Anoniem: 403948

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik zit met het volgende:
Momenteel heb ik 1 bijbaan waar ik zo ongeveer 600 euro per maand verdien.
Daarnaast ontvang ik een stage vergoeding van 450 euro per maand.
Op mijn bijbaan heb ik loonheffingskorting toegepast en over de stage vergoeding betaal ik belasting.
Deze afgedragen belasting kan ik dit jaar terugvragen.

Maar volgend jaar veranderd mijn situatie:
Ik hou de zelfde bijbaan
Ik ga afstuderen, ook hier ontvang ik vergoeding.
Weer pas ik loonheffingskorting toe op mijn bijbaan. Over mijn afstudeervergoeding betaal ik dus belasting.

Na mijn afstudeer periode ga ik opzoek naar een vaste baan en stop ik dus met mijn bijbaan en krijg ik ook geen afstudeervergoeding meer.

Mijn vraag is nu of ik in die situatie nog mijn "teveel" betaalde belasting nog terug kan vragen aangezien ik in die periode nog student was en ook nog studiefinanciering ontving.
Ik heb hier al behoorlijk wat op gegoogled maar waarschijnlijk komt deze situatie niet zoveel voor want ik vind niets zinnigs :(

Alvast bedankt voor het antwoord!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Teveel betaalde belasting kan je gewoon terugvragen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:27
Teveel betaalde belasting kan je idd zonder problemen terugvragen. Ik zou wel even checken of je misschien niet teveel verdient voor je stufi, anders moet je die straks wel terugbetalen.

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden :)
Ik blijf onder dat bedrag zitten :) Daar zit het probleem niet.
Ik maakte me alleen wat zorgen over dit geld aangezien ik na dit half jaar op zoek ga naar een vaste baan en dan dus veel meer ga verdienen als in de tijd dat ik student was.
Het zou natuurlijk stom zijn om ieder weekend te lopen ploeteren voor wat extra centjes als ik het aan de andere kant bij mijn afstudeervergoeding zo weer naar de staatskas toe gooi ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 403948 op 29-12-2011 21:19 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je moet gewoon belasting betalen, ongeacht je nu student bent of niet. Verdien je bruto X n een jaar, dan zult gij Y belasting betalen in dat jaar. Is er toevallig meer belasting betaald dan benodigd dan kan je dat terug vragen.

Dit wordt over een jaar bekeken, dus niet per maand o.i.d. Als je een "gewone" baan hebt wordt per maand zoveel belasting ingehouden, zodat op het eind je precies voldoende hebt betaald. Omdat iedereen over ongeveer €2000 geen belasting hoeft te betalen, krijg je dit met een heffinskorting verrekend, totale heffingskorting /12 wordt per maand in mindering gebracht op de te betalen belasting.

Het is niet zo dat we in NL hebben bedacht dat studenten minder belasting hoeven te betalen, die geven(lenen) we via een andere manier maandelijks wat geld.

Waarom? Omdat het kan!!

Topicstarter
Lolhozer schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:15:
Je moet gewoon belasting betalen, ongeacht je nu student bent of niet. Verdien je bruto X n een jaar, dan zult gij Y belasting betalen in dat jaar. Is er toevallig meer belasting betaald dan benodigd dan kan je dat terug vragen.

Dit wordt over een jaar bekeken, dus niet per maand o.i.d. Als je een "gewone" baan hebt wordt per maand zoveel belasting ingehouden, zodat op het eind je precies voldoende hebt betaald. Omdat iedereen over ongeveer €2000 geen belasting hoeft te betalen, krijg je dit met een heffinskorting verrekend, totale heffingskorting /12 wordt per maand in mindering gebracht op de te betalen belasting.

Het is niet zo dat we in NL hebben bedacht dat studenten minder belasting hoeven te betalen, die geven(lenen) we via een andere manier maandelijks wat geld.
Kun je mij uitleggen dan dat ik loonheffingskorting verrekend krijg op al mijn verdiende geld bij mijn bijbaantje? Nu snap ik het ergens niet meer.
Ik krijg loonheffingskorting over +- 7000 euro inkomsten per jaar. En de belastingdienst keurt dat goed ?

• Napo
  • Niet online
Anoniem: 403948 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:41:
[...]

Kun je mij uitleggen dan dat ik loonheffingskorting verrekend krijg op al mijn verdiende geld bij mijn bijbaantje? Nu snap ik het ergens niet meer.
Ik krijg loonheffingskorting over +- 7000 euro inkomsten per jaar. En de belastingdienst keurt dat goed ?
Loonheffingskorting is tot bedrag X, na bedrag X wordt het niet meer verrekend. Je zou loonheffingskorting op iedere baan toe kunnen passen en dat is toegestaan echter moet je dan aan het einde van het jaar het te weinig betaalde bedrag aan loonbelasting alsnog betalen.

Topicstarter
Heb je ook enig idee hoe hoog dit bedrag is ? :)

• Napo
  • Niet online
Anoniem: 403948 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:45:
Heb je ook enig idee hoe hoog dit bedrag is ? :)
De hoogte van de algemene heffingskorting is € 1.987 voor mensen jonger dan 65 jaar
Uw werkgever houdt rekening met maximaal 6 heffingskortingen, samen de loonheffingskorting genoemd, namelijk:

algemene heffingskorting
arbeidskorting (wat is dat?)
ouderenkorting
alleenstaande-ouderenkorting
jonggehandicaptenkorting
levensloopverlofkorting
Bedragen voor de overige kortingen moet je even zelf kijken @ http://financieel.infonu....heffing-2010-en-2011.html

[ Voor 49% gewijzigd door Napo op 29-12-2011 23:48 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Loonheffingskorting is gewoon een (vaste) korting op de loonheffing die jij moet betalen.
De naam zegt het al.

Als jij in een jaar 10k verdient, 40% belasting moet betalen, en 2K loonheffingskorting krijgt, dan moet je dus 4k belasting betalen waar je 2k korting op krijgt.

Uiteindelijk blijft er dus 8k over als netto inkomsten.

Wat betekent mijn avatar?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 12:06
Belasting is niet zo ingewikkeld.

Je kunt de bruto inkomsten van je baantjes bij elkaar optellen. Of het nou 1, 2 of 10 baantjes zijn, je telt de bruto inkomsten op.

Het eerste deel van dit verzamelinkomen hoef je geen belasting over te betalen. Dat is de heffingskorting. Verder zijn er voor sommige mensen nog aftrekposten (zoals de hypotheekrente aftrek) en bijtellingen (zoals leaseauto's).
Over het totaal van (inkomen -/- heffingskorting + bijtellingen - aftrekposten) betaal je wel belasting. In NL kun je op www.belastingdienst.nl uitrekenen hoeveel je moet betalen. Als je van je bruto inkomen de betaalde belasting aftrekt heb je je netto inkomen.

Teveel betaalde belasting krijg je terug, te weinig betaalde belasting moet je alsnog betalen.

Er mag één werkgever rekening houden met de heffingsvoet, zodat aan het einde van het jaar je ongeveer net zoveel belasting betaald hebt als je zou moeten betalen.
Dido schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:47:
Loonheffingskorting is gewoon een (vaste) korting op de loonheffing die jij moet betalen.
De naam zegt het al.

Als jij in een jaar 10k verdient, 40% belasting moet betalen, en 2K loonheffingskorting krijgt, dan moet je dus 4k belasting betalen waar je 2k korting op krijgt.

Uiteindelijk blijft er dus 8k over als netto inkomsten.
Euhm, volgens mij:
10.000 verdienen
2.000 -/- heffingskorting
8.000 bedrag waarover je belasting betaalt.
40% belasting over € 8000 = € 3200 belasting

Netto dus 10.000 - 3.200 = € 6.800. Dus niet €4000 betalen.

[edit]
ik zie dat ik het niet juist had.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan Smit op 30-12-2011 00:17 ]

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Jan Smit schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:54:
Euhm, volgens mij:
10.000 verdienen
8.000 bedrag waarover je belasting betaalt.
40% belasting over € 8000 = € 3200 belasting

Netto dus 10.000 - 3.200 = € 6.800. Dus niet €4000 betalen.
Je krijgt korting over de te betalen belasting niet een aftrek van je totale inkomen waarover je belasting moet betalen.
Een heffingskorting is een korting op de belasting en/of premie volksverzekeringen die iemand moet betalen
Dus
10.000 verdienen

10.000 bedrag waarover je belasting betaalt.
40% belasting over € 10.000 = € 4.000 belasting
4.000 - 2.000 = 2.000 betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Napo op 30-12-2011 00:09 ]

Pagina: 1