Soldeerbouten

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trigeminus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2024
Eya,

Maybe hoort deze topic hier niet helemaal, maar het heeft toch wel iets met case modding te maken...

Erm ik zoek een goeie soldeerbout voor het solderen van ledjes/draadjes etc. nu ben ik ff op de conrad site geweest en heb ik het volgende gevonden :)

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201077960985277499&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=5062&TK_PAR[MEDIUM]=89

en deze

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201077960985277499&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4928&TK_PAR[MEDIUM]=89

en deze:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201077960985277499&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=19510&TK_PAR[MEDIUM]=89

er staan er nog een paar dit is uit de lijst "Fijne Soldeerbouten"

Welke raden jullie me nu aan voor het solderen van ledjes/fan schakelaars etc. en waarom???

Alvast Bedankt, :)

• Trigeminus
mmm, die links doen een beetje raar, ff copy/past dan maar :)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Gewoon een Weller 12 of 15 Watt nemen. Is voor jouw doeleinden prima. ook als je wat meer dingen gaat solderen, zoals printjes en zo.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• LoCuTuS2000
  • Laatst online: 20:14

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Mijn pa heeft een weller, ooit gekocht bij Display. Dat ding doet het na 5 jaar intensief gebruik nog steeds goed (uiteraard wel steeds stiftjes vervangen natuurlijk :P )

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

die 12V soldeernaald, daar zit zeker geen trafootje bij... Kan ik dus niet op het lichtnet aansluiten! Waar moet zo'n ding dan in? sigarettenaansteker van de auto ofzo?:?

Verwijderd

Als ik jou was zou ik voor deze gaan:

=0201039350985286934&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4927&TK_PAR[MEDIUM]=89]www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201039350985286934&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4927&TK_PAR[MEDIUM]=89

Ik heb hem ook, het voordeel van een station is dat je de temperatuur kunt regelen, aflezen en je hebt een standaard. Bij bouten heb je de kans dat ie te warm of te koud word. Er zit ook nog een sponsje in om de soldeer punt schoon te maken :o.

De prijs 119,95 is eigenlijk geen geld voor dit station, vergelijk hem maar is met het merk weller.

Ojah, ik heb geen aandelen Conrad :r BTW. Eigenlijk vind ik het een k*t winkel met een k*t site maar dat station bevalt me wel :o.
Suc6

{EDIT} URL = gelukt :) {/EDIT}

Verwijderd

Ik kan al die links niet openen, dus maar gewoon ff wat brallen:

Als je geld hebt (ik meen 300-400 piekjes oid), koop dan een Weller soldeerstation ofzo. Goed spul, gaat eeuwen mee.

Als je minder geld hebt (100 piekjes), koop dan dat Conrad 60W soldeerstation. Die doet het heel aardig. Nadeel: vrij grote/zware bout, stug, niet hittebestendig snoer

Als je nog minder geld hebt (50-75 piekjes), kijk dan eens of je ergens een Ersa Tip 260 kunt krijgen. Dit is een 16W soldeerboutje dat ik al sinds m'n 8e jaar heb, en die nog steeds erg fijn en prettig werkt.

Heb je nog minder geld, koop dan op de markt bij de gereedschapskraam een simpel 25W soldeerboutje, en zet er een long-life punt in.

• AcouSE
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb een simpele 15W Weller. Heeft maar 1 nadeel, het snoer is wat stug. Ik kan hem niet openkrijgen om er een siliconensnoertje aan te zetten :(

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 10:51 schreef DaBit het volgende:
Ik kan al die links niet openen, dus maar gewoon ff wat brallen:

Als je geld hebt (ik meen 300-400 piekjes oid), koop dan een Weller soldeerstation ofzo. Goed spul, gaat eeuwen mee.

Als je minder geld hebt (100 piekjes), koop dan dat Conrad 60W soldeerstation. Die doet het heel aardig. Nadeel: vrij grote/zware bout, stug, niet hittebestendig snoer

Als je nog minder geld hebt (50-75 piekjes), kijk dan eens of je ergens een Ersa Tip 260 kunt krijgen. Dit is een 16W soldeerboutje dat ik al sinds m'n 8e jaar heb, en die nog steeds erg fijn en prettig werkt.

Heb je nog minder geld, koop dan op de markt bij de gereedschapskraam een simpel 25W soldeerboutje, en zet er een long-life punt in.
Je hebt em al sinds je 8e jaar, dat zegt nix, hoe oud ben je nu? Negen :D

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een Weller W61B.
Die zit op 120,- en is temperatuurgeregeld door middel van de stift die erin zit.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Ik heb zelf zo'n weller station.. Niks mis mee inderdaad, en gaat lang mee.. Maar om alleen af en toe wat simpele dingen te solderen, kun je net zo goed een simpel 15 - 25 Watt boutje halen bij de lokale hobbyboer..

En mochtie kapot gaan, dan haal je gewoon een nieuwe en ben je nog steeds veel minder kwijt dan voor zo'n station.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 09:19
Deze kocht ik bij Conrad:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/810/G1/810525G1.JPG
Ben er erg tevreden over, koste 119 piek!
Koop er meteen een nieuwe fijne soldeerpunt bij (temperatuurgeregelde soldeerbouten moeten punetn gebruiken speciaal voor dat type..)

Verwijderd

Hawk666:

ha-ha, kriebel ff onder m'n oksels, dan moet ik lachen. We zullen het er maar op houden dat ik dat ding waarschijnlijk al langer heb dan jij op deze aardbol rondspookt.

Winand:

Die heb ik ook. Werkt prima, dat ding.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb ook een weller, serie 01 74, kan je daaruit halen van wanneer die is?? heb hem van m'n opa namenlijk en die is nu overleden

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 12:13 schreef DaBit het volgende:
Hawk666:

ha-ha, kriebel ff onder m'n oksels, dan moet ik lachen. We zullen het er maar op houden dat ik dat ding waarschijnlijk al langer heb dan jij op deze aardbol rondspookt.

Winand:

Die heb ik ook. Werkt prima, dat ding.
Kwis niet dat je kwaad werd

• Trigeminus
THx voor reacties kep een 'Weller SI25' 25W gehaalt, gisteren meteen ff ledje van netwerkkaart aanvoorkant van case gemaakt, :)

Verwijderd

Zelf heb ik wel veel gesoldeerd. De belangrijkste eigenschappen van een soldeerbout zijn:
-warmtecapaciteit: dit zorgt ervoor dat als je de soldeerbout gebruikt hij niet teveel afkoelt. Veel boutjes met zo'n stiftje erin vind ik daarom erg k*t.
-vermogen: het moet genoeg warmte kunnen toevoegen. 12 watt is wat weinig, zelf werk ik met een 25 watt Ersa. 50 Watt wordt vaak gebruikt om grote objecten (bouten ed) te solderen.
-temperatuur: de bout moet niet te heet worden omdat dan je soldeer verbrand. Vaak wordt de temperatuur iets te hoog gezet om te compenseren voor een laag vermogen/warmtecapaciteit. Regelbaar is natuurlijk nog mooier en dat zie je dus ook alleen maar op bouten met een hoog vermogen en warmtecapaciteit.
-goede tip/punt: het liefst een fijne tip die je toch op een werkstuk kan 'leggen' via de zijkanten. Er moet namelijk voldoende oppervlakte zijn om het vermogen over te brengen.

De prioriteit zou ik op de laatste twee punten leggen!! Zelf gebruik ik een Ersa multitip (geloof ik). Hier kan ik alles mee. Alleen SMD heb ik geen ervaring mee.

Het Conrad soldeerstation zou ik niet nemen, daar heb ik 'mindere' verhalen over gehoord. Overigens kun je met iedere soldeerbout solderen, maar sommigen zijn fijner.

Ik had ook nog zo'n 12 watt boutje, maar dat heb ik op een gegeven moment WEGGEFLIKKERD. Ik vind ze zwaar waardeloos.

Als je een bout koopt, koop dan ook een houder + sponsje. Hiermee kan je je soldeerbout schoonmaken. Water is hiervoor het beste.

PS Een korte tip (afstand van punt tot waar je de bout vasthoudt) bevorderd de handelbaarheid. Als je naar de foto van het conrad station kijkt zie je dat het niet ideaal is.
Pagina: 1