Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Start-Stop systemen

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Onlangs heb ik voor het eerst gereden in een auto met een Start-Stop systeem. Althans, zo'n systeem waarbij de verbrandingsmotor zichzelf uitschakelt wanneer je stilstaat.

Ik vond het nogal een vreemd systeem. Als je stilstaat dan wordt de motor gestart, die blijft een seconde of twee gestart, dan valt de motor weer twee seconden stil, dan start de motor weer, na twee seconden.... etc. Het was trouwens een Smart. Er brandden geen waarschuwingslampjes op het dashboard, ondanks dit "euvel." Als je een minuut stilstaat dan is je motor dus 15x gestart en gestopt. Lekker efficient. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

Met rijlessen is geleerd dat je brandstof bespaart als je je motor minimaal 3 seconden uitschakelt als je stil staat. Bovendien is geleerd dat relatief de meeste energie verloren gaat tussen 0 km/h en 1 km/h. De acceleratie vanuit stilstand naar 1 km/h kost meer brandstof dan de acceleratie van 1 km/h naar 20 km/h. Waarom is de timer van deze auto dan op 2 seconden gezet? Bovendien viel het me op dat de motor startte met behulp van de startmotor. Dat kost energie die ooit is omgezet vanuit brandstof. Al met al lijkt me dit specifieke systeem dus enorm inefficient: De startenergie wordt opgewekt door brandstof, de startmotor slijt en bij remmen wordt de energie nog steeds omgezet naar warmte ipv opgeslagen in een systeem.

Ik kan me een artikel in een krant herinneren een tiental jaren terug van iemand die een idee had om een extra (en zwaar) vliegwiel in een auto te monteren waarmee de energie bij het remmen niet meer in warmte maar in beweging wordt omgezet. Praktisch leek het niet toepasbaar, mede omdat het vliegwiel zwaar en groot is. Speelgoedautootjes hebben daarentegen een (relatief lichte) veer en laten zich opwinden door een mens. Wat zijn de praktische bezwaren om zo'n veer in een auto te monteren, zodat de initiele acceleratie vanuit stilstand met de opgeslagen energie in de veer kan worden gedaan, waarbij tegelijkertijd de motor door de veer wordt gestart? Bij het remmen wordt dan de laatste bewegingsenergie in de veer opgeslagen, zodat men vanuit stilstand direct kan wegrijden zonder dat eerst de startmotor z'n werk moet doen.

Is ook dit niet praktisch toepasbaar dat men voor een B-oplossing met een startmotor kiest? Ik vind de startmotor oplossing zoals deze bij de Smart is uitgevoerd namelijk echt een halfbakken B-oplossing.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals jij die Smart beschrijft hoort een start-stop systeem ook niet te werken. Dus of je bediende dat ding verkeerd of hij was kapot. Laten we daar eerst duidelijkheid over hebben voordat we dat hele principe afschrijven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 14:12
Ik heb een golf 6 met hetzelfde systeem, werkt alleen als de auto in zijn vrij staat. Bijvoorbeeld voor een open brug doe ik dat, heel af en toe springt de motor aan voordat ik de koppel in trapt zal dan wel te veel afgekoeld zijn ofzo (duurt dan wel heel lang, in principe pas aan als ik dat wil). Maar hij gaat in principe pas aan wanneer ik de koppeling in trap.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Trommelrem
Dan was hij waarschijnlijk kapot. Wel vreemd dat er dan geen waarschuwingslampjes brandden. Maar wat is dan het nut van het gebruik van een startmotor? Dat kan toch veel efficienter?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er zit ook maar een factor 8000 tussen het gewicht van een speelgoed autotje en een echte auto :)
Dat is ook het probleem, je zou het in theorie wel kunnen maken.
Maar het gewicht en de ruimte die dat kost, zijn in geen verhouding tot die minimale winst die dit oplevert.

[ Voor 81% gewijzigd door heuveltje op 30-12-2011 10:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denk dat het voor je eigen beelvorming handig is om eerst te inventariseren of de Smart die jij reed niet defect was. Mogelijk kan een Smart-dealer of importeur je bakken met informatie geven over dat specifieke type autootje en welke besparende opties er wel/niet op zitten.

Na je startpost, waar ik niet specifiek een stelling/idee in teruglees, krijg ik het gevoel dat je het topic hebt geopend op basis van een eenmalige gebeurtenis in een auto die, nofi, tot de onderklasse van auto's behoort en dus niet voorzien kan/zal zijn van cutting-edge technologie voor besparingen.

Misschien kan je binnenlopen bij de grotere broer (Mercedes) om daar eens naar de nieuwe modellen te kijken/vragen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik gok dat ie op iets met zo'n veer of vliegwiel doelt. Maar ik vermoed dat die dingen over het algemeen nogal 'dood gewicht' zijn en bovendien is het maar de vraag of je wel een groot genoege veer in je auto kwijt kan om daadwerkelijk op weg te kunnen rijden. Vroeger waren er wel auto's die op een veer konden rijden, maar ik meen dat ze niet heel ver en heel hard kwamen.

Het lijkt me dat je je dan beter kan focussen op dingen als de hybrides waarbij een electromotor voor het wegrijden zorgt.

[ Voor 12% gewijzigd door ACM op 30-12-2011 10:33 ]

• dude88
  • Niet online
Volgens mij reed ik pas achter een Fiat 500 die ook zo'n systeem had.
Elke keer vlak voor het wegrijden zag ik de achterlichten even dimmen en dan reed de auto weg.
Ik kan eigenlijk geen andere verklaring geven waarom anders die lichten even dimmer precies voor het wegrijden dan dat de motor gestart wordt op dat moment.

Zag er ook niet uit 8)7

Ik heb zelf nog nooit met zo'n systeem gereden maar blijft de verwarming dan nog gewoon werken?

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik heb zelf een Fiat Punto Evo met Start/Stopsysteem maar dat werkt echt niet zoals je beschrijft. Als ik hem in z'n vrij zet en koppeling/rem en gas loslaat gaat de motor uit. Zodra ik koppel of rem start hij weer op. Ik gok ook dat de Smart defect was.

In principe rem je dan dus af voor een brug oid. Zet hem dan in de vrij en zodra je weer weg wil rijden druk je de koppeling in om weer naar de 1 te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 30-12-2011 10:36 ]

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik heb laatst in een nieuwe Audi A6 gereden met een start stop systeem. Zodra de motor warm was en ik stopte en het pedaal diep intrapte (was een automaat) ging de motor gewoon uit, zodra ik de rem dan weer een stukje omhoog liet komen ging de motor weer aan. Je voelde niks en je hoorde vrijwel niks bij het starten. Ik vond het echt heel fijn.
Gebeurde trouwens bij elk stoplicht, wat opzich wel even wennen was. Helemaal toen het de 1e keer gebeurde en het mij compleet verraste

[ Voor 16% gewijzigd door macciez op 30-12-2011 10:37 ]

Do what you love, do it often

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

macciez schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:36:
Ik heb laatst in een nieuwe Audi A6 gereden met een start stop systeem. Zodra de motor warm was en ik stopte en het pedaal diep intrapte (was een automaat) ging de motor gewoon uit, zodra ik de rem dan weer een stukje omhoog liet komen ging de motor weer aan. Je voelde niks en je hoorde vrijwel niks bij het starten. Ik vond het echt heel fijn.
Gebeurde trouwens bij elk stoplicht, wat opzich wel even wennen was. Helemaal toen het de 1e keer gebeurde en het mij compleet verraste
Das nou juist zwaar irritant, dat je de Rem vast moet houden.

Zou eerder verwachten dat ie bij het aantikken van het gas weer start...

Ik heb het zelf ook op m'n golf 6, en er natuurlijk alweer een beetje mee zitten pielen:
- Als je een grote stroomverbruiker aan hebt staan, start de motor sneller weer
- Als de airco of de verwarming flink aan de gang moeten, start de motor ook

Al met al vind ik het met een handbak meer een last dan een lust. Gebruik het dus ook zelden...

• MAX3400

MAX3400

MikeyMan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:41:
[...]

Das nou juist zwaar irritant, dat je de Rem vast moet houden.
Je weet dat je bij een automaat altijd de rem in moet houden? Tenminste, kan me niet voorstellen dat je een automaat wil rijden, die afslaat voor een brug en zodra je het gas aantikt (zoals je voorstelt) dat 'ie meteen gaat rijden.

• dude88
  • Niet online
Het lijkt mij dat als je de automaat in N of P zet dat motor ook gewoon uit blijft.

Dan is dat voor een automaat een prima systeem: rem ingedrukt in D, N of P = motor uit.

• Trommelrem
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:43:
[...]

Je weet dat je bij een automaat altijd de rem in moet houden? Tenminste, kan me niet voorstellen dat je een automaat wil rijden, die afslaat voor een brug en zodra je het gas aantikt (zoals je voorstelt) dat 'ie meteen gaat rijden.
Ik gooi hem altijd in de neutraal. Dan kunnen de remschijven tenminste beter afkoelen.
Overigens ken ik een automaat waarbij je bij stilstand niet de rem hoeft in te trappen, maar als je die auto rijdt dan heb je meer het gevoel dat een kabouter de koppeling en versnellingen bedient.
ACM schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:32:
Ik gok dat ie op iets met zo'n veer of vliegwiel doelt. Maar ik vermoed dat die dingen over het algemeen nogal 'dood gewicht' zijn en bovendien is het maar de vraag of je wel een groot genoege veer in je auto kwijt kan om daadwerkelijk op weg te kunnen rijden. Vroeger waren er wel auto's die op een veer konden rijden, maar ik meen dat ze niet heel ver en heel hard kwamen.
Er hoeft alleen maar het gedeelte vanuit stilstand tot 1 km/h te worden overbrugd. Daar zit namelijk de grootste brandstofslurper in als het om stadsauto's gaat. Ik ben dus benieuws welk systeem duurdere auto's gebruiken. Of het nou nog steeds een conventionele startmotor is, of dat er een ander systeem is.
Het lijkt me dat je je dan beter kan focussen op dingen als de hybrides waarbij een electromotor voor het wegrijden zorgt.
Ook dat lijkt mij beter dan een startmotor die eerst de motor start om vervolgens super onzuinig vanuit stilstand weg te rijden. Een elektromotor heeft op dergelijke toerentallen altijd een beter koppel. Voordeel is met zo'n systeem dat je geen koppeling meer nodig hebt, ook niet bij handgeschakelde auto's :P

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 30-12-2011 10:50 ]

• MAX3400

MAX3400

Trommelrem schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:49:
[...]

Ik gooi hem altijd in de neutraal. Dan kunnen de remschijven tenminste beter afkoelen.
Dat doe ik ook bij mijn ouderwetse handgeschakelde luchtvervuiler... En dan de handrem erop want er komt een dag dat er iemand net niet oplet en je wil opduwen bij het stoplicht... :X

• dude88
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:49:
[...]Overigens ken ik een automaat waarbij je bij stilstand niet de rem hoeft in te trappen, maar als je die auto rijdt dan heb je meer het gevoel dat een kabouter de koppeling en versnellingen bedient.
Een volautomaat?

Klinkt namelijk meer als een handbak die automatisch bediend wordt, dat werkt heel anders dan een echte automaat en dat merk je ook.

• Trommelrem
dude88 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:52:
[...]

Een volautomaat?

Klinkt namelijk meer als een handbak die automatisch bediend wordt, dat werkt heel anders dan een echte automaat en dat merk je ook.
Alsof een kabouter de koppeling voor je intrapt. Het voelt ook niet aan als een koppelomvormer en als je even veel gas geeft dan schiet niet eerst het toerental omhoog.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
MikeyMan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:41:
[...]
Al met al vind ik het met een handbak meer een last dan een lust. Gebruik het dus ook zelden...
Ik heb ook een start stop systeem en ik kan me niet voorstellen dat het lastig is.
Waarom zou het lastig zijn?
wanneer je langer dan 3 tot6 seconden stil staat is het ten alle tijden beter om de auto in zijn vrij te zetten.
Wanneer je de koppeling langer ingetrapt houd dan gaat de druk group veel sneller kapot.
Lang en vaak de koppeling ingetrapt houden is ook niet fijn voor je zelf.
Ik zal niet beginnen over het millieu :)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Ik heb sinds kort in mijn nieuwe Toyota Yaris ook een Start&Stop systeem zitten, en an sich vind ik het concept leuk, maar niet op een handgeschakelde bak IMHO. Of ik moet er nog aan wennen.

Voorheen liet ik hem altijd in de 1e vernsnelling staan bij een verkeerslicht, dan was het alleen gas geven en klaar. Nu moet je er "constant" aan denken, in de vrij zetten, weer in de versnelling als je weg wilt rijden.

Bij een automaat is het automatisch (Jazeker!): Stukje rijden, stoppen voor wat dan ook, Start&Stop doet automatisch zijn werk, je geeft gas en hij start direct, en klaar.
Werkt toch een stuk prettiger IMHO.

En dan mijn praktijkervaring tot nu toe: (Zowel handgeschakeld als automaat)
Voor een verkeerslicht: Werkt vaak alleen als je vrijwel vooraan staat, omdat de rij auto's vaak nog wel wat rolt en niet helemaal stilstaat. Of je moet een ruim gat laten vallen, en dat wekt vast weer irritatie op bij andere mensen, worden ze weer chagrijnig ;)

In een file: Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij een verkeerslicht, ik sta bijna nooit lang echt stil, meestal is het langzaam rollend.

Brug/spoorwegovergang: Idem als verkeerslicht, als je maar stil staat en niet in een langzaam rijdende rij rijdt. Maar als je eenmaal stilstaat zie ik hier wel degelijk nut.

En ohja, zoals al meer vermeld, die Smart hoort dat dus echt niet zo te doen.
Hij start hier alleen vanzelf als ik bijvoorbeeld (een combinatie van) de verlichting, radio, airco, en verwarming aan heb. Dan zal de accu te snel leeggetrokken worden, en dan springt de benzinemotor bij.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 10:43:
[...]

Zijn er genoeg die een anti-kruipstand hebben. Stuk fijner, en beter voor je schijven...

En dan nog; met een stop-start systeem zou je nog kunnen programmeren dat je je voet van de rem kunt halen als de motor niet draait, en pas aan de gang gaat als je het gaspedaal intrapt.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 30-12-2011 11:32 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Die smart heeft dringend behoefte aan een nieuwe accu vermoed ik. Ik rij ook met zo'n start stop systeem (lekker rustig bij het stoplicht zeg :p) maar mijn accu die de fabriek erin had gedraaid was brak. Wanneer de accu leegraakt start de auto namelijk automatisch weer. Wel raar dat die uit en aan blijft gaan dat deed de golf niet iig.

Hoe dan ook, Smart is stuk.

En de nadelen die hierboven allemaal genoemd zijn heb ik nog niet ondervonden, Ik vind het wel wat hebben zo'n systeem, stationair lopen is wel het meest nutteloze wat je met een auto kan doen vermoed ik. :)

Wat zik wel vreselijk iiritant vind is hill-assist maar das een ander topic, als je moeite hebt om weg te rijden bij heuveltjes, moet je gee nhill assist hebben, maar een rij-instructeur.

[ Voor 14% gewijzigd door Flagg op 01-01-2012 12:56 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:16
Grootste manco van alle start stopsystemen (heb al met meerdere gereden) is dat ze pas uit gaan bij in zijn vrij en koppeling los.

Ik sta nooit in zijn vrij... altijd op de koppeling... ergo systeem nutteloos. |:(

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hield je wel gewoon de rem ingetrapt bij die Smart toen hij afgeslagen was?

Waarschijnlijk werkt het bij een Smart net zoals bij mijn Lupo 3L. Ook die heeft een gerobotiseerde versnellingsbak. In de ECO mode zal de motor uitgeschakeld worden als je langer dan 2 seconde stilstaat met een voet op de rem. Bij loslaten van de rem start de auto weer en loopt al voordat je het gas kunt intrappen. Je moet niet aan de pook komen (bv in de tiptronicstand zetten of in neutraal, want dan start hij niet meer bij loslaten van de rem (denk ik)) of de rem laten opkomen als je wilt hebben dat hij uitgeschakeld blijft.

This footer is intentionally left blank

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Ik zou zeggen, gooi je vraag eens op smartforum.nl Smartjes zijn auto's met over het algemeen behoorlijk wat problemen, constructie en ontwerp fouten. Kan heel goed zijn dat er iets mis is.

Neemt niet weg dat het leuke auto's zijn om mee te rijden, ik rij er zelf voor m'n werk ook veel in

Ik zeg nergens dat het slechte auto's zijn trouwens, mocht een Smart eigenaar zich nu beledigd voelen. Ik rij gewoon al lang genoeg Smart om te weten dat ieder model en ieder productiejaar wel een ontwerpfout heeft, van deurrubbers tot boordcomputers en motormanagement systemen.

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 01-01-2012 19:53 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Apart verhaal van je Smart. Ik reed vroegah in een Honda Insight en die had ook een start/stop systeem. Alleen in de winter werkte het niet zo geweldig, dan stopte je, ging de motor 10 seconden uit, en sloeg daarna weer aan.

Als ik vervolgens de clima in de auto uitzette, bleef in de winter de motor gewoon uit, zolang ik mn voet op de rem hield. Kan het niet zoiets zijn in je smart, dat ie elke weer weer start omdat ie de auto op wilt warmen?

[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 01-01-2012 20:00 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik heb een Polo met stop start. Ik ben er geen fan van. Zo is het bijvoorbeeld irritant dat wanneer je auto nog op temperatuur moet komen (het interieur bedoel ik dan) het systeem daar geen rekening mij houdt. In de wintermaanden is dat bijvoorbeeld erg vervelend... Idem voor de zomers, de airco houdt er dan immers ook mee op.

Ik gebruik het bijna nooit, dit omdat ik uit gemakszucht 9 van de 10 keer gewoon m'n voet op de koppeling laat staan met de versnelling in z'n één. Ontkoppelen en uit de versnelling (om het start stop te laten werken) is toch weer een extra handeling, die je tevens moet herhalen in omgekeerde volgorde om je auto weer draaiende te krijgen.

Ook vind ik het persoonlijk rete irritant dat die systemen altijd per direct in werking treden (en dus niet vertraagd na een paar seconde). Want soms wil ik gewoon even m'n voet anders op te koppeling zetten terwijl ik stilsta.. ontkoppelen en in z'n vrij resulteert dan direct in een afslaande motor, terwijl een seconde later (als ik m'n voet weer lekker op het pedaal heb staan) de motor weer moet starten.

Wat wel weer aardig is (bij de Polo althans) is dat bij 'bijzondere verrichtingen', bijvoorbeeld achteruit in parkeren e.d. hij het doorheeft dat je iets bijzonders aan het doen bent. Het start stop systeem treedt dan niet in werking. Dit soort systemen moet je op een automaat stoppen, maar op een handbak vind ik het niks.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ebia schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:24:
Ik heb een Polo met stop start. Ik ben er geen fan van. Zo is het bijvoorbeeld irritant dat wanneer je auto nog op temperatuur moet komen (het interieur bedoel ik dan) het systeem daar geen rekening mij houdt. In de wintermaanden is dat bijvoorbeeld erg vervelend... Idem voor de zomers, de airco houdt er dan immers ook mee op.

Ik gebruik het bijna nooit, dit omdat ik uit gemakszucht 9 van de 10 keer gewoon m'n voet op de koppeling laat staan met de versnelling in z'n één. Ontkoppelen en uit de versnelling (om het start stop te laten werken) is toch weer een extra handeling, die je tevens moet herhalen in omgekeerde volgorde om je auto weer draaiende te krijgen.

Ook vind ik het persoonlijk rete irritant dat die systemen altijd per direct in werking treden (en dus niet vertraagd na een paar seconde). Want soms wil ik gewoon even m'n voet anders op te koppeling zetten terwijl ik stilsta.. ontkoppelen en in z'n vrij resulteert dan direct in een afslaande motor, terwijl een seconde later (als ik m'n voet weer lekker op het pedaal heb staan) de motor weer moet starten.

Wat wel weer aardig is (bij de Polo althans) is dat bij 'bijzondere verrichtingen', bijvoorbeeld achteruit in parkeren e.d. hij het doorheeft dat je iets bijzonders aan het doen bent. Het start stop systeem treedt dan niet in werking. Dit soort systemen moet je op een automaat stoppen, maar op een handbak vind ik het niks.
hmm, bij mijn ibiza (met dus exact dezelfde techniek als jouw polo) blijft m'n climate control wel gewoon werken. warm of koud.

ik persoonlijk gebruik het ook amper, behalve voor een open brug oid.. maar dan deed ik normaal gesproken ook de motor met de sleutel uit.

wat ik wél handig vind van het start/stop systeem is dat je met 1 tik van de sleutel de motor kan starten, en dus niet vast hoeft te houden in de startstand.

ps. als je je voet anders op je koppelingspedaal wilt zetten moet je in z'n vrij het gas ietsje indrukken, dan gaat de motor ook niet uit ;)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:13

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mijn Citroen DS3 blijft alles ook gewoon werken. En je voelt hem ook amper starten (was in mijn voorloop Corsa wel duidelijk te voelen, volgens mij gebruikt Opel een andere techniek ofzo... )

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het nog niet overal consequent gebruik, maar als ik in de rij sta voor een stoplicht dan doe ik het wel (als ik eraan denk). Daar sta je soms weleens 2 minuten, en als je niet vooraan staat is die extra handeling ook geen probleem. Als ik helemaal vooraan sta gebruik ik het niet, dan hou ik de auto in de 1e versnelling.

Ik kan me best voorstellen dat bijvoorbeeld in de stad dit echt wel uitlaatgassen scheelt. Ik fiets ook weleens door de stad, en de helft van de auto's staan voor het stoplicht te ronken... Als die allemaal start-stop hebben zou dat best schelen volgens mij.

In de file is het nutteloos, daar schuif je constant een stukje op..

Het grootste voordeel van het systeem? 14% bijtelling ipv 20% :P

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

FreakNL schreef op maandag 02 januari 2012 @ 02:56:

Het grootste voordeel van het systeem? 14% bijtelling ipv 20% :P
Dat is idd de enige nuttige reden van het start stop systeem...
Ik rij wel eens in een Passat 1.4 met DSG bak icm start-stop systeem en ik vind het bijzonder irritant.
Deze houd wel rekening met het feit of je je auto aan het opwarmen bent, maar erg prettig vind ik het niet als hij de hele tijd afslaat en weer moet opstarten. Gelukkig kan het systeem ook uit :Y)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Poltergeist
  • Laatst online: 09:04
m'n Superb heeft ook een start-stop systeem, en ik gebruik het ook gewoon. 't was even wennen (in z'n vrij, en koppeling los), maar ik was er zo aan gewend. Het enige is dat je bij een stoplicht (zeker als je vooraan staat) wel redelijk snel moet reageren. Maar meestal ben ik dan nog eerder weg dan diegene naast me...

• dude88
  • Niet online
Zo zie je maar weer dat de milieu regels grote onzin zijn.

Je betaald minder bijtelling, maar in de praktijk laten de meeste het systeem toch wel draaien omdat ze het irritant vinden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Trommelrem schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:43:

Ik kan me een artikel in een krant herinneren een tiental jaren terug van iemand die een idee had om een extra (en zwaar) vliegwiel in een auto te monteren waarmee de energie bij het remmen niet meer in warmte maar in beweging wordt omgezet. Praktisch leek het niet toepasbaar, mede omdat het vliegwiel zwaar en groot is. Speelgoedautootjes hebben daarentegen een (relatief lichte) veer en laten zich opwinden door een mens. Wat zijn de praktische bezwaren om zo'n veer in een auto te monteren, zodat de initiele acceleratie vanuit stilstand met de opgeslagen energie in de veer kan worden gedaan, waarbij tegelijkertijd de motor door de veer wordt gestart? Bij het remmen wordt dan de laatste bewegingsenergie in de veer opgeslagen, zodat men vanuit stilstand direct kan wegrijden zonder dat eerst de startmotor z'n werk moet doen.

Is ook dit niet praktisch toepasbaar dat men voor een B-oplossing met een startmotor kiest? Ik vind de startmotor oplossing zoals deze bij de Smart is uitgevoerd namelijk echt een halfbakken B-oplossing.
Omdat andere oplossingen niet uitontwikkeld zijn? Vooral bij een Smart wat toch al een vrij ouderwetse auto is.

Mijn idee voor dit start-stop systeem: vervang de starterkrans op het vliegwiel door een elektromotor. Die kun je gebruiken om energie op te wekken als je remt en als aandrijving als je optrekt. Zorg met een systeem dat de kleppen open staan als de elektromotor draait zodat je geen compressie hebt en dus weinig verlies van de draaiende motor en begin brandstof in te spuiten als je een bepaalde snelheid hebt bereikt.
Volgens mij sla je dan twee vliegen in één klap: je bent de startmotor die kapot kan gaan kwijt en je hebt een lichte hybride auto (het hybride deel kun je uitbreiden door meer batterijen toe te voegen).

En ja: bij die Smart was het start-stop systeem kapot.

Signatures zijn voor boomers.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik doe heel veel fileverkeer en start stop treed dus daar ook in werking. Ik heb er nog niet aan gedacht om het af te zetten, werkt gewoon goed.

You don't need eyes to see, you need vision

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Maasluip schreef op maandag 02 januari 2012 @ 08:42:
[...]
Mijn idee voor dit start-stop systeem: vervang de starterkrans op het vliegwiel door een elektromotor.
Dat is toch Honda's IMA?

[ Voor 11% gewijzigd door ajhaverkamp op 02-01-2012 10:05 ]

This footer is intentionally left blank

• Entity
  • Laatst online: 10:53

Entity

9000rpm

Op mijn 508 (met gerobotiseerde handbak) werkt het ook prima. Als ik m'n voet op de rem hou, valt hij stil. Ook in N doet hij dat. Laat ik de rem los, dan wordt hij gestart (door de dynamo te reversen in combinatie met grote condensatoren). Dit gaat dusdanig snel dat ik er geen overlast van heb, ik nagenoeg kan gelijk wegrijden.

Heel zelden zet ik hem uit, bijvoorbeeld in files waar je om de paar meter heel ff stil staat. Dan heeft het ook verder niet echt nut volgens mij.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met dat verschil dat de IMA een variomatic heeft en het volgens mij ook met een handbak moet lukken en dat je met die handbak elektrisch kunt optrekken vanuit stilstand en de motor pas aanslaat als je een bepaalde snelheid hebt bereikt.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik gebruik start/stop toch wel redelijk vaak... Gewoon gewenning...

Youtube: DashcamNL

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tlpeter schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:12:
[...]

Ik heb ook een start stop systeem en ik kan me niet voorstellen dat het lastig is.
Waarom zou het lastig zijn?
wanneer je langer dan 3 tot6 seconden stil staat is het ten alle tijden beter om de auto in zijn vrij te zetten.
Wanneer je de koppeling langer ingetrapt houd dan gaat de druk group veel sneller kapot.
Lang en vaak de koppeling ingetrapt houden is ook niet fijn voor je zelf.
Ik zal niet beginnen over het millieu :)
Hebben auto's van de laatste 20 jaar niet z'n last meer van hoor.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Maasluip schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:52:
[...]

Met dat verschil dat de IMA een variomatic heeft en het volgens mij ook met een handbak moet lukken en dat je met die handbak elektrisch kunt optrekken vanuit stilstand en de motor pas aanslaat als je een bepaalde snelheid hebt bereikt.
Dat kan ook, zie Honda CR-Z, IMA met handbak :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• 3p0x
  • Laatst online: 20-11 16:01
Zit ook op mijn Corsa..gebruik het bijna niet, vind het niet zo zinvol en heb er niet zo'n zin in dat m'n startmotor nog harder slijt :+

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Afaik hebben auto's met een start-stop systeem vaak een sterkere startmotor.. Dus dat zou niet zoveel uit moeten maken :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• 911GT2
  • Laatst online: 10:16
FastFred schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:40:
Ik zou zeggen, gooi je vraag eens op smartforum.nl Smartjes zijn auto's met over het algemeen behoorlijk wat problemen, constructie en ontwerp fouten. Kan heel goed zijn dat er iets mis is.
Onzin, heb er jarenlang een gehad als eerste en later tweede auto... als je er mee omgaat zoals het hoort, gaat er niets mis! Smartjes en met name de eerste generatie hebben nou eenmaal een iets andere aanpak nodig dan de 13ineendozijn wagens houd je je daaraan gaat er serieus niets mis!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
[...]

Omdat andere oplossingen niet uitontwikkeld zijn? Vooral bij een Smart wat toch al een vrij ouderwetse auto is.
Hoe kom je daar nu bij? De ontwikkeling gaat nog steeds door, er worden telkens weer nieuwe versie's uitgebracht.

@ hierboven, ik noem olieverbruik, verkoolde uitlaatkleppen, volledige motorrevisie's (om en rond de 100.000km meestal), lekke deur/raam rubbers, motormanagement systeem (onder de bestuurdersstoel) die spontaan in de hens kan vliegen, bij de latere generatie's een dakram/panoramadak dat bij bepaalde trillingen tijdens het rijden kan knappen, moet ik doorgaan.

Het zijn leuke auto's om in te rijden, maar ieder model en ieder productiejaar heeft wel ergens een fout zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 04-01-2012 13:24 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

ajhaverkamp schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:09:
Waarschijnlijk werkt het bij een Smart net zoals bij mijn Lupo 3L. Ook die heeft een gerobotiseerde versnellingsbak. In de ECO mode zal de motor uitgeschakeld worden als je langer dan 2 seconde stilstaat met een voet op de rem. Bij loslaten van de rem start de auto weer en loopt al voordat je het gas kunt intrappen. Je moet niet aan de pook komen (bv in de tiptronicstand zetten of in neutraal, want dan start hij niet meer bij loslaten van de rem (denk ik)) of de rem laten opkomen als je wilt hebben dat hij uitgeschakeld blijft.
Ik heb ook een Lupo 3L gehad en dat werkte idd best wel fijn, ik had hem alleen bijna nooit in de ECO stand staan want dan mis je toch een paar pony's onder de kap.
En zelfs als je doortrapt met die auto is hij nog zuinig :P

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het gedrag van de Smart in de TS komt me bekend voor. Ik ben even kwijt of het een Honda Insight of een Toyota Auris Full Hybrid was, maar ik had eens een huurauto mee die ook zo'n zenuwachtig start/stop systeem had. Ik heb lang zitten puzzelen waarom dat ding steeds aan-uit-aan-uit wilde, maar misschien kwam het omdat de airco aan stond, de verwarming de auto nog op wilde warmen en de radio + verlichting aan stonden? Trekt bij elkaar toch allemaal veel stroom en de verwarming doet weinig aangezien die meestal op motorwarmte werkt (en de aircopomp draait ws. ook mee op motorkracht).

Maar ik zou dan het systeem gewoon aanlaten, want dat aan/uit/aan/uit is irritant.
FastFred schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:17:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? De ontwikkeling gaat nog steeds door, er worden telkens weer nieuwe versie's uitgebracht.

@ hierboven, ik noem olieverbruik, verkoolde uitlaatkleppen, volledige motorrevisie's (om en rond de 100.000km meestal), lekke deur/raam rubbers, motormanagement systeem (onder de bestuurdersstoel) die spontaan in de hens kan vliegen, bij de latere generatie's een dakram/panoramadak dat bij bepaalde trillingen tijdens het rijden kan knappen, moet ik doorgaan.

Het zijn leuke auto's om in te rijden, maar ieder model en ieder productiejaar heeft wel ergens een fout zitten.
Komt dat ook niet omdat de Smart een stadsautootje is en nooit bedoeld was om grote afstanden achter elkaar over de autosnelweg af te leggen? OK, een motorrevisie na 100k km is wel snel en je zou zeggen dat korte afstanden zwaarder zijn dan lange afstanden, maar misschien is dat ding gewoon niet zo bedoeld voor hoge snelheden.

[ Voor 43% gewijzigd door Grrrrrene op 04-01-2012 14:33 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grrrrrene schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:31:

Maar ik zou dan het systeem gewoon aanlaten, want dat aan/uit/aan/uit is irritant.
Ik kan me indenken dat de vraag "motor aan" of "motor uit" bij een hybride wat complexer is, maar bij een auto met een verbrandingsmotor lijkt het me simpel: als je remt en tot stilstand komt dan kijk je of de motor uit kan, als je daarna tot een situatie komt dat de motor aan moet dan gaat hij aan en blijft hij aan.
Zo doet mijn Fiat het tenminste wel.

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

[...]
Zorg met een systeem dat de kleppen open staan als de elektromotor draait zodat je geen compressie hebt en dus weinig verlies van de draaiende motor en begin brandstof in te spuiten als je een bepaalde snelheid hebt bereikt.
Zo werkt dat dus bij een Prius bij het optrekken en het aanzwengelen van de benzinemotor.

edit: ik vraag me touwens af hoe geweldig zo een start/stop systeem is voor een conventionele auto. Verslijt de verbrandingsmotor, startmotor en accu niet fors sneller? Bij een Prius is dat anders, dat is ervoor ontworpen om zo te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 04-01-2012 14:43 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24
Mijn Lupo 3L beschikt ook over een start-stop systeem, alleen gebruikt ik het nooit. Gewoon wegens de irritatie om bij een stoplicht voor 2 seconde de motor uit te zetten om vervolgens weer (als het groen is) om door te rijden.

Mijn vader had een prius, maar dan was het een andere verhaal. Door de hybrid accu motor, kan je gewoon door rijden terwijl de motor aan het starten is, wat overigens smooth werkt. Maar zonder hybrid, zou ik de start/stop stand niet aanraden.

• dude88
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:39:
[...]
Zo werkt dat dus bij een Prius bij het optrekken en het aanzwengelen van de benzinemotor.

edit: ik vraag me touwens af hoe geweldig zo een start/stop systeem is voor een conventionele auto. Verslijt de verbrandingsmotor, startmotor en accu niet fors sneller? Bij een Prius is dat anders, dat is ervoor ontworpen om zo te werken.
Het lijkt mij een slijtage slag voor de startmotor, ookal is deze zwaarder uitgerust, geen idee of dat zo is. Misschien per merk en model afhankelijk.

Een nog niet opgewarmde motor lijkt me ook niet bevoordelijk om elke keer uit en aan te zetten.

• Trommelrem
FireBladeX schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:50:
Mijn Lupo 3L beschikt ook over een start-stop systeem, alleen gebruikt ik het nooit. Gewoon wegens de irritatie om bij een stoplicht voor 2 seconde de motor uit te zetten om vervolgens weer (als het groen is) om door te rijden.

Mijn vader had een prius, maar dan was het een andere verhaal. Door de hybrid accu motor, kan je gewoon door rijden terwijl de motor aan het starten is, wat overigens smooth werkt. Maar zonder hybrid, zou ik de start/stop stand niet aanraden.
Precies die ervaring heb ik ook. De Prius start wel smooth, en je kunt gewoon dooraccelereren op het moment dat de benzinemotor start. Maar volgens mij is er bij de Prius wel een startmotor en wordt de motor niet gestart door de aandrijflijn. Ik vraag me echter af hoe de Prius zou starten in Siberie of op een hoge berg, waar je al merkbaar minder vermogen hebt door de hoogte.
dude88 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:16:
[...]

Het lijkt mij een slijtage slag voor de startmotor, ookal is deze zwaarder uitgerust, geen idee of dat zo is. Misschien per merk en model afhankelijk.
Toch zonde, want ook uit andere energiebronnen kan de benzinemotor worden gestart.
Een nog niet opgewarmde motor lijkt me ook niet bevoordelijk om elke keer uit en aan te zetten.
Volgens mij valt dat best mee. Wat het meest funest is voor een benzinemotor is om op te warmen bij stationair toerental. Het beste is om meteen naar 2000-2500 toeren te gaan in de 5e of 6e versnelling en om daar ook te blijven totdat de olie op temperatuur is (wat nog niet het geval is als het koelsysteem op temperatuur is). Als je niet meteen naar 2000-2500 toeren kunt klimmen, dan is het misschien zelfs beter om de motor maar gewoon uit te zetten.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Trommelrem schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:43:
[...]

Precies die ervaring heb ik ook. De Prius start wel smooth, en je kunt gewoon dooraccelereren op het moment dat de benzinemotor start. Maar volgens mij is er bij de Prius wel een startmotor en wordt de motor niet gestart door de aandrijflijn.
Juist wel door de aandrijflijn en niet door een aparte startmotor. Bij een Prius wordt daarvoor Motor/Generator MG1 gebruikt. Naast het starten van de verbrandingsmotor wordt MG1 ook gebruikt voor het opwekken van elektriciteit voor MG2 en de hybride accu.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:23

JT

VETAK y0

Wie weet eigenlijk het gevolg voor de accu van je auto van een dergelijk systeem? Het zal mij niks verbazen dat áls de accu erg hard vooruit gaat dat je netto onder de streep 0 overhoud. Ook qua uitstoot want een oude accu verwerken en een nieuwe maken gaat ook niet zonder uitstoot en de besparing voor het stoplicht is nihil aangezien je auto dan al amper wat verbruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 04-01-2012 16:53 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Trommelrem schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:43:
[...]

Toch zonde, want ook uit andere energiebronnen kan de benzinemotor worden gestart.
Dat roep je nu al meerdere keren
Maar heb jij dan ook een linkje naar een werkende en werkbare vervanger hiervan ?
Lijkt me als dit zo simpel en nuttig was dat iedere auto er wel 1 zou hebben

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Entity
  • Laatst online: 10:53

Entity

9000rpm

Het S&S systeem van Peugeot/Citroën op de eHDI modellen gebruikt de (omkeerbare) dynamo icm grote condensatoren om de motor te starten, dus geen extra slijtage voor startmotor of accu.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Entity schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:38:
Het S&S systeem van Peugeot/Citroën op de eHDI modellen gebruikt de (omkeerbare) dynamo icm grote condensatoren om de motor te starten, dus geen extra slijtage voor startmotor of accu.
condensatoren ipv een accu is gewoon een goed punt, snap ook niet dat niet meer merken dat doen, al voegt het natuurlijk weer extra kosten en gewicht toe.
Maar ze gebruiken gewoon een gecombineerde startmotor/dynamo. dus dat slijt nog steeds even hard.

Maar dat is niet wat trommelrem continu roept.
Dat icm met de TS doet net alsof ie gewoon een vliegwieltje in de motor wil proppen en dan denkt dat dat het ei van columbus is.............

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 04-01-2012 18:04 ]

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:24
Ik heb ook z'n mooi systeem in mijn golf 6 dsg. Vind het dus uitermate irritant, maargoed, het zit er nou eenmaal op.

Nu heb ik wel een truc om het permanent uit te schakelen. Als ik mijn Climatronic op Max zet (knopje MaX) en daarna gewoon met de - toets de ventilatorsnelheid omlaag breng gaat de motor niet uit. Het lampje op de MAX knop moet dus branden. De boordcomputer denkt dat ie vol aan het blazen is dus motor gaat niet uit. En ikke blij 8)

PVoutput

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Lander schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:43:
Ik heb ook z'n mooi systeem in mijn golf 6 dsg. Vind het dus uitermate irritant, maargoed, het zit er nou eenmaal op.

Nu heb ik wel een truc om het permanent uit te schakelen. Als ik mijn Climatronic op Max zet (knopje MaX) en daarna gewoon met de - toets de ventilatorsnelheid omlaag breng gaat de motor niet uit. Het lampje op de MAX knop moet dus branden. De boordcomputer denkt dat ie vol aan het blazen is dus motor gaat niet uit. En ikke blij 8)
Bij de meeste auto's gaat het symbooltje "max" van de climatronic uit zodra je vervolgens een van de knoppen van ventilatie/temperatuur/airco bedient. Als dat bij de Golf niet gebeurt, heb je vermoedelijk eenh bugje te pakken.
Kan zomaar ineens verdwenen zijn na een bezoekje aan de dealer (of na een OTA update als je auto een eigen 3G module heeft).

Kan de start/stop niet gewoon uit? Menu -> Instellingen -> ECU -> ECO voorzieningen -> start/stop o.i.d? :)

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 09-01-2012 13:50 ]

• djeck
t_captain schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:49:
[...]

Bij de meeste auto's gaat het symbooltje "max" van de climatronic uit zodra je vervolgens een van de knoppen van ventilatie/temperatuur/airco bedient. Als dat bij de Golf niet gebeurt, heb je vermoedelijk eenh bugje te pakken.
Kan zomaar ineens verdwenen zijn na een bezoekje aan de dealer (of na een OTA update als je auto een eigen 3G module heeft).

Kan de start/stop niet gewoon uit? Menu -> Instellingen -> ECU -> ECO voorzieningen -> start/stop o.i.d? :)
Ja misschien is het er na een software update uit, geen idee. Ben er iniedergeval blij mee en gebruik het al maanden. Bij een automaat is het gewoon irritant elke keer als ik stop...

Menu -> Instellingen -> ECU -> ECO voorzieningen -> start/stop -> +25% bijtelling :P

[ Voor 5% gewijzigd door djeck op 09-01-2012 13:53 ]

PVoutput

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb gewoon een knopje op het dashboard om S&S uit te zetten. Ander optie voor mijn auto is de koppeling in te houden.

Maar ik snap niet helemaal waarom het irritant is. Behalve misschien als je altijd start-stopverkeer in de file hebt.
[edit] En je hebt een automaat? Dan begrijp ik helemaal niet waarom het irritant is.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 09-01-2012 14:03 ]

• djeck
Maasluip schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:02:
Ik heb gewoon een knopje op het dashboard om S&S uit te zetten. Ander optie voor mijn auto is de koppeling in te houden.

Maar ik snap niet helemaal waarom het irritant is. Behalve misschien als je altijd start-stopverkeer in de file hebt.
[edit] En je hebt een automaat? Dan begrijp ik helemaal niet waarom het irritant is.
Ja dat knopje heb ik ook ja....die moet je alleen elke keer nadat je opnieuw gaat rijden heb weer aanzetten, dat vergeet je dus.

Tja waar om vind ik het irritant, geen idee vind het gewoon een knullige opgedrongen optie feature.

PVoutput

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Twee vraagjes: hoeveel bespaart zo een s&s ding nou en zou dezelfde auto zonder die s&s plots in een hogere bijtelling / uit de BPM vrijstelling vallen?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
In de meetcyclus (=vooral stadsverkeer met korte ritten en daartussen steeds een vrij lange en constante periode idle) sceelt een start/stop veel. Denk aan >10% CO2. In de praktijk blijft er 2 a 5% over.

Wat betreft het kunnen uitschakelen en de invloed op de bijtelling: dit is vergelijkbaar met de stand van de automatische versnellingsbak. die stond bij het vaststellen van de emissie waarschijnlijk in ECO stand (als dat is toegestaan, zo niet dan stond hij in de middelste setting). Toch kun je zelf je bak in SPORT of voor mijn part zelf RACE zetten, waarbij je ook je CO2 uitstoot verhoogt. Deze mogelijkheid om programma's te kiezen heeft ook geen invloed op de bijtelling, dus waarom een start/stop wel?

A propos DSG bak: hoe werkt start/stop normaal in automatische mode? Je remt af tot stilstand, motor slaat na enkele seconden af. Vervolgens hoor je geen motor meer lopen dus haal je je voet van de rem. Lijkt me ideaal toch? Ben je meteen verlost van het "kruipen" wat automaten altijd doen ;) Beetje gas en de motor slaat weer aan. Of is dit te eenvoudig gedacht?

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 09-01-2012 15:35 ]

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 14:14
t_captain schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:32:
A propos DSG bak: hoe werkt start/stop normaal in automatische mode? Je remt af tot stilstand, motor slaat na enkele seconden af. Vervolgens hoor je geen motor meer lopen dus haal je je voet van de rem. Lijkt me ideaal toch? Ben je meteen verlost van het "kruipen" wat automaten altijd doen ;)
Dat kruipen vind ik juist super fijn bij parkeren en in files. _/-\o_

Ik reed laatst in een nieuwe 5 serie 535i met de 8-traps ZF automaat, die kruipt ook nauwelijks nog helaas. Heeft ook geen start/stop systeem trouwens, om nog een beetje on-topic te blijven :)
Pagina: 1