Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor Logitech C600 webcam?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ik heb een begin november een paar Logitech C600 webcam's aangeschaft voor €18,- per stuk bij de Computerland in Rotterdam en Leiden. De webcams hebben een hardware-matige resolutie van 1600x1200, hebben een relatief brede kijkhoek en leveren ook een goede beeldkwaliteit (naar webcam-maatstaven).

Helaas verkoopt de Computerland dit model niet meer. Elders worden ze nog wèl verkocht, maar zijn ze afschuwelijk duur, minstens het 3-voudige :?

Zomaar wat prijzen uit de pricewatch:
pricewatch: Logitech 2 MP Webcam C600

Op advies van de Computerland heb ik een keertje de Logitech C270 HD Webcam geprobeerd, omdat volgens hun deze beter en nieuwer is dan de C600. En hetzelfde geprijsd. Maar dat bleek niet helemaal waar, de beeldkwaliteit van de C270 kan er absoluut niet aan tippen en bovendien is de kijkhoek van de lens echt veel te klein voor mijn gebruiksdoel. Verder is de resolutie van de C270 slechts 1280x1024 (de geadverteerde 1600x1200 kon alleen gehaald worden d.m.v. interpolatie). Ik heb 'm dan ook dezelfde dag teruggebracht.

Ik vraag me af waarom de C600 bij Computerland zo goedkoop waren en elders zo duur?! De prijs elders is meer dan het 3-dubbele! Bij de Computerland was de prijs geen aanbieding, ze waren altijd al laag geprijsd geweest. In had in juni dit jaar er 2 gekocht en in november ook weer 2, ze waren hetzelfde geprijsd.

Weet iemand waarom de C600'tjes elders zo duur zijn? Daarmee bedoel ik... waren ze "extra goedkoop" geweest bij de Computerland of zijn ze in waarde gestegen? Ik weet namelijk niet wat de prijs is van die dingen elders toen ik ze in juni kocht.

Zijn er verder nog alternatieven voor de C600 voor een gelijkwaardige prijs (20-25 euro)?

Het belangrijkste is de breedte v/d kijkhoek, deze mag niet kleiner zijn dan bij de C600. Helaas staat dit gegeven vaak niet in de specificaties :( Allerlei typen webcam's gaan kopen om uit te proberen, is niet mijn bedoeling. Als iemand ervaring heeft met een gelijkwaardig model voor zo'n prijs, is dat altijd welkom :)

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:48 ]

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024

• Josefien
Daarop staat niet alle informatie die ik nodig heb om mijn keuze te maken. De resolutie staat wel vermeld, maar iets over de breedte van de kijkhoek wordt niet genoemd :-( Ook zijn er van de meeste modellen geen reviews te vinden op internet met genomen foto's en zijn veel modellen slechts beperkt verkrijgbaar.

Verder.. als ik de resolutie 1600x1200 aan vink in de pricewatch, begint de goedkoopste Logitech pas bij de 40 euro. Alles daarboven is Sweex & Trust spul met een enkele HP ertussen. Alsnog niet wat ik zoek, tenzij die Sweex of Trust webcam's gelijkwaardig beeld kunnen geven als mijn Logitech C600.

[ Voor 9% gewijzigd door Josefien op 29-12-2011 22:07 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Je moet je misschien niet zo vast pinnen op die 1600x1200... ga vooral voor een webcam met goede beeldkwaliteit, dan zou ik persoonlijk een eventuele lagere resoluties best kunnen accepteren. Het is en blijft een webcam, waarbij het voornamelijk draait om een beetje helder en rustig beeld.

Het is ook jammer dat je niet bereid ben een paar tientjes extra uit te geven, je geeft aan dat je vanaf 40 al best veel vond... je vraagt wel om een beetje kwaliteit toch? Je geeft zelfs aan met die cam een enorme deal te hebben gehad... maar goed, dat moest ik even kwijt :)

Als je bereid ben wat meer uit te geven dan heb ik wel een tip voor je:

pricewatch: Microsoft Lifecam Cinema

Dit is echt een prima cam, zit een goede lens in, mooi helder beeld maar vooral rustig... gaat goed om met snelle bewegingen etc etc. Is dan wel 'maar' 1280x720... maar wat ik al zei, de resolutie mag eigenlijk niet zaligmakend zijn. En deze vind ik er persoonlijk ook nog erg cool uitzien...

Overigens heeft die verkoper bij Computerland maar wat uit zijn nek gekletst, want de opvolger van die C600 is de C615... dat model wat hij je in eerste instantie verkocht heeft is een heel andere range, die c270 dingen zijn zelfs te krijgen in bonte kleurtjes en leuke motiefjes... als je begrijpt wat ik bedoel :) Dan kan je denk ik beter deze halen: pricewatch: Logitech HD Webcam C310 alles goedkoper gaat je echt tegenvallen.

Altijd fijn als men met de belangrijkste details achteraf komt....

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 30-12-2011 10:26 ]

• Josefien
De webcam's die je aangeeft, zijn volgens mij allebei modellen met een breedbeeld-sensor. Dat betekend dus dat hij in de hoogte wat minder ziet :| Die Lifecam Cinema ziet er mooi uit, maar is ook meteen veel duurder...

Grote kijkhoeken zijn voor mij héél belangrijk. Een lagere resolutie van 1280x960 gaat nog wel, maar de kijkhoek (hoogte & breedte) mag niet minder zijn dan dat v/d Logitech C600. Verder is het voetje van die C600 ideaal om aan een muur te spijkeren met kabelclips.

Scherper beeld is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar mag niet ten koste gaan van de kijkhoek.

Verder heb ik nog niet vermeld waar de webcam's voor gebruikt worden. Om een paar voorbeelden te noemen:

- Filmen op een lage framerate (1-5 fps), van een zo groot mogelijke ruimte. Laatst bijv. het optuigen v/d Kerstboom opgenomen op 3 fps. Het filmpje wordt dan nabewerkt en versneld afgedraaid, met als resultaat een soort "time-lapse" video zeg maar :) De webcam was dan zo hoog mogelijk gemonteerd in een hoek v/d ruimte, dan nog kwam ik eigenlijk een beetje tekort aan kijkhoek.

- Verder hangt er eentje in de hoek v/d computerruimte die bijna de hele ruimte kan zien. Die wordt gebruikt om te Skype'en of op te nemen. Erg handig als ik iets wil laten zien, dan hoeft ik de cam niet te verplaatsen.

- Al eens 3 stuks opgehangen bij de rattenkooi van m'n zus toen die ratten kleintjes hadden, om 1 foto per minuut op te slaan, een maand lang. Daarbij is er één kapot gegaan door urine van zo'n beest :| Een andere (een C500) ging naderhand kapot => geplet met een emmer voer :(

- Een keertje de wasmachine gefilmd tijdens mijn douche-beurt, om te kijken na hoeveel minuten er zoveel water(damp) op zat. Dat was gedaan na een discussie over dat de wasmachine altijd zo nat werd en daardoor ging roesten, ondanks dat er een gordijn voor zat. Hierna was de webcam kapot... hij was op de grond gezet dus kreeg alle waterspetters erop. Maar ik had wel kunnen bewijzen dat ik het gordijn wèl dicht had gedaan ;)

- En een tijdje terug eentje op het balkon neergezet om de bloemen van moeder via het netwerk te kunnen bekijken+periodiek foto's. Deze werkt nog en gaat met oud&nieuw waarschijnlijk de keuken (koken) filmen.

Dit alles wordt trouwens gedaan i.c.m. Ubuntu Linux en ffmpeg/uvccapture. Dit vereist dus een Linux-compactible webcam (wat gelukkig tegenwoordig de meesten wel zijn).

Bij een paar van deze toepassingen loopt de webcam een best groot risico kapot te gaan. En sowieso valt hij wel eens als hij weer ergens wordt opgehangen en weer afgehaald. Hij wordt soms ruw gebruikt en dat is de rede dat hij niet duurder mag zijn. Ik heb simpelweg niet genoeg geld om in korte tijd er meerderen van te kopen ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Wat had je gedacht van een waterdichte. Je gebruikt de webcam op zoveel plaatsen, en je had geld bespaard door het niet defect gaan.

• Josefien
De waterdichte webcam's als zoiets zijn weer niet zo handzaam (en erg duur!). Het zijn meer beveiligingscamera's. Wel vind ik via Google wat forum's waar ze een gewone webcam hebben omgebouwd naar een waterdicht exemplaar in een PVC-pijp.

Verder is waterdicht nog niet "val- en pletproof" :| Daardoor is de kans nog steeds groot dat een duurder exemplaar kapot gaat doordat hij van 3 meter op de grond valt...

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 18:25
Goedkoop en onverwoestbaar is geen mogelijke combinatie.
Een alternatief is de pricewatch: Logitech Webcam Pro 9000
Deze heb ik in gebruik en heeft een aardig brede kijkhoek (voor een webcam) en minstens de kwaliteit van de C600. Nog steeds meer dan €18 maar dat was waarschijnlijk een erg goede aanbieding.

Hier een review met wat voorbeelden: http://www.thinkcomputers...p?x=reviews&id=684&page=3

Verder kun je altijd een solide case om de cam heen maken met een klein transparant kijkgaatje om het waterdicht en stevig te krijgen, dat vereist slechts 2 rechterhanden.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

Aan de pricewatch grafiek (gemiddeld EN minium prijs) te zien waren ze gewoon supergoedkoop.
Voor vervanging zul je waarschijnlijk wat meer uit moeten geven.

• Josefien
Moning2 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:22:
Goedkoop en onverwoestbaar is geen mogelijke combinatie.
Een alternatief is de pricewatch: Logitech Webcam Pro 9000
Deze heb ik in gebruik en heeft een aardig brede kijkhoek (voor een webcam) en minstens de kwaliteit van de C600. Nog steeds meer dan €18 maar dat was waarschijnlijk een erg goede aanbieding.

Hier een review met wat voorbeelden: http://www.thinkcomputers...p?x=reviews&id=684&page=3

Verder kun je altijd een solide case om de cam heen maken met een klein transparant kijkgaatje om het waterdicht en stevig te krijgen, dat vereist slechts 2 rechterhanden.
Het beeld van die Pro 9000 lijkt iets scherper, waarschijnlijk door de autofocus, iets wat de C600 niet heeft (die heeft een vaste focus). De kijkhoek kan ik niet vergelijken. Maar hij is meteen wel minimaal 2x zo duur als de C600 voor dat kleine beetje meer ;( Dat tikt toch best aan als ik er meteen 3 van koop.

Ik ga denk ik nog een maand wachten en ondertussen kijken of er nog elders goede aanbiedingen zijn. Anders eind januari toch zo'n duurdere Pro 9000 uitproberen, want dan moet ik op een gegeven moment de webcam's echt hebben.

Bescherming bouwen om de webcam heen maakt hem doorgaans minder handzaam, dat is wel vervelend. Het idee van die C600's voor 18 euro was juist dat er niet "speciaal zuinig" op gedaan hoeft te worden en dat het minder erg was, mocht er eentje toch kapot gaan. Dat is met een cam van €40,- toch anders...

Ondertussen ook maar wat zuiniger doen met de C600's die ik nog heb...
Tazzios schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:29:
Aan de pricewatch grafiek (gemiddeld EN minium prijs) te zien waren ze gewoon supergoedkoop.
Voor vervanging zul je waarschijnlijk wat meer uit moeten geven.
Dat is wel jammer :-( Als ik had geweten dat de C600 elders zo duur waren, had ik er wel meteen meer gekocht bij de Computerland. Ik vond ze toentertijd ook erg goed geprijsd, want ze stonden naast een C250 (crappy VGA-cam met kleine kijkhoek) van €12,50. Prijsverschil ermee was niet groot, maar verschil in beeldkwaliteit was gigantisch in het voordeel van de C600. Ik was helemaal verbaasd van "oh, zijn goedkope webcam's tegenwoordig ook al zo goed!". Blijkt nu dat die lage prijs niet blijvend is en de meeste modellen onder de 25 euro relatief bagger zijn ;(
Pagina: 1