Onenigheid met rijschool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:56

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Mijn vriendin (27) is een maand of twee geleden eindelijk begonnen met rijlessen. Dat leek allemaal best goed te gaan en er is voor 2 januari een examen aangevraagd. Ter voorbereiding heeft ze vandaag een les met een andere instructeur, als een soort proefexamen. Dit bleek echter helemaal niet goed te gaan, de auto sloeg steeds af. Blijkbaar is haar vaste instructeur bang voor schade aan zijn auto als deze steeds afslaat (ik vraag me dan af of ie wel het juiste beroep heeft..) en heeft deze bij wegrijden steeds geholpen met gas/koppeling. Dit werd door de instructeur van vandaag bevestigd. Die gaf ook aan eigenlijk geen leerlingen van deze instructeur over te willen nemen, dat dat bekend is binnen de organisatie en dat ze met een andere instructeur waarschijnlijk wel klaar zou zijn voor een examen. Helaas ontkende deze instructeur dat toen mijn vriendin er aan refereerde op het ANWB-kantoor.
De ANWB wil nu het geplande examen omzetten naar een tussentijdse toets, omdat afzeggen niet meer mogelijk is. Ik ben echter van mening dat zij de kosten voor dat examen maar moeten dragen, omdat de instructeur had kunnen weten dat mijn vriendin nog onvoldoende niveau heeft om af te rijden. Daarnaast zou ik naar aanleiding van de uitspraak van de vervangende instructeur zeggen dat eventuele extra rijlessen door de ANWB bekostigd moeten worden. Is dat reëel of loop ik te hard van stapel? Voordat er met rechtsbijstand/brancheorganisatie gedreigd wordt, gaan we uiteraard eerst ons probleem neerleggen bij de ANWB zelf, maar ik wil dan graag weten wat redelijk is om van ze te eisen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 00:32
Hoeveel lessen heeft je vriendin inmiddels gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:21
Heeft ze ook in een andere auto dat "proefexamen" gedaan? Want niets is zo kut, dan het wisselen van auto als je nog in de lesfase zit.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

RIS? a la Rijbewijs in Stappen?

Zoiezo een geldgraaiactie van het CBR, op de conventionele manier slaag je sneller.

De ANWB heeft trouwens geen zier met die rijschool te maken, ze ontvangen alleen jaarlijks een X bedrag zodat die rijschool het ANWB logootje mag voeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 28-12-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Demoniac schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:14:
... Blijkbaar is haar vaste instructeur bang voor schade aan zijn auto als deze steeds afslaat (ik vraag me dan af of ie wel het juiste beroep heeft..) en heeft deze bij wegrijden steeds geholpen met gas/koppeling...
Als er al iemand aangeklaagd moet worden is het die slechte rij instructeur... Zo leer je het dus nooit.

Ik ook zou eens een paar keer zelf met haar gaan oefenen op een verlaten parkeer terrein oid. Of als je het netjes wil doen op een circuit of verkeersoefenterrein of zo. Verkeersinzicht etc. leer je daar natuurlijk niet, maar je kan wel goed oefenen om de auto onder controle te krijgen. Starten, optrekken, schakelen, remmen, terugschakelen, achteruit, bochtjes draaien, parkeren, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Blijkbaar is haar vaste instructeur bang voor schade aan zijn auto als deze steeds afslaat
Dit komt tegenwoordig toch vrijwel niet meer voor? En sowieso lijkt me dat rijlesauto's hier voor geoptimaliseerd worden, zover dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06 00:32
ik weet nog mijn eerste rijles, de hele uur was:
starten, in zijn 1 10 meter rijden, stoppen in vrij en dan weer wegrijden. echt de hele uur (kreeg toen les van pa :P

Maar ik ben bang dat aanklagen moeilijk gaat worden, want hij kan natuurlijk zeggen: zij was zo gestrest of wat dan ook dat ik haar hielp met de koppeling zo dat ze meer op andere dingen kon concenteren. of een verhaal in die richting, probeer dat dan maar te bewijzen dat het neit o was...
TENZIJ dat de andere instructeur het voor je op papier wil zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 63975 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:36:
De ANWB heeft trouwens geen zier met die rijschool te maken, ze ontvangen alleen jaarlijks een X bedrag zodat die rijschool het ANWB logootje mag voeren.
Ik zie wel bovag rijscholen in de buurt, dat is waar de bovag een logotje doet, bij anwb zie ik echt de anwb als rijschool. Ook de slagings percentages zijn van de rijschool, niet van de instructeur?

Verder zo snel mogelijk veel lessen nemen bij een andere instructuer, dan kun je wellicht toch nog snel klaar zijn voor het examen. (zo moeilijk is koppelen niet ...en als dat wel moeilijk blijft ben je rijp voor een automaat)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

hyptonize schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:54:
[...]

Dit komt tegenwoordig toch vrijwel niet meer voor? En sowieso lijkt me dat rijlesauto's hier voor geoptimaliseerd worden, zover dit mogelijk is.
Afaik is er niks tegen te doen. Maargoed, vroeg of laat gaat die auto toch stuk; het is een auto die ruw behandeld wordt. Als hij bang is dat z'n auto stuk gaat, moet die geen rijinstructeur worden maar taxichauffeur.

Voor wat betreft de kosten die omzetting van examen -> TTT, ik zie persoonlijk niet wat het nut is. Slaag je voor een examen, heb je je rijbewijs. Slaag je voor een TTT, mag je nog steeds examen doen. In het eerste geval heb je mazzel, in het tweede geval ben je meer geld kwijt dan nodig.

Wat ik dus zelf zou doen is haar leren koppelen op een afgelegen parkeerterrein en haar dan laten opgaan voor het examen. Aannemende dat de rest wel goed is geleerd 8)7

Overigens zou je moeten merken dat de instructeur ook op de pedalen staat, maargoed.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
tdw schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:14:
[...]

Afaik is er niks tegen te doen. Maargoed, vroeg of laat gaat die auto toch stuk; het is een auto die ruw behandeld wordt. Als hij bang is dat z'n auto stuk gaat, moet die geen rijinstructeur worden maar taxichauffeur.

Voor wat betreft de kosten die omzetting van examen -> TTT, ik zie persoonlijk niet wat het nut is. Slaag je voor een examen, heb je je rijbewijs. Slaag je voor een TTT, mag je nog steeds examen doen. In het eerste geval heb je mazzel, in het tweede geval ben je meer geld kwijt dan nodig.
Met de TTT kun je een vrijstelling halen voor de bijzondere verrichtingen, en die kan vrij handig zijn :P Daarnaast krijg je vaak duidelijke tips qua wat je moet verbeteren. Ook is het voor sommige (erg zenuwachtige?) mensen wel fijn om even te ervaren hoe zo'n examen gaat :)
Wat ik dus zelf zou doen is haar leren koppelen op een afgelegen parkeerterrein en haar dan laten opgaan voor het examen. Aannemende dat de rest wel goed is geleerd 8)7
Dan heb je dus wel weer het probleem dat de koppeling in elke auto anders voelt.. Het is al bijna 2 januari, dus dat wordt kort dag..
Overigens zou je moeten merken dat de instructeur ook op de pedalen staat, maargoed.
Dat zou je inderdaad vrijwel direct moeten voelen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]
Wat ik dus zelf zou doen is haar leren koppelen op een afgelegen parkeerterrein en haar dan laten opgaan voor het examen...
Helemaal mee eens.

Die koppeling, icm met gaspedaal en remmen moet je leren aanvoelen. Dat kan niet als een ander je helpt. Juist als het een paar keer fout gaat en de motor afslaat daar leer je van, waar precies de grenzen liggen. Ik had in het begin juist de neiging om met een slippende koppeling te rijden, dat gaat wel lekker soepel maar is natuurlijk niet zo best voor die koppeling... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tenzij hij dat altijd heeft gedaan, dan merk je geen verschil natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Awsom schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:20:
[...]

Met de TTT kun je een vrijstelling halen voor de bijzondere verrichtingen, en die kan vrij handig zijn :P Daarnaast krijg je vaak duidelijke tips qua wat je moet verbeteren. Ook is het voor sommige (erg zenuwachtige?) mensen wel fijn om even te ervaren hoe zo'n examen gaat :)
Dat is waar. Maar persoonlijk doe ik liever 2x examen, met de mogelijkheid gelijk de eerste keer een rijbewijs te halen, dan TTT en examen :) Overigens was ik ook kneiterzenuwachtig voor mijn examen; rit naar het CBR ging volkomen kut. Eenmaal terug bij de auto om in te stappen had de examinatrice me al gerust gesteld; ze was gelukkig erg rustig en vrolijk. Vervolgens lekker zitten kletsen en zo m'n examen gehaald. Maar dan moet je ook maar net die examinatrice treffen :P
[...]

Dan heb je dus wel weer het probleem dat de koppeling in elke auto anders voelt.. Het is al bijna 2 januari, dus dat wordt kort dag..
Dat is zeker waar, maar met de basis kom je in feite in iedere auto weg. Het is even wennen ja, maar als je het evt. die examinator uitlegt en je hebt het tijdens de rit goed onder controle, dan lijkt het me dat hij er weinig van gaat zeggen.
Erkens schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:25:
[...]

Tenzij hij dat altijd heeft gedaan, dan merk je geen verschil natuurlijk ;)
Als het pedaal niet je voet volgt dan is er iets niet in orde. Dat moet je gewoon voelen.

[ Voor 10% gewijzigd door tdw op 28-12-2011 16:26 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Als je elke keer met wegrijden dat met een slippende koppeling tot het einde van de straat doet, of elke keer af laat slaan, is dat natuurlijk ook lekker voor je eigen onzekerheid. Dan let je teveel op de techniek ipv de omgeving --> vrijwel zeker dat je dan zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Sick Nick schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:29:
Als je elke keer met wegrijden dat met een slippende koppeling tot het einde van de straat doet, of elke keer af laat slaan, is dat natuurlijk ook lekker voor je eigen onzekerheid. Dan let je teveel op de techniek ipv de omgeving --> vrijwel zeker dat je dan zakt.
Inderaad, als je ontzettend gespannen in een auto zit, zak je sowieso :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:43
Waar ik me over verbaas is de suggestie dat de instructeur mee zou helpen bij het wegrijden aangezien ik me daar weinig tot niets bij kan voorstellen.
Over het algemeen is de dubbele bediening beperkt tot rem en koppeling en heeft de instructeur geen gaspedaal tot z'n beschikking. (schijnt wel mogelijk te zijn maar moet dan los te koppelen zijn omdat het kennelijk verboden is op het examen)
Je moet dan als instructeur wel een enorm gevoel voor coördinatie hebben om tegelijkertijd met een ander pedalen te bedienen, fatsoenlijk en vloeiend weg te rijden om vervolgens te stoppen met het bedienen zonder dat de auto plots afremt danwel stuiterend over de weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

En we lessen toch 9 van de 10 keer in een dieseltje? Een beetje moderne diesel slaat sowieso niet zomaar af bij wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
leuk_he schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:04:
Ik zie wel bovag rijscholen in de buurt, dat is waar de bovag een logotje doet, bij anwb zie ik echt de anwb als rijschool. Ook de slagings percentages zijn van de rijschool, niet van de instructeur?
Ik krijg het idee dat de rij-instructeurs ZZP'ers zijn, of iig wel die auto zelf kopen en er verantwoordelijk voor zijn. Ze heeft me ook al eens verteld dat overdag het licht niet aan mag 'omdat anders de lampjes zo vaak vervangen moeten worden' :X
Awsom schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:20:
Dat zou je inderdaad vrijwel direct moeten voelen. :/
Als je een referentiekader hebt van hoe het zou moeten voelen, dan wel ja. Maar als het van begin af aan zo gedaan is, kan ik me voorstellen dat m'n vriendin niet beter weet dan dat het zo voelt.
Fiber schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:22:
Die koppeling, icm met gaspedaal en remmen moet je leren aanvoelen. Dat kan niet als een ander je helpt. Juist als het een paar keer fout gaat en de motor afslaat daar leer je van, waar precies de grenzen liggen. Ik had in het begin juist de neiging om met een slippende koppeling te rijden, dat gaat wel lekker soepel maar is natuurlijk niet zo best voor die koppeling... :z
Precies, als je elke keer voor l*l staat met een afgeslagen auto bij een rotonde dan ga je vanzelf je best doen om dat niet meer te laten gebeuren :P
ninjazx9r98 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:41:
Waar ik me over verbaas is de suggestie dat de instructeur mee zou helpen bij het wegrijden aangezien ik me daar weinig tot niets bij kan voorstellen.
Over het algemeen is de dubbele bediening beperkt tot rem en koppeling en heeft de instructeur geen gaspedaal tot z'n beschikking. (schijnt wel mogelijk te zijn maar moet dan los te koppelen zijn omdat het kennelijk verboden is op het examen)
Je moet dan als instructeur wel een enorm gevoel voor coördinatie hebben om tegelijkertijd met een ander pedalen te bedienen, fatsoenlijk en vloeiend weg te rijden om vervolgens te stoppen met het bedienen zonder dat de auto plots afremt danwel stuiterend over de weg gaat.
Gaspedaal is niet verplicht voor de instructeur, maar komt wel voor. De auto waar ik ooit rijles in kreeg had dat ook. En de instructeur in kwestie zit inmiddels tegen de pensioenleeftijd, dus die zal inmiddels wel wat gevoel met pedalen hebben ;) De uitspraak dat er constant geholpen is met wegrijden, kwam van de vervangende instructrice. Zij had dat dus bij meerdere leerlingen van deze meneer geconstateerd, maar blijkbaar wordt daar bij de ANWB weinig mee gedaan :/

Betreft het advies om op een verlaten terrein zelf te gaan oefenen: dat hebben we gedaan, maar mijn eigen auto is er één 'met een gebruiksaanwijzing'. Als ik zelf een keer een week in een andere auto gereden heb, slaat ie bij mij zelfs af en toe af :X Ding is er al een paar keer voor bij de garage geweest, nieuwe leaseauto is besteld en tot die tijd doe ik het er maar mee.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Het gaat niet om gevoel met de pedalen an sich, het gaat om gevoel met de pedalen gecombineerd met iemand anders die dezelfde pedalen gebruikt.
Je bent op dat moment met twee personen een en dezelfde functionaliteit aan het bedienen en ik kan me niet voorstellen dat dat zo simpel is als gevoel hebben voor pedalen omdat je al lang instructeur bent.
Ik persoonlijk zou weinig vertrouwen hebben in het verhaal van de vervangende instructrice en me afvragen wat haar belang is bij het zwart maken van een concullega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als ze het dan daarin kan, kan ze het overal in.... ;) Ik zou zeggen: oefenen, de komende paar dagen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:46
Demoniac schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:51:
Ze heeft me ook al eens verteld dat overdag het licht niet aan mag 'omdat anders de lampjes zo vaak vervangen moeten worden' :X
LOL, ik had de ANWB en die hele rijschool lekker de middelvinger gegeven. Wat is dat nou weer voor onzin?

Mijn advies zou zijn, lekker lessen bij een een-mans school, en zoek er dan een met een hoog slagings percentage, heb ik ook gedaan. Heb alles in een keer gehaald, geen TTT, 21 lessen en ik was binnen.

Veel beter dan bij een grote rijschool en het risico lopen dat je geen vaste instructeur hebt waar je onderweg lekker mee kunt praten en die je kent vanaf les 1.

No offence hoor, maar als een instructeur tegen mij zou zeggen dat ik de lampen niet aan mag doen (het wordt tegenwoordig overdag zelfs aangeraden, ben je beter zichtbaar > veiliger, maar dat is een andere discussie) was ik uitgestapt

• Demo

Demo

Topicstarter
Gisteravond nog eens uitgebreid met m'n vriendin gesproken over de situatie. Zij geeft aan dat ze wel eens gevoeld heeft dat er iets met de pedalen gebeurde, maar niet dat het constant gebeurde. Ook zei ze dat de enkele keer dat de auto is afgeslagen, de instructeur begon te vloeken. Er waren nog wat andere dingen die ze van haar instructeur niet of verkeerd heeft geleerd (bij invoegen op de snelweg veel te vroeg schakelen, nooit ingehaald op de snelweg, nooit in een vak ingeparkeerd) en hoewel die met een goede instructeur misschien nog wel te leren zijn, vrees ik dat ze door deze situatie erg onzeker is geworden over haar rijvaardigheid en daardoor het examen zeker niet zal halen.
Daarom, los van de discussie of mijn vriendin dit had moeten merken en de rijleraar er op aanspreken, mijn vraag: lijkt het jullie terecht om de rijschool/instructeur het (tussentijdse) examen te laten betalen, aangezien dit op aandringen van de instructeur is aangevraagd terwijl mijn vriendin blijkbaar nog helemaal toe was aan examen.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:06
Is dat het enige probleem dat haar tegenhoudt om haar rijschoolexamen af te leggen? Dat is namelijk wel iets dat je kan oefenen op een private weg/ parkeerterrein. Vraag is of je, mits voldoende oefening en een aantal verschillende (ook benzine) wagens, je haar niet voor het examen getrained kan krijgen.

Meteen ook oefenen voor parkeren ed. Als de rest van het rijden op de weg goed genoeg is, moet met voldoende uren dat toch te doen zijn?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

ralpje

Deugpopje

Ik kan me voorstellen dat het meer een psychologisch dingetje is nu dat het afrijden voor haar lastig gaat maken. Je kunt nog zo vaak 'zelf' gaan oefenen, maar dat haalt de gedachten dat ze gewoon een pruts-instructeur heeft gehad en de daarbij behorende onzekerheid niet weg.
Ik zou inderdaad eens zien of dat examen niet te verplaatsen / annuleren is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De ANWB wil nu het geplande examen omzetten naar een tussentijdse toets, omdat afzeggen niet meer mogelijk is. Ik ben echter van mening dat zij de kosten voor dat examen maar moeten dragen, omdat de instructeur had kunnen weten dat mijn vriendin nog onvoldoende niveau heeft om af te rijden.
<knip>
Voordat er met rechtsbijstand/brancheorganisatie gedreigd wordt, gaan we uiteraard eerst ons probleem neerleggen bij de ANWB zelf, maar ik wil dan graag weten wat redelijk is om van ze te eisen.
Ik zou gewoon eens proberen te overleggen met de rijschool over deze issue. Hoe langer je daarmee wacht, hoe lastiger het wordt. Ik begrijp dat je vooraf wat extra info wilt inwinnen, maar gezien de complexiteit van de issue zul je waarschijnlijk enkel (goedbedoelde) meningen hier horen en daar heb je niet zoveel aan (behalve de morele steun).

Neem gewoon eens contact op en ga met ze in overleg. Rechtsbijstand of andere zaken kan altijd nog. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

WTF

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat dacht ik ook... Beetje vreemd dat dat zomaar gekaapt wordt...

Tenzij TS ze natuurlijk zelf op het spoor heeft gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:39:
[...]

Dat dacht ik ook... Beetje vreemd dat dat zomaar gekaapt wordt...

Tenzij TS ze natuurlijk zelf op het spoor heeft gezet...
Nee, heb ik niet. En ze hebben mij hier ook niet even een berichtje over gestuurd dus ik heb ze gemaild met het verzoek de referenties naar dit topic en mijn nickname te verwijderen, wat inmiddels ook gebeurd is.

Vriendinlief heeft vandaag weer twee uur les gehad, ben benieuwd hoe het dit keer ging. We houden u op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

instructeur zelf al gesproken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Blijkbaar is haar vaste instructeur bang voor schade aan zijn auto als deze steeds afslaat (ik vraag me dan af of ie wel het juiste beroep heeft..) en heeft deze bij wegrijden steeds geholpen met gas/koppeling.
Ik vind het mee helpen met wegrijden verhaal buitengewoon vaag. Ik denk dat het een combinatie is van zenuwen om de andere instructeur en het moeten rijden in een vreemde auto. Je roept nu dingen die je helemaal niet hard kan maken.

Een instructeur kan met het verkloten van z'n reputatie ook niks winnen.

Het examen staat, nu nog afzeggen is wel erg laat. Zie het als een proef, ga lekker ontspannen rijden en zie maar waar het schip strand.

Niet netjes kunnen parkeren of een keertje af laten slaan zijn geen reden tot zakken. Verkeersoverzicht anticipatie en kijkgedrag zijn dat wel. Mocht ze het niet halen zoek een andere rijschool (eentje waar je wel vertrouwen in hebt), zet de puntjes op de i en doe opnieuw examen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik mis een stukje assertiviteit van je vriendin. Ik lees nergens dat ze dit bespreekbaar heeft gemaakt. Verder TS, wellicht een idee om een keer mee te rijden tijdens haar rijles. Dan kan je zelf zien hoe het er aan toegaat?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Lucky-Shirt schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:46:
En we lessen toch 9 van de 10 keer in een dieseltje? Een beetje moderne diesel slaat sowieso niet zomaar af bij wegrijden.
Inderdaad. Ik heb dan geen rijbewijs, maar voor de fun ooit eens 2 lessen genomen. Dat was jaren terug in een Mondeo diesel. Voor die tijd natuurlijk weleens in de auto van pa een stukje gereden en dat was een benzine. In die Mondeo diesel was het gewoon een kwestie van rustig de koppeling op laten komen om weg te rijden. Je moest het wel heel bont maken om dat ding af te laten slaan.

Wel een fantastische instructeur trouwens, als je leerlingen na een stuk of 20 lessen de koppeling nog niet eens onder de knie hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25
Ik vind het verhaal van de alternatieve instructrice niet erg waarschijnlijk. Het is voor een instructeur namelijk veel makkelijker om iemand goed te leren koppelen dan continu mee te koppelen en de persoon vervolgens op het examen te laten falen.

Daarnaast moet je toch in een half uurtje kunnen leren koppelen. Met de meeste auto's komt het absoluut niet nauw. * Rukapul is een meester in het wegrijden in hogere versnellingen. Zelfs op het motorexamen :+

Het lijkt me ook een vrij kansloze zaak om er financieel echt wat mee te doen. Enige wat ik me voor kan stellen is dat er een klacht wordt neergelegd en dat er een extra les voor het examen ingepland wordt om nog even het koppelen te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Gunner schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 10:21:
Ik mis een stukje assertiviteit van je vriendin. Ik lees nergens dat ze dit bespreekbaar heeft gemaakt. Verder TS, wellicht een idee om een keer mee te rijden tijdens haar rijles. Dan kan je zelf zien hoe het er aan toegaat?
LOL, hebben we toevallig gedaan op het moment dat jij dit postte. Auto is tijdens die les niet afgeslagen en de instructeur deed duidelijk zijn best om uit te leggen wat ie eerder niet gedaan had. Ze heeft gisteren op een besloten terrein in mijn auto geoefend op wegrijden en dat ging ook prima.
Al met al ben ik er van overtuigd dat het haar binnenkort wel gaat lukken, het wachten is alleen nog op een reactie van de rijschool op het aanvragen van een examen terwijl de instructeur hele basale zaken nog niet had uitgelegd. Het tussentijdse examen is vanmiddag, dus we zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

(...) Ik ben echter van mening dat zij de kosten voor dat examen maar moeten dragen, omdat de instructeur had kunnen weten dat mijn vriendin nog onvoldoende niveau heeft om af te rijden. Daarnaast zou ik naar aanleiding van de uitspraak van de vervangende instructeur zeggen dat eventuele extra rijlessen door de ANWB bekostigd moeten worden.
ANWB lees ik hier als: rijschool-onder-ANWB-logo

M.i. ben je hier kansloos, mede omdat anders het hek van de dam is. Je kunt dan elke gefaalde examenpoging op de rijschool verhalen, omdat zij dan hun werk niet goed gedaan zouden hebben.

Examens worden vaak ver van te voren vastgesteld, in de verwachting dat een kandidaat tegen de tijd van het examen voldoende voorbereid is. Wanneer dit niet het geval is, is dit m.i. niet de rijschool aan te rekenen. Ja, het is een kwalijke zaak dat de instructeur de pedalen bedient zonder dit aan de leerling duidelijk te maken. Elke bediening van de pedalen door de instructeur zou m.i. luid en duidelijk gecommuniceerd moeten worden, omdat je anders niet altijd weet dat je iets fout gedaan hebt. Maar dit betekent nog niet dat de instructeur gefaald heeft in de opleiding, want hoe bewijs je dat de leerling met een andere instructeur wel klaar geweest was voor het examen? Sommige mensen hebben gewoon wat meer tijd nodig om de auto goed onder controle te krijgen (wat helemaal niet erg is).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar als het nu enkel gaat om het wegrijden, dat is toch zo aan te leren? Als verder hele rijden probleemloos gaat, is het enkel uurtje stampen op het optrekken, dat is vrij snel aan te leren. Ik heb zelf een spoedcursus gedaan, ik keek niet naar een ANWB-logo maar gewoon naar ervaring/bekendheid van de rijschool.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1