Router disconnect elke 20 minuten sinds een paar dagen

Pagina: 1
Acties:

• apenzoon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03-2022
Hey,

Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn router. Enkele dagen geleden zijn wij van internetprovider gewisseld (van hetnet naar telfort). Sindsdien heb ik gemerkt dat mijn router elke twintig minuten ongeveer 10 seconden eruitligt en dan weer reconnect. Het ligt niet aan het modem van telfort, omdat een rechtstreekse verbinding met dit modem het nog wel doet in de tijd dat de router er uitklapt (dus in dat interval van 10 seconden). Ik heb niets aan de opties van de router veranderd sinds wij het nieuwe modem van telfort hebben, dus heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is de router gewoon defect of moet ik iets veranderen aan mijn instellingen? Het modem is overigens een Zyxel P-2812HNU-F en de router een Linksys BEFSR41. Alvast bedankt voor de hulp!

gr Bart

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Telfort hierover al benaderd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• apenzoon
Nee, maar 1 dag voordat we van provider wisselden gebeurde het ook al met hetnet. Toen had ik het modem van hetnet gereset en was het opgelost. Wellicht was het de volgende dag weer terugkomen ook al was ik niet geswitcht van internet provider. Ga denk ik nu proberen de router te omzeilen door lange UTP kabels van het modem direct naar de computer te trekken en kijken of dat het oplost.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Ik zie nu pas dat mijn vorig antwoord niet echt logisch is...

Je zou kunnen kijken of je de firmware opnieuw op je router kan installeren. In ieder geval een factory reset (en daarna eventueel weer configureren) is de moeite van het proberen kwaad.

Kan je eigenlijk de router wel pingen op het moment dat je geen verbinding hebt?
Hoe constateer je dat je geen verbinding hebt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• apenzoon
Skype vloog eruit, als je een spelletje speelde disconnecte dat ook. In die 10 seconden dat internet eruit lag kon je ook niet op de router komen en tevens niet bij het modem. Daarnaast zag ik in de log van de router dat de "system uptime" weer gereset was na een disconnect. Het modem liet echter geen sporen zien van een disconnect en via Wireless kon in de tijd dat internet eruit lag nog wel gewoon gebruik worden gemaakt van het internet (dit loopt dus direct van het modem naar de telefoon, zonder tussenkomst van de router). Inmiddels een draad gelegd rechtstreeks van het modem naar de computer en nu heb ik er geen last meer van. Fixed dus :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lag dus blijkbaar aan die router. Als je geen tweede computer in huis hebt, laat je de router er natuurlijk lekker tussenuit, want deze voegt behalve een ingebouwde firewall niets toe.

Mocht je die router toch alsnog nodig hebben, dan zou het waard zijn om eens te kijken naar de lease time. Zou het kunnen dat daar perongeluk iets aan is gewijzigd? Ik heb al een flink aantal jaren precies hetzelfde type router, nooit problemen mee gehad. Bij mij staat die lease time (is default) op 0. En dat betekent elke 24 uur automatisch vernieuwen.
Pagina: 1