Linksys E2000 802.11N haalt minder als Ziggo modem 802.11g

Pagina: 1
Acties:

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Na veel ontevredenheid over de standaard Ziggo router heb ik de Linksys E2000 gekocht en die kwam vandaag binnen. Installatie is simpel, alleen blijft ie zeggen dat m'n WPA2 wachtwoord ongeldig is dus krijg ik 'm niet beveiligd.

Daarnaast heb ik een probleem. De eerste twee keer dat ik de speedtest van Ziggo en van Speedtest.net deed, haalde ik ongeveer 55 tot 60 Mb/s. Na enkele keren dat gedaan te hebben, haal ik nog maar 32 to 35 Mb/s bij beide speedtesten. Dat is zelfs nog minder dan via G op 2.4 Ghz. Ik heb nu alleen N aanstaan op 5 Ghz. Ondertussen staan die baecon interval en threshold weer op de standaard waarden, dat haalde helemaal niets uit. Mis ik iets of is het heel normaal dat 802.11N, waar zo veel over wordt geroepen dat het beter is, slomer is dan B/G?

Ik zit op twee meter van beide routers. Dan zou ik toch makkelijk tegen de 85 tot 100 Mb/s moeten kunnen halen. Ik heb een 120/10 abonnement bij Ziggo. Upload haal ik zelfs niet boven de 3 nu. M'n NAS haalt 120/10 constant met gemak.

Firmware is de nieuwste versie (gechecked, maar ook logisch, komt net een uurtje geleden uit de doos).

Sowieso, wat is het voor onzin dat ie m'n wifiwachtwoord niet accepteert. Sorry, heb er een beetje de bale van.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Dus het wachtwoord wat je ingesteld hebt op je Linksys wordt niet geaccepteerd?!

Wat voor snelheid krijg je bedraad?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

Dan verzin je toch een ander wachtwoord. Rekening houden met aangegeven lengte en hoofdletters, cijfers, etc. Volgens mij kun je die moderne dingen ook zelf een wachtwoord laten verzinnen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-12 09:24

Perkouw

Moderator General Chat
Wat betreft je wachtwoord probeer gewoon even een ander dan moet het vast wel goed komen.

Voordat we het over de snelheid gaan hebben is je verhaal me niet geheel duidelijk. Ik gok dat je NAS bedraad aangesloten zit op hetzelfde modem of ... ? Jij internet nu via het modem bedraad of... ?

Om toch alvast op de snelheid in te gaan, zorg dat alle instellingen gewoon default staan en dus geen exotische aanpassingen. Test de snelheid eens op een andere manier dan speedtest.net & ziggo, zodat we een ietwat betrouwbaarder resultaat krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2011 16:41 ]

• GWTommy
Alle eisen waaraan zo'n wachtwoord moet voldoen (min/max lengte, wel niet cijfers, speciale tekens, etc) geprobeerd, niets pakt ie. Maar goed, het gaat me eerst om de snelheid.

M'n MacBook Air heeft geen gat voor 'n draad. Maar m'n NAS haalt via de Ziggo router en de nieuwe Linksys gemakkelijk 120/10 (bedraad is dat, CAT6 van 50cm). Het ligt dus aan de wifi instellingen. Zoals ik al zei, het is maar twee meter en er zit niets tussen dat kan storen.

Aan mijn wifi instellingen op m'n MBA kan het niet liggen. Op school haal ik via N over ieder accesspoint minimaal 80 tot 100 up en down (daar ligt glas).

@Perkouw: wat is een meer objectievere manier? Als ik op Speedtest.net een andere server selecteer krijg ik nog steeds het zelfde resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door GWTommy op 28-12-2011 16:44 ]

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12 13:15
Hoe heb jij je wifi router ingesteld? Mixed G-N, of N only? Dat wil ook nog wel eens een verschil maken. En het wachtwoord.. router al een keer herstart?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@GWTommy

http://www.bbned.nl/speedtest/ -> 100mb file o.i.d.
Ik zeg niet dat het beter is, maar we kunnen het maar uitsluiten :)
Bowy3r schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:45:
Hoe heb jij je wifi router ingesteld? Mixed G-N, of N only? Dat wil ook nog wel eens een verschil maken. En het wachtwoord.. router al een keer herstart?
Hij geeft aan alleen N aan te hebben staan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2011 16:47 ]

• GWTommy
Only N. Op welke manier maakt dat verschil?

Router al enkele keren gereboot.

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12 13:15
GWTommy schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:46:
Only N. Op welke manier maakt dat verschil?

Router al enkele keren gereboot.
Meen me te herinneren dat als je Mixed doet, hij op de snelheid van de oudste technologie draait. VB, als je N hebt, haal je 300/150 (dual/single), maar als je mixed G-N doet, accepteert ie beide G en N apparaten, echter kan ie dan maar op 54 mbps draaien.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:22
Magnetron aan? Ander kanaal proberen? Alles zoals eerder gezegd een keer herstart?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Bowy3r schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:49:
[...]

Meen me te herinneren dat als je Mixed doet, hij op de snelheid van de oudste technologie draait. VB, als je N hebt, haal je 300/150 (dual/single), maar als je mixed G-N doet, accepteert ie beide G en N apparaten, echter kan ie dan maar op 54 mbps draaien.
Dat is toch alleen het geval als je geen volwaardige dual-band router hebt ?
Nu ga ik ineens aan mezelf twijfelen dit is dus een Selectable dual band router. D.w.z. of G of N en niet beide tegelijk right ?

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 28-12-2011 16:53 ]

• GWTommy
Ik heb een testje gedaan. De Ziggo router en de Linksys router staan boven op elkaar ongeveer 30cm van zo'n oude collosale verwarming. Nu heb ik beide een meter verder geplaatst en haal ik via de Linksys makkelijk 55Mb/s. Al vind ik dat nog vrij weinig.

Ik kan overigens ook dual band uitzenden. Alleen de iPhones hier in huis slikken geen N, dus gaat de Ziggo router lekker G uitzenden en voor de laptopjes hebben we de nieuwe router die N kan maken.

Maar dan nog, N zou toch makkelijk de 120 moeten halen of ben ik te optimistisch?

Sleutel moet blijkbaar 26 tekens bevatten. Huh?

[ Voor 4% gewijzigd door GWTommy op 28-12-2011 17:33 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:08
26? dat kan niet kloppen, volgens mij is 8 het minimum.
120 mbit haal je niet zo snel met N hoor... 70-80 is eigenlijk wel gangbaar bij goed signaal.
Bij G is het 25 mbit/s max.

If it ain't broken, tweak it!

• GWTommy
FatalError schreef op woensdag 28 december 2011 @ 18:11:
26? dat kan niet kloppen, volgens mij is 8 het minimum.
120 mbit haal je niet zo snel met N hoor... 70-80 is eigenlijk wel gangbaar bij goed signaal.
Bij G is het 25 mbit/s max.
Ok. Begrijpelijk. Echter, 70-80 haal ik ook niet.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Op de 5GHZ band zul je met een goed signaal en zonder beveiliging gemiddeld zo'n 20 tot 30Mbps halen.
Duurder routers halen ongeveer het dubbele zie ook >>klik<<

Wireless is gewoonweg niet geschikt voor snelle verbindingen.

Daarnaast is de E2000 ook niet echt geschikt voor snelle verbindingen door de trage CPU die er in zit.

[ Voor 14% gewijzigd door fast-server op 29-12-2011 09:59 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• GWTommy
Het gemiddelde signaal is 58%. Nu heb ik er wel een beveiliging op zitten dus.
Kan ik dan beter 2,4 Ghz gebruiken of daalt het dan nog meer?

Ik neem aan dat dat gemiddelde ook gaat over grotere afstanden en ik daarom nu rond de 55 a 60 Mb/s zit?
Pagina: 1