• florisjan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-01 23:57
Hallo,

Ik heb mijn pc een flinke boost gegeven, en wil nu van de overblijfselen proberen een htpc te bouwen. Ik ben hier verder niet zo in thuis, maar heb genoeg van het op en neer gesjouw met de laptop naar de televisie.
Het is mijn intentie om het een zo stil mogelijke machine te maken.

Wat ik heb is een werkend systeem:

Moederbord: Intel DP965lt
ATX (320.04 millimeters [11.60 inches] x 243.84 millimeters
[9.60 inches])

Processor:q6600

Geheugen: 8 gig

HD (voor os) 250gb

videokaart: Geforce 9300GS 512mb

De 1e stap is denk ik een nieuwe behuizing, met nadruk op de koeling.
De standaard fan van de q6600 is lawaaierig en de voeding is ook niet echt stil.

Heeft iemand tips voor me?

Alvast bedankt!

Floris

Verwijderd

Vrees ervoor dat een Q6600 veel stroom vraagt tov echte Atom bordjes.
Je moet nu al een andere cooler & voeding kopen. Mogelijk opteren om een nieuwe HTPC te bouwen met nieuwe onderdelen en deze via V&A te verkopen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Kort antwoord:
Ja.

''Lang antwoord'';
Wat zijn je eisen aan de HTPC?
Wat moet hij dus allemaal kunnen ?
Wat mag hij verbruiken ?
Hoe stil moet hij zijn ? zo stil mogelijk zeg je -> ligt er net aan hoever je wilt gaan etc.
Wat wil je er dus allemaal precies mee doen ?
Wat word er allemaal op aangesloten ?
Etc......

[ Voor 21% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2011 17:00 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:19
Dat kan ja, je kan namelijk de stock fan vervangen voor zoiets: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2
Die koeler is flink stil, en past in een HTPC behuizing.
Daarnaast zou ik de hardeschijf er uit halen, en dan een usb stick nemen waar je XBMC op zet.
Alleen de Gpu/voeding moeten dan nog stiller
Je kan de voeding vervangen, of als er een 120mm fan in zit zelf modden dat ie stiller is.

[ Voor 31% gewijzigd door sjaakwortel op 28-12-2011 17:00 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In principe is de videokaart krachtig genoeg om HD content te decoderen. Je zou eens kunnen kijken naar een XBMC live versie hiervoor.

De processor en geheugen is redelijk overkill. Enige bottleneck zal je GPU vormen.

https://discord.com/invite/tweakers

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:03
redfoxert schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:57:
In principe is de videokaart krachtig genoeg om HD content te decoderen. Je zou eens kunnen kijken naar een XBMC live versie hiervoor.

De processor en geheugen is redelijk overkill. Enige bottleneck zal je GPU vormen.
Voor zover ik weet heeft de 9300GS gewoon hardware HD decodering erop zitten, dus dat zal geen bottleneck zijn om HD videos mee te kijken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:48
Je processor kan je het beste vervangen door een energiezuinig exemplaar, bijvoorbeeld een Celeron. Je kunt m echter ook dusdanig ver underclocken en undervolten dat hij daardoor juist weer lekker zuinig is. De snelheid zul je in elk geval niet nodig hebben, aangezien zoals genoemd je videokaart al het decodeerwerk tot zich op neemt en het met opstarttijd etc allemaal niet zo veel uitmaakt.

Maar dat is als je puur een videoplayer van je media center wilt maken. Wil je er meer mee en moet hij ook echt de eigenschappen krijgen van een gemiddelde thuisserver dan heb je een perfecte setup door m zo te laten voor wat hij is. Zelfs dan is een q6600 nog erg snel.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een schop naar het forum voor mediaspelers en HTPC's en het advies om daar eens naar de FAQ te kijken voor je aan het bouwen begint :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De Q6600 zal zonder moeite elke film op je scherm tevoorschijn toveren. Daarnaast heeft je videokarart ook HD decoding, waardoor je processor rond de 5-10% zal zitten te neuspeuteren.

Om `m stiller te krijgen kun je altijd kijken naar een mooie koeler van bijvoorbeeld zalman. Als daar een grotere ventilator op zit, hoor je `m ook minder (een 12 cm is immers stiller bij dezlfde luchtverplaatsing dan een 6 / 8 cm ventilator).

Ik heb hier ook een Q6600 staan als werkbak en dat wordt bij de aanschaf van een nieuwe pc automatisch mijn HTPC. Nu is dat nog zo`n Xtreamertje, maar die heeft moeite bij films van 20+GB.

Als je kijkt naar zuinigheid en nog meer 'stilte' kun je in je BIOS misschien nog 'silent' opties vinden voor de fans en mogelijk ook nog een 'speedstep' achtige instelling, zodat je CPU wat lager geclockt gaat draaien. (= minder warmte = minder fans nodig, = stiller)

Wellicht kun je de harde schijf ook vervangen voor een 4GB flashkaartje. Je hebt dan minder warmteontwikkeling (=minder warm = minder fans= wederom stiller), geen gezoem/ruis van de HD en zo`n flashkaartje laat je systeem lekker snel booten bij een kale installatie i.c.m. MPC HC (dan start je de film uiteindelijk ook sneller).

Hopelijk kun je hier iets mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 28-12-2011 18:05 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1