Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gamen en full HD kijken tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:17

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Topicstarter
Ik zit even met het volgende:

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC of HTPC. Nu zat ik te denken om een systeem samen te stellen welke allebei kan. Dit is op zich niet zo een probleem daar een game pc ook in staat is om als HTPC te fungeren. Hetgeen wat ik echter zou willen is dat het systeem beide processen tegelijk zou kunnen doen, bijvoorbeeld:

Ik ben op scherm 1 bezig om een spel te spelen, en op scherm 2 ben ik bezig om een film te streamen, full-HD. Beide processen moeten vloeiend lopen, en geen hinder van elkaar ondervinden. Het geluid moet eigenlijk ook dedicated zijn voor beide individuele processen. De games welke ik speel variëren van LoL tot zwaardere games waar meer rekenkracht voor nodig is zoals Supreme Commander Forged Alliance en Heroes Of Might and Magic VI. Wat de specificaties voor de games betreft moet het geen probleem zijn om op basis hiervan een zwaarder systeem samen te stellen, alleen ben ik dan nog niet zeker of het werkt, en of de overkill genoeg is.

Ik lees op het forum dat er meer mensen zijn die een game PC hebben die ook als HTPC fungeert, maar nooit op hetzelfde moment. Ik lees ook op diverse sites dat het zou moeten werken, en dat de nieuwe processoren de cores zodanig kunnen splitsen om meerdere processen mogelijk te maken. Ik lees echter nergens iets over het daadwerkelijk splitsen van gamen, en HTPC op het zelfde moment.

Nu heb ik ook al contact gehad met een vooraanstaande computerzaak, maar deze konden mij hierin niet met zekerheid melden of dit überhaupt gaat op 1 PC, met name het probleem met geluid.
Is er iemand die dit wellicht weet en/of hier ervaring mee heeft. Prijs en stroom verbuik spelen niet echt een rol >:) .

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb het hier wel is geprobeerd. Hoef je geen hele dikke PC voor te hebben (quadcore wel aan te raden) en met windows 7 kan je netjes aangeven welk programma over welk audio device afgespeeld moet worden. Grootste probleem was dat games vaak de focus kapen en de andere beeldschermen op zwart gaan. En als dat al lukt heb je nog het probleem dat tijdens het gamen de cursor buiten beeld kan vallen, en de onmogelijkheid film en games tegelijk te bedienen. Kortom een 2e htpc of mediastreamer is een stuk makkelijker

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

Tenzij je in windowed mode kunt spelen. Maar niet elke game support dit (even goed). Verder is het prima te doen. Wel even zeggen dat je videomateriaal door de CPU gedecodeerd moet worden. Ik merk hier dat de performance van een game dramatisch omlaag gaat als ik tegelijk HD videomateriaal door de GPU laat decoderen. (tot 30% op HD6870). Misschien scheve instellingen hier, misschien is het ook wel niet allemaal zo bedoeld en zijn drivers daar gewoon niet voor geoptimaliseerd.

Anders gewoon een klein bakkie nemen die (HD) videomateriaal voor je afspeelt. Elke NMT zal geschikt zijn, of als het een pc vorm moet hebben check het HTPC draadje voor suggesties.

-_-

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Topicstarter
Mijn dank voor de reacties tot dusver.

Ik heb op dit moment voor mijn video een boxeebox staan, zowel boven als beneden, waar ik op dit moment niet geheel ontevreden over ben. Het enige waar de boxeebox problemen mee heeft zijn 720p en 1080p files, ik weet niet waarom, maar dit is even terzijde.

Het geheel is dat ik mijn boxeebox van boven weg ga doen aan een familielid welke op zoek is naar een mediaspeler, daar ik toch op zoek ben naar iets anders. Ik was al langer van plan om mijn PC te gaan vervangen voor iets nieuws, en dacht dus naar deze optie te gaan kijken. De vraag nu is of het dan toch verstandiger is om 2 aparte systemen aan te gaan schaffen, of mijn huidige PC om te bouwen naar HTPC, en voor bestaande systeem te gaan vervangen voor een andere.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• M2M

M2M

medicijnman

als prijs toch geen issue is, schroef je toch lekker die game-pc in elkaar en kijk je zelf of het goed gaat? Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen. Eventueel kun je altijd nog een HTPC ernaast drukken.

-_-

Verwijderd

M2M schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:24:
Tenzij je in windowed mode kunt spelen. Maar niet elke game support dit (even goed). Verder is het prima te doen. Wel even zeggen dat je videomateriaal door de CPU gedecodeerd moet worden. Ik merk hier dat de performance van een game dramatisch omlaag gaat als ik tegelijk HD videomateriaal door de GPU laat decoderen. (tot 30% op HD6870). Misschien scheve instellingen hier, misschien is het ook wel niet allemaal zo bedoeld en zijn drivers daar gewoon niet voor geoptimaliseerd.

Anders gewoon een klein bakkie nemen die (HD) videomateriaal voor je afspeelt. Elke NMT zal geschikt zijn, of als het een pc vorm moet hebben check het HTPC draadje voor suggesties.
Of je gebruikt een bak met switchable graphics (nvidia optimus) en kruist netjes aan dat de film afgespeeld moet worden met de IGP.

2 videokaarten kan wellicht ook. Maar ik heb werkelijk geen idee of je dan per applicatie kan aangeven welke GPU er gebruikt moet worden...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2011 20:04 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lijkt mij logisch dat als je het tweede beeldscherm aansluit op de secundaire videokaart, dat ook de videokaart gaat zijn die de berekenen zal doen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 01:42:
Lijkt mij logisch dat als je het tweede beeldscherm aansluit op de secundaire videokaart, dat ook de videokaart gaat zijn die de berekenen zal doen. ;)
klopt, maar zal dat ook met het geluid lukken?

• M2M

M2M

medicijnman

in windows 7 kun je in de applicatie aangeven welke geluidskaart gebruikt moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 30-12-2011 01:50 ]

-_-

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 01:42:
Juist. En wat als je nu het venster sleept naar je andere scherm. Wat dan?

OpenCL -iig- weet welke grafische kaart hij gebruikt, dat kan je dus niet zomaar wisselen (dat kan, maar dat moet de aplicatie regelen. Voor zover ik dat weet na een weekendje proberen..). Of dat met directX ook zo is, geen idee. Maar ik zou niet zomaar 2 kaarten kopen om te kijken of het werkt.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:18

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Ik heb hier twee schermen op één oude GeForce hangen. Het is eerder regel dan uitzondering dat ik tegelijkertijd een film of serie heb draaien tijdens het spelen van een spel.

Spellen gaan automatisch op het primaire scherm en de default audio-out. De video speel ik af met Media Player Classic die geen probleem heeft met fullscreen op het secundaire scherm. In MPC kan je ook aangeven welk audioapparaat voor output gebruik moet worden.

De bediening van MPC doe ik met behulp van AutoHotkey. Zo heb ik een muisknopcombinatie die de video pauzeert of volume regelt zonder dat je uit het spel hoeft te gaan.

Met mediacenter-software of USB afstandbedieningen verwacht ik geen uitdagingen om het werkend te krijgen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Verwijderd

Je hebt ook een grafische kaart die in een 1x PCI-e slot past: pricewatch: Zotac GeForce GT 520 PCI Express x1

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Koop gewoon 2 systemen.
En je kunt je HTPC lekker een lichte cpu en stille koelers op zetten.
En je hebt nooit problemen door 2 dingen tegenlijk te doen.
En als je iets gaat testen(software wijzigen) of virus oploopt, dan ligt je HTPC niet gelijk op zijn kop.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Koop voor een paar tientjes een mediaspeler en je hebt geen problemen. Gamen op de pc en de mediaspeler vanaf een SMB share of een DLNA server programma de film op scherm 2 laten spelen. Geen gedoe met 2 video kaarten en nog goedkoper ook.

Verwijderd

KingTenteehje schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 01:46:
[...]

klopt, maar zal dat ook met het geluid lukken?
Bij sommige ATI kaarten kan je een geluidsspoor meesturen via de HDMI uitgang, ik weet niet hoe het met nvidia kaarten zit.

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ga kijken voor een nieuw systeem, en een beetje ga vogelen of dit werkt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan ik altijd nog een uitbreiding doen met een HTPC of een andere media speler. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte betreffende mijn bevindingen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

1280x720 MKV gedraaid op de plasma, skyrim op de 1920x1200 monitor en daarnaast draaide nog BDremux.
Normaal 40/60 FPS met mijn hd5750 , nu gezakt naar 20 gemiddeld. Geluid allebeid via zelfde kanaal, al kan ik dit ook scheiden door de film via de onboard te laten klinken. Als het met een HD5750 al kan, kan het met een snellere GPU zeker ook lukken. Wel is het handiger als je afspeel sources verschillend zijn, je game bijv vanaf SSD draaien en de film vanaf Harddisk. Zo los je iig 1 potentieele bottleneck op.

Een losse soundcard is ook handig, daar kan je de headset bijv. aan hangen voor je game, die je denk ik op de monitor wil spelen. De film kan via de TV met het onboard geluid. Dit kan dus met 1 videokaart, mits die krachtig genoeg is. De HD5750 komt bij mij iig net iets tekort, al zou ik ook dat kunnen oplossen door de settings wat te verlagen. Niet dat ik dat ga doen, btw.

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 02-01-2012 23:15 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• KingTenteehje

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hierop heb gereageerd, maar de kogel is door de kerk. Na een hoop zoekwerk, en heel veel vraagtekens verder toch besloten om 2 nieuwe systemen aan te schaffen. De gedachte om het gamesysteem te gaan testen met gamen en streamen tegelijk vergde een grote verbouwing in huis, beetje overdreven wellicht :*) .

Het zou in theorie moeten gaan zonder problemen, maar ik had mijn twijfels bij het gebruiken van of:

- lange audio kabels, wat geen optie is in verband met geluidsverlies/kwaliteitsverlies, wil het analoog aansluiten op DAC en niet via optisch.
- lange HDMI kabel, is ook geen optie daar ik dan altijd zo een kabel door het huis heb lopen.
- Lange kabels naar toetsenbord etc., wat natuurlijk de response tijden bij het gamen niet echt positief beïnvloeden.

Wellicht dat ik in het kader van onderzoek toch mijn game PC eens ga inrichten om het geheel toch te testen, en het jullie hier te laten weten voor het geval dat mensen hetzelfde willen proberen als ik. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte! ;)

Pagina: 1