• woutervanzoest
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2022
Hallo,

Ik heb een Asus N53SV-sz404v.
Ik wil deze uitbreiden naar 16gb ram, omdat ik regelmatig berekeningen e.d. laat uitvoeren.

Op de website van Asus begreep ik dat hij uit te voeren is met 4 x 4gb ram, dus 4x4gb ram gekocht, Corsair CMSO8GX3M2A1333C9.

Maar zodra ik er 4 in stop loopt de computer vast en geeft deze een blauw scherm.
Op 2 draait de computer wel zonder problemen, ongeacht of ik de bovenste of onderste laag met slots gebruik.

Weet iemand hoe ik de computer met 16gb aan de praat kan krijgen?

Thanks, Wouter

Verwijderd

bios update ligt op voorhand lijkt mij.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:38

Kwastie

Awesomeness

... wtf

[ Voor 98% gewijzigd door Kwastie op 29-12-2011 19:34 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:06

Caddy

Press start to shutdown

Is je besturingssysteem wel 64bit?

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 20:10
Even default settings laden en misschien de geheugen snelheid handmatig op de juiste specs zetten..

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
Zet het geheugenvoltage eens 5% hoger (geen idee of dat mogelijk is in een laptop bios)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-07 18:15

Perkouw

Moderator General Chat
Kijk inderdaad even of je bios up-to-date is, wat krijg je overigens voor melding in het blauwe scherm ? En wanneer treed deze precies op ? Zodra je het bios scherm voorbij bent? Word het geheugen verder wel herkent in het bios ?

Verder ga ik er van uit dat je besturingssysteem 64bit is?!

[ Voor 49% gewijzigd door Perkouw op 29-12-2011 18:59 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Sowieso bios update kijken. En uiteraard controleren of je wel Windows 64-bit hebt anders heb je helemaal niks aan je upgrade.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
http://support.asus.com/d...hashedid=Gjsm3Kp4pjz9iJM1

Bios updaten zoals anderen ook zeggen idd, en daarna even verder kijken.

Verwijderd

Even de geheugenmodules 1 voor 1 met memtest testen. Misschien is er gewoon een geheugenmodule kapot.

• woutervanzoest
dank voor de reacties,

De bios versie had ik eerder vandaag al geüpdate, was eerst 211 toen winflash 213 en 214 achtereenvolgend gedaan.
Het is inderdaad 64bit besturingssysteem.

Het blauwe scherm komt, tijdens het laden van Windows, als ik al een minuut of 2 aan het computeren ben of als een een speciale actie uitvoer als iets unzippen e.d. dan spaced ie meteen.

ik ga nu nog een paar keer de laptop aan doen met de 4 kaartjes er in, op onderzoek uit welke foutmeldingen het zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de mogelijkheid om het voltage van de geheugencontroller iets omhoog te zetten?
En staat het geheugen dat je erin wilt zetten op de QVL van het bord?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
woutervanzoest schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:36:
dank voor de reacties,

De bios versie had ik eerder vandaag al geüpdate, was eerst 211 toen winflash 213 en 214 achtereenvolgend gedaan.
Het is inderdaad 64bit besturingssysteem.

Het blauwe scherm komt, tijdens het laden van Windows, als ik al een minuut of 2 aan het computeren ben of als een een speciale actie uitvoer als iets unzippen e.d. dan spaced ie meteen.

ik ga nu nog een paar keer de laptop aan doen met de 4 kaartjes er in, op onderzoek uit welke foutmeldingen het zijn.
Kan je gelijk kijken of je het volledige geheugen terug ziet in je bios, dat dus elk reepje goed herkend word.
Zoals shadow ook al aangaf zou ik anders even een memtest proberen te draaien.
TERW_DAN schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:37:
Heb je de mogelijkheid om het voltage van de geheugencontroller iets omhoog te zetten?
En staat het geheugen dat je erin wilt zetten op de QVL van het bord?
Even voor de gein maar de manual van de laptop gedownload, maar zowel in de manual als op de website van asus vind ik niets terug over QVL. Blijkbaar trial & error O-). Of ik kijk niet goed dat kan natuurlijk ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Perkouw op 29-12-2011 21:42 ]

• woutervanzoest
hij geeft de 16.384 mb weer in de bios.

fouten waren:
irql_not_less_or_equal
system_service_exception
en nog enkele

Ik heb ook nog gemixt met alle kaartjes die ik heb
4x corsair
1x elpida 2gb
1x hynix 4gb

was zojuist 5 min bezig met de combi 1x hynix 3x corsair -> 16gb maar toen ik bijna het bericht had getypt viel hij weer uit.. :P

Ik heb geen idee hoe ik de voltages kan aanpassen om eerlijk te zijn, het bios scherm ziet er behoorlijk grijs uit, kan alleen de tijd aanpassen :)
QVL heb ik inderdaad niet kunnen vinden

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Probeer zoals eerder gezegd eens een memtest te draaien.

• woutervanzoest
wat betreft memtest, ik heb nu een usb-stick klaar om de test te doen.
het is dus verstandig er telkens maar 1 kaart in te doen begrijp ik

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Per geheugen module testen of per paar (sommige moederboarden pikken alleen als er een module zit in slot 1 en 3 bijvoorbeeld, zie handleiding), adviseer ik.

Als ik een PC of Notebook upgrade, zoek ik meestal even op Internet of iemand ergens al zo'n configuratie draait, dan kan je in principe geen miskoop doen. De QVL's (Quality Vendor List) worden meestal maar mondjesmaat bijgewerkt, of ze zetten er modules op van merken waar ze zelf belangen bij hebben.

[ Voor 111% gewijzigd door Jumpman op 29-12-2011 22:24 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervanzoest
heb de modules met memtest86 getest. alles werkt normaal als ik ze inividueel test, ook krijg ik geen errors als ik ze per 2 doe
alleen met 3 of 4 modules krijg ik 500+ errors.

Ik heb op notebookcheck een foto gezien van iemand met 4x4gb bijna hetzelfde type kaart, namelijk
4x Corsair CMSO4GX3M1A1333C9
Corsair 2x CMSO8GX3M2A1333C9 (kit 2x4gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
woutervanzoest schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 01:06:
heb de modules met memtest86 getest. alles werkt normaal als ik ze inividueel test, ook krijg ik geen errors als ik ze per 2 doe

Ik heb op notebookcheck een foto gezien van iemand met 4x4gb bijna hetzelfde type kaart, namelijk
4x Corsair CMSO4GX3M1A1333C9
Corsair 2x CMSO8GX3M2A1333C9 (kit 2x4gb)
Het treed dus niet bij een specifieke module op, maar alleen per 3 of 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:53
woutervanzoest schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 01:06:

Dan is het nuttig te proberen de spanning voor het geheugen iets hoger te zetten

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Memtest dien je minimaal 8 uur te laten draaien. Gezien de tip en je post heb je dit maximaal 2 uur gedaan, waarbij je ook nog bankjes verwisseld hebt. Om een betrouwbaar resultaat te krijgen zou ik de DIMM's die nu geen fouten gaven uitgebreider testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:52
Ik heb zo'n zelfde soort probleem op een ander soort laptop. (HP 8560w) maar wel met dezelfde geheugenkit van corsair. Ik kan er tot 3 dimms in doen, hierna krijg ik fouten. Wat je kan doen om het op te lossen is het volgende.

1. bios updaten.
2. reset bios to default values
3. cold boot (netspanning en batterij eruit en aanknop 30 sec ingedrukt houden)
4. batterij terug + evt netspanning, aanzetten en memtest draaien

mocht dit niet werken zul je moeten wachten op een nieuwere bios waarin ze dit probleem hebben aangepakt of met een andere geheugenset proberen.

Om met memtest te testen zou ik niet een aantal uren aanhouden maar het aantal passes dat het programma maakt of todat fouten ontdekt zijn. (het is een beetje nutteloos om door te gaan als er al fouten ontdekt zijn)

Voor memtest heb je twee versies

1. memtest86+, draait op een single core en duurt lang, is wel de beste van de twee.
2. memtest86, heeft ondersteuning voor multiple core en is zodoende een stuk sneller klaar.

Voor het aantal passes hou ik meestal 3 aan (dit duurt voor 16gb erg lang). houden ze dit vol, dan zijn ze meestal wel in orde. Mocht je nu meer zekerheid willen hebben zul je moeten wachten tothet programma meer passes heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervanzoest
Sinds vanochtend de boel laten draaien, eerst 5 uur alle nieuwe corsairs -> 2 keer pass met meer dan 2550 fouten.
hierna nog een keer 1 ronde laten draaien met 2 kaarten, zonder fouten.

Daarna een beetje geshuffled met de corsairs en alle 4 er in gedaan, wederom veel fouten.
Afbeeldingslocatie: http://postimage.org/image/xadnpmq4p/full/

zal vannacht iig met 2 er in, de hele nacht door laten draaien, misschien vind hij toch nog iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
Ik neem aan dat je bij het testen met 2 geheugenplankjes niet steeds dezelfde 2 sloten gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door hellboy123 op 31-12-2011 18:49 ]

Pagina: 1