• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik heb hier een simpele pc staan met volgende componenten:

ASRock 880GMH USB 3.0
Athlon X2 (type ben ik even kwijt)
4GB DDR3 kingston
F3 1TB Samsung
(maken dus gebruik van onboard videokaart)

Systeem is nu 10-11 maanden oud en draaide altijd zonder problemen.

PC heeft eerder vandaag gewoon gewerkt maar wou net niet meer booten en blijft het scherm zwart. Ook geen post scherm en piepjes. Alle fans etc gaan wel draaien.

Heb al het één en ander geprobeerd. Ander beeldscherm geprobeerd. Met 1 reep ram en zonder ram geprobeerd te booten maar dan veranderd er niets. Ook een losse Videokaart geprobeerd maar feit dat ie geen piepjes geeft ook zonder geheugen zegt mij eigenlijk dat het mobo kapot is.

Iemand nog suggesties? PC is morgen nodig voor administratie dus voor ik morgen een nieuw mobo koop wil ik even 110% zeker zijn dat het mobo kapot is.

Edit:
wou net nog wat proberen en de fans blijven nu ook uit. Branden wel lampjes op mobo. Zou nog de voeding kunnen zijn maar om dat te testen moet ik een voeding uit een andere pc schroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door haakjesluiten op 28-12-2011 19:18 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik gok ook op de voeding of mobo ,of allebij..
Een kapotte voeding van een B merk kan ook de rest mee nemen als hij kapot gaat.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• haakjesluiten
Ik heb er net even een oud moederboard met processor ingeschroefd die ik nog had liggen en die doet het prima. Moederbord is dus na minder dan een jaar al overleden.... lekkere kwaliteit weer :') Die gaat dus RMA

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Crazyanz schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:25:
Ik heb er net even een oud moederboard met processor ingeschroefd die ik nog had liggen en die doet het prima. Moederbord is dus na minder dan een jaar al overleden.... lekkere kwaliteit weer :') Die gaat dus RMA
Ik leg liever 2 tientjes meer neer voor een instapmodel Asus dan een Asrockje.
Niet mis met Asrock maar toch wel een iets mindere quality control en componenten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 09:12

BiLo

PSN: toiletcleaner

Speedy-J schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:43:
[...]

Ik leg liever 2 tientjes meer neer voor een instapmodel Asus dan een Asrockje.
Niet mis met Asrock maar toch wel een iets mindere quality control en componenten.
en jij hebt zeker bij Asrock gewerkt? Ik denk dat het merendeel van de tweakers het met me eens is als ik zeg dat Asrock een prima merk is!

Bekijk de BBG maar eens

[ Voor 3% gewijzigd door BiLo op 29-12-2011 11:50 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• haakjesluiten
Ik heb over het algemeen inderdaad prima ervaringen gehad met asrock, ik ben juist niet zo te spreken over asus maar zo heeft iedereen denk ik wel zijn eigen ding ;)

Ik ga nu voor 5 tientjes maar een simpel asus boardje halen en die gooi ik dan wel weer de verkoop in als de asrock weer terug komt.

[ Voor 29% gewijzigd door haakjesluiten op 29-12-2011 12:55 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

DylanE schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:49:
[...]

en jij hebt zeker bij Asrock gewerkt? Ik denk dat het merendeel van de tweakers het met me eens is als ik zeg dat Asrock een prima merk is!

Bekijk de BBG maar eens
Ik ken Asrock al lang genoeg ,en waar heb ik gezegt dat Asrock een slecht merk is ?

• haakjesluiten
oke schiet mij maar lek.

Ik heb een nieuw moederboard gehaald alles overgezet zet hem aan... helemaal niets. Alleen de fans gaan draaien.

Als de cpu stuk is (zou voor mij echt de eerste keer zijn dat een cpu zomaar kapot gaat) dan gaat het moederboard toch een foutcode geven met die piepjes?

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
heb je er wel een speakertje op zitten?

-

• haakjesluiten
Yep zelfs nog een losse geprobeerd die sowieso moet werken.

Ik bouw geregeld computers ook voor andere en ik heb dit dus echt nog nooit meegemaakt.

Om het even op te sommen:

Voeding werkt want getest op ander moederboard met cpu
Moederboard werkt want is nieuw (oude zal waarschijnlijk ook nog werken vermoed ik dan)
Geheugen zou een fout melding op moeten leveren maar kan ik niet in andere computer testen
CPU idem

Enige wat dus nog kapot zou kunnen zijn in mijn optiek is de CPU. Ik zou alleen niet weten hoe die zomaar kapot kan zijn en waarom het moederboard dan geen foutmelding afgeeft.

laatste optie zou zijn dat het moederboard wat ik gekocht heb DOA is maar dit lijkt me niet heel rieel.

[ Voor 65% gewijzigd door haakjesluiten op 29-12-2011 14:30 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer eens de boel buiten de case te laten draaien,misschien ergens een kortsluiting ?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

Nemesizz

Untouchable

Crazyanz schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:14:

Als de cpu stuk is (zou voor mij echt de eerste keer zijn dat een cpu zomaar kapot gaat) dan gaat het moederboard toch een foutcode geven met die piepjes?
Hoe wil een moederbord foutcodes generen als ie "hersendood" is?
Zonder werkende CPU doet een moederbord niks, immers hij kan niks verwerken.

Je zegt dat je de voeding getest hebt op een oudere computer, dat zegt nog niet alles. Ik heb ook wel eens (half) defecte voedings gehad die op lichtere hardware wel wilde starten (denk aan een Pentium 3 ofzo) maar iets zwaarder systeem alleen de fans aan de praat kreeg.

• haakjesluiten
ik heb ook de voeding uit mijn eigen pc geprobeerd omdat uit te sluiten maar dan gebeurt er ook niets ;)

Wel balen dit als ik dit eerder geweten had dan had ik een FM1 mobo met fusion cpu gehaald.

[ Voor 31% gewijzigd door haakjesluiten op 29-12-2011 17:32 ]

• haakjesluiten
dubbel post

[ Voor 92% gewijzigd door haakjesluiten op 29-12-2011 17:32 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ook buiten de kast werkt het spul niet? Als je dat nog niet geprobeerd hebt; leg het moederbord even op een kartonnen doos oid, prik de componenten erop en zet het spul aan, als het werkt heb je waarschijnlijk ergens sluiting in je kast. Zou wel vreemd zijn natuurlijk, dat gaat niet van ene op andere moment normaal gesproken, maar is het proberen waard.

Ik zou daarnaast toch eens kritisch naar je voeding kijken. Als een ander moederbord het probleem niet oplost blijft er weinig over, want zoals je zegt, CPU's hebben niet zo snel de neiging om dood te gaan. Dat deze voeding wel werkt met een ander setje zegt niet zoveel; kan goed zijn dat het andere setje wat je probeerde minder stroom vraagt en de voeding het daarmee nog net aankan oid.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• haakjesluiten
Ik heb het spul nu buiten de kast geprobeerd te booten met verschillende voedingen waarvan ik 100% zeker weet dat ze het doen.

Ik denk dat ik er maar een nieuwe cpu in prop en als dat het niet is dan weet ik het ook niet meer.

• haakjesluiten
Nieuwe cpu gehaald (X2 260) en alles doet het weer. Ik heb het nog nagevraagd in de winkel en die hadden het over 1 op de miljoen cpu's die stuk gaan. Heb ik dat ook maar eens meegemaakt....

Heb nu dus een AM3 mobo over en die cpu gaat voor RMA. Dus als iemand nog een leuke set wil voor weinig ;)
Pagina: 1