Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-10 12:10
Ik zou graag jullie mening en input willen hebben voor het volgende. De achtergrondinfo:

Ik heb het afgelopen 1,5 jaar in New York gezeten voor mijn studie en heel veel geleerd. Nu ben ik weer terug om mijn studie af te maken aan het conservatorium. Ik ben jazz- en popmuzikant van beroep en zal straks in een gat vallen na mijn studie qua inkomen, want de studiefinanciering valt weg.

Muzikanten zijn zelfstandigers en moeten, tenzij ze (bijna fulltime) bij een muziekschool of orkest werken, alles voor zichzelf regelen. In Nederland zie ik het voor mezelf niet als een probleem; ik ben niet de slechtste pianist en krijg wel wat optredens hier en daar, i.c.m. lesgeven van een of twee dagen per week kan ik wel rondkomen. Maar nu heb ik nog een veel grotere ambitie, ik ben namelijk een beetje verliefd geworden op NY en zou er graag willen settelen.

Moeilijk natuurlijk vanwege visa, maar inkomenswijs even moeilijk. Omdat de stad een overvloed aan enorm goede muzikanten trekt en werk dus bijna niet betaald; bijvoorbeeld een (achtergrond)optreden van 3 uur in Nederland verdient 150-300euro excl. vs. met heel veel geluk 100 dollar in New York.
Al mijn muzikanten vrienden daar hebben dus ook meerdere baantjes in de retail en horeca om überhaupt hun huur te kunnen betalen van ca. 800 dollar per maand, laat staan vaste lasten.

Dus.. niet een gemakkelijke opgave!! Haha.. ik houd wel van een uitdaging. Want uiteindelijk is het toch DE stad waar het gebeurt op lichte muziek, en natuurlijk op veel andere gebieden.

Ik ben voorzichtig aan het brainstormen hoe ik daar een bestaan zou kunnen opbouwen, het liefst zonder een hersenloos baantje te hebben. Waar ik aan zit te denken, naast een beetje lesgeven, is werken op afstand, in de ICT. Ik ben altijd de computernerd geweest die alles moest fixen en in elkaar zetten, en heb ook nog een blauwe maandag op de universiteit informatica gestudeerd (geen diploma).
Als mogelijke opties voor bijverdiensten heb ik nu:
* Computers repareren en in elkaar zetten voor geld in NY
* Een website bouwen en onderhouden over een onderwerp waar ik veel van weet (jazzmuziek?)
* Websites bouwen voor anderen - evt. uit Nederland
* De loterij winnen :)
* ?

Graag zou ik jullie creatieve input willen! Vinden jullie bijvoorbeeld websites bouwen haalbaar voor iemand met nauwelijks ervaring (behalve deze site). En hoe zou ik dat dan het beste kunnen aanpakken?
Of hebben jullie nog andere ideeën voor een aanvulling op mijn inkomen daar?

Ik hoop dat dit niet een totaal ongeoorloofd topic is, laat het me anders maar weten!
Alvast bedankt :)

Btw, quick CVtje:
24 jaar
VWO N&T met goede cijfers
1 jaar Informatica aan UU (geen propedeuse)
Straks Bachelor of Music van HKU

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op een studentenvisum kom je idd de USA en daarmee NY wel in.
Helaas voor jou: als je een werkvergunning wilt hebben kun je het vergeten, tenzij je met een Amerikaanse trouwt of de greencardloterij wint. En serieus: de kans op de eerste is groter.

Ik vind het zuur voor je om te zeggen, maar zet het uit je hoofd - aint gonna work.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:53:
Ik vind het zuur voor je om te zeggen, maar zet het uit je hoofd - aint gonna work.
Ergens best realistisch, maar aan de andere kant. Stel het doel gewoon niet zo van, ik wil eind 2012 in NY zitten, maar maak gewoon een plan. Ga sparen en onderzoek de mogelijkheden, desnoods zoek je een leuke wederhelft in NY :9 .

Het zal inderdaad niet makkelijk zijn, maar als jij dit bijvoorbeeld stelt als doel voor over 5 a 10 jaar, dan moet het volgens mij toch best mogelijk zijn (op het visum gebeuren na, want daar weet ik niets van).

• kikibu
The Eagle schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:53:
Op een studentenvisum kom je idd de USA en daarmee NY wel in.
Helaas voor jou: als je een werkvergunning wilt hebben kun je het vergeten, tenzij je met een Amerikaanse trouwt of de greencardloterij wint. En serieus: de kans op de eerste is groter.

Dank voor je input, maar niet persé. Er is ook nog zoiets als een artist visa en green card loterij, tenminste voor NL mensen is best nog wel eens te winnen (schat zo 1 op 15). Je kan ook werk zoeken die je wil sponsoren voor een werkvisum.
Aloys schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:01:
[...]
Ergens best realistisch, maar aan de andere kant. Stel het doel gewoon niet zo van, ik wil eind 2012 in NY zitten, maar maak gewoon een plan. Ga sparen en onderzoek de mogelijkheden, desnoods zoek je een leuke wederhelft in NY :9 .
Precies, zo denk ik er ook over. Kijk waar een wil is, is een weg denk ik vaak. Ik zou bijvoorbeeld altijd een master kunnen gaan doen en dan via OPT naar een visum kunnen werken. Of een artist visa aanvragen.

Maar goed, het gaat niet zo om het visum gebeuren. Ik zou het meer willen hebben over hoe ik daar kan bijverdienen, naast de muziek.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even afgezien van dat je inderdaad eerst nog een Amerikaanse vrouw moet vinden voordat je erin komt:
Je kan ook werk zoeken die je wil sponsoren voor een werkvisum.
Als je dat hebt, wat is dan nog het probleem? En als je green card wint gaat het zo goed met je geluk dat je waarschijnlijk ook direct voor de optie loterij door kan gaan. Tuurlijk het kan gebeuren, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Heb geen idee wat je moet doen voor een artist visa, maar no offense, ik verwacht iets meer dan best goed piano spelen.
Computers repareren en in elkaar zetten voor geld in NY
Probleem is dat er zoveel mensen zijn die dat kunnen, en hoe denk je te concureren met alle andere die dat kunnen? In een dorpje dat beginnen zonder concurentie, oké. Of gewoon als grappig bijbaantje als scholier, ook prima. Maar zomaar professioneel beginnen in NY? Het kan, maar makkelijk is anders.
Een website bouwen en onderhouden over een onderwerp waar ik veel van weet (jazzmuziek?)
Yep kan je doen. Maar hoe verwacht je daar geld aan te verdienen. Als het antwoord is google adds: zet het uit je hoofd.
Websites bouwen voor anderen - evt. uit Nederland
Deze is weer redelijk puntje 1, het kan wel, maar hoe was je van plan klanten dan te vinden?

Edit: Kan je dan niet iets van tolk worden? Zou leuk zijn als je ook nog wat andere talen dan NL en engels spreekt. Je zal ook niet bepaald de enige zijn in NY die dat kan, maar de groep is in iedergeval een heel stuk kleiner dan degene die een website in elkaar kunnen zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 29-12-2011 21:18 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
kikibu schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:42:
Maar nu heb ik nog een veel grotere ambitie, ik ben namelijk een beetje verliefd geworden op NY en zou er graag willen settelen.

Moeilijk natuurlijk vanwege visa, maar inkomenswijs even moeilijk. Omdat de stad een overvloed aan enorm goede muzikanten trekt en werk dus bijna niet betaald; bijvoorbeeld een (achtergrond)optreden van 3 uur in Nederland verdient 150-300euro excl. vs. met heel veel geluk 100 dollar in New York.
Al mijn muzikanten vrienden daar hebben dus ook meerdere baantjes in de retail en horeca om überhaupt hun huur te kunnen betalen van ca. 800 dollar per maand, laat staan vaste lasten.
In NY wonen? Toe maar... 800 dollar in de maand? Dan praat je waarschijnlijk niet over Manhattan...

Ik begrijp wel wat mensen zien in NY, maar wat je zelf al concludeert: elke andere 'gelukszoeker' komt daar ook, en tenzij je het leuk doet op Wall Street of in een andere serieuze business profession is het leven gewoon heel erg duur.

Maar goed, waar een wil is is een weg. Hoe belangrijk is het eigenlijk voor je dat je daar 100% van je tijd bent? Als je creatief bent met je vluchten en flexibel met je werktijden zowel hier als daar zou je er over kunnen denken gewoon regelmatig voor een bepaalde periode over te vliegen. Goedkoop is anders, maar misschien wel goedkoper dan 100% daar wonen...

• kikibu
furby-killer schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:16:Edit: Kan je dan niet iets van tolk worden? Zou leuk zijn als je ook nog wat andere talen dan NL en engels spreekt. Je zal ook niet bepaald de enige zijn in NY die dat kan, maar de groep is in iedergeval een heel stuk kleiner dan degene die een website in elkaar kunnen zetten.
Dank voor de input Furby. Ik ken wat mensen die de Artist Visa al hebben, officieel moet je internationaal hebben doorgebroken als muzikant, in de praktijk kan dat allemaal wel met wat minder, maar ik zou het wel heel goed moeten voorbereiden ja.
Ik heb toen ik daar was ook 2 mensen benaderd gehad die Nederlandse les wilden, (uiteindelijk niets geworden), dat zou ik inderdaad kunnen gaan doen. Ik denk overigens dat pianoles geven nog steeds de beste kans op een inkomen zou zijn.
ebia schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:04:
[...]

In NY wonen? Toe maar... 800 dollar in de maand? Dan praat je waarschijnlijk niet over Manhattan...
Yup in Manhattan. Afgelopen 1,5 jaar in Harlem gewoond voor 775 en later 610 dollar p. maand. Het kan prima, je moet gewoon even zoeken en niet in Midtown willen proberen wonen.

Om de zo veel tijd 1 of 2 maandjes die kant op gaan is een optie, maar niet echt als probeert een bestaan op te bouwen in NL of de VS. Je woont dan met het ene been hier en het andere daar, wat mij niet echt bevredigend lijkt.

Google Ads is dus absoluut geen optie he? (ik dacht al dat het een 'long shot' was)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

SeatRider

Hips don't lie

Waarom is een werkvisum "per definitie" al een no-go? Als artiest, of uberhaupt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ebia
kikibu schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:47:
[...]
Google Ads is dus absoluut geen optie he? (ik dacht al dat het een 'long shot' was)
Met Google Ads kan je redelijk verdienen, maar net als met zoveel dingen geldt 'je haalt eruit wat je erin stopt'.

Ik ken een paar mensen die een leuke bijverdienste hadden via de Google Ads (een paar honderd per maand), echter moet je dat afwegen tegen de tijd die je investeert in je site. Je moet iets te vertellen hebben, het moet relevant zijn, leesbaar, en je moet vooral bezoekers weten te trekken. Daarnaast moet je ook blijven vernieuwen, anders stopt op een bepaald moment de toestroom (nieuwe) bezoekers.

Ook moeten de ads die je serveert (afhankelijk van de content) interessant genoeg zijn voor je publiek om op te klikken en natuurlijk genoeg geld opleveren.

Een andere optie voor inkomsten op een website is met behulp van referrals commissie pakken op diverse items. Stel je raadt een boekje aan, dan kun je bijvoorbeeld direct linken naar het boekje op bol of amazon. Koopt een bezoeker dan ook het boekje daadwerkelijk, dan krijg jij een deel van de omzet.

Ik zou het idee niet per definitie afschrijven, maar kijk wel welke impact dit heeft: het kost veel tijd om het goed te doen, je moet content hebben (en bijhouden) en manieren weten om je site om te zetten in omzet.

Het lijkt me met jouw achtergrond leuker om gewoon pianoles te geven aan van die spoiled little brats wonend in de upper west side ofzo :P Of inderdaad Nederlandse les, voor zover je daar liefhebbers voor kunt vinden.

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:22
De kans dat je NY of sowieso Amerika binnenkomt om voor altijd te blijven, is lastig. De twee makkelijkste opties zijn al genoemd: Trouwen, Greencard winnen.

Ik weet niet of je de site: http://www.allesamerika.com/ kent. Anders moet je daar eens het forum doorlezen, met verhalen over hoe in de vs in te komen. Ik denk dat werk het minste is waar je je zorgen over hoeft te maken, maar vooral over hoe in de VS te komen.. Dat is al een uitdaging op zich!

• kikibu
Dank je voor de uitgebreide info over referrals en ads! AllesAmerika kende ik natuurlijk al van voor naar achteren :)

Wat iets anders is wat bij mij op komt: app development. Ik heb een beetje programmeerervaring en ben best ok met leerboeken en tutorials. Heb ook al ervaring met Flash. Zou dit misschien een idee zijn om eens even hier flink in te investeren? (tijd)

• ebia
Het schrijven van software is natuurlijk een goede manier om geld te verdienen, zeker gezien je het programmeerwerk zelf overal ter wereld zou kunnen doen. Door middel van apps kan het inderdaad een profijtelijke bezigheid zijn, maar naast de skills die je moet opbouwen om het te kunnen is denk ik veel belangrijker nog het idee voor je app. Wat voor een app is er nog niet (of niet goed genoeg) en denk jij anderen geld voor te laten betalen?

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 09:35
Over een werkvisum: Ongeschoolde of laagopgeleidde arbeiders kunnen inderdaad wel vergeten een werkvisum te krijgen in Amerika. Echter een West-Europeaan met een bachelor opleiding maakt een zeer serieuze kans.

Ik denk dat inkomen en uitgaven in Amerika een veel groter probleem wordt. Amerikanen hebben sowieso een veel lager loon dan wij hebben (gemiddeld). Alles lijkt er goedkoper maar vergeet niet dat de belastingen vaak verborgen zijn in Amerika (btw, inkomen, pacht e.d.). Verder hebben voornamelijk New Yorkers het niet zo op de "permanente toeristen" die de banen komen "pikken" van de "true americans!".

My 2ct

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

kikibu schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:12:
Maar goed, het gaat niet zo om het visum gebeuren. Ik zou het meer willen hebben over hoe ik daar kan bijverdienen, naast de muziek.
Dat snap ik niet zo goed; een visum/greencard lijkt me toch vrij essentieel als je in NY wilt wonen. Ik weet niet of het gebruikelijk is dat men zwart betaalt in de muziek, maar hoe ga je anders uberhaupt verdienen aan de muziek, los van bijverdienen?

En verder wil iedereen natuurlijk wel een leuk (bij)baantje dat je zelfstandig vanuit huis kan doen, tijd genoeg overhoudt, en er toch rond van kan komen. Als ik zoiets wist voor je zou ik het zelf wel gaan doen ;) Waarom denk je dat iedereen dat "hersenloze werk" in de horeca doet? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Zoijar op 02-01-2012 13:04 ]

• kikibu
Zoijar schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:59:
[...]
Dat snap ik niet zo goed; een visum/greencard lijkt me toch vrij essentieel als je in NY wilt wonen. Ik weet niet of het gebruikelijk is dat men zwart betaalt in de muziek, maar hoe ga je anders uberhaupt verdienen aan de muziek, los van bijverdienen?
Dat is ook essentieel, daar heb je helemaal gelijk in, ik wilde het gewoon niet het onderwerp van het topic maken. Het onderwerp is: stel dat ik er legaal kan wonen & werken, wat zou dan de beste manier zijn om mijn inkomen aan te vullen?

Geld wat je met de muziek verdient is niet zwart, ook niet in de US, daar moet je aan het eind van het jaar ook gewoon jaaropgave doen bij de belasting.
@MMaster23: Het gemiddelde inkomen van een Amerikaan is volgens mij ongeveer even hoog, en de loonbelasting wat lager. Maar de verschillen tussen de laagste en hoogste inkomen is wel veel groter. Minimum loon daar is in meeste staten ~$8 p.u. Dus een goede 30% lager dan bij ons.

@ebia Het maken van apps zou ik tijd in kunnen investeren, en zou dus een manier kunnen zijn om waar ook in de wereld een beetje bij te verdienen, maar dan moet dan moet ik inderdaad wel een heel goed idee hebben voor een app en er zijn ook nog eens miljoenen ICTers die het ook, zo niet, veel beter kunnen.

Ik ben er nog niet over uit.
Pagina: 1