Toon posts:

Nieuwe CPU-koeler, oude pasta verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Arctic Freezer 13 CPU cooler gekocht voor mijn AMD Phenom ii x4 965, aangezien deze erg veel lawaai maakte. Bij de CPU cooler heb ik ook een setje Arctic Articlean gekocht om mijn cpu schoon te maken. Nu vraag ik me alleen af wat een goede doek is om de CPU met schoon te maken. Ik las dat sommige doeken weer pluizen of afgeven, dat wil je uiteraard niet hebben op een CPU. Op de site van Arctic Silver raden ze aan om een koffiefilter te gebruiken, maar dit lijkt me ook niet zo handig, gezien ik enkel de bruine bekende koffiefilters heb, die waarschijnlijk veelste ruw zijn. Hopelijk heeft iemand een goede oplossing.

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022
Ik gebruik elke keer gewoon wat keukenrol en dat heeft voor mij altijd gewerkt

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Simpele katoenen theedoek (droog/schoon ofc :+ ) werkt het beste en makkelijkste. Houd er rekening mee dat je koelpasta er bijna niet meer uit krijgt. Dus gebruik bij voorkeur een oude.

Dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.goedkope-schoonmaakartikelen.nl/images/theedoek.jpg

Papier kan deeltjes/pluisjes afgeven. Maar het gebruik van een keukenrol kan in principe geen kwaad.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Katoenen doek werkt prima. Ik gebruik een stuk van een oud wit tshirt er voor, iig iets wat je weg kunt doen of gedegradeerd hebt tot poetsdoek voor dit soort dingen.
Beetje TIM Cleaner op doen, ff deppen, even zijn werk laten doen en vervolgens met een droog deel er zo van af vegen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 28-12-2011 19:42 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dan kan ik inderdaad beter een oude theedoek zoeken. Denk niet dat mijn ouders het leuk gaan vinden anders haha :P Maar een theedoek pluist niet? Het lijkt mij dat het echt stof is.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 20:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

CPU op temp laten komen, PC uit, koelblok eraf, en met een wattenstaafje/bol+reiniger netjes afnemen. Geen pluisjes (ook geen statische vonken ofzo) en lekker schoon. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is echt stof maar gewoon net als een tshirt. Gaat niet echt pluizen en is voldoende ruw om alle restjes er af te krijgen ;) .

@ Michael. Tenzij de pasta versteend is hoef je hem echt niet voor te verwarmen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er nog wel bij vermelden dat de cpu pas 3 weken geleden is geïnstalleerd. Denk dat de pasta dus nog best soepel is :)

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Wasbenzine werkt ook erg goed.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koelpasta versteend pas na jaren gebruik (Of na enkele dagen als je het zo in de open lucht neer legt :+ ). Maak je daar dus geen zorgen over.

Beetje Wasbenzine of Ontsmettingsalcohol is trouwens een goedkopere oplossing om het schoon te maken IPV dat spul van Arctic zelf.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bij mij doet WC papier wonderen,volgens mij kan het niet goedkoper dan dit :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de CPU koeler met de Arctic Articlean al besteld, dus vraag me alleen nog af wat voor soort doek het beste is. Ik denk dat keukenpapier of een theedoek wel het beste is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 21:02 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een Theedoek of een oud Tshirt oid voldoet eigelijk wel. Zolang het maar 'normaal' katoen is wat niet rafelt.

Keukenpapier kan ook maar zou ik niet doen als je een normaal stuk katoen ter beschikking hebt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53

Nox

Noxiuz

Beste kan je spullen gebruiken die geen waas achterlaten. Dingen die snel verdampen in de open lucht. Zelf gebruik ik spiritus maar de middeltjes zelf zijn makkelijk te vinden via google. Als je geen overclockrecords neer wilt zetten kan je eigenlijk van alles gebruiken, dan maakt die graad verschil van de laag wasbenzine niet zo heel veel uit. En ik gebruik altijd een keukendoekje voor de simpele PC's. Zelf vaak een niet pluizende doek met spiritus maar met een OC van 30% is dat wel handig.

EDIT:

Wil je maximale prestatis, overweeg om je CPU en blok te lappen op een glasplaat. Genoeg tijd met de kerstvakantie zo denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 28-12-2011 22:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn CPU-koeler vervangen en heb hem schoongemaakt met Arctic Articlean en een theedoek. De oude pasta ging er erg makkelijk af met dit spul en de theedoek werkte ook goed als doek. Er zat alleen nog een beetje oude pasta op de zijkanten van de CPU, dit kreeg ik er met een wattenstaafje een beetje af, maar het ging wat lastiger, dus weet niet of alles er af is. Weet niet of dit veel kwaad kan?

Verder is de Arctic Freezer 13 erg stil en koelt goed. Heb nu idle temps van 25-30C, onder load ongeveer 40C met mijn AMD Phenom ii x4 965.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 12:09
NoxiuZ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:44:

Wil je maximale prestatis, overweeg om je CPU en blok te lappen op een glasplaat. Genoeg tijd met de kerstvakantie zo denk ik.
En nog een bijkomend voordeel: Bij de perfecte lap is geen coolpasta meer nodig! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Zijkanten maakt niet uit. Let wel op dat er geen residu in de buurt van je pinnen zit!

Temps zien er goed uit :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 20:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

D4NG3R schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:44:
Het is echt stof maar gewoon net als een tshirt. Gaat niet echt pluizen en is voldoende ruw om alle restjes er af te krijgen ;) .

@ Michael. Tenzij de pasta versteend is hoef je hem echt niet voor te verwarmen.
In onderhoud regelmatig systemen van 5-10 jaar oud. Ik zet ze dus standaard eerst even aan... (8>

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1