hulp met momentary push on/off schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:47
Hallo, tweakers :),

Ik ben bezig met een casemod, de powerhack i5. voor deze casemod wil ik ook een imac g5 ombouwen tot beeldscherm van de casemod. Ik heb al eerder het mainboard van deze iMac moeten repareren met nieuwe condensatoren en dit is mislukt. Ik heb ook al aan dremeljunkie, een iMac "modder" de schakeling gevraagd om het beeldscherm om te schakelen naar dvi. Dat is heel simpel alleen de draadjes op de goede punten, 24volt op de backlight controller en die nog goed inschakelen. Om de 24 volt te krijgen probeer ik de originele voeding van de imac te gebruiken, deze heeft dezelfde ATX 20 contacten plug als een standaard plug. Hiervan weet ik de pinout ook al. Alleen om het hele zootje in te schakelen zit er een momentary push button op de achterkant deze wil ik uiteraard behouden zonder andere schakelaars te gebruiken.

Mijn vragen:
Weten jullie een schakeling waarmee ik de atx voeding met een druk op de knop aan kan zetten en met weer een druk op de knop uit kan zetten? Want ik heb er eigenlijk best veel gevonden maar die hebben allemaal een 5 volt input nodig en die kan ik dus niet regelen als de voeding uitstaat. Ik heb er uiteraard ook over nagedacht om de voeding gewoon altijd aan te hebben, maar hij heeft dan altijd de standaard-fans van de iMac aan staan en die maken een zacht geluid, maar daar kan ik dus 's nachts niet van slapen, en om dat telkens aan en uit te zetten ben ik te lui voor :P.

iig, mvg. jctjepkema en een prettige jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gewoon een drukkopje parallel aan die pushbutton op de achterkant? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
ja, heb je gelijk in, is een mogelijkheid. maar het probleem daarmee is, dat er geen ruimte is aangezien daaronder precies de speaker zit die ik ook werkend wil krijgen. ik heb een ander idee bedacht, waardoor ik geen extra stroom/ batterijtje nodig heb.

Op deze link: http://todbot.com/blog/20...s-onoff-toggle-using-555/
staat een schema, ik had het idee, dat ik de drukknop direct aansluit op de voeding en dit schema. als ik dan de drukknop indruk dan gaat er direct een stroom naar de schakeling en naar de voeding, wanneer ik hem los laat de schakeling er voor zorgt dat de voeding aan blijft. ik ga dit proberen na te bouwen op een breadboard. Iemand nog tips?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Let op dat die 2N3904 maar maximaal 200mA kan schakelen, meet even of dat genoeg is. Zo niet dan moet je even een stevigere NPN transistor uitzoeken. Je gaat wat spanningsval krijgen over je transistor, je zou eventueel een N-Fet kunnen nemen zoals de BS270/BS170/2N7002. Dan kun je meteen R4 weglaten.
Je kunt de 5V overigens uit de +5Vsb van je voeding halen, die staat altijd aan, ik neem aan dat een iMac die ook heeft.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
jctjepkema schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:48:

Mijn vragen:
Weten jullie een schakeling waarmee ik de atx voeding met een druk op de knop aan kan zetten en met weer een druk op de knop uit kan zetten? Want ik heb er eigenlijk best veel gevonden maar die hebben allemaal een 5 volt input nodig en die kan ik dus niet regelen als de voeding uitstaat.
Alle ATX voedingen hebben een +5vsb lijntje, daar staat 5V op zolang de stekker in het stopcontact zit.
Ook voor die 555 constructie heb je overigens een constante voeding nodig.

Repareren doe je zo.

• jctjepkema
@sine, hartstikke bedankt, dat had ik eigenlijk wel moeten weten, want anders gaan die 3volt batterijtjes zo snel leeg hè? iig hartstikke bedankt, nu kan ik verder :)
Pagina: 1