TP-LINK TL-WR1043ND als acces point

Pagina: 1
Acties:

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Situatie:

1x upc kabel/telefoon wireless modem/router. (Cisco EPC3925)
1x TP-LINK TL-WR1043ND wireless router.
3x windows 7 pc bedraad
4+ wireless devices

Sinds kort heb ik 50Mb internet van UPC. Het nadeel is dat ik er een wireless router(Cisco EPC3925) bij heb gekregen.
Over de draad is de snelheid gewoon goed, maar draadloos is erg beperkt. Je moet al heel dicht in de buurt van de router staan, om voldoende snelheid te hebben om fatsoenlijk te kunnen internetten. Ik heb nog ~4Mb down over, op 2 meter afstand.

Voorheen had ik een standaard UPC kabel/bel modem. met daarachter de TP-LINK TL-WR1043ND als router voor de bedrade pc's, en wireless accespoint.(gewoon als dhcp ingesteld) voor de wireless devices. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit problemen heb gehad met de wireless snelheid met de TP-LINK TL-WR1043ND.
Ik zou de TP-link dus nu graag als acces point willen configureren(dhcp uit en met een statisch IP). En dan de wireless functie van de Cisco uit schakelen.

Als ik het goed heb, hoort een router na een router via de LAN poorten verbonden te worden.

Mijn vraag: Is het vanwege eventuele snelheidsbeperkingen door LAN naar LAN, überhaupt handig om de TP-LINK TL-WR1043ND na een andere router te plaatsen?

Beide routers, hebben standaard hetzelfde IP adres(192.168.1.1) , dus ik kan nooit beide routers tegelijk benaderen via de web interface. Maar volgens mij heeft de TP-link een functie om het IP adres te veranderen. Maar moet ik dan in de IP-range van de Cisco router gaan zitten?

bv.

pc1 - 192-168.1.11.
pc2 - 192.168.1.12.
pc3 - 192.168.1.13.
TP-link - 192.168.1.14.

Vervolgens moet dhcp, in de TP-link uitgeschakeld worden, en vervangen worden door een statisch IP. Wederom de vraag: Welk IP gebruik ik?

Of is het toch beter om een echt accespoint te nemen?.......In dat laatste geval kan ik dan beter UPC bellen, en hun, de firmware van Cisco te laten aanpassen, zodat de Cisco als een normaal modem gaat dienen, zodat ik de TP-link weer kan gebruiken als wireless router.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Alles wat in de [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point staat beschreven geldt gewoon hetzelfde voor je TP-Link. Je hebt het prima begrepen, de TP-Link geef je een statisch IP, het is handig om deze buiten de DHCP-scope van je Cisco-router te zetten (uiteraard wel binnen het subnet). Qua snelheid maakt het niks uit of je de TP-Link er nu wel of niet tussen hebt zitten.

Rail Away!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik had de how to nog niet eens gevonden, bedankt daarvoor. Wel het topic over de TP-link, maar werd daar niet echt wijzer uit.

Ik kan nu wel aan de slag, thanks!

Het is gelukt :*) en merk/meetbaar sneller. Ook mijn promedia Aldi tablet doet nu op 10 meter gewoon 10Mb down.

[ Voor 26% gewijzigd door kendo op 30-12-2011 11:03 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik zit een beetje in dezelfde situatie en ik heb twee vragen hierover.

1) De de modem/router die je huis van Internet voorziet is met draad verbonden met een wireless router (die als acces point fungeert). Moet je de wireless va je modem/router dan uitzetten?
2) En zo niet, gaat de WPA2 beveiliging (en evt. MAC-address filtering) gewoon via de wireless router die als acces point fungeert? Het lijkt me namelijk raar dat de modem/router als DHCP fungeert, dus de IP adressen geeft, maar dat de beveiliging en MAC-address filtering dan gaan via de draadloze router die als acces point fungeert.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 17:38
MysticSnake schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:18:
1) De de modem/router die je huis van Internet voorziet is met draad verbonden met een wireless router (die als acces point fungeert). Moet je de wireless va je modem/router dan uitzetten?
Hoeft niet perse, al zou ik zelf wel kiezen voor twee verschillende netwerkname (SSID) en andere kanalen. Misschien dat het met 1 SSID voor beide wel goed gaat, maar kan mij voorstellen dat het problemen oplevert.
2) En zo niet, gaat de WPA2 beveiliging (en evt. MAC-address filtering) gewoon via de wireless router die als acces point fungeert? Het lijkt me namelijk raar dat de modem/router als DHCP fungeert, dus de IP adressen geeft, maar dat de beveiliging en MAC-address filtering dan gaan via de draadloze router die als acces point fungeert.
Voor zover ik weet:
WPA(2) beveiliging wordt in het access point afgehandeld, maar MAC address filtering in de router zelf.

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
vanaalten schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:34:
[...]

Hoeft niet perse, al zou ik zelf wel kiezen voor twee verschillende netwerkname (SSID) en andere kanalen. Misschien dat het met 1 SSID voor beide wel goed gaat, maar kan mij voorstellen dat het problemen oplevert.

[...]

Voor zover ik weet:
WPA(2) beveiliging wordt in het access point afgehandeld, maar MAC address filtering in de router zelf.
En wat is dan precies het voordeel van het aan laten van de draadloze verbinding op de modem/router?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

MysticSnake schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:32:
En wat is dan precies het voordeel van het aan laten van de draadloze verbinding op de modem/router?
Op het moment dat je de SSID gelijkt houdt en een verschillend kanaal gebruikt (op je AP tov je router) dan zal je pc de sterkste bron kiezen. Daarmee kan je dus in huis een hogere dekking creëren (tenzij je AP naast je router staat).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1