FAT32 partitie wel in linux niet in mac of windows

Pagina: 1
Acties:

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02
Hey allen,

Ik heb een probleempje met een schijf die ik recentelijk via linux naar fat32 heb geformatteerd en gevuld heb met data. 1000 km verderop probeer ik toegang te krijgen tot mijn schijf en hij wordt in zowel een mac als een windows pc niet herkend. Even linux geinstalleerd op een oud bakkie en daar kan ik zonder problemen bij mijn data.
Op internet zoeken dus naar een manier om de fat partitie leesbaar te maken voor windows/mac. Het enige dat ik vind is een link uit 2004 waar ik niet veel mee kan. Fdisk werkt bij mijn OS opensuse niet zoals ze daar omschrijven.

Ook hier heb ik niets kunnen vinden dus vandaar een nieuw topic.

Het lijkt me dat meer mensen dit probleem zijn tegen gekomen en de fix is vast makkelijk, maar ik kom er nu even niet op.

Note: data is inmiddels wel gedupliceerd dus ik kan gewoon formatteren, maar ik wil eigenlijk een fix voor de volgende keer dat ik weer zoiets tegen kom.

Iemand een hint/tip?

• onlinegangster
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:30
Het lijkt erop dat je schijf toch niet fat geformatteerd is.

Met fdisk maak je alleen partities aan, als je dit gedaan hebt moet je er nog een filesystem op maken (ik gok dat je dit niet gedaan hebt en dat hij daarom automatisch als linux filesystem is geformatteerd).

nadat je bijv fdisk /dev/sdx <- sd(letter van je schijf)
hebt gedraait en een nieuwe partitie hebt gemaakt (hier komt dan een nummer achter te staan:

/dev/sdx1 <- 1e partitie op schijf x
/dev/sdx2 <- 2e partitie op schijf x

moet je voor de betreffende partitie nog een filesystem maken dit doe je met mkfs:

`sudo mkfs.vfat /dev/sdx1` (als je partitie 1 wilt formatteren met het vfat = FAT32 filesystem)

voor meer info:

man mkfs
man fdisk

in je terminal

!! Let op! ik heb hier sdx gebruikt maar dat zal in jou geval zeker anders zijn, denk /dev/sdb of /dev/sdc
Let goed op dat je juiste schijf selecteert anders formatteer je zomaar je systeempartitie,

om te checken welke je moet hebben kan je het volgende intikken:

sudo fdisk -l

[ Voor 15% gewijzigd door onlinegangster op 29-12-2011 23:13 . Reden: warning toegevoegd ]

Those penguins, they sure ain't normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
beefstick schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:52:

Op internet zoeken dus naar een manier om de fat partitie leesbaar te maken voor windows/mac. Het enige dat ik vind is een link uit 2004 waar ik niet veel mee kan. Fdisk werkt bij mijn OS opensuse niet zoals ze daar omschrijven.
Het partitie-type lijkt me echter wel gewoon het probleem. Als je onder linux het fs wel gewoon kunt mounten, lijkt een vergeten mkfs niet de oorzaak (tenzij het inderdaad stiekem nog ext3 is, wat vor output geeft "mount"?).
Fdisk werkt niet zoals ze het daar omschrijven, wat werkt er niet? :)
Je kunt ook andere tools gebruiken om het type te veranderen, cfdisk en ik denk dat (g)parted het ook wel kan.

[ Voor 4% gewijzigd door blaataaps op 30-12-2011 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zonder een oplossing te hebben, kan ik je vertellen dat ik hier in het verleden ook moeite mee gehad heb. Format onder Windows ==> Windows kan het lezen; format onder Linux ==> Windows snapt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
In ubuntu zit "disk utility" (schijf gereedschap), hier kun je de 0x07...(voorbeeld) zetten zoals in de link die jij geeft.
Misschien zie je daar verschil, met hd die niet werkt en een hd die wel werkt.

Wat heb je hiervoor met de schijf gedaan? Misschien zitten er nog resten op van wat je hiervoor gedaan hebt.

Zo maak je de schijf goed leeg in ubuntu: Misschien staat er nog iets op je hd wat niet gewist is.(raid bijv).

Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.

[ Voor 70% gewijzigd door jan99999 op 30-12-2011 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
In reactie op de "het lijkt er op dat je schijf niet als fat32 is geformatteerd"

Als ik met fdisk kijk zie ik dat fdisk uberhaupt geen partitie kan vinden.
Wat ik gedaan heb is het volgende:
Schijf aan de pc gehangen (was ext3), extended partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt, logical drive gemaakt en geformatteerd als vfat wat gelijk is aan fat32. Het lijkt me dan ook dat het formatteren wel goed is gegaan qua filesysteem, opensuse geeft zelf ook aan dat het ding fat32 is. Alleen fdisk ziet dus niets dus ik denk dat de extended partitie het probleem geeft.

Als gezegd, met mount /dev/disk/by-uuid/disknaam /mnt/disknaam kan ik gewoon mounten, tevens raak ik rechten weer kwijt als ik ze verander dus het moet een FS zijn dat niet meer de oude ext3 is. Het enige FS dat ik me dan kan voorstellen is fat.

Ik ga nog even kijken naar de hint van jan, misschien dat disk-utility in mac dat ook wel kan, of misschien heb ik iets gemist in de partitioner in opensuse en zo niet dan ga ik wel formatteren. Heb lang genoeg met dit probleem gezeten ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:54

MartinMeijerink

Computerrorist

Als je de schijf correct gemount hebt, tik dan eens in:
mount

Dan krijg je een paar regeltjes met reeds gemounte items, met daartussen iets als:
/dev/sdb1 on /ext type ntfs (rw)

Hier kun je (in dit geval) uithalen dat van de tweede schijf (/dev/sdb) de eerste partitie (/dev/sdb1) is gemount als ntfs.

Tik ook eens in:
fdisk -l

Dan krijg je alle aanwezige schijven te zien (of ze nou wel of niet gemount zijn maakt hierbij niet uit) met info over alle eventuele partities, dit staat er dan oa. tussen:

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xe8900690

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1      121601   976760001    7  HPFS/NTFS

Wat krijg jij te zien als je dit in jouw geval intikt?
1. Is in jouw geval /dev/sdb gemount of /dev/sdb1? (waarbij b natuurlijk ook een andere letter mag zijn)
Als /dev/sdb gemount is, heb je de schijf dus niet gepartitioneerd.
2. Is het ID 7 of c (ntfs of fat32), of is het 83 (linux)?
(Het ID kan op 7 of 83 staan, terwijl je hem toch doodleuk op FAT32 hebt geformatteerd, Linux doet hier niet moeilijk over, Windows misschien wel?)
En als het NTFS is, kan een Mac er al helemaal niks mee.
3. Het filesystem kan ook nog eens corrupt zijn. Er hoeven maar een paar bitjes ergens verkeerd te staan, en Windows snapt het niet meer, terwijl de schijf in Linux gewoon te mounten is.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
bedankt voor de uitleg.

Het komt er op neer dat de schijf dus niet gepartitioneerd is maar wel gemount kan worden en dat ik er ook data op kan zetten en af kan halen.

Heb inmiddels maar geformatteerd met de mac die hier staat en de data weer terug gezet, nu kan ik er bij met mac windows en linux dus nu geen problemen meer.
Beetje maf dat dat zomaar kan maargoed. Probleem opgelost en ik weet waar ik naar moet kijken voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
beefstick schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:56:
Het komt er op neer dat de schijf dus niet gepartitioneerd is
Beetje maf dat dat zomaar kan maargoed.
Ik kwam dit jaren geleden ook bij toeval tegen... Foutje ==> geen partitie ==> gewoon gebruiken ==> er achter komen dat fdisk denkt dat de disk leeg is. Tegenwoordig geeft mkfs.reiser een melding dat je geen partitie hebt.
Op zich niets mafs natuurlijk: partities zijn in principe gewoon overbodig! Het is alleen nodig als je er meerdere op een disk wilt hebben, als 1 genoeg is kan je gewoon de hele disk benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:15
Blijkbaar snapt Windows/OS X het dan alleen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ex87 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:26:
Blijkbaar snapt Windows/OS X het dan alleen niet?
Maar bij USB-sticks weer wel! Windows in ieder geval, OSX heb ik nooit geprobeerd.
Pagina: 1