• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-07 22:51
Beste Tweakers,

Sinds een jaar ben ik de trotste eigenaar van een Sapphire Toxic HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E kaart welke me al deze tijd goed dienst heeft gedaan. Vorige week echter kreeg ik vastlopers tijdens o.a. games te verduren.

Na een reboot zijn sommige letters in het boot menu niet goed weergegeven, waarna duidelijke artifacts zichtbaar worden bij het booten van windows in de vorm van o.a. verticale banden (let op : soms boot de pc normaal en draait windows ook keurig zonder een vuiltje aan de lucht)

Screenshot van artifacts

Na enige tijd te hebben gedraaid gebeuren er nu meestal een van twee dingen, of de monitor verliest haar signaal en vindt dit niet meer terug of ik krijg het gevreesde blauwe scherm (met artifacts) met de vermelding van atikmpag.sys.

Screenshot van blue screen

Ik heb alle drivers al verwijderd, driversweeper gerund in safe mode en na een reboot nieuwe drivers geinstalleerd. Dit heeft niks geholpen. Overigens gebruik ik een Corsair TX650 650W voeding, waar naar mijn weten niet ineens iets geks mee is gebeurd.

Wie o wie kan mij vertellen wat er aan de hand is en wat de volgende stap zou moeten zijn?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42
Volgende stap is het testen van deze kaart in een ander systeem. Vertoont ie daar ook artifacts, dan is het geheugen waarschijnlijk kapot; kaart nieuw gekocht? RMA naar de winkel.

Doet de kaart het goed in het andere systeem, probeer dan een andere videokaart in jouw systeem. Zelfde problemen als met jouw kaart? Run memtest86+ voor enkele uren om te kijken of je systeemgeheugen niet kapot is.

Geheugen goed? Windows opnieuw installeren. Dan nog niet? Andere voeding proberen, dan nog niet? Dan is het waarschijnlijk je moederbord.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-07 22:51
Bedankt voor de snelle reply. Ik heb geen andere systemen of kaarten in de buurt, maar heb nu wel even een ubuntu cd geboot en memtest aan het draaien.

EDIT :

Na memtest (8 passes) niks aan het het handje. Nog een keer alle drivers verwijderd, en registry etc. helemaal schoongeveegd. Vannochtend een prachtige boot, waarna windows zelfs nieuwe drivers installeerde. Voorzichtig eens wat stresstest en benchmarks geprobeerd en het werkt allemaal prima. Een potje battlefield was ook geen probleem.

Ik ga even aankijken of alles nu naar behoren blijft werken.

[ Voor 57% gewijzigd door theRich op 30-12-2011 13:22 ]