Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen koppeling (Daihatsu Cuore)

Pagina: 1
Acties:

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een half jaar geleden de koppeling van mijn Daihatsu Cuore (2003) laten vervangen omdat de garage dit adviseerde. Het probleem was dat de koppeling bleef plakken en de auto daardoor moeilijk schakelde. De garage heeft toen een nieuwe koppelingsset gemonteerd en ik was 1000+ euro kwijt incl. grote beurt. (De koppeling was goed stuk volgens hun en de monteur was erg verbaasd dat ik hier nog mee kon rijden.)

Echter heb ik nu nog steeds problemen met de koppeling. Na een stuk gereden te hebben (met name in de stad / file) blijft de koppeling regelmatig een soort van plakken. Het schakelen naar de eerste versnelling gaat dan heel lastig en de auto heeft de neiging om te kruipen. Wanneer dit probleem optreed voelt het wegrijden vanuit stilstand heel vreemd aan, alsof het koppelingspunt heel laag zit, maar de auto rijd pas echt goed weg als je hem laat opkomen tot het normale koppelingspunt. Na een koude start of bij ritten waarbij de koppeling weinig gebruikt wordt is dit probleem niet aanwezig en schakelt de auto zoals het moet.

Ik heb zelf onderzoek gedaan maar ik vind het vrij lastig om te bepalen wat precies het probleem is. Het is een mechanische koppeling dus dat sluit al een aantal problemen uit. (Olie bijvullen etc. is niet nodig). Ik kan de koppelingskabel bijstellen maar hiermee is het denk ik niet op te lossen. Als ik hem losser doe wordt het probleem alleen maar erger, als ik hem strakker maak dan is het normale koppelingspunt veel te hoog.

Ik vermoed zelf dat er iets mis is met de drukgroep of drukvingers. Maar dan kan ik niet verklaren waarom het probleem alleen bij 'warme' koppeling / motor optreed. Een andere optie die ik gevonden heb is dat er misschien motorolie of versnellingsolie in de koppeling lekt wat ook een plakkende plaat zou kunnen veroorzaken. Het is me ook opgevallen dat het motorolieverbruik flink is toegenomen van praktisch niks tot een paar liter per jaar (15.000km p/j).

Ik ben benieuwd of iemand met mij mee kan kan denken over dit probleem. Ik ga natuurlijk contact opnemen met de garage die de koppeling erin heeft gezet

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Hoe voelt je koppelingspedaal aan? Hebben ze het loopvlak op je vliegwiel geslepen voordat ze de nieuwe plaat hebben gemonteerd? Een nieuwe plaat op een gebruikt loopvlak gaat meestal wel goed, maar niet altijd. Als dat loopvlak niet goed vlak is (bobbels, groeven, vaak door te lang rijden met versleten koppelingsplaat), kan dat de symptomen opleveren die je beschrijft, omdat de nieuwe plaat een stuk dikker is dan de oude die eruit komt. Bij warm worden van de motor zet alles een beetje uit, dus kan het elkaar net gaan raken. Hoeveel strakker moet de kabel voordat de koppeling volledig vrij komt? Hebben ze de koppelingshevel op de bak goed teruggezet?

Het zou ook kunnen dat je koppelingskabel aan het kapotgaan is (kans is klein), dan komt je aangrijpingspunt ook steeds wat lager te liggen, tot het punt dat hij niet meer vrijkomt (plakken). Heb ik zelf ooit eens meegemaakt met mijn Alto.

Als er motorolie bij de koppeling komt, dan zou hij juist moeten gaan slippen. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.