Raid 5 configuratie herstellen van een Perc/5i?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:43
Door een stomme fout kan de Dell Perc/5i raid controller de VD niet meer zien. :(
Vermoedelijk doordat de configuratie gegevens verloren zijn gegaan. Ik meen me te herinneren dat deze gegevens op de disken wordt opgeslagen.

Ik verwacht dat de data niet verloren is - er is na de fout niets meer met de disken gedaan.
En de volgorde van aansluiten op de controller is ook niet veranderd.

Is er een manier om de configuratie te herstellen?

makes it run like clockwork

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 20:23
Ik heb geen perc 5 meer, maar in de bios zelf van de perc, daar zit een menu optie import foreign configuratie dacht ik. Misschien dat anderen dat kunnen bevestigen.

Deze functie zou gedocumenteerd moeten zijn ergens.

Hier dus: http://support.dell.com/s...5/en/UG/HTML/chapterb.htm

[ Voor 31% gewijzigd door DjCoke op 30-12-2011 13:44 ]

Verwijderd

Booten met Ubuntu Linux en software recovery uitvoeren is een optie, maar ik zou het eerst met de controller zelf proberen. Wel een tip: doe geen dingen waar je achteraf spijt van krijgt. In principe mag je niet meer schrijven naar je disks.

• Airw0lf
Bedankt voor de snelle response.

Ik heb de optie van foreign config gevonden.
Maar kan die niet kiezen. Hoe werkt dit precies?

In de handleiding staat dat die functie gebruikt wordt als een schijf config parameters bevat van een eerdere controller. Dat is hier niet het geval.

Even verderop staat dat er bij de aanmaak van een nieuwe VD een background init gaat lopen die de data niet overschrijft. Maar er staat niet bij of je de data terugkrijgt als je dezelfde raid 5 configuratie aanmaakt.

Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 67% gewijzigd door Airw0lf op 30-12-2011 14:07 ]

• Airw0lf
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:45:
Booten met Ubuntu Linux en software recovery uitvoeren is een optie, maar ik zou het eerst met de controller zelf proberen. Wel een tip: doe geen dingen waar je achteraf spijt van krijgt. In principe mag je niet meer schrijven naar je disks.
En hoe doe ik dat? Met de controller?
Ik heb al iets gedaan waar ik achteraf spijt van heb.
Anders had dit dit topic niet bestaan... :9 ;)

• DjCoke
Ik zou nu juist geen software draaien die iets gaan doen met de schijven. Je moet het eerst met de controller proberen. Ik dacht idd dat ik ooit op een forum heb gelezen dat je als je exact dezelfde configuratie maakt dat je dan de schijven kunt benaderen. Echter, als de schijven daarmee gesynct gaan worden, dan ben je de sjaak.

Er is hier ook een algemene perc 5 topic. Heb je die bekeken? Misschien dat je daar wat kunt vinden. Kun je misschien beter niet de schijven geheel clonen en dan proberen op die images software recovery te draaien?

Verwijderd

Het beste wat je kunt doen is de schijven loskoppelen van je controller, via je normale chipset controller aansluiten, alleen in Linux booten en dan een ruwe kopie maken van elke disk, bijvoorbeeld naar een grote NAS als files. Je hebt dan: /mnt/disk1.dat, /mnt/disk2.dat etc. Hierna koppel je je schijven af.

Vervolgens kun je software recovery uitvoeren op die bestanden, door ze als virtuele disks te mounten en daarmee software RAID uit te proberen. Dit is de meest veilige methode, omdat je bij fouten de procedure oneindig kunt herhalen en zo geen dataverlies zou hebben, tenzij je zelf fouten maakt tijdens deze procedure.

Het probleem van deze methode is dat je voldoende opslag moet hebben voor alle schijven. Stel je schijven zijn 120GB en je hebt er 5, dan passen ze op een 1TB schijf. Maar als je veel opslag hebt wordt dit wat moeilijker en moet je mogelijk schijven bijkopen.
Ik dacht idd dat ik ooit op een forum heb gelezen dat je als je exact dezelfde configuratie maakt dat je dan de schijven kunt benaderen.
Dit kan werken, als alle variabelen gelijk blijven, dus dezelfde RAID level, dezelfde stripesize en héél belangrijk dezelfde disk volgorde. Als één van die variabelen verkeerd is, vernietig je de kans op datarecovery wanneer de controller gaat rebuilden, het zal dan heel veel data gaan schrijven naar plekken waar dan goede data staat. Als dat gebeurt dan kun je de hoop wel opgeven. Dit is dus een heel gevaarlijke (maar wel makkelijk uit te voeren) optie.

Als de data belangrijk is, zou ik deze optie niet proberen voordat je ruwe disk images hebt gemaakt zoals hierboven beschreven.

• Airw0lf
Via Google vond ik dit:
http://www.getwayrecovery.com/raid-recovery-software.html
Iemand ervaring met zoiets?

Ik heb niet genoeg ruimte om 4x 1TB te imagen. Dus dat valt (voor nu) af.
Ik zou dan minstens 2 nieuwe disken moeten kopen.

Tenzij... zijn dergelijke images te 'compressen'?
De bezettingsgraad was iets van 40% van de netto ruimte.
Dus er zou genoeg 'lucht' bij moeten zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 30-12-2011 14:46 ]

• Airw0lf
DjCoke schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:29:
Er is hier ook een algemene perc 5 topic. Heb je die bekeken? Misschien dat je daar wat kunt vinden. Kun je misschien beter niet de schijven geheel clonen en dan proberen op die images software recovery te draaien?
Ik vindt een heleboel topics die geen over Perc/5i. Maar geen algemeen. Heb je een linkje?

Wat is een goede combi? En combi als in image maken en daarna software recovery erop los laten?

• DjCoke
Het algemene topic dat ik bedoelde is deze

Op je andere vraag: je moet eerst images maken. Je kan dan altijd opnieuw beginnen.

Mag ik vragen wat je eigenlijk precies gedaan hebt? Want dat is mij niet helemaal duidelijk.

• DjCoke
Ik heb een website voor je gevonden waarmee je een cli kunt draaien in Linux om zo de boel te herstellen.

Alleen er is geen handleiding voor de cli bekend, kennelijk.

Maar ze beschrijven wel een situatie die lijkt op de jouwe: link

In plaats van de foreign status te clearen, kun je proberen te importeren. Als dat niet lukt, dan zullen anderen je verder moeten helpen, omdat ik zelf geen perc meer heb.

Het werkt alleen als je de lsi firmware dr op hebt staan!
Btw als dat niet zo is, niet(!) je firmware updaten. Dan ben je echt alles kwijt lijkt mij.

[ Voor 36% gewijzigd door DjCoke op 30-12-2011 17:55 ]

• Airw0lf
DjCoke schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:36:
Het algemene topic dat ik bedoelde is deze

Op je andere vraag: je moet eerst images maken. Je kan dan altijd opnieuw beginnen.
Mag ik vragen wat je eigenlijk precies gedaan hebt? Want dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ik maak gebruik van 4 WD-GP AV disken. Hiervan waren er 2 die intelliparc aan hadden staan.
Vervolgens een voor een aangesloten op een andere kompjoeter, die functie uitgeschakeld met wdidle3 en weer teruggezet. Met dit als eindresultaat.

Om te tjekke wat er aan de hand was heb ik op een andere kompjoeter van de boot disk die functie ook uitgezet. Met als resultaat dat Windows niet meer startte.
Vervolgens met Ubuntu een partitie repair uitgevoerd. Waarna alles weer werkte.

Conclusie:
Die Perc/5i controller gebruikt het MBR om zijn configuratie weg te schrijven. Die is blijkbaar overschreven bij het uitschakelen van Intellipark. Maar de data is nog wel aanwezig.
Ik zoek dus een manier om dat MBR weer te reconstreueren. De disken zijn in dezelfde volgorde en op dezelfde poort teruggezet.
Bij het aanmaken van een raid 5 VD is een stripe gebruikt van 128k. Als label heb ik MultiMedia gebruikt.

Voldoende zo?

• DjCoke
Dat is super link. Je weet zeker dat enkel de mbr gecleared werd? En niet de einde van de disks? Want volgens mij schrijft de perc daar zijn configuratie. Of staat de mbr toevallig ook op het einde. Dan zou dit het verklaren.

Probleem is dat je de config moet gaan importen via een schijf die niet affected is. Maar hij zal nooit die twee anderen herkennen. Bij eentje was het geen probleem geweest.

Je kan de configuratie zo instellen, maar dikke kans dat de kaart gaat rebuilden. Dus ik zou dat pas als last resort proberen.

Kan je misschien (nadat je images hebt gemaakt) de sectoren van je mbr niet herstellen via recovery software?

• Airw0lf
DjCoke schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:51:
Ik heb een website voor je gevonden waarmee je een cli kunt draaien in Linux om zo de boel te herstellen.

Alleen er is geen handleiding voor de cli bekend, kennelijk.

Maar ze beschrijven wel een situatie die lijkt op de jouwe: link

In plaats van de foreign status te clearen, kun je proberen te importeren. Als dat niet lukt, dan zullen anderen je verder moeten helpen, omdat ik zelf geen perc meer heb.
LSI firmware staat er al op - dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Importeren klinkt goed. Maar zoals het op die site beschreven staat hebben ze het over een VD waarbinnen een disk weggevallen is. Vervolgens clearen ze de foreign status. En voegen ze die ene disk weer toe aan het array.

Ik heb niet eens een array. :(
Laat staan een VD die onder Windows herkent wordt.

• Airw0lf
DjCoke schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 18:15:
Dat is super link. Je weet zeker dat enkel de mbr gecleared werd? En niet de einde van de disks? Want volgens mij schrijft de perc daar zijn configuratie. Of staat de mbr toevallig ook op het einde. Dan zou dit het verklaren.
Wat ik weet is dat het MBR en de partitie info op cylinder 0, head 0 en sector 1 staat.
Of dat fysiek het begin of einde is weet ik niet.
Sterker nog - ik weet nooit zeker wat gezien wordt als het begin of het einde - heb ik altijd best wel lastig gevonden bij een cirkelvormig iets... ;)
Kan je misschien (nadat je images hebt gemaakt) de sectoren van je mbr niet herstellen via recovery software?
Wat ik er van weet is dat recovery software via images het data deel reconstrueert.
En soms zelf de images aanmaakt. Maar geen MBR kan herstellen.
Kan ik wel begrijpen - want dat impliceert dat men van elke controller moeten weten hoe een 'MBR' is opgebouwd.

In mijn geval heb ik minimaal 2 disken nodig om images te maken. Uitgaande van een compressie ratio van minstens 50%. Theoretische moet dat haalbaar zijn - het bijbehorende windows volume was voor 40% gevuld. En ik heb nog twee disken vrij van elk 1 TB.

Probleem is alleen dat ik niet weet welke image software en welke recovery software met elkaar samenwerken. Ik heb wel recovery software gevonden die ook images aan kan maken. Maar daar staat weer niet bij of en hoeveel er gecomprimeerd wordt.

En als de recovery software vanuit die images de data kan herstellen, dan heb ik nog een keer 2 disken nodig voor de restore actie. Na die restore actie kan ik pas weer beginnen om een nieuwe raid 5 array in te stellen. Maar daar heb ik wel minimaal 4 extra disken voor nodig.

• Airw0lf
Het lijkt erop dat alles teruggehaald is!!! :) 8)

Ik heb een tovenaar gevonden in Venezuela.
Die goede man is in staat geweest een image te maken van de 4 disken uit de raid-5 configuratie. Dat image is vervolgens gemount als een 'normaal' volume.
Om van daaruit middels FTP en een lokaal aangesloten USB disk alle data eraf te halen.

En dat alles onder Linux (Ubuntu 10.04.3 LTS).

Mocht er iemand meer details willen hebben, dan lama horen.

[ Voor 22% gewijzigd door Airw0lf op 08-01-2012 12:55 ]

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 13:35
Ja, wel interessant om te horen hoe dat gedaan is. Ik vermoed iets van image maken, MBR strippen en mounten met mdadm?

• DjCoke
Dat lijkt me super interessant. Ik had geen idee dat de perc de data hetzelfde wegschrijft als mdadm. Ik dacht dat hardware raid 'proprietary' wijze had van schrijven van data.

Verwijderd

Hardware RAID5 is gewoon RAID5. Zolang zaken als stripesize, RAID level, start offset en disk order bekend zijn, kun je elke RAID array met een andere driver afhandelen. Het probleem is hoe je aan die informatie komt. Die wordt door alle systemen die ik ken opgeslagen in de laatste sector op elke disk die onderdeel is van een RAID array. Die sector bevat metadata waarin de benodigde informatie wordt opgeslagen.

Het probleem is dat ieder 'merk' zijn eigen formaat gebruikt, en soms ook verschillen binnen merken zoals na firmware updates. Zolang je weet hoe een merk zijn metadata opslaat, kun je dus die array volledig gebruiken en nabootsen met Software RAID onder Linux.

Dat is namelijk wat er gebeurt: Linux software-RAID leest de metasector uit, herkent daar een RAID-formaat van fabrikant X, en past zijn eigen software RAID engine toe met de gegevens van de metadata.

In Linux kun je dus RAID arrays van diverse merken (onboard RAID of Hardware RAID) toegankelijk maken. Ik weet niet precies hoe het zit met huidige versies, maar in de wat oudere versies was dit alles out-of-the-box al werkend. Je hoefde alleen nog in een Nautilus file window links bij mountpoints je partitie selecteren, met de naam die je aan de partitie hebt gegeven. Dat is helemaal tof natuurlijk, en wellicht ook maar weinig mensen die dat weten.

• Airw0lf
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:57:
Hardware RAID5 is gewoon RAID5. Zolang zaken als stripesize, RAID level, start offset en disk order bekend zijn, kun je elke RAID array met een andere driver afhandelen.
Bijna goed. Een parameter mis je nog: de sync methode. Dus zelfs al weet je wat stripesize, raid level, offset en disk order zijn, dan kan het alsnog fout lopen op de sync methode.
Het fijne weet ik er niet van. Maar van wat ik begrijp zijn er tenminste 6 smaken: left sync, left a-sync, right sync, right a-sync, left-symmetric en right-symmetric.

Wat het lastig maakte (voor mij dan toch) is dat ik niet weet welke methode de Dell controller gebruikte. Er is mij namelijk geen parameter bekend waarmee een bepaalde methode kan worden afgedwongen. De controller is voorzien van een LSI bios. Maar ook in de handleiding van het LSI bios was geen parameter terug te vinden die wees op een bepaalde methode.

Edmundo (zo heet de goede man die mij geholpen heeft) heeft de try-on-error methode en een stukje eigen ontwikkelde software gebruikt om te achterhalen wat de juiste methode is geweest. Bij de 3-de poging was het raak. En 10 uur later had ik alle bestanden terug. :)
Waarna ik kon beginnen aan een rebuild van de originele configuratie.

Om Edmundo zijn magic te kunnen laten doen had ik de disken, die eerst aangesloten waren op de Dell controller, nu aangesloten op de SATA poorten van een DFI-NF4 motherboard. Die poorten waren tot op dat moment niet gebruikt.
Daarnaast had ik 3 sata disken en een externe disk geleend om de tussenresultaten van de recovery actie tijdelijk op te kunnen slaan. Deze 3 sata disken waren aangesloten op een RR2300 controller en samengevoegd tot een volume met een softraid onder Ubuntu.
De externe disk was geformatteerd op NTFS.

De Dell controller en RR2300 controller (beiden PCI-e) past fysiek niet tegelijk in het systeem vanwege de fan op de Dell controller (zie foto) en een PCI-e video kaart. Een oude PCI videokaart werkte niet. Afbeeldingslocatie: http://moonen.dyndns.info/Temp/Modded%20Dell%20Perc5i.JPG

Omdat mijn servertje te weinig SATA voedingskabels heeft heb ik een oude desktop gebruikt als tweede voeding - zie foto. >:) Afbeeldingslocatie: http://moonen.dyndns.info/Temp/Desktop%20as%20PSU.JPG

De derde foto laat de gehele opstelling zien - wat een spaghetti... :D
De blauwe sata kabels die te zien zijn tussen de desktop en de tower lopen van de on-board controller naar de 4 disken die normaliter zijn aangesloten op de Dell controller.
Afbeeldingslocatie: http://moonen.dyndns.info/Temp/Overview%20-%20DT%20and%20tower.JPG

Ubuntu had ik geïnstalleerd op een andere USB disk. Hiermee kon Edmundu over SSL telnetten vanuit Venezuela. En zijn 'ding' doen - inclusief eventuele config wijzigingen in Ubuntu en benodigde reboots.

Het softraid volume was de kladblok voor elke restore poging. Na de succesvolle restore is alles naar de externe NTFS schijf gekopieerd. Dat was nodig om straks onder Windows alles weer in originele staat terug te krijgen.

Ik heb ook andere bronnen geprobeerd voor een restore aktie. Waaronder gratis en commerciële software. En ook een paar dienstverleners op dit vlak.

De geteste software wist hier geen raad mee. In het parameter overzicht zag ik wel iets terugkomen over sync methode. Maar geen van de geteste programma's wist te vertellen wat dan gebruikt was.

De meeste dienstverleners reageerden niet eens op mijn verzoek :-(.
Twee gaven aan hier wel mee uit de voeten te kunnen. Maar konden niet uitleggen hoe of wat.
En wilde ook geen uitspraken doen over het mogelijke eind resultaat voordat ik 500 euro had betaald 8)7.
Vooraf afspraken maken in de geest van no-cure-no-pay wilde ze ook niet aan. Ondanks dat ik heel nauwkeurig kon aangeven wat er op stond. En wat ik minimaal terug wilde hebben.
Wat mij deed twijfelen over de stelling die ze neerlegde.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 25-03-2012 12:21 ]

Pagina: 1