Verschillende geheugengrootte's op 1 moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-02 22:23
Geachte Tweakers,

Ik ben een eerstejaars architectuurstudent en gebruik mijn computer voornamelijk voor het renderen van grote bestanden en het maken van CAD tekeningen. Hiervoor gebruik ik Autocad (architecture) en 3DS max met Vray.

Nou merk ik dat het renderen van mijn afbeeldingen nogal wat tijd kost, vervolgens ben ik verder gaan kijken naar makkelijke manieren om mijn PC te upgraden; toen kwam ik uit bij een upgrade van het RAM geheugen.

Ik zou graag nog eens 12Gb extra ram willen kopen (3x 4GB) maar ik vroeg mij af of dat mogelijk zou zijn in mijn huidige configuratie, het is op dit moment wel financieel de meest vriendelijke oplossing (12GB zou 50 euro kosten)

Systeem Specificaties:
Core i7 950 (met extra cooler, niet overclocked)
Gigabyte X58 USB3 moederbord
Radeon HD5770 videokaart
6GB (3x 2GB) RAM (kingston hyper X geloof ik)

Nu is de vraag of het mogelijk (en efficient) is 12GB ram extra te plaatsen in de 3 slots die nog leeg zijn om zo dus een totaal van 18GB te krijgen?
Of zou een andere upgrade mij betere resultaten geven (een nieuwe zwaardere videokaart wordt mij op dit moment te duur)

Met vriendelijke Groeten;
Gjalt van Koten.

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Is een upgrade van je videokaart geen betere optie? Deze verkopen en gaan voor nVidia (hoeft niet heel duur te zijn). Ik geloof dat Autocad namelijk gebruik maakt van nVidia's cuda cores waardoor je hardwarematige versnelling krijgt. Je moet uiteraard wel zelf even kijken welke kaarten ondersteund worden.

Volg deze link voor een lijst met kaarten met het aantal cudacores en de vereiste voeding:
http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 29-12-2011 12:28 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:18
Er zijn genoeg mensen die met dual channel 2x 1GiB en 2x 512MiB gebruik(t)en. Ik zie niet in waarom dat met tripple channel niet zou kunnen. Enige waar je wel op zou moeten letten is dat de timings van het geheugen hetzelfde zijn.

Ik zou die 12GiB set kopen en die 6GiB eruit halen en verkopen (en later nog eens zo'n setje van 12GiB kopen).

Heeft je moederbord trouwens wel 6 geheugensloten?

[ Voor 7% gewijzigd door NitroX infinity op 29-12-2011 12:27 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-02 22:23
Al bedankt voor de antwoorden, maar die geven alleen nog maar een paar vragen extra.

Allereerst heeft mijn moederbord 6 geheugensloten dus dat zal geen probleem zijn.
Een ander probleem kan de geheugentiming (Daar staat CAS voor neem ik aan?) zijn.

mijn huidige geheugen is "Kingston HyperX Triple Channel 6 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit"
Als ik vervolgens een 12GB variant van dit geheugentype op zoek is die niet te vinden. Niet met een CAS van 7 (de meeste is 9) en ook niet met een snelheid van 1333Mhz.
Zou dit dan een groot probleem zijn of zou het dan verstandiger zijn om gewoon de oude 6GB er uit te laten? (en verkopen?, zo'n set brengt nog 20 tientjes op lijkt mij?)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In je moederbord handleiding staat hoe je de sloten kunt vullen.
Zelf gok ik dat 3 sloten bij elkaar horen en de andere 3 ook bij elkaar horen.

Geheugen kopen die met dezelfde Mhz lopen(of iets sneller), de rest maakt niet zoveel uit.
Of het altijd goed samenwerkt zul je moeten testen, na het installeren.
In je moederboek handleiding(of op de website) staat welke geheugen goed zijn gekeurd, moet niet, maar is beter.

Het allerbeste is, als je een pc koopt en maar de 3 banken vult(of 2 banken bij een pc met 4 banken), nu heeft de geheugen controller het lichter.
Dus direct genoeg kopen zodat je nooit extra geheugen hoeft te installeren.
Nadeel van later bijplaatsen is, dat het mogelijk niet goed samenwerkt.

Ja je kan dus gewoon 3 latjes bijplaatsen. Of dit dus klopt weet ik niet, zie een stuk uit je handleiding:
Uit je handleiding:
. When enabling 3 Channel mode with three, four or six modules, it is recommended that memory of the
same capacity, brand, speed, and chips be used. When enabling 3 Channel mode with three memory
modules, be sure to install them in the DDR3_1, DDR3_3 and DDR3_5 sockets. When enabling 3 Chan-
nel mode with four memory modules, be sure to install them in the DDR3_1, DDR3_2, DDR3_3 and
DDR3_5 sockets.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 29-12-2011 14:04 ]