• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 09:52
Beste Tweakers,
Omdat mijn systeem nu op 4GB draait maar wel met 64-bits windows 7 zou ik graag gaan upgraden naar 8GB.
Om dit te doen dacht ik eigenlijk een identiek setje van mijn geheugen er nog eens naast te prikken.
Ik heb op moment een setje van OCZ, het gaat dan om dit setje:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=55505
Nu staat er op het setje zelf op de stikker:
5-5-5 @ 1.9V
Hoewel de specs van azerty dus 2.1V zeggen. (kan de link in pricewatch niet vinden.)
Omdat ik het graag op een budget wil doen hoop ik te upgraden met een tweedehands setje van de V&A hier van tweakers. Nu komen er zo af en toen nog wel setjes van OCZ gold langs.
Hier staat dan eigenlijk altijd5-5-5 @ 1.8V op. Dus net iets anders.
Nu vroeg ik me af, Welke specs moeten allemaal precies overeen komen en welke maken niet zo veel uit.
Is het heel belangrijk dat het 2 identieke setjes zijn of is dit geen heel groot probleem.
Graag wil ik mijn systeem zo stabiel mogelijk houden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geheugen hoeft niet identiek te zijn, als het maar overweg kan met de specs die je instelt. Het geheugen dat je erbij wilt kopen moet dus minstens de specs halen van je huidige set, of anders moet je het huidige geheugen wat langzamer laten lopen. Zorg iig dat votlages overeenkomen, dat voorkomt al een boel gezeur.

Kijk bij voorkeur op de QVL, en houdt er rekening mee dat 4 modules soms wat extra prik vragen op de geheugencontroller.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Waarom uitbreiden 4 GB is meer dan genoeg, of heb je programma's die dat nodig hebben.
Spaar je geld om een nieuwe pc te kopen, indien dit nodig is in de toekomst.

• PieterO
TERW_DAN schreef op donderdag 29 december 2011 @ 16:33:
Geheugen hoeft niet identiek te zijn, als het maar overweg kan met de specs die je instelt. Het geheugen dat je erbij wilt kopen moet dus minstens de specs halen van je huidige set, of anders moet je het huidige geheugen wat langzamer laten lopen. Zorg iig dat votlages overeenkomen, dat voorkomt al een boel gezeur.

Kijk bij voorkeur op de QVL, en houdt er rekening mee dat 4 modules soms wat extra prik vragen op de geheugencontroller.
Dus het bijzetten van een setje wat hetzelfde lijkt maar op de sticker vermeld 5-5-5 @ 1.8V gaat problemen geven met mijn setje van 5-5-5 @ 1.9V ??

Eigenlijk wou ik mijn huidige systeem nog iets langer mee laten gaan met een kleine upgrade.
Het verhogen van RAM + Upgrade van GPU leek me voorlopig even voldoende. Doe er niet heel veel heftige dingen mee. Zo heel af en toe wil ik nog wel eens een spelletje spelen (Op moment af en toe Skyrim) Verder word de PC vooral gebruikt voor Office en internetten en wat HD-film kijken.
verder specs.(zo even snel uit mijn hoofd)
2*2GB OCZ DDR@
AMD 6000+ AM2 CPU
Gigabyte GA-MA69G-S3H
Coolermaster 500Watt voeding.
MSI HD 4770 cyclone. <-- Wil graag een 5770 of iets in die richting. liever een 5850 maarja budget.. :X
OCZ Vertex 2 60GB
een WD 750GB disk en een samsung 1TB disk als ik het goed heb.
(Ben nu niet bij mijn pc in de buurt)

Zou het upgrade van mijn GPU + Ram doelloos zijn denken jullie?
Over een jaar of iets zou ik wel willen overstappen naar een compleet nieuw systeem waar ik dan mijn videokaart (mist geupgrade tegen die tijd) in zou willen overplaatsen.
Heb al vaker aan een nieuwe PC gedacht maar heb er eigenlijk het geld niet voor + het is niet heel noodzakelijk. Maar nieuwe hardware is altijd leuk O-)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou even gaan sparen voor een nieuw systeem als erop wil gamen. Anders is je huidige systeem het wel voldoende voor internet/office taken.

Zeker omdat AMD met een nieuwe serie komt waardoor de oude GPU's weer goedkoper worden en als je af en toe gamed lijkt me dit snel genoeg. ;)

En als laatste is DDR3 op het moment spotgoedkoop maar DDR2 is al wat duurder. Het lijkt me voor een jaartje dan ook geldverspilling om RAM bij te kopen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meeste snelheidswinst zul je halen uit een ssd. Een gpu upgrade is ook niet mis. Maar meer geheugen steken is doelloos.

Je weet dat de 5000 serie van AMD opgevolgd is door de 6000 serie en begin volgend jaar door de 7000 serie. Dus nieuw moet je die mannen (5000 serie) niet meer gaan zoeken maar beter 2dehands, nieuw ga je best voor de 6000 serie zien in de winkel ;),voor 150€ met verzending in heb je al een deftige hd6850

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ik denk dat een upgrade van 4GB naar 8GB onder normaal (office)gebruik niet merkbaar is. Ik heb geen idee hoeveel Skyrim vraagt, maar als het nu al probleemloos draait zie ik geen reden tot een geheugenupgrade. Een videoupgrade zal je meer opleveren (in Skyrim dan). En het gebruik van Windows 7 x64 is niet echt een reden om een geheugenupgrade te rechtvaardigen.

Het DDR2 geheugen kun je ook niet meenemen naar een nieuwe computer (want DDR3). Al het geld wat je nu niet in deze pc steekt kun je meenemen naar je volgende pc. Een videokaart kun je wel overzetten naar een nieuw systeem, dus dat is te overwegen.

• PieterO
Bedank allemaal voor de adviezen. Lijkt me duidelijk dat ik mijn RAM niet zal gaan upgraden meer in deze PC.
Wat GPU betreft.. tja, Nieuw.. Nieuw.. Ik weet dat de 5000 series inderdaad niet nieuw meer is en dat de 6000 serie er al een tijdje is en ik lees ok op de frontpage over de 7000-series.
Als ik zou upgraden doe ik dat zeker vanuit wat ik hier in de Vraag&Aanbod kan vinden.
Nogmaals dank voor alle adviezen zover :)
Pagina: 1