphi en download het COM componentje. of gebruik het COMM32 component van Developer Studio in C++ of VB.

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 21:57 schreef Juggernaut het volgende:
kan dit ook nog in domme jongenstaal? schema? bv? ik ben redelijk wijs in elektronica, maar zelf schakelingen maken..ueh...nej..
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/audio/sch_15.gif
Dit zou theoretisch kunnen, maar ik weet niet wat de maximale spanning is, op poort 5, waarop het laatste ledje gaat branden (zal vast wel ongeveer 5V zijn, maar kweet niet zeker)

Voor meer spec's kijk op [url=""http://www.circuitsonline.f2s.com/""]Circuits Online[/url] en dan bij led VU meter.

Verwijderd

Nou ik heb toch maar ff een tekeningetje gemaakt met zo'n temp. gevoelige weerstand.

Het kan ook wel wat simpeler en er kunnen wat dingen weg gelaten worden hoor.

Maar in dit schematje zie je hoe met zo'n weerstand die bij 25 graden 10k is, een pot meter (zodat de temp. toch nog een beetje in te stellen is) en een triac; tussen een bepaalde graden een groene led brand en bij een bepaalde hogere graad een rode led brand.

Als je die bij je proc. of iets anders houd kan je zo simpel zien hoe warm die ongeveer is en als je rode led gaat branden dat je je bak maar is uit moet gaan zetten :P

Afbeeldingslocatie: http://www.expose-avondkleding.nl/zixon/groen.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.expose-avondkleding.nl/zixon/rood.gif

Die 40 graden kan natuurlijk ook een andere waarden hebben dus bv. dat bij een temp. van onder de 70 graden het groene ledje brand en bij alle graden daar boven het rode ledje brand.

Nou kijk hier maar is naar en zeg me wat je er van vind; ik zit nu te denken om zoiets zelf te gaan maken voor mijn server....lijkt me toch wel 8-)

Verwijderd

Je kunt bepaalde ledjes gewoon rechtstreeks op de parallelle poort aansluiten, en die dan stroom geven met een dll'letje en een basic progje :)
Vraag Eppie ff, hij heeft dat ook gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
jaah, dat bedoel ik, eppie waar zijt gij?
Pagina: 1