Geen boot, geen signaal naar monitor, fans runnen wel

Pagina: 1
Acties:

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-02 11:51
Dag Allen,

Mijn pc (gekocht in 2007) heeft altijd al een raar probleem gehad:
Soms wilde ik opstarten, al de fans draaien wel maar er gaat geen signaal van de pc naar de monitor(s).
Vroeger had ik dit probleem 1 keer om de 6 maanden maar een simpele reboot verhielp het probleem.

Vandaag de dag heb ik dit probleem continue en is het bijna onmogelijk om de pc op te starten (soms wel 30x proberen).

Ik heb dit probleem gegoogled maar dit gaf teveel mogelijke oorzaken.
Ik heb ook in de opstart problemen topic hier op tweakers gelezen.

Ik heb geen nieuwe hardware of software geïnstalleerd. Er is ook niets OC'd.

1. Alle fans draaien op max snelheid (zelfs de GraKa, die gaat normaal gezien na 2 seconden terug 'rustig' draaien). Hierdoor kan ik een fout in de power supply uitsluiten. Is dit een correcte conclusie?
2. De grafische kaart is een half jaartje geleden vervangen. Bij de vorige kaart had ik het probleem ook wel dus hieraan ligt het ook niet.
3. Ik heb alle ram plaatjes geswitch/eruit gelaten maar hier ben ik ook niet wijzer uit geworden. Volgens mij dus ook geen fout in het geheugen.
4. Ik heb gezocht naar lekkende/defecte capacitors op het moederbord (MSI P6N SLI) maar hier vind ik ook geen problemen.

Jammer genoeg heb ik geen extra onderdelen om alles eens te vervangen.
Hebben jullie nog tips/tests die ik kan uitvoeren om het defecte onderdeel te zoeken?

Alvast bedankt

Inventaris

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je ook de grafische kaart ook al in een ander slot gestoken? BIOS 'gecleared'? Wat je sowieso kan doen is deze troubleshooter doornemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• cjk89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 20:38
Ik heb ook een belangrijke vraag (sorry voor de onderbreking)

Ik heb vandaag een nieuwe CPU ingebouwd, volgens de sites kan mijn moederbord de cpu & geheugen aan, EN kan mijn CPU het geheugen ook hebben.

http://img11.imageshack.us/img11/1706/wtfoq.png

CPU - AM3 Phenom II X4 960T Black Edition @ 3GHz
Mobo - Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
Geheugen - Corsair 4GB DDR2-667 Kit
Video - Gigabyte GV-N40OC-1GI 1GB 128 bit
Voeding - OCZ ModXstream 500W

Moederbord heeft de laatste bios update gehad waardoor hij AM3 cpu's kan hebben
Maar als ik de computer aanzet dan krijg ik sowieso een blue screen met de tekst - not fully ACPI Compliant
MAAR als ik in de BIOS de multiplier op 10x zet (dan loopt de cpu dus op 803 MHz) dan doet hij het wel gewoon.. WTF?!

Alvast bedankt

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik heb toevallig gister eenzelfde probleem gehad met een pc, en miraculeus terwijl ik het batterijtje op het moederbord aanduwde ging deze plotseling werken (hij stond aan)! Moederbord piepje Bios op het scherm en booten :)
Kleine kans dat het hier ook werkt maar ik dacht laat het toch even weten

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

cjk89 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 20:11:
Ik heb ook een belangrijke vraag (sorry voor de onderbreking)

Ik heb vandaag een nieuwe CPU ingebouwd, volgens de sites kan mijn moederbord de cpu & geheugen aan, EN kan mijn CPU het geheugen ook hebben.

http://img11.imageshack.us/img11/1706/wtfoq.png

CPU - AM3 Phenom II X4 960T Black Edition @ 3GHz
Mobo - Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
Geheugen - Corsair 4GB DDR2-667 Kit
Video - Gigabyte GV-N40OC-1GI 1GB 128 bit
Voeding - OCZ ModXstream 500W

Moederbord heeft de laatste bios update gehad waardoor hij AM3 cpu's kan hebben
Maar als ik de computer aanzet dan krijg ik sowieso een blue screen met de tekst - not fully ACPI Compliant
MAAR als ik in de BIOS de multiplier op 10x zet (dan loopt de cpu dus op 803 MHz) dan doet hij het wel gewoon.. WTF?!

Alvast bedankt
Je kan beter een nieuw topic aanmaken dan een topickaping plegen ;) Totaal ander probleem dan de melding die de topicstarter maakte.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• cjk89
Mijn excuses hiervoor.

• cjk89
En hoe doe je dat als ik vragen mag? xD

Verwijderd

cjk89 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 20:17:
En hoe doe je dat als ik vragen mag? xD
Click op nieuwe topic boven aan rechter kant

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tboheeren schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:36:
1. Alle fans draaien op max snelheid (zelfs de GraKa, die gaat normaal gezien na 2 seconden terug 'rustig' draaien). Hierdoor kan ik een fout in de power supply uitsluiten. Is dit een correcte conclusie?
Een vriend van mij had hetzelfde en daar bleek het ook de voeding te zijn. Zijn fans draaide ook voluit. Even met je PC naar de lokale computerboer en vraag voor een check. Dan weet je het zo. Bij een degelijke winkel heb je geen kosten als het daadwerkelijk de voeding is, en betaal je alleen de voeding.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• tboheeren
Outerspace schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:49:
Heb je ook de grafische kaart ook al in een ander slot gestoken? BIOS 'gecleared'? Wat je sowieso kan doen is deze troubleshooter doornemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Bedankt voor je tip.
Ik had de grafische kaart verplaatst naar het tweede PCI-E slot en het volgende gebeurde:
De pc starte 'qua fans' normaal op. De grafische kaart stopte dus met maximum fan spin na 2 seconden zoals het moet. Maar er was nog steeds geen signaal naar de monitor. Dit zou misschien te maken kunnen hebben met het feit dat het tweede slot eigenlijk dient voor SLI? Misschien moest ik een jumper verplaatsen?
Om extra te testen deed ik een 5tal reboots en deze gaven alle 5 hetzelfde resultaat (fan speed ok, geen signaal)
Anyway, ik verplaatste de graka terug naar het eerste slot en ik kreeg terug het oude probleem (fan speed op max, geen signaal naar monitor). Daarna verplaatste ik nogmaals de graka naar slot 2 en ik kreeg nu ook hier het originele probleem (fan speed max, geen signaal). Terug bij af dus.

Ik heb de BIOS ook gereset (stekker eruit, batterijtje eruit, knop 10 seconden in houden, alles terug erin). Dit ook zonder resultaat... Vroeger heb ik wel enkele CMOS checksum bad errors gehad en de bios instellingen werden toen vergeten. Dit is echter maar een paar keer voorgekomen en de laatste keer was jaren geleden. Zou het toch kunnen dat het batterijtje leeg is?

De topic in je reply had ik ook al doorgenomen maar zonder resultaat.

Inventaris

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de knoopcel leeg is, kan het systeem nog wel starten, maar je BIOS instellingen worden dan niet goed onthouden. Dit is dan eigenlijk direct te merken aan een verkeerde klok. Als die goed bleef lopen voordat je dit kreeg, kan je de batterij uitsluiten als oorzaak. Je kan 'm altijd vervangen als je dat prettig vind.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• tboheeren
Lang geleden dat ik in dit topic heb gepost.
Het probleem is zowat erger geworden in de laatste maanden tot ik heb niet meer kon booten.
Heb de pc vrijdag naar de lokale winkel gedaan en daar hebben ze de nodige tests uitgevoerd.
Het blijkt het moederbord te zijn.
Nu mijn vraag: denken jullie dat ik het moederbord best kan vervangen (en dus ook cpu & memory) of gewoon een algehele nieuwe pc aan te schaffen.

Huidige specs:
Intel core2duo e6600 dualcore 2,4 Ghz
Ati Radeon 5750 (nog niet zolang geleden vervangen)
4GB DDR2 RAM
500w power supply
2 x S-ATA Seagate HD 300 GB
DVD-writer
all the other regular stuff (case, 4x USB 2.0 ports, network Gbit lan, ...)

Inventaris

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of je een nieuwe pc wil, dat moet je zelf weten. Het is een verouderd systeem, maar als je tevreden bent met de prestaties, waarom dan veel geld voor een nieuwe uitgeven?

je kan dan gewoon enkel een nieuw moederbord met 775 socket kopen (pakweg 35 euro, bijv asrock g41m) en je bent klaar.

• tboheeren
Okay. Ik heb maar besloten om een oud moederbordje op de kop te tikken en zo nog een 6tal maanden verder te kunnen. Die ASRock G31M-GS (G41 is DDR3 ipv DDR2) zou nog kunnen.
Mijn exact geheugen is :Corsair PC RAM geheugen XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 4 x 1024 MB DDR II SDRAM CL5 PC2-6400
De processor is intel E6600 core2duo 2.4Ghz.
Kan ik er zeker van zijn dat deze twee 100% compatibel zijn met het moederbord? Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?

EDIT: misschien is de ASRock P5B-DE beter, dan kan ik de 4 ddr2 kaartjes behouden?

[ Voor 8% gewijzigd door tboheeren op 04-05-2012 15:04 ]

Inventaris

• Gerardus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bij de volgende link:
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=G31M-GS%20R2.0

Kom ik er in ieder geval achter dat de CPU compatible is met het MB.

Bij de volgende link:
http://www.asrock.com/mb/memory/G31M-GS%20R2.0.pdf
(let op, PDF bestand)

kom ik niet 1-2-3 erachter dat je aangegeven geheugen 100% compatible zal zijn. Normaliter zal het dienen te werken, maar ik heb helaas geen ervaring met deze variant van MB/RAM setting, dus zal ik je hier niet 100% uitsluitsel over kunnen geven. Ik neem aan dat het de 800 Mhz variant betreft, zoals te zien in de volgende link?

http://www.pixmania.nl/nl...m-geheugen-xms2-xtre.html

[ Voor 0% gewijzigd door Gerardus op 09-05-2012 02:14 . Reden: typo ]

Pagina: 1