Bijna goed. Een parameter mis je nog: de sync methode. Dus zelfs al weet je wat stripesize, raid level, offset en disk order zijn, dan kan het alsnog fout lopen op de sync methode.
Het fijne weet ik er niet van. Maar van wat ik begrijp zijn er tenminste 6 smaken: left sync, left a-sync, right sync, right a-sync, left-symmetric en right-symmetric.
Wat het lastig maakte (voor mij dan toch) is dat ik niet weet welke methode de Dell controller gebruikte. Er is mij namelijk geen parameter bekend waarmee een bepaalde methode kan worden afgedwongen. De controller is voorzien van een LSI bios. Maar ook in de handleiding van het LSI bios was geen parameter terug te vinden die wees op een bepaalde methode.
Edmundo (zo heet de goede man die mij geholpen heeft) heeft de try-on-error methode en een stukje eigen ontwikkelde software gebruikt om te achterhalen wat de juiste methode is geweest. Bij de 3-de poging was het raak. En 10 uur later had ik alle bestanden terug.
Waarna ik kon beginnen aan een rebuild van de originele configuratie.
Om Edmundo zijn magic te kunnen laten doen had ik de disken, die eerst aangesloten waren op de Dell controller, nu aangesloten op de SATA poorten van een DFI-NF4 motherboard. Die poorten waren tot op dat moment niet gebruikt.
Daarnaast had ik 3 sata disken en een externe disk geleend om de tussenresultaten van de recovery actie tijdelijk op te kunnen slaan. Deze 3 sata disken waren aangesloten op een RR2300 controller en samengevoegd tot een volume met een softraid onder Ubuntu.
De externe disk was geformatteerd op NTFS.
De Dell controller en RR2300 controller (beiden PCI-e) past fysiek niet tegelijk in het systeem vanwege de fan op de Dell controller (zie foto) en een PCI-e video kaart. Een oude PCI videokaart werkte niet.
Omdat mijn servertje te weinig SATA voedingskabels heeft heb ik een oude desktop gebruikt als tweede voeding - zie foto.
De derde foto laat de gehele opstelling zien - wat een spaghetti...
De blauwe sata kabels die te zien zijn tussen de desktop en de tower lopen van de on-board controller naar de 4 disken die normaliter zijn aangesloten op de Dell controller.
Ubuntu had ik geïnstalleerd op een andere USB disk. Hiermee kon Edmundu over SSL telnetten vanuit Venezuela. En zijn 'ding' doen - inclusief eventuele config wijzigingen in Ubuntu en benodigde reboots.
Het softraid volume was de kladblok voor elke restore poging. Na de succesvolle restore is alles naar de externe NTFS schijf gekopieerd. Dat was nodig om straks onder Windows alles weer in originele staat terug te krijgen.
Ik heb ook andere bronnen geprobeerd voor een restore aktie. Waaronder gratis en commerciële software. En ook een paar dienstverleners op dit vlak.
De geteste software wist hier geen raad mee. In het parameter overzicht zag ik wel iets terugkomen over sync methode. Maar geen van de geteste programma's wist te vertellen wat dan gebruikt was.
De meeste dienstverleners reageerden niet eens op mijn verzoek

.
Twee gaven aan hier wel mee uit de voeten te kunnen. Maar konden niet uitleggen hoe of wat.
En wilde ook geen uitspraken doen over het mogelijke eind resultaat voordat ik 500 euro had betaald

.
Vooraf afspraken maken in de geest van no-cure-no-pay wilde ze ook niet aan. Ondanks dat ik heel nauwkeurig kon aangeven wat er op stond. En wat ik minimaal terug wilde hebben.
Wat mij deed twijfelen over de stelling die ze neerlegde.
[
Voor 4% gewijzigd door
Airw0lf op 25-03-2012 12:21
]