Automatic Voltage Regulator voor ontwikkelingslanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een uitdaging. Ik ben vele op reis geweest in Afrikaanse landen, en omdat het net daar niet echt betrouwbaar is, hebben ze daar allerlei kastjes die piekspanningen voorkomen, maar vooral de spanning omhoog transformeren van 200 V naar 230V.

Nu ben ik bezig om voor vrienden van mij een zelfde soort ding te fabriceren die dus een constante spanning af kan geven, ongeacht pieken of, in dit geval, dalen.

In de kast zit en enorme transformator, die lagere spanningen (afhankelijk van de input) omhoog transformeert.
Ik heb een pcb meegenomen uit Kameroen, en daar zitten 5-6 relais op die allemaal over de loop van de tijd vastgesmolten waren. Ik denk zelf dat het een soort cascade schakeling is waarbij er meer wikkelingen op de trafo worden ingeschakeld naarmate het voltage lager is.

Ik heb al wat zitten googlen naar een goed schema dat ik kan nabouwen, maar echt veel schot zit er niet in. Heeft iemand ervaring met die dingen? Type dat ik had werd gefrabiceerd in Nigeria, dan weet je het wel (prutskwaliteit). Mijn doel is om een spannings-protector te maken die 5 kW aankan. Ik vond wel dit:

Afbeeldingslocatie: http://sub.allaboutcircuits.com/images/02278.png

Ik heb de trafo al doorgemeten met een cheap multimetertje, (ik had niets beters) daar kwamen de volgende weerstandswaarden uit:

Transformer Resistance:
R Y Bl Wh Gr Br Bla
Red - 0.2 0.1 0.2 0.2 0.6 0.7
Yellow 0.2 - 0.1 0.2 0.2 0.6 0.8
Blue 0.1 0.1 - 0.2 0.2 0.6 0.7
White 0.1 0.2 0.2 - 0.2 0.6 0.6
Green 0.2 0.2 0.2 0.2 0.2 0.6 0.5
Brown 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 - 0.6
Black 0.7 0.8 0.7 0.6 0.5 0.1 -

1 inkomende lijn van de voeding is direct doorgelust op de uitgang, de andere uitgangslijn komt van de trafo.
De andere ingangslijn gaat naar een soort meetschakelingetje die dan een of meer wikkelingen inschakelt van de trafo.

foto's komen nog wel even. Het is een AVR-PRO5000 (AVR = Automatic Voltage Regulator)

Iemand ervaring?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Simpele UPS of voltage regulator?

Een UPS filtert ook de netspanning aardig goed. Is alleen vrij zwaar

Een voltage regulator is een stuk compacter (en goedkoper)

Koop je voor een goede 50 eur al: (en ik betwijfel of je m zelf voor dat geld kan maken)
pricewatch: APC Line-R 1200VA Automatic Voltage Regulator

Alleen iets minder vermogen, maar goed, dan kun je er natuurlijk een paar naast elkaar zetten.

Een 5kva UPS scoor je wel voor weinig op marktplaats, alleen logistiek is dat een probleem itt tot een simpele voltage regulator.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dit kun je vast wel als ondersteuning gebruiken:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
@TS:
Wat voor apparatuur ga je er secundair aan hangen?

De meeste appararen hebben namelijk totaal geen bezwaar met een flink lagere spanning.
- Lampen gaan iets zwakker branden.
- Pc's, laptops, moderne(telefoon)laders en andere geschakelde voedingen blijven normaal werken.

Wat problemen kunnen geven zijn motoren en appararaten zonder geschakelde voeding, maar ook dan is meestal tot een volt op 180 geen probleem.

Leg maar eens uit wat voor appararen eraan zouden moeten komen en waarom deze niet op de lagere spanning kunnen werken.

Piekspanningen moet je wel tegen beveiligen, maar dat is heel wat simpeler.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

En in nerderland zijn de eisen voor het voltage vastgelegd en deze mag niet meer dan 230 V + of - 10 % dacht ik, maar daar is gewoon een nen norm voor. en alle apparatuur moet daar ookk tegen kunnen, al doet je koelkast het heel slecht (lees: stuk) bij 208 V.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:15
Als je het echt goed wilt doen zou ik voor een geschakelde voeding met daarachter een inverter gaan. Zoals SA007 al aangaf kunnen geschakelde voedingen een heel groot ingangsbereik kwa spanning hebben. Als je een geschakelde voeding hebt die van zijn ingangsspanning 330VDC maakt, kan je daarachter een inverter plaatsen die gewoon van 330VDC naar 230AC gaat. Je geschakelde voeding regelt het hele zaakje en daar kan ook makkelijk een overspannings (piek) beveiliging in worden gebouwd. Tevens is dit ook een stuk lichter dan een hele zooi zware trafo's met schakelrelais.
Pagina: 1