Grafische kaart maakt rare geluiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08 22:38

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ik zit met een irritant probleem. Ik heb in augustus 2011 zelf een computer in elkaar gebouwd. Hiermee had ik geen problemen, hij speelde alle games soepel met mooie fps. Maar na verloop van tijd hoorde ik een raar geluidje vanuit mijn computer komen. Eerst dacht ik dat het een casefan was die niet goed was aangeschroeft of dergelijke, maar nu heb ik de boosdoener gevonden. Mijn grafische kaart. Het is van het merk EVGA met als type GeForce GTX 560 Ti 1GB Superclocked Edition (dus standaard fabriek OC). Ik heb het geluid opgenomen met mijn Samsung Galaxy Gio van +/- 10 cm van de fan in idle (in game verandert het niet veel). Ik heb al wat opgezocht en vond de term coil whine, een geluid dat te maken heeft met trillingen van de spoeltjes op je GPU. Maar op youtube vond ik geen geluid dat trekt op mijn geluid. Ik heb ook al mijn fan die normaal op auto 40 % staat al eens naar 60 % verzet, en dan hoor je het geluid versnellen.

Anyway, hier is het fragmentje. Je hoort een lage toon, dat is normaal. Maar dat geluid dat komt, weg gaat en weer terug komt, is het geluid dat ik bedoel.

http://cl.ly/1x1w1T0t2u0w0v050409
Hier kan je het downloaden

EDIT: Enkele plaatjes met mijn compacte camera genomen (sorry voor de scherpte van de foto's)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/--iwQ-GMaKO8/TvuCpjnicDI/AAAAAAAAAHU/IYcQ92vehkM/s1152/DSC01158.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-2j6Ktz8QBaY/TvuCpt_jxiI/AAAAAAAAAHY/MgmtLgXnnS4/s1152/DSC01162.JPG

Bij nader inzien, misschien toch maar eens mijn computer uitkuisen ;)
Ik hoop hier een duidelijke verklaring voor te vinden.
Alvast bedankt,
freddy0519

[ Voor 18% gewijzigd door freddy0519 op 28-12-2011 22:00 ]

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je link werkt niet - check even op een andere browser dan snap je wat ik bedoel

Tevens denk ik dat je Coil whine bedoelt, google daar maar even op ;-)

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom draai je een overgelokte kaart op 60%? Deed ie het ook toen ie op full auto liep want 60% betekend ook dat het niet geheel auto zou betekenen! Mogelijk is je fan licht beschadigt je kan hem eens tegenhouden om te kijken of het geluid dan ophoud een GPU maakt immers geen geluid ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:22

fynrd1

Fooled by Randomness

freddy0519 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:30:
Ik heb ook al mijn fan die normaal op auto 40 % staat al eens naar 60 % verzet, en dan hoor je het geluid versnellen
Het geluid heeft dan dus blijkbaar betrekking tot je fan, ga jezelf niet bang maken met mogelijk andere problemen. :) Alhoewel ik zelf nog een evga kaartje heb liggen heb ik geen idee of dit onder hun garantie voorschriften staat. je kan het altijd proberen

[ Voor 16% gewijzigd door fynrd1 op 28-12-2011 21:36 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Als het geluid anders/hoger is bij een hogere draaisnelheid van de fan lijkt mij dat de meest waarschijnlijke boosdoener. Misschien dat deze iets aanloopt ofzo? Drupje olie ofzo doet wonderen (ook niet meer dan een drupje!). Even de fan stilzetten met je vinger (niet tussen de bladen steken :X) en kijken of het geluid dan weg is.

Ik heb zoiets eens laten versloffen en na 7 maanden had ik een losgeslagen fan, losse kogeltjes en een doorgefikte videokaart :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:35:
[...]

Het geluid heeft dan dus blijkbaar betrekking tot je fan, ga jezelf niet bang maken met mogelijk andere problemen. :) Alhoewel ik zelf nog een evga kaartje heb liggen heb ik geen idee of dit onder hun garantie voorschriften staat. je kan het altijd proberen
Ik wil maar een analyse geven van wat ik al heb geprobeerd te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Dus lijkt het een fan probleem. Kan dit makkelijk opgelost worden, of moet ik hem terugsturen en het op een fabrieksfout steken ?

En nog vergeten vermelden : het geluid is niet constant of frequent, het komt wanneer het wil :P

[ Voor 28% gewijzigd door freddy0519 op 28-12-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
diedazz schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:32:
Je link werkt niet - check even op een andere browser dan snap je wat ik bedoel

Tevens denk ik dat je Coil whine bedoelt, google daar maar even op ;-)
Had ik gedaan, maar dat geluid komt niet overeen met het mijne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

ik heb even naar je fragment geluisterd, en het is overduidelijk je fan. Ja, je kan evga even opbellen of terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:34:
Waarom draai je een overgelokte kaart op 60%? Deed ie het ook toen ie op full auto liep want 60% betekend ook dat het niet geheel auto zou betekenen! Mogelijk is je fan licht beschadigt je kan hem eens tegenhouden om te kijken of het geluid dan ophoud een GPU maakt immers geen geluid ook :)
Hij draait in idle op auto 40 %, maar ik had hem manueel naar 60 % gedaan, want op 100 % is het net een stofzuiger, en dat lijkt mij niet altijd gezond om te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ben je toevallig een roker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Neen totaal niet. Wel heb ik tapijt als vloer in mijn kamer, misschien dat het stof een factor speelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:42:
ik heb even naar je fragment geluisterd, en het is overduidelijk je fan. Ja, je kan evga even opbellen of terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Zou het ook kunnen dat ik tijdens de bouw een beetje onhandig ben geweest ? Het was mijn eerste keer, daarom dat ik dat denk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door freddy0519 op 28-12-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Het klinkt als een disbalans in je fan. wat je zou kunnen doen om dit probleem te controleren is de fan even stil zetten met je vinger als je het geluid hoort. stopt het geluid als de fan stilstaat, dan is dat het probleem.
als je nog garantie hebt, dan zou ik gewoon een RMA aanvragen. of een andere dan stockkoeler monteren. Heb je gelijk betere koelcapaciteiten en ben je van het lawaai af.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

freddy0519 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:45:
[...]

Zou het ook kunnen dat ik tijdens de bouw een beetje onhandig ben geweest ? Het was mijn eerste, daarom dat ik dat denk ;)
Ehm, nja je bedoelt lomp? Het is in iedergeval je fan, wat er precies mee is weet ik niet. Stof kan de oorzaak zijn, maar ik heb geen zicht op je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:50:
[...]

Ehm, nja je bedoelt lomp? Het is in iedergeval je fan, wat er precies mee is weet ik niet. Stof kan de oorzaak zijn, maar ik heb geen zicht op je apparatuur.
Ik zal even een plaatje posten met mijn compacte camera, misschien hebben jullie er dan beter zicht op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Nja goed zoals hierboven al vermeld kan er onbalans in je fan zitten. Een fan is een roterende massa en in feite een soort van gyroscoop. Door het versnellen en vertragen (wat deze fan eigenlijk telkens doet) verandert dan weer de stand van het geheel. Denk dat die onder bepaalde standen ergens tegen aanloopt. Wellicht is zijn operatie ruimte wat aan de krappe kant of zijn de lagertjes niet goed of loopt het asje aan. Of het op termijn kwaad kan weet ik niet? maar dat het een irritant geluid is moet al reden genoeg zijn om de fan te vervangen;) Probleem van de RMA procedure is dat je volgens mij wel redelijk lang zonder zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:00:
Nja goed zoals hierboven al vermeld kan er onbalans in je fan zitten. Een fan is een roterende massa en in feite een soort van gyroscoop. Door het versnellen en vertragen (wat deze fan eigenlijk telkens doet) verandert dan weer de stand van het geheel. Denk dat die onder bepaalde standen ergens tegen aanloopt. Wellicht is zijn operatie ruimte wat aan de krappe kant of zijn de lagertjes niet goed of loopt het asje aan. Of het op termijn kwaad kan weet ik niet? maar dat het een irritant geluid is moet al reden genoeg zijn om de fan te vervangen;) Probleem van de RMA procedure is dat je volgens mij wel redelijk lang zonder zit..
En zou ik het zelf kunnen oplossen, door de behuizing eens los te maken en kijken wat er onder de motorkap gebeurt ? :)

En sinds de aanmaak van dit topic, draait hij zoals hij zou moeten. Typisch.

[ Voor 4% gewijzigd door freddy0519 op 28-12-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

freddy0519 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:03:
[...]

En zou ik het zelf kunnen oplossen, door de behuizing eens los te maken en kijken wat er onder de motorkap gebeurt ? :)
Nou, kijk eerst even naar je garantie voorwaarden. De evga kaart die ik heb verliest zijn garantie niet als ik hem openschroef en overclock. En heb je toevallig koelpasta in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:06:
[...]

Nou, kijk eerst even naar je garantie voorwaarden. De evga kaart die ik heb verliest zijn garantie niet als ik hem openschroef en overclock. En heb je toevallig koelpasta in huis?
Neen, koelpasta heb ik niet liggen. Ook niet van mijn cpu, mocht dit dezelfde zijn, want ik gebruik de standaard cooler. Verder heb ik geen ervaring in het overclocken, vandaar dat ik een overclockte van de fabriek had gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt gek maar heb dit ook gehad, kan mischien zijn dat je kaart niet 100 % recht hangt en daarom de lagers van de fan iets raken. probeer de kaart een recht te duwen of leg je pc eens op zn kant mischien dat het dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:13:
klinkt gek maar heb dit ook gehad, kan mischien zijn dat je kaart niet 100 % recht hangt en daarom de lagers van de fan iets raken. probeer de kaart een recht te duwen of leg je pc eens op zn kant mischien dat het dan weg is.
Wat bedoel je met rechthangen ? De hele grafische kaart zelf op het moederbord, of de behuizing op de grafische kaart zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt het beste even ergens wat koelpasta regelen. Elke computerboer heeft dat wel, neem ik aan. Anders heeft misschien iemand op Vraag en Aanbod ook nog wel wat over :)

Dan de koeler even losschroeven, en de fan zo ver mogelijk demonteren. Al het stof even weghalen (kan gewoon met een stofzuiger), een een drupje (naaimachine-)olie in de as doen, die je kunt vinden onder één van de twee stickertjes die in het midden van de fan zitten.

Dan de koeler weer monteren (en nieuwe koelpasta aanbrengen ;)), en kijken of hij het weer doet (kans is redelijk groot :)), anders RMA aanvragen of een aftermarketkoeler installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 28-12-2011 22:16 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:13:
Maakt niks uit, een goede fan houdt met zijn gewicht en toerental makkelijk zijn stand aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marster81
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-04 20:52

marster81

to be or not to be

fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:16:
[...]
Maakt niks uit, een goede fan houdt met zijn gewicht en toerental makkelijk zijn stand aan
De TS kan toch ff makkelijk z'n computerkast op de zijkant leggen, weet je gelijk of het verschil uitmaakt?

toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee.
je videokaart zit op je mobo. en de kant waar je dvi vga hdmi aansluitingen zitten die zit vast aan je case. echter de andere kant zit nergens aan vast (de tegenovergestelde richting van je vga dvi hdmi aansluitingen)

dus de videokaart van onderen richting je cpu koeler duwen (niet te hard natuurlijk :P)

heeft bij mij ook gewerkt toen ff snel met lego iets in mekaar gezet tijdelijk en ff een bracket gemod om em vast te maken aan mn hdd bays.

gr
Compizfox schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:15:
Je kunt het beste even ergens wat koelpasta regelen. Elke computerboer heeft dat wel, neem ik aan. Anders heeft misschien iemand op Vraag en Aanbod ook nog wel wat over :)

Dan de koeler even losschroeven, en de fan zo ver mogelijk demonteren. Al het stof even weghalen (kan gewoon met een stofzuiger), een een drupje (naaimachine-)olie in de as doen, die je kunt vinden onder één van de twee stickertjes die in het midden van de fan zitten.

Dan de koeler weer monteren (en nieuwe koelpasta aanbrengen ;)), en kijken of hij het weer doet (kans is redelijk groot :)), anders RMA aanvragen of een aftermarketkoeler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

precies wat je zegt. een goede fan..

hier gaat het duidelijk niet om een goede fan :P
marster81 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:20:
[...]

De TS kan toch ff makkelijk z'n computerkast op de zijkant leggen, weet je gelijk of het verschil uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
[...]

Op z'n zijkant maakt het geen verschil uit. Echter denk ik de oplossing gevonden te hebben. Op dit filmpje zie je de kaart in detail en merk je op dat de fanbladen op dezelfde hoogte zijn als de behuizing, en als je goed kijkt op mijn foto's, lijkt het dat de behuizing daar een beetje is 'ingedeukt', zodat hij daar mogelijks kan raken. Mogelijks mijn fout tijdens de bouw, of een fabrieksfout.

YouTube: EVGA GTX 560 Ti SC, 1024 MB GDDR5, Unboxing

[ Voor 8% gewijzigd door freddy0519 op 28-12-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ziet ie eruit! maak hem eerst is stof vrij en wacht dan eff een dag of twee (gewoon laten draaien) en mogelijk hoor je hem niet meer! Zorg ook dat je case temp niet boven de 45grad C. komt en probleem is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:26:
wat ziet ie eruit! maak hem eerst is stof vrij en wacht dan eff een dag of twee (gewoon laten draaien) en mogelijk hoor je hem niet meer! Zorg ook dat je case temp niet boven de 45grad C. komt en probleem is opgelost :)
Zal ik gelijk al de andere onderdelen stofvrij maken. De 2 katten die hier rondlopen, zorgen precies wel voor de beharing van mijn kaart. Maar dat is voor morgen, nu even gamen met de headset op. Bedankt voor alle snelle reacties, en ik post wel even als het daardoor is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

[...]

Maakt niet uit, deze fan komt uiteindelijk toch weer in een stand terecht waar hij gaat aanlopen.

Pagina: 1