[Reggefiber] 100Mbit van Concepts ICT in Dordrecht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10-2023
EDIT: PROBLEEM IS OPGELOST. LAPTOP WAARMEE IS GETEST HAD EEN DEFECTE LAN-KAART
EN GING NIET VERDER DAN 100MBIT HALF-DUPLEX.

Echter, nog wel een leuk verhaal om te lezen gezien bepaalde uitspraken vanaf providers over waar je als klant recht op hebt en wat niet.

Beste Tweakers,

Sinds oktober 2010 heb ik bij Concepts ICT een 100Mbit-abonnement, i.c.m. Telefonie en Digitale Televisie. Vanaf het begin viel mij al op dat als ik aan het uploaden was, dat het downloaden niet meer de volledige 100Mbit haalde. Echter, praktisch was er geen probleem omdat het toch wel "snel" ging (50Mbit is ook best rap voor een gemiddelde internetten/downloader).

- om privacy-redenen noem ik geen namen van de personen die ik heb gesproken
- ik heb een diploma MBO-systeembeheer en een diploma HBO Bedrijfskundige Informatica

Het probleem:

Toch zit er theoretisch iets niet goed. Concepts ICT beloofd mij 100Mbit uploaden én downloaden, waarbij ik rekening houd met 20% marge. Dat ik tegelijkertijd 100Mbit kan uploaden én downloaden, een totale bandbreedte van 200Mbit, lijkt mij vanzelfsprekend. Uit verschillende tests blijkt dat ik de snelheden die mij beloofd worden en waar ik voor betaal, bij tegelijk uploaden én downloaden, niet haal. Met een glasvezel verbinding verwacht ik dat toch zéker wel, zelfs met mijn vorige UPC-lijn waar ik een 120-/10-Mbitverbinding had daalden mijn snelheden niet als ik met maximale snelheid aan het uploaden of downloaden was. Daar had ik dus een bandbreedte van 130Mbit.

Testmethoden:

Voor het testen van de snelheden heb ik getest met een laptop die direct is aangesloten op de Genexis-modem. In de laptop zit een Gbit-netwerkkaart hoewel de verbinding met de modem 100Mbit aangaf en er zijn verschillende (CAT-6) netwerkkabels gebruikt van maximaal 2 meter.
In alle gevallen is er als downloadbron gebruik gemaakt van een stabiele usenetverbinding die een bestand van enkele GB's aan het downloaden was. Als uploadbron heb ik 2 ftp-servers gebruikt waarvan de ene in het data center Dataplace hangt (eigen server), en de ander in het netwerk van Leaseweb (dedicated server). Beide lijnen waren op het moment van testen geheel ter beschikking voor de test, er waren geen andere up- of download activiteiten vanuit andere bronnen.

Als eerste heb ik afzonderlijk mijn downloadsnelheid gemeten via de usenet server, in een minuut tijd was de gemiddelde snelheid 9.5MB/s. Daarna heb ik afzonderlijk mijn uploadsnelheid gemeten op beide ftp-servers. Met een test waarbij naar beide servers tegelijkertijd werd geüpload was de totale upload snelheid 8MB/s. Afzonderlijk zijn de snelheden wat mij betreft prima, zelfs over die snelheden kan ik nog gaan klagen maar laten we dat bewaren voor een later tijdstip. Tot slot heb ik zowel de uploadtest als de downloadtest tegelijktijdig aangezet. Al snel was het duidelijk dat de download de prioriteit kreeg, die ging met een stabiele 9MB/s de bestanden binnenhalen terwijl de totale uploadsnelheid niet hoger kwam dan een magere 0.5MB/s. Vrij duidelijk, nog duidelijker werd het toen ik de download na een minuut stopzette en de uploadsnelheid ophoog sprong naar een stabiele 8MB/s. Na het herhaaldelijk uit en aanzetten van de download, waarbij de upload weer tot onder de 0.5MB/s schoot, was het voor mij duidelijk. Tot slot heb ik de usenetverbinding uitgezet en ben ik gaan uploaden naar de ene ftp-server en gaan downloaden naar de andere. Ook hier was het effect, door het uit en aanzetten van de download of upload, duidelijk zichtbaar.

Van begin tot eind:

Twee weken (16 december) geleden heb ik voor het eerst gesproken met een eerstelijns-medewerker van Concepts ICT. Aan hem het verhaal uitgelegd en ik kreeg het advies te testen met een laptop die direct is aangesloten op de modem. Zo gezegd zo gedaan, zelfde resultaten. Dus opnieuw Concepts ICT bellen (16 december). Opnieuw leg ik het verhaal uit aan de eerstelijns-medewerker en ik krijg de reactie dat ik krijg wat mij beloofd is, 100Mbit is volgens hem 100Mbit bandbreedte en niet 100Mbit uploaden én downloaden tegelijkertijd. In de praktijk betekend dat dus: als ik met 50Mbit aan het downloaden ben, ik nog maximaal 50Mbit uploadsnelheid heb. Tevens geeft hij aan dat mijn modem überhaupt geen snellere verbinding ondersteund. Ik geef aan dat ik door een tweedelijns-medewerker wens teruggebeld te worden omdat het al avond was.

Een dag later (17 december) ben ik naar de servicewinkel van Reggefiber in het centrum van Dordrecht geweest. Ik was met name benieuwd naar het type modem dat ze hebben opgehangen in mijn meterkast. Dat bleek de Genexis OCG-118m te zijn, een 100Mbit-modem (http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip). Ook de medewerkers van de servicewinkel konden mij, gek genoeg, niet vertellen wat nu eigenlijk die 100Mbit betekend en waar ik nou recht op heb. Verder hebben ze een tweedelijns-medewerker van Concepts ICT aan de lijn gehad die vertelde dat met de desbetreffende modem toch zeker een bandbreedte van 170Mbit behaald kan worden. Daarna ben ik ook naar de KPN winkel geweest, zij leveren ook 100Mbit in Dordrecht, en hier dezelfde onzekerheid van wat 100Mbit nou eigenlijk precies betekend. Bij zowel Reggefiber als KPN kreeg ik vaak te horen "maak er geen probleem van, 100Mbit is heel erg snel en als je praktisch geen problemen hebt hoef je je er toch ook niet druk om te maken?", op zulke opmerkingen/vragen ben ik niet ingegaan.

Dinsdag (20 december) heb ik opnieuw Concepts ICT gebeld, zij zouden mij terugbellen maar dat duurde me te lang. Hoewel ik direct naar een tweedelijns-medewerker vroeg, kreeg ik het hoofd van de technische dienst aan de telefoon. Opnieuw heb ik mijn verhaal gedaan en kreeg ik de volgende reactie: "mensen met een 100Mbit-verbinding in Dordrecht en andere steden die eigenlijk de absolute 100Mbit niet kunnen halen adviseren wij een 50Mbit, waarmee wel de beloofde snelheden gehaald kunnen worden, te nemen. We kunnen u in dit geval kosteloos down graden naar het 50Mbit-abonnement". Een reactie waar ik niet op zat te wachten maar zeker niet minder schokkend! Na een korte stilte van mijn kant probeerde ik uit te leggen dat dit pure oplichting is van hun kant. Ze beloven hun klanten, op zowel hun website als informatieavonden, een 100Mbit-verbinding en laten hun klanten het ook afnemen en betalen maar kunnen dit niet leveren (=oplichting). Toen ik dit benadrukte gaf de persoon aan de telefoon het ook toe maar er niks aan te kunnen doen. Ze willen de website niet aanpassen, ze willen hun klanten/media niet informeren en ze willen me ook niet op een andere manier compenseren. Met compenseren dacht ik aan een andere modem omdat mij is verteld bij de servicewinkel van Reggefiber en ook bij Concepts ICT dat het ligt aan de modem, maar volgens de hoofd van de technische dienst is de modem niet het probleem, maar de apparatuur in de centrales van het Reggefiber-netwerk. Omdat ik geen down grade wil naar 50Mbit, ik krijg dan wel hetgeen waar ik voor betaal maar ik kan dan niet meer met 100Mbit downloaden of uploaden, vroeg ik om een korting op mijn "100Mbit-abonnement" dat eigenlijk geen 100Mbit-abonnement is. Dit was volgens hem niet mogelijk. Tot zo ver was ik uitgepraat met deze meneer.

Omdat het bij Concepts ICT stukliep ben ik opnieuw contact gaan zoeken met Reggefiber (22 december) om het een en ander uit te zoeken over de mogelijkheden van het netwerk waarop ik ben aangesloten. Mijn eerste belletje ging uit naar het hoofdkantoor van Reggefiber, na een keer te zijn doorverbonden kreeg ik de helpdesk aan de telefoon. Na een korte uitleg van mijn kant vertelde de vrouw van Reggefiber mij dat de snelheden weldegelijk haalbaar zijn en dat mijn modem moet worden vervangen. Ze vertelde mij dat mijn provider (Concepts ICT) simpelweg een nieuwe modem voor mij moest aanvragen, in dat geval zou ik een Gbit-modem geplaatst krijgen en zouden de snelheden die mij worden beloofd gewoon te behalen zijn. Een heel ander verhaal als dat de hoofd van de technische dient van Concepts ICT mij heeft verteld. Met dat verhaal besloot ik er nog een belletje op te wagen naar Concepts ICT en heb ik direct gevraagd naar de hoofd van de afdeling die ik eerder heb gesproken. Toen ik hem aan de lijn kreeg heb ik hem het verhaal van Reggefiber voorgeschoteld en direct gevraagd of zij een verzoek willen doen bij Reggefiber voor het plaatsen van een nieuwe Gbit-modem. Zelfverzekerd reageerde hij met het antwoord dat het niet aan de modem ligt, dat het verhaal van Reggefiber onzin is en dat hij geen verzoek gaat indienen bij Reggefiber voor het plaatsen van een nieuwe modem. Opnieuw viel het even stil aan mij kant van verbazing. Ik heb hem toen, tevergeefs, gezegd dat het me niet uitmaakt wat hij er van denkt maar ik wil gewoon een nieuwe modem. Hij zei dat hij alleen een nieuwe modem zal aanvragen als het gaat om een defecte modem. Toen ik zei dat mijn modem in dat geval defect is omdat deze mij niet de snelheid geeft die ik dien te halen werd mijn verzoek nogmaals afgewezen. Een vreemde gang van zaken en blijkbaar onjuiste communicatie tussen Reggefiber en Concepts ICT. Tot slot vroeg ik het hoofd van de technische dienst van wie Concepts ICT de informatie en updates ontvangen van het netwerk (Reggefiber) aangezien die mij wellicht meer kunnen vertellen en ook aan Concepts ICT kunnen doorgeven dat het vervangen van mijn modem weldegelijk nuttig is. Hiervoor moest ik bij het NOC van Reggefiber zijn vertelde hij.

Diezelfde dag (22 december) belde ik nog het NOC van Reggefiber. Snel werd duidelijk dat deze afdeling eigenlijk niet bedoeld was voor consumenten, maar toen ik vertelde dat mijn provider mij toch niet kon helpen wilde de man van het NOC toch mijn verhaal aanhoren en reageren. Opnieuw legde ik mijn probleem uit en hij vertelde dat de persoon van Reggefiber die ik eerder had gesproken het mis had. Toen hij mijn postcode opzocht zag hij dat de centrale in mijn wijk een maximale snelheid heeft van 100Mbit, met als reden dat de aanschaf van Gbit-apparatuur te duur is voor die paar klantjes die een snellere verbinding dan 100Mbit willen. In mijn ogen betekend bij apparatuur dat 100Mbit is, 100Mbit uploaden en downloaden tegelijkertijd gewoon mogelijk is. Dus dat ik ook als de centrales 100Mbit zijn ik gewoon mijn snelheden kan behalen die mij zijn beloofd, de NOC-medewerkers gaf me daarin ongelijk. Ook hij, net als het hoofd van de technische dienst van Concepts ICT, vertelde mij dat als ik een 100Mbit-glasvezelverbinding heb ik Dordrecht dat ik een maximale bandbreedte heb van 100Mbit. Toen ik hem vertelde dat dat gek is ten opzichte van een 50Mbit-abonnement, waarbij ze (Reggefiber en Concepts ICT) zeggen dat ik daarmee wel 50Mbit kan uploaden en downloaden tegelijkertijd, ik een bandbreedte van 100Mbit krijg. Opnieuw werd er gewezen op de maximale bandbreedte van 100Mbit vanwege de apparatuur en dat daarom 50Mbit wel in zijn volledigheid kan worden aangeboden, en 100Mbit logischerwijs niet. Opnieuw een vreemde conclusie in mijn ogen, en opnieuw eigenlijk geen stap verder.

Om het verhaal compleet te maken heb ik ook nog gebeld naar XS4ALL. De internetprovider die vanaf januari 2012 ook in Dordrecht glasvezel gaat leveren. Dat is op zich niets interessants, wat wel interessant is is dat ze zeggen vanaf maart 2012 een 500Mbit-abonnement willen gaan leveren. Volgens XS4ALL, en de medewerkers uit de servicewinkel van Reggefiber in Dordrecht, worden deze 500Mbit-abonnement ook beschikbaar in Dordrecht. Dit verbaasde mij aangezien volgens Reggefiber niet eens een normale 100Mbit-verbinding kan leveren, en volgens eigen zeggen ook niet "voor die paar klantjes" de centrales gaan voorzien van Gbit-apparatuur. Een goede reden om te bellen met XS4ALL en te vragen hoe ze dat willen verwezenlijken. Ik kreeg een sales-medewerker aan de telefoon die mij wel kon helpen en ook bevestigde dat begin 2012, ook in Dordrecht, internetabonnement van 500Mbit geleverd kunnen worden. Toen ik vroeg hoe ze dat willen aanbieden op een netwerk dat nog geen fatsoenlijke 100Mbit-internetverbinding kan leveren moest hij mij een duidelijk antwoord schuldig blijven. Hij zei dat ze nog bezig zijn met het testen van de verbindingen en dat ze andere modems gebruiken als de andere providers. Een zogenoemde FRITZ!Box, mij onbekend dus hier kan ik weinig over zeggen, maar volgens de sales-medewerkers van XS4ALL maakt die het mogelijk om met snelheden tot 500Mbit te downloaden/uploaden via het glasvezelnetwerk van Reggefiber. Een verhaal waarvan ik misschien maar de helft moet geloven maar wat me wel aan het denken heeft gezet. Mocht het zo zijn dat XS4ALL begin 2012 die snelheden kan gaan halen, waar gaat het dan mis op mijn lijn? Of zal ik begin 2012 opeens wel kunnen up- en downloaden met 100Mbit tegelijkertijd? Met deze concrete vragen ben ik voor een laatste keer naar Reggefiber gaan bellen. Na het te worden doorverbonden met het NOC en te horen gekregen te hebben dat de NOC niet is bedoeld voor consumenten kon ik mijn vragen kwijt aan een (andere) medewerkers van het NOC van Reggefiber. Waarschijnlijk omdat het een eerstelijns-medewerkers was wist hij niks over de plannen van XS4ALL en kon hij mij alleen het verhaal vertellen dat ik al eerder had moeten aanhoren van zijn collega. Doorverbinden naar een hogere lijns zat er ook niet in omdat ik (maar) een consument ben.

Tot zo ver mijn bevindingen.

Conclusie:

Concepts ICT erkent het probleem en erkent de beloofde snelheden niet te kunnen leveren, ook al heb ik daar recht op. Reggefiber en Concepts ICT zeggen beide dat vanwege de apparatuur in de wijkcentrales een maximale bandbreedte te kunnen leveren van 100Mbit. Wat betekend dat abonnementen boven de 50Mbit (up- en downloaden tegelijkertijd) onmogelijk zijn. Tot slot meent XS4ALL begin 2012 ook in Dordrecht verbindingen van 500Mbit te kunnen leveren, hoe ze dat gaan doen heb ik niet kunnen achterhalen.

Tot slot:

Naast de vele verschillende verhalen die me zijn verteld is het in mijn ogen ongelofelijk dat een goednieuw glasvezelnetwerk (uitgerold in augustus 2010) niet eens voorbereid is op snelheden boven de 100Mbit (bandbreedte). En dat terwijl zelfs UPC blijkbaar snellere apparatuur in hun wijkcentrales hebben. Hoewel dat waarschijnlijk hele andere apparatuur betreft, mag je toch verwachten van een glasvezel netwerk dat ze, zoals ze zelf ook zeggen, voorbereid zijn op de toekomst (pro-actief). En dat ze dat niet doen pas op het moment dat daar vraag naar is (re-actief).

Heel verhaal, maar fijn dat ik het kwijt ben. Wat denken jullie hiervan? Welke ervaring hebben jullie omtrent glasvezel up/down? En hoe zou ik verder kunnen komen omtrent mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Mooi verhaal.

Wat je eigenlijk verteld is dat je een "half-duplex" verbinding hebt i.p.v. een "full-duplex". Kijkende naar de datasheet van jouw genexis, dan staat daar toch echt dat de WAN full duplex is.

Dus, moet er toch ergens iets technisch fout zitten waardoor je een "half-duplex" verbinding hebt.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31

RammY

Dát!

Het is niet zozeer half duplex..
Full is het wel, alleen de beperking, zoals ik dat van de TS begrijp, is de poort in de colo waar hij op aangesloten zit.

De poort daar kan gewoon niet meer dan 100mbit verwerken. Of dat nou up of down is.
Dus de verbinding van PC <> Genexis <> Colo is gewoon 100mbit full, echter daarbuiten, dus vanuit de colo komt hij niet verder.
Een leuke test zou in dit geval zijn om iemand te vinden die op dezelfde colo aangesloten is en daar de zelfde test mee uit te voeren.

Ik wou na het lezen van dit probleem het zelf uit gaan testen, maar heb maar 50mbit dus ik zou in theorie wel netjes full duplex met het internet kunnen communiceren.
In dit geval is het afwachten wat andere ISP's gaan doen, als zij snellere pakketten gaan leveren zal de hardware in de colo moeten worden geupgrade.
Dat zal dan standaard gigabit worden waarschijnlijk.
Aansluitingen boven de 500mbit gaan dan weer het zelfde probleem krijgen.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik begrijp je frustratie erg goed, maar ik vrees dat er weinig aan te doen is. Om even de advocaat van de duivel te spelen: er wordt 100Mbit beloofd en er wordt in feite ook geleverd. Ik neem aan dat Concepts nergens op haar website 100Mbit full duplex belooft en sowieso zal spreken in termen van maximale snelheden; geen gegarandeerde snelheden. Mocht je Concepts tot de orde willen roepen zal dit dmv een rechtsgang moeten. Echter schat ik dat je ondermeer vanwege bovengenoemde reden weinig kans maakt. Je zult je moeten beroepen op gewoonterecht (in dit geval: adverteren met 100Mbit betekent 100Mbit Full Duplex), wat doorgaans erg moeilijk is. Bovendien zal Concepts aanvoeren dat het bijvoorbeeld bij DSL ook zo is dat de downstream als een slechtgebakken puddingbroodje in elkaar plempt zodra je de upload opentrekt. Wellicht slepen ze WiFi er ook nog bij, waarbij ze kunnen aanvoeren dat het gewoonterecht daar juist weer dicteert dat de geadverteerde snelheden half-duplex zijn. Bovendien is je potentiële winst vrij klein: in het beste geval zal de rechter jou de mogelijkheid geven tot een eenzijdige opzegging van de overeenkomst.

Wat is overigens precies het problem met downgraden naar 50Mbit (welke je dus wel up & down kunt halen)? Ik neem aan dat je daardoor ook minder gaat betalen? Wellicht is dit gegeven de omstandigheden nog de beste optie, tenzij je bereid bent te betalen voor 100Mbit welke defacto half-duplex is; dat is verder aan jou. Wat je ook nog kunt doen, en wat wellicht op de lange termijn het meest effectief is, is je verhaal op zoveel mogelijk review- en vergelijkingssites en fora te doen om zodoende andere consumenten te waarschuwen. Want, om misverstanden te voorkomen, ik ben het wel met je eens; ik zeg alleen dat het een uphill battle wordt om dit af te dwingen.

Verder kan ik nog melden dat ik wel gewoon 100Mbit full-duplex haal (zowel binnen als buiten het netwerk, doorgaans zelfs door heel Noord- Midden en West-Europa), maar ik zit op een heel andere locatie in NL, op een heel ander netwerk en heb bovendien geen modem (FttB->EttH). Dat wil zeggen, mijn modem (glasvezel/ethernetswitch eigenlijk) staat in de kelder van de flat en is onder beheer van mijn ISP.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-12-2011 12:22 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:14:
Ik begrijp je frustratie erg goed, maar ik vrees dat er weinig aan te doen is. Om even de advocaat van de duivel te spelen: er wordt 100Mbit beloofd en er wordt in feite ook geleverd. Ik neem aan dat Concepts nergens op haar website 100Mbit full duplex belooft en sowieso zal spreken in termen van maximale snelheden; geen gegarandeerde snelheden. Mocht je Concepts tot de orde willen roepen zal dit dmv een rechtsgang moeten. Echter schat ik dat je ondermeer vanwege bovengenoemde reden weinig kans maakt. Je zult je moeten beroepen op gewoonterecht (in dit geval: adverteren met 100Mbit betekent 100Mbit Full Duplex), wat doorgaans erg moeilijk is. Bovendien zal Concepts aanvoeren dat het bijvoorbeeld bij DSL ook zo is dat de downstream als een slechtgebakken puddingbroodje in elkaar plempt zodra je de upload opentrekt. Wellicht slepen ze WiFi er ook nog bij, waarbij ze kunnen aanvoeren dat het gewoonterecht daar juist weer dicteert dat de geadverteerde snelheden half-duplex zijn. Bovendien is je potentiële winst vrij klein: in het beste geval zal de rechter jou de mogelijkheid geven tot een eenzijdige opzegging van de overeenkomst.

Wat is overigens precies het problem met downgraden naar 50Mbit (welke je dus wel up & down kunt halen)? Ik neem aan dat je daardoor ook minder gaat betalen? Wellicht is dit gegeven de omstandigheden nog de beste optie, tenzij je bereid bent te betalen voor 100Mbit welke defacto half-duplex is; dat is verder aan jou.

Verder kan ik nog melden dat ik wel gewoon 100Mbit full-duplex haal (zowel binnen als buiten het netwerk, doorgaans zelfs door heel Noord- Midden en West-Europa), maar ik zit op een heel andere locatie in NL, op een heel ander netwerk en heb bovendien geen modem (FttB->EttH).
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat rechtelijk ik waarschijnlijk niks te halen heb.

Echter, zoals je over gewoonrecht spreekt kan ik hun wijzen op de 50Mbit-abonnementen die ze aanbieden die ze wel, zoals het hoort, "full-duplex" aanbieden. Daarnaast heeft het hoofd van technische dienst van Concepts ICT mij aan de telefoon in gelijk gesteld dat ik niet krijg wat ze mij beloven en dat 100Mbit inderdaad "full-duplex" geleverd moet worden.

Ik wil graag met 100Mbit kunnen blijven downloaden, dus vandaar dat ik wel op het 100Mbit-abonnement blijf. Maar omdat het dan niet full-duplex is verwacht ik iets van een regeling dat ik minder betaal (een half-duplex prijs oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:11

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Een zeer goed verslag.

Hier in mijn wijk wordt in Januari POP 30 opgeleverd.
Ik krijg hier 50/50 lijbrandt met een Genexis OCG-118m

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:29
fiberdordrecht schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:32:
Een zeer goed verslag.

Hier in mijn wijk wordt in Januari POP 30 opgeleverd.
Ik krijg hier 50/50 lijbrandt met een Genexis OCG-118m
Heb je wat meer toevoegingen? Of alleen linkjes naar je eigen website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:11

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Ruvetuve schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:03:
[...]

Heb je wat meer toevoegingen? Of alleen linkjes naar je eigen website ;)
Dat in het verslag het een beetje voorspelbaar was met antwoorden reggefiber enz........

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Heel verhaal, maar fijn dat ik het kwijt ben. Wat denken jullie hiervan? Welke ervaring hebben jullie omtrent glasvezel up/down? En hoe zou ik verder kunnen komen omtrent mijn probleem?
Logisch, maar niet netjes dat ze besparen op apparatuur in een wijk met weinig aansluitingen, doe je niets aan.
Glasvezel up/down hoort gewoon full-duplex te zijn en is dat vaak ook; vaak is echter de router die achter de modem hangt de oorzaak dat die snelheden in huis niet gehaald worden, bij jou echter geen issue.
Verder kun je weinig doen, ze zullen zich echt niets aantrekken van 1 klant die er problemen mee heeft; gewoon afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mental schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:44:
[...]

Logisch, maar niet netjes dat ze besparen op apparatuur in een wijk met weinig aansluitingen, doe je niets aan.
Het is niet zozeer besparen alsmeer dat de kosten voor het upgraden er waarschijnlijk niet uitgehaald worden. Het aanleggen van gigabit FttH is iets wat pas vrij recent gedaan wordt; 100 mbps is waar ze mee begonnen zijn tot gigabit überhaubt nog te duur was.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
CyBeR schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:47:
[...]

Het is niet zozeer besparen alsmeer dat de kosten voor het upgraden er waarschijnlijk niet uitgehaald worden. Het aanleggen van gigabit FttH is iets wat pas vrij recent gedaan wordt; 100 mbps is waar ze mee begonnen zijn tot gigabit überhaubt nog te duur was.
Het gaat dus om de verbinding naar de huizen toe die simpelweg geen full duplex is voor 100mbit aansluitingen.. er is dus bespaard op de 'router' die daar naar de huizen toe gaat.
Half Duplex ipv Full Duplex.. beide gaat over 100mbit dus de link met gbit FttH kan ik niet voor je leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mental schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:54:
[...]

Het gaat dus om de verbinding naar de huizen toe die simpelweg geen full duplex is voor 100mbit aansluitingen.. er is dus bespaard op de 'router' die daar naar de huizen toe gaat.
Half Duplex ipv Full Duplex.. beide gaat over 100mbit dus de link met gbit FttH kan ik niet voor je leggen.
Euh, nee. De verbinding naar de huizen toe in de netwerken die Reggefiber legt gaan over 100BASE-BX over simpex fiber (of tegenwoordig dus 1000BASE-BX). Dat is gewoon een full-duplexverbinding zoals ethernet over glasvezel dat altijd is, tenzij er expliciet iets op half-duplex is ingesteld.

Dat is niet onmogelijk, maar dat is dan ofwel een fout, ofwel een bewuste keuze en in dat laatste geval waarschijnlijk inderdaad met het oogpunt op het beperken van kosten (in termen van dataverkeer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ik zal het voor je specificeren:
Het gaat dus om de verbinding naar de huizen toe die simpelweg geen full duplex is voor 100mbit aansluitingen..
wordt
Het gaat dus om de verbinding naar de huizen toe die simpelweg geen full duplex is voor 100mbit aansluitingen in dit geval, zoals je ook uit het verhaal had kunnen opmerken..
Nogmaals, je punt over gbit is leuk maar totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:14:
[...]
In de volks mond is 100 MBit vrijwel altijd full-duplex. half-duplex, stamt uit de tijd van coax en hubs, toen er nog data collision kon plaats vinden. Sinds UTP en Switches praten we eigenlijk alleen nog maar over full-duplex. Als we over half-duplex gaan praten noemen we het nu meestal "throughput".

100 MBit full-duplex == 200 MBit throughput
100 MBit throughput ~ 50 MBit

Als een provider adverteerd met 100 MBit up/down, dan mag je sinds de afgelopen 10 jaar aannemen dat we over full-duplex praten

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
De optics zijn gewoon full duplex. Waarom zouden er anders 2 kleuren licht nodig zijn bij 100BASE-BX (of 1000BASE-BX)

Is het niet zo dat TS een duplex mismatch heeft? Ik zie nog wel eens verbindingen waar AUTO aan beide kanten niet altijd even goed werkt.
(of bv een brakke nic/driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

DJSmiley schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:49:
De optics zijn gewoon full duplex. Waarom zouden er anders 2 kleuren licht nodig zijn bij 100BASE-BX (of 1000BASE-BX)

Is het niet zo dat TS een duplex mismatch heeft? Ik zie nog wel eens verbindingen waar AUTO aan beide kanten niet altijd even goed werkt.
(of bv een brakke nic/driver)
Het lijkt mij ook een technische issue. Dat de verschillende leveranciers zich er vanaf willen praten met; "dat het zo hoort" lijkt me niet juist. Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een port bewust op half-duplex is gezet. Het moet bijna wel een mismatch zijn. (<- lees; dat wil ik eigenlijk gewoon geloven)

[ Voor 3% gewijzigd door j1nx op 30-12-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mental schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:36:
Ik zal het voor je specificeren:

[...]

wordt

[...]

Nogmaals, je punt over gbit is leuk maar totaal niet relevant.
Je snapt het niet.

Die verbinding is vrijwel zeker full-duplex. Om de één heel simpele reden: half-duplex heeft een afstandslimiet (van ongeveer 400 meter). En half-duplex is technisch compleet overbodig bij switched netwerken omdat het verzenden en ontvangen elkaar niet in de weg kunnen zitten.

Dus als jij merkt dat in de praktijk je data half-duplex verzonden wordt, is dat ergens een ingestelde limitatie; niet een die een technisch gevolg is van een of andere kostenbesparing in apparatuur.

Je hebt wat mij betreft ook recht om te klagen bij je provider hierover, die moeten gewoon 100mbps twee kanten op tegelijk kunnen leveren. En ik heb nergens gehoord dat het netwerk van Reggefiber daartoe niet in staat zou zijn.

Overigens, een duplex-mismatch levert je kutperformance op ongeacht of je tegelijk up- en downloadt of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
Bedankt voor alle reacties. Ik vraag me alleen af wat ik nou concreet kan doen tegen dit probleem.

Iemand suggesties? Ik ben ook op zoek naar andere 100Mbit-geabonneerden in Dordrecht, onder het mom van samen staan we sterk(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
CyBeR schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:13:
[...]

Je snapt het niet.

Die verbinding is vrijwel zeker full-duplex. Om de één heel simpele reden: half-duplex heeft een afstandslimiet (van ongeveer 400 meter). En half-duplex is technisch compleet overbodig bij switched netwerken omdat het verzenden en ontvangen elkaar niet in de weg kunnen zitten.

Dus als jij merkt dat in de praktijk je data half-duplex verzonden wordt, is dat ergens een ingestelde limitatie; niet een die een technisch gevolg is van een of andere kostenbesparing in apparatuur.

Je hebt wat mij betreft ook recht om te klagen bij je provider hierover, die moeten gewoon 100mbps twee kanten op tegelijk kunnen leveren. En ik heb nergens gehoord dat het netwerk van Reggefiber daartoe niet in staat zou zijn.

Overigens, een duplex-mismatch levert je kutperformance op ongeacht of je tegelijk up- en downloadt of niet.
Ik snap je wel, maar dan nog heeft dit hele verhaal 0,0 met gbit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik weet ook niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik heb het daar helemaal niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aconitum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik vind het toch altijd nog merkwaardig dat men met 500mbit loopt te adverteren. Terwijl iedere DSLAM in een reggifiber AP nog steeds op een 1gbit cwdm wordt aangesloten. 8)7.

Tevens gaan er vaak ook niet meer dan 6 DSLAM's in zo'n hok.

[ Voor 5% gewijzigd door Aconitum op 03-01-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Puur persoonlijk, maar ik denk dat je niets kunt beginnen omdat je ''maar'' een simpele consument bent en helemaal alleen staat. Daar trekken dat soort bedrijven zich, spijtig genoeg, vaak niets van aan. ;(

De opties die in mijn ogen mogelijk zijn;
- downgraden naar 50/50 (wil je niet omdat je met 100mbit wilt blijven downloaden maar zet het toch neer)
- overstappen naar een andere provider (indien mogelijk)
- juridische stappen overwegen
- zelf nog een ander modem proberen, vind het verder erg raar dat je maar 100mbit terug zag op je laptop terwijl je van een gbit kabel gebruik maakte. Op de link die je gaf van het modem staat toch echt 10/100/1000 als ondersteunde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Aconitum schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:02:
Ik vind het toch altijd nog merkwaardig dat men met 500mbit loopt te adverteren. Terwijl iedere DSLAM in een reggifiber AP nog steeds op een 1gbit cwdm wordt aangesloten. 8)7.

Tevens gaan er vaak ook niet meer dan 6 DSLAM's in zo'n hok. Uitzonderingen nagelaten.
DSLAM? 't is geen DSL hoor... Reggefiber (KPN Wholesale voornamelijk) gebruikt vnl Cisco switches. Daarnaast heb je nog te maken met overboeking en het feit dat er maar een heel klein deel echt die 500Mbit afneemt of apparatuur heeft die dat haalt waardoor het commercieel heel leuk is, maar de impact (relatief) meevalt op dit moment.

Een oude Cisco DSLAM (Zoals hier bv door BBNed werd gebruikt) kon 30 linecards aan, met ieder 8 klanten, terwijl de uplink 'slechts' STM1 (155Mbit) was. De gelijktijdigheidsfactor is laag, ook door glas, waardoor je echt geen 10Gbit nodig hebt voor 100 klanten met bv 5 personen die 500Mbit hebben. Je speelruimte is wel groter, maar dat valt in de praktijk allemaal mee.

Daarnaast verwacht ik dat men per switch wel een uplink naar de citypop heeft, er liggen genoeg vezels in een cityring.

Of ze CWDM gebruiken weet ik niet, misschien nog vroeger verzonnen, of omdat er gewoon 1 lijn optics gekozen moest worden, maar met de huidige stand van zaken kan het misschien goedkoper zijn om gewoon 10Gbase-LX te pakken. Aan de andere kant kan het zijn dat het trunken van 1Gbit weer goedkoper is als er geen 10G optie is op de betreffende switches ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdboer86 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:37:
Bedankt voor alle reacties. Ik vraag me alleen af wat ik nou concreet kan doen tegen dit probleem.

Iemand suggesties? Ik ben ook op zoek naar andere 100Mbit-geabonneerden in Dordrecht, onder het mom van samen staan we sterk(er).
Zelfde probleem gehad en gekozen voor de gratis downgrade naar 50Mbit....

Niet Dordrecht, wel Reggefiber WGDO.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 23:24
Sorry, maar Reggefiber levert gewoon full duplex en niet half.
Ik vraag me daarom ook af of jullie het probleem niet eerst in je eigen netwerk moet zoeken i.p.v wijzen naar reggefiber.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekenblok schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:49:
Sorry, maar Reggefiber levert gewoon full duplex en niet half.
Ik vraag me daarom ook af of jullie het probleem niet eerst in je eigen netwerk moet zoeken i.p.v wijzen naar reggefiber.
Intern lijkt me alles prima bij mij ;), ik heb hier 5 computers staan en die hadden allen hetzelfde probleem. Bekabeling is allemaal CAT6 (Reeds vervangen) en drivers zijn up-to-date ook rechtstreeks PC's aan de Genexis gehangen.

Verder maakt het me overigens niet veel uit.. Ben ook hartstikke tevreden met 50/50Mb en heb dan ook geen contact met Reggefiber gezocht en ook geen behoefte om er verder nog achter aan te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Je zou kunnen overwegen om eens bij je kabelaar te gaan kijken. Meestal hebben ze hele mooie aanbiedingen in gebieden waar ze moeten concurreren met glasvezel.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:53:
[...]

Intern lijkt me alles prima bij mij ;), ik heb hier 5 computers staan en die hadden allen hetzelfde probleem. Bekabeling is allemaal CAT6 (Reeds vervangen) en drivers zijn up-to-date ook rechtstreeks PC's aan de Genexis gehangen.
Misschien dat het modem niet goed functioneert en een harde reset nodig heeft vanuit Reggifber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Semi-TL;DR reactie (Ik heb het verhaal grotendeels gelezen, maar zal waarschijnlijk dingen gemist hebben).

Maar als de Modem slechts 100Mbit ondersteunt. Ga je ook maar maximaal 100Mbit krijgen? En niet 200Mbit (100 up + 100 down tegelijk).

Als dit echter het geval is zou ik het wat raar vinden dat ze deze modems in bruikleen zetten..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
D4NG3R schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:39:
Semi-TL;DR reactie (Ik heb het verhaal grotendeels gelezen, maar zal waarschijnlijk dingen gemist hebben).

Maar als de Modem slechts 100Mbit ondersteunt. Ga je ook maar maximaal 100Mbit krijgen? En niet 200Mbit (100 up + 100 down tegelijk).

Als dit echter het geval is zou ik het wat raar vinden dat ze deze modems in bruikleen zetten..
100 mbit full dublex zoals al eerder aangeven.
Voor de mensen die nog steeds niet geloven dat je lijn full duplex is:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/8/344079.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Rekenblok schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:43:
[...]

100 mbit full dublex zoals al eerder aangeven.
Voor de mensen die nog steeds niet geloven dat je lijn full duplex is:

[afbeelding]
Nu ja, jouw lijn hoeft natuurlijk niet per definitie hetzelfde te zijn als die van de TS. Sluit je PC eens direct aan op het modem, slinger er een Linux-LiveCD in en ga met ifconfig en ethtool kijken wat er genegotiate wordt:

Settings for eth1:
        Supported ports: [ TP MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                                100baseT/Half 100baseT/Full 
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full 
        Supports auto-negotiation: Yes
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full 
        Advertised pause frame use: Symmetric Receive-only
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                                             1000baseT/Full 
        Link partner advertised pause frame use: Symmetric Receive-only
        Link partner advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 1000Mb/s
        Duplex: Full
        Port: MII
        PHYAD: 0
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: on
        Supports Wake-on: pumbg
        Wake-on: g
        Current message level: 0x00000033 (51)
                               drv probe ifdown ifup
        Link detected: yes

En als je een router gebruikt, kijk dan is of je kunt zien wat er door je router op de WAN-poort wordt genegotiate, evenals tussen je server/pc en je router (geen idee hoe je dat kunt checken in windows, evt met een live-cd).

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-01-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
HarmoniousVibe schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:01:
[...]

Nu ja, jouw lijn hoeft natuurlijk niet per definitie hetzelfde te zijn als die van de TS. Sluit je PC eens direct aan op het modem, slinger er een Linux-LiveCD in en ga met ifconfig en ethtool kijken wat er genegotiate wordt:
WGDO en WBA+ zijn beide full duplex. Als je de 100 mbit niet haalt bij zowel uploaden als downloaden te gelijkertijd, dan is er of iets stuk in je eigen configuratie of: glasvezelmodem is kapot, vezel is beschadigt, vieze vezel, los zittende vezel, bokkende ASR in de wijk centrale.
Ik ben redelijk zeker van. Ik roep namelijk niet zomaar wat in het wilde weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door White_Collar op 04-01-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekenblok schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 23:37:
[...]

Misschien dat het modem niet goed functioneert en een harde reset nodig heeft vanuit Reggifber?
Dat had ik kunnen navragen maar ga ik nu niet meer doen. Ondertussen heb ik 50/50 waar alles perfect op werkt en heb vrij weinig behoefte om weer naar 100/100 te gaan.. Misschien ligt het anders inderdaad aan mijn modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Rekenblok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:08:
[...]

WGDO en WBA+ zijn beide full duplex. Als je de 100 mbit niet haalt bij zowel uploaden als downloaden te gelijkertijd, dan is er of iets stuk in je eigen configuratie of: glasvezelmodem is kapot, vezel is beschadigt, vieze vezel, los zittende vezel, bokkende ASR in de wijk centrale.
Ik ben redelijk zeker van. Ik roep namelijk niet zomaar wat in het wilde weg :)
Wat ik zeg is dat TS moet onderzoeken of er ergens in zijn/haar eigen netwerk iets fout gaat met de negotiation. Zo ja, dan kan TS namelijk zelf actie ondernemen.

Ik kan me namelijk best voorstellen dat de negotiation tussen het modem en de WAN-poort van de router faalt. Dan is dat vrij simpel op te lossen door Full-Duplex te forcen.

[ Voor 23% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-01-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

HarmoniousVibe schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:43:
[...]

Wat ik zeg is dat TS moet onderzoeken of er ergens in zijn/haar eigen netwerk iets fout gaat met de negotiation. Zo ja, dan kan TS namelijk zelf actie ondernemen.

Ik kan me namelijk best voorstellen dat de negotiation tussen het modem en de WAN-poort van de router faalt. Dan is dat vrij simpel op te lossen door Full-Duplex te forcen.
Dat heeft de TS geloof ik ook gedaan. Denk dat de TS gewoon even zijn PC weer direct aan de modem moet hangen. In de config van zijn kaart full-duplex moet forceren en dan nogmaals de test uit voeren en het bewijs dan samen met Rekenblok zijn bewijs weer naar zijn provider moet sturen.

Er MOET gewoon iets kapot zijn, bovenstaande sluit zijn eigen stukje netwerk uit.

@Rekenblok, misschien kan jij zijn woorden iets meer kracht bijgeven gezien je kennis/contacten in deze glasvezel wereld. (Als je dat wilt tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht all vanaf april op mijn 200mbit verbinding maar deze wordt maar niet geleverd door tweak heb all tich keer gebeld en krijg geen antwoord op mijn vragen, heb al aangegeven dat ik gewoon zeker weet dat ik aan het zgn lijntje wordt gehouden en dat het dus gewoon te duur is om mijn pop te upgraden naar 1gb , denk er nu hard over om maar een rechtzaak te beginnen en het af te dwingen via de rechter heb hier namelijk gewoon een contract liggen met daarop 200mb en dat leveren ze niet ,heb ook al meerdere malen aangegeven dat ze ingebreken zijn maarja tweak staat volgensmij ook met z'n rug tegen de muur. Reggefiber doet gewoon NIETS zelfs toen ik klaagde via twitter , eerst een bericht openlijk ,ja we gaan je helpen , en daarna prive neem maar contact op met je provider ( tweak) |:( o en btw ook Dordrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dat is niet af te dwingen. Je kunt hooguit een deel van de abonnementskosten terugkrijgen en het contract laten ontbinden. Ik zou in ieder geval wel alle Dordrechtenaren (?) Dordtenaren / Schapekoppen die jou iets vragen waarschuwen voor KPN/Reggefibre en al haar resellers.

Ik neem overigens aan dat Tweak jou niet laat betalen voor 200 zolang ze dit niet (kunnen) leveren?

[ Voor 54% gewijzigd door Equator op 05-01-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:42:
Ik wacht all vanaf april op mijn 200mbit verbinding maar deze wordt maar niet geleverd door tweak heb all tich keer gebeld en krijg geen antwoord op mijn vragen, heb al aangegeven dat ik gewoon zeker weet dat ik aan het zgn lijntje wordt gehouden en dat het dus gewoon te duur is om mijn pop te upgraden naar 1gb , denk er nu hard over om maar een rechtzaak te beginnen en het af te dwingen via de rechter heb hier namelijk gewoon een contract liggen met daarop 200mb en dat leveren ze niet ,heb ook al meerdere malen aangegeven dat ze ingebreken zijn maarja tweak staat volgensmij ook met z'n rug tegen de muur. Reggefiber doet gewoon NIETS zelfs toen ik klaagde via twitter , eerst een bericht openlijk ,ja we gaan je helpen , en daarna prive neem maar contact op met je provider ( tweak) |:( o en btw ook Dordrecht
Hoe lullig ook maar ik denk dat je geen kans maakt ook al pak je het juridisch aan. Dit soort grote bedrijven zitten zo goed in gedekt dat je vaak vrijwel geen kans maakt, natuurlijk nooit geschoten altijd mis maar weet wel waar je aan begint. Al met al zou ik het contract gewoon laten ontbinden en proberen je geld terug te claimen voor zover dit aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
misschien kun je het verschil in abbo kosten tussen 50 en 100mbit van de tijd dat je had nog krijgen als je de juridische weg neemt? Maar het lijkt me niet dat je sneller internet kan krijgen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
j1nx schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:40:
[...]

Dat heeft de TS geloof ik ook gedaan. Denk dat de TS gewoon even zijn PC weer direct aan de modem moet hangen. In de config van zijn kaart full-duplex moet forceren en dan nogmaals de test uit voeren en het bewijs dan samen met Rekenblok zijn bewijs weer naar zijn provider moet sturen.

Er MOET gewoon iets kapot zijn, bovenstaande sluit zijn eigen stukje netwerk uit.

@Rekenblok, misschien kan jij zijn woorden iets meer kracht bijgeven gezien je kennis/contacten in deze glasvezel wereld. (Als je dat wilt tenminste)
Natuurlijk, geen probleem. Ik zal even kijken naar de mogelijkheden wat ik kan doen. Echter is het belangrijk om te weten of de binnenhuis bekabeling 100% goed is.
Als dat zo is, wil ik nog wel alles in de strijd gooien om je verbinding te fixen.

* White_Collar vind het wel ironisch om een klant te helpen bij de concurrent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:32
Hmmm, ik heb vaak genoeg gezien dat wanneer je één kant forceert op full duplex te gaan praten, de andere kant in half opkomt. Op een Cisco switch/router kun je het snel genoeg zien of er één kant half-duplex staat, dan heb je namelijk last van late collisions.

Gewoon met wat verschillende HW uitproberen.
(Trial-and-error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

marigo schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:06:
Hmmm, ik heb vaak genoeg gezien dat wanneer je één kant forceert op full duplex te gaan praten, de andere kant in half opkomt.
Sterker nog, als je dat écht forceert (en dus niet autonegotiate met als enige optie full-duplex) is dat zelfs exact de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
CyBeR schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:10:
[...]

Sterker nog, als je dat écht forceert (en dus niet autonegotiate met als enige optie full-duplex) is dat zelfs exact de bedoeling.
Check! Dus de poort die wordt ontsloten op de genexis/packetfront glasvezelunit op "auto" laten staan omdat anders de andere kant dan default in half opkomt, zoals CyBeR beschrijft.
(ik moest het ook weer even opzoeken hoor) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:10:
[...]

erg off-topic, maar zou je in een paar zinnen kunnen uitleggen waarom dat zo bepaald is? Gewoon omdat het me interesseert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
HarmoniousVibe schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:47:

Ik neem overigens aan dat Tweak jou niet laat betalen voor 200 zolang ze dit niet (kunnen) leveren?
dat doen ze dus wel, hij betaald voor 200mbit, ik voor 100mbit, en we krijgen het gewoon niet... vandaar dat ik me er druk om maak
HarmoniousVibe schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:43:
[...]

ik heb en laptop direct op de modem aangesloten, zonder router er tussen en verschillende kabels geprobeerd.

het forceren van full-duplex is mij onbekend, dat ga ik eens gaan proberen. toch denk ik niet dat het de oplossing is aangezien zowel Reggefiber als Concepts ICT mij vertellen dat 100mbit full-duplex onmogelijk is... en je zou toch denken (of iig hopen) dat zij weten wat hun netwerk wel en niet aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
In dat geval maak je juridisch wel een kans, maar goed, indien ze aanbieden om je contract te downgraden en je met terugwerkende kracht terug te betalen zal daarmee wel de kous af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
HarmoniousVibe schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:16:
In dat geval maak je juridisch wel een kans, maar goed, indien ze aanbieden om je contract te downgraden en je met terugwerkende kracht terug te betalen zal daarmee wel de kous af zijn.
met terugwerkede kracht terugbetalen zie ik niet zo snel gebeuren, wel iets wat ik ga proberen overigens als dit alles op niks uitloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik had het meer over 200Mbit. Als je vanwege het ontbreken van Gbit-apparatuur geen 200 geleverd krijgt, heb je m.i. recht op terugbetaling met terugwerkende kracht. Dan voldoet de dienst namelijk niet aan het conformiteitsbeginsel. 100Mbit leveren in defacto half-duplex is veel minder scherp een schending van dit beginsel dan 200 aanbieden en 100 of zelfs 50Mbit leveren.

Ik ging dus in mijn post meer in op die van gigatech dan die van jou. Ik zie nu dat dat niet duidelijk was. Excuses :)

[ Voor 23% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-01-2012 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

100Mbit is maximaal 12,5MB/s (in de praktijk om en nabij de 10MB/s) en deze snelheid wordt gedeeld met je up- en download. Ik heb geen idee of Reggefiber heeft geadverteerd met symetrische verwijzing van 100Mbit (waardoor je dus zowel een up- en download speed hebt van 100Mbit en effectief een verbinding zou hebben van 200Mbit), maar in de praktijk is het dus gedeelde bandbreedte.

Het verhaal van Full-Duplex en Half-Duplex geeft niet aan dat het gaat om een symetrische download en upload snelheid (dus die 200Mbit), maar dat je zowel kan verzenden als ontvangen. Bij Half-Duplex kan je maar één actie doen en mocht je dit wel doen, dan krijg je collisions.

Probeer het zelf maar bij een switch, stel je verbinding in op 100Mbit full duplex en probeer dan bestanden te verzenden en te ontvangen via FTP. Dan zul je zien dat de maximale snelheid altijd 100Mbit is en dus niet 200Mbit.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Symmetrisch betekent dat je download even hoog is als je upload. Dat zegt verder in zichzelf niets over het al dan niet full-duplex zijn. De duplexity heeft dus wel degelijk invloed op de effectief te behalen snelheid. Immers, als je tegelijkertijd kunt zenden en ontvangen kun je de up- en download bij elkaar optellen. Natuurlijk blijft het wel zo dat elke individuele component blijft gelimiteerd tot de aldus geadverteerde snelheid.

Tevens is het ook onjuist dat internetverbindingen half-duplex zouden zijn. Er zullen genoeg mensen zijn die een screenshot zullen kunnen tonen waarbij zowel hun up- als download gelijktijdig vrijwel volledig wordt benut. Zal zo ff een screenshot fixen.

Afbeeldingslocatie: http://vandenborne.net/img/100.png

100/100 hier.

[ Voor 36% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-01-2012 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

nwagenaar schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:07:
100Mbit is maximaal 12,5MB/s (in de praktijk om en nabij de 10MB/s) en deze snelheid wordt gedeeld met je up- en download. Ik heb geen idee of Reggefiber heeft geadverteerd met symetrische verwijzing van 100Mbit (waardoor je dus zowel een up- en download speed hebt van 100Mbit en effectief een verbinding zou hebben van 200Mbit), maar in de praktijk is het dus gedeelde bandbreedte.

Het verhaal van Full-Duplex en Half-Duplex geeft niet aan dat het gaat om een symetrische download en upload snelheid (dus die 200Mbit), maar dat je zowel kan verzenden als ontvangen. Bij Half-Duplex kan je maar één actie doen en mocht je dit wel doen, dan krijg je collisions.

Probeer het zelf maar bij een switch, stel je verbinding in op 100Mbit full duplex en probeer dan bestanden te verzenden en te ontvangen via FTP. Dan zul je zien dat de maximale snelheid altijd 100Mbit is en dus niet 200Mbit.
Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Want dan zal je zien dat een 100 mbit switch wel degelijk een 200 mbit throughput heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
j1nx schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:56:
[...]

Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Want dan zal je zien dat een 100 mbit switch wel degelijk een 200 mbit throughput heeft.
En daarom hebben de meeste (managed) switches het dubbele aan throughput op de backplane t.o.v. het aantal poorten.

[ Voor 20% gewijzigd door marigo op 06-01-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter verduidelijking: Tweak laat mij tot op heden betalen voor de 100Mbit verbinding, omdat ze de 200Mbit niet kunnen leveren. (ze zijn inderdaad volledig afhankelijk van de wil/onwil van reggefiber)

maar wat ik toch even wil duidelijk maken is dat de topic starter zeker een probleem heeft. ik krijg van tweak (en dus van reggefiber) wel degelijk een full duplex verbinding. maar kan heb niet volledig gebruiken omdat het Genexis modem dat niet aan kan. Topic starter gaf al aan dat hem gemeld werd dat het 100Mbit Genexis modem een maximale capaciteit heeft van 170Mbit Throughput en dat klopt ook. Ik haal die ook volledig. Ik laat dat modem echt kreunen van moeite. :) als topicstarter dus niet de volle 170Mbit throughput haalt is er wat anders aan de hand en levert Concepts/reggefiber dus niet wat ze beloven (even de mindere capaciteit van het modem daar gelaten). Simpel gezegt: Iemand die een 100Mbit Genexis modem in huis heeft MOET 170Mbit kunnen halen ( mits het interne netwerk natuurlijk oke is ).

Verder heb ook ik meerdere malen contact gehad met Tweak en Reggefiber. Tweak geeft mij ook volledig gelijk dat ik recht heb op 200Mbit Full duplex want volgens hun contract met reggefiber zou dit gewoon door reggefiber geregeld moeten worden _/-\o_ . Uiteindelijk gaf reggefiber toe (na via hoofdkantoor bij het NOC terechtgekomen te zijn net als TS) dat ze helemaal geen zin hebben om hun apparatuur te upgraden voor die 'paar' klantjes met hogere snelheid abonnementen. Het is dus pure onwil en economisch belang dat ze ons laten barsten. 8)7
Verder kan ik melden dat na een telefoon gesprek vandaag met Tweak nadat ik werd doorverbonden met een manager van de TD en dit verhaal van mij over de uitspraak van reggefiber deze bijna van z'n stoel viel en hier "zeker mee aan de slag zou gaan". We wachten dus maar af...de wil is er dus bij tweak zeker wel, nu reggefiber nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
Als ik jouw verhaal zo lees gigatech kan ik weer een belletje naar Concepts ICT plegen, want dat betekend dat ik sowieso 85Mbit "full-duplex" (170Mbit throuput) moet kunnen halen. Dit haal ik in de verste verte niet. Zou je daar een screenshot van kunnen maken? Dat er duidelijk te zien is dat er een througput van 100Mbit+ te halen is met de Genexis modem in Dordrecht.

Je belletje naar het NOC van Reggefiber is herkenbaar, bij mij kwamen ze met hetzelfde verhaal over "die paar klantjes". Belachelijk natuurlijk! Ik ben benieuwd wat de TD van Tweak er aan zou willen/kunnen doen.

Al met al zullen we als consumenten weinig kun maken, omdat we "maar" consumenten zijn. Het wachten is dan op upgrade's in de POP's. Wat nog wel een tijdje gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
rdboer86 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:11:
Als ik jouw verhaal zo lees gigatech kan ik weer een belletje naar Concepts ICT plegen, want dat betekend dat ik sowieso 85Mbit "full-duplex" (170Mbit throuput) moet kunnen halen. Dit haal ik in de verste verte niet. Zou je daar een screenshot van kunnen maken? Dat er duidelijk te zien is dat er een througput van 100Mbit+ te halen is met de Genexis modem in Dordrecht.

Je belletje naar het NOC van Reggefiber is herkenbaar, bij mij kwamen ze met hetzelfde verhaal over "die paar klantjes". Belachelijk natuurlijk! Ik ben benieuwd wat de TD van Tweak er aan zou willen/kunnen doen.

Al met al zullen we als consumenten weinig kun maken, omdat we "maar" consumenten zijn. Het wachten is dan op upgrade's in de POP's. Wat nog wel een tijdje gaat duren.
Pops zijn gewoon full-duplex 100 mbit bij mij weten..

[ Voor 5% gewijzigd door White_Collar op 14-01-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:41:
Topic starter gaf al aan dat hem gemeld werd dat het 100Mbit Genexis modem een maximale capaciteit heeft van 170Mbit Throughput en dat klopt ook.
Waar haal je dat precies vandaan? Want zover mij bekend zijn die "modems" eigenlijk gewoon mediaconverters in een ander doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdboer86 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:11:

Sorry voor de late reactie maar heb nogal trieste prive omstandigheden gaande momenteel. Screenshots komen eraan zodra m'n tweak ftp weer werkt deze is down op dit moment :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:57:
[...]

Waar haal je dat precies vandaan? Want zover mij bekend zijn die "modems" eigenlijk gewoon mediaconverters in een ander doosje.
Maximale troughput is idd niet helemaal correct om dit te wijten aan de genexis, ik haal regelmatig zelfs wat meer dan 170mb. Maar de max van full duplex ethernet 100mb is niet 200mb zoals velen veronderstellen maar ongeveer een kleine 180 mb in de praktijk dus dat klopt wel aardig.. 8)

heb het nog even voor je opgezocht,

Duplex workloads do not scale to twice the rate of a simplex workload because the TCP ack packets coming back from the receiver now have to compete with data packets flowing in the same direction

de max is dus ongeveer 177mb ;)

http://publib.boulder.ibm...d/adapter_perf_guides.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 17:37 . Reden: link info ter informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdboer86
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:30:
[...]

Maximale troughput is idd niet helemaal correct om dit te wijten aan de genexis, ik haal regelmatig zelfs wat meer dan 170mb. Maar de max van full duplex ethernet 100mb is niet 200mb zoals velen veronderstellen maar ongeveer een kleine 180 mb in de praktijk dus dat klopt wel aardig.. 8)

heb het nog even voor je opgezocht,

Duplex workloads do not scale to twice the rate of a simplex workload because the TCP ack packets coming back from the receiver now have to compete with data packets flowing in the same direction

de max is dus ongeveer 177mb ;)

http://publib.boulder.ibm...d/adapter_perf_guides.htm
Duidelijk verhaal. Die screenshots zijn niet meer nodig, het is mij (toch) ook gelukt rond de 170Mbit te halen met een laptop. Een andere laptop als die ik met alle testen heb gebruikt.

En twist in mijn verhaal dus. Het ligt niet aan de modem of het netwerk van reggefiber, en ook concepts ict is niet aan te rekenen. Het lag aan mijn laptop die wel een Gbit-port heeft maar blijkbaar niet naar behoren werkt.

Toen ik een andere laptop erop aansloot schoot de speedtest naar een totale bandbreedte van rond de 170Mbit. Met deze snelheid ben ik zeer te vreden. Het volgende probleem waar ik tegen aan loop in de router. Ik heb hier een Linksys E2000 met DD-WRT software staan die zegt Gbit WAN en LAN te zijn, maar ook die geeft dezelfde snelheden als de "gare" laptop.

Gigatech, welke router gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
rdboer86 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 15:21:
[...]

Duidelijk verhaal. Die screenshots zijn niet meer nodig, het is mij (toch) ook gelukt rond de 170Mbit te halen met een laptop. Een andere laptop als die ik met alle testen heb gebruikt.

En twist in mijn verhaal dus. Het ligt niet aan de modem of het netwerk van reggefiber, en ook concepts ict is niet aan te rekenen. Het lag aan mijn laptop die wel een Gbit-port heeft maar blijkbaar niet naar behoren werkt.

Toen ik een andere laptop erop aansloot schoot de speedtest naar een totale bandbreedte van rond de 170Mbit. Met deze snelheid ben ik zeer te vreden. Het volgende probleem waar ik tegen aan loop in de router. Ik heb hier een Linksys E2000 met DD-WRT software staan die zegt Gbit WAN en LAN te zijn, maar ook die geeft dezelfde snelheden als de "gare" laptop.

WAN / LAN 1Gbit != ook daadwerkelijk die routeringscapaciteit hebben.

Overigens kom ik meerdere berichten tegen dat mensen met DD-WRT op die E2000 lagere snelheden halen dan met de stock firmware (30 vs 90mbit)
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=538399

Als je 2 (goede) laptops/pcs hebt met Gigabit kun je natuurlijk ook zelf de througput testen met bv jperf. Laptop 1 op de WAN, laptop 2 op de LAN en testen maar

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 15-01-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ik gebruik een Draytek Vigor 2130 serie, deze werkt uitstekend en kan routeren tot ver over de 800mb dus kan je in de toekomst ook nog je fiber upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:03

EiT

rdboer86, misschien handing om je startpost even aan te passen. Voor personen zoals ik die ervaringen over Concepts zoeken en tegen dit topic aanlopen en misschien niet alles lezen.

Hoe is overigens de rest van de verbinding via Concepts? Zit er aan te denken om toch maar voor Glasvezel in te schrijven en €53,50 per maand voor 100mbit per maand is niet zo gek veel vergeleken met andere aanbieders.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik heb mij ook ingeschreven voor het 100 mbit pakket van Concepts. Waar voor de meeste glasvezel aanbieders een speciaal klachtentopic is opgericht vanwege het aantal klachten is dit voor concepts niet het geval. Volgens mij is dat een goed teken en is deze provider een goede keus wat service betreft.

Qua aanbod van diensten moet je uiteraard even kijken wat je wensen zijn en wat je ervoor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Haha, nogal slordig dat je dit niet hebt getest/uitgesloten, maar ruiterlijk dat je het toegeeft. Ik raad je inderdaad aan even de TS aan te passen; wel zo netjes. Overigens is het nog steeds niet duidelijk of je boven de 170Mbit uit kunt komen, want eigenlijk zou je gewoon de 200 moeten kunnen halen, maar dit is natuurlijk minder ernstig dan dat je slechts 100Mbit half duplex hebt.

Het lijkt me sterk dat er een limiet ligt op de 170 trouwens. Simpelweg vanwege het feit dat 170 een erg onwaarschijnlijk getal is en dit soort getallen alleen ter sprake komen als je tegen het limiet van het fysieke medium of protocol aanloopt (e.g. 400Mbit Docsis3) of als men spreekt van de NAT throughput. Beide zijn echter niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:08:
[...]

Haha, nogal slordig dat je dit niet hebt getest/uitgesloten, maar ruiterlijk dat je het toegeeft. Ik raad je inderdaad aan even de TS aan te passen; wel zo netjes. Overigens is het nog steeds niet duidelijk of je boven de 170Mbit uit kunt komen, want eigenlijk zou je gewoon de 200 moeten kunnen halen, maar dit is natuurlijk minder ernstig dan dat je slechts 100Mbit half duplex hebt.

Het lijkt me sterk dat er een limiet ligt op de 170 trouwens. Simpelweg vanwege het feit dat 170 een erg onwaarschijnlijk getal is en dit soort getallen alleen ter sprake komen als je tegen het limiet van het fysieke medium of protocol aanloopt (e.g. 400Mbit Docsis3) of als men spreekt van de NAT throughput. Beide zijn echter niet van toepassing.
nee de limit is ongeveer 177mb lees mijn post nog eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
.

[ Voor 101% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-01-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rh1no
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:31:
[...]

nee de limit is ongeveer 177mb lees mijn post nog eens
Beste mensen,

Ik heb deze discussie eens gelezen en ik denk idd dat het goed zou zijn dat de TS aangepast wordt, omdat nu Concepts ICT onterecht teveel in een kwaad daglicht gesteld wordt terwijl het in wezen door de gebruikte laptop met tekortkomingen kwam.

Bij elektronische datacommunicatie is al sinds jaar en dag bekend dat er een verschil is tussen de nettobandbreedte en de brutobandbreedte. Alle datacommunicatie protocolstacks hebben nu eenmaal overhead bovenop de zogenaamde payload (jouw netto data die je wilt versturen/uitwisselen). Die overhead is noodzakelijk om een betrouwbare verbinding op te zetten en in stand te houden tussen de partijen die data uitwisselen. Dus zelfs al zou de hardware de volledige 200Mbit/s (100Mbit/s uitgaand en 100Mbit/s inkomend) aankunnen dan nog zal je nettobandbreedte kleiner zijn vanwege alle handshakes die plaats vinden (TCP Acks, etc) de ruimte die de headers van de TCP (Transmission Control Protocol)/IP (Internet Protocol) stack innemen en allerlei andere overheadbits die ieder datapacket bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Daar gaat het toch niet om... Het gaat er om dat als er 100mbit word aangeboden, dat de apparatuur het ook moet kunnen.

Als men alles op 1gbit heeft staan (dus zowel de apparatuur in de POP als mede de Genexis/Packetfront) dan pas kan er 100mbit worden geleverd.

Dit heeft niks met overhead of protocolstacks te maken in dit geval, gewoon een beperking van de hardware die geleverd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RammY schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:49:
Als men alles op 1gbit heeft staan (dus zowel de apparatuur in de POP als mede de Genexis/Packetfront) dan pas kan er 100mbit worden geleverd.
Onzin.
Dit heeft niks met overhead of protocolstacks te maken in dit geval, gewoon een beperking van de hardware die geleverd word.
Onzin.

Lees het hele verhaal anders eerst voor je gaat zitten blaten.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 20-01-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

CyBeR schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:57:
[...]

Onzin.

[...]

Onzin.

Lees het hele verhaal anders eerst voor je gaat zitten blaten.
Dus ... even voor mijn beeld vorming:
Als ik een gigabit Genexis aan de muur heb hangen en de meuk in de POP is ook gigabit, gigabit nic in mn pc en nette kabel waarover ik een gigabit verbinding zou kunnen opzetten, dan nog trek ik geen 100 bij 100 mbit uit de lijn als ik een profiel heb die op 100mbit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rh1no
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-09-2024
RammY schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:03:
[...]

Als ik een gigabit Genexis aan de muur heb hangen en de meuk in de POP is ook gigabit, gigabit nic in mn pc en nette kabel waarover ik een gigabit verbinding zou kunnen opzetten, dan nog trek ik geen 100 bij 100 mbit uit de lijn als ik een profiel heb die op 100mbit staat?
Het is hoe je ernaar kijkt. Je zult dan een volle brutosnelheid halen van 100Mbit/s in- en uitgaand, maar alle handshakes, protocolheaders, etc die de overhead vormen zitten daar dan ook in inbegrepen. Netto (de "naakte data die je wilt versturen) zul je echter lager uitkomen. Besef echter wel dat de meeste tooltjes geen netto maar brutosnelheid/bandbreedte meten.

Zie het zo:

Even old school: als je een brief wilt versturen dan doe je die normaal gesproken in een envelop.
Je brief is de "netto bandbreedte", envelop + brief die in de envelop zit is de "bruto bandbreedte".
Je betaalt middels de postzegel echter voor het vervoer van je envelop + brief naar de geadresseerde.

Stel je hebt een hele zware brief dan moet je meer betalen omdat het duurder is om te vervoeren. Er kunnen namelijk minder brieven in de vrachtwagen van PostNL.

Stel dat je brief bijna niks weegt, maar je envelop is van lood, dan nog moet je meer postzegels plakken omdat het totaal van beiden veel weegt....

De envelop wordt in de elektronische datacomwereld gevormd door start- en stopbits, header en andere info die om jouw netto data heen "gezet wordt" om jouw data naar de geadresseerde te krijgen.

De kunst bij elektronische datacommunicatie is de balans vinden tussen betrouwbaarheid en netto throughput. Het is prachtig als je een supersnel medium hebt, maar als daarop heel veel overhead nodig is om de communicatie betrouwbaar te maken dan schiet je nog niet veel op.

TCP is het protocol dat er voor zorgt dat de communicatie betrouwbaar verloopt. Het is destijds in de VS in opdracht van DARPA (een onderdeel van het Amerikaanse Ministerie van Defensie) ontwikkeld om datacommunicatie onder oorlogsomstandigheden mogelijk te maken. Je zult dus begrijpen dat dit protocol redelijk wat overhead bevat. Je hebt ook UDP. Dit staat voor User Defined Protocol, maw de gebruiker (vaak grote bedrijven en dergelijke) hebben zelf een datacomm flow control stack gedefinieerd. Deze bevat vaak minder overhead en kan dan meer netto data overdragen bij dezelfde bruto bandbreedte ("dun en licht envelopje").
Overigens zijn er heel veel verschillende communicatieprotocollen in de datacomwereld en ze hebben allemaal overhead om de verbinding op te zetten en in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RammY schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:03:
[...]

Nee, andersom. Je hebt geen gigabitapparatuur nodig om 100mbps te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
In de OP geeft hij aan welke CPE hij heeft en verwijst zelfs naar de fabrikant.
spec-sheet na de klik.

Nu weet je wat je hardware tussen de woning en de POP doet ( IEEE 802.3 Clause 58 100BASE ) dan is dat toch duidelijk?
Pagina: 1