Macbook 13" begin 2009 met defect scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:50
Beste Tweakers,

ik heb een vriend met een niet functionerend scherm op zijn macbook:
- Het probleem is uit het niets ontstaan, niet eerst strepen over het scherm oid.
- Het scherm blijft zwart bij het opstarten en de laptop herkent zijn interne scherm niet.
- De laptop geeft wel beeld op een extern scherm en functioneert dan gewoon goed.
- Apple logo op de achterkant blijft zwart.
- Ook geen beeld wanneer er met een zaklamp op het scherm wordt geschenen.
- Webcam functioneert wel.

Nu zijn er volgens mij de volgende mogelijkheden:
- Kabelbreuk naar het scherm (maar gezien de webcam bij veel macbooks op dezelfde kabel zit leek me dit onwaarschijnlijk)
- scherm defect (maar dat is raar omdat alles stuk is en niet alleen backlight/paneel zelf oid)
- kapot logicboard (niet logisch omdat het nog wel werkt met een extern scherm)

Bij de Mac store waren ze vooral geinterresseerd om 'm een nieuwe macbook aan te smeren en gooiden ze het meteen op een kapot logicboard (wat mij onwaarschijnlijk lijkt omdat hij prima werkt op een extern scherm) en garantie claimen wordt een lastig verhaal (bijna 3 jaar oud). Dus ik had voorgesteld om een poging te doen om 'm te fixen, maar daarvoor moet ik wel zeker weten waar het probleem zit en dan moet het probleem dus niet in het logicboard zitten, want dan is het niet zinnig om de boel op te lappen gezien de prijs van een logicboard.

Dus bij deze de vraag, hoe kan ik met zekerheid testen wat er defect is?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien het Apple logo op de achterkant van het scherm ook zwart blijft zou ik het probleem zoeken bij de backlight.

Dit kan betekenen dat de backlight gewoon stuk is en vervangen moet worden. Echter het kan ook een kabelbreuk zijn. Dit hoeft niet perse bij het schanierpunt te zijn. Dit youtube filmpje is hier een goed voorbeeld van: YouTube: Broken backlight on a apple macbookpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Luit schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:07:
Aangezien het Apple logo op de achterkant van het scherm ook zwart blijft zou ik het probleem zoeken bij de backlight.

Dit kan betekenen dat de backlight gewoon stuk is en vervangen moet worden. Echter het kan ook een kabelbreuk zijn. Dit hoeft niet perse bij het schanierpunt te zijn. Dit youtube filmpje is hier een goed voorbeeld van: YouTube: Broken backlight on a apple macbookpro
Bedankt voor je reactie, mooi filmpje ook. Maar probleem is dat het sowieso niet alleen het backlight is, omdat er dan wel beeld zou moeten zijn wanneer er met een zaklamp oid op geschenen wordt en de interne monitor wel herkend wordt, wat nu dus niet het geval is. Kabelbreuk lijkt me logischer gezien het scherm er in zijn geheel mee gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou voor dit soort problemen niet langs een Apple Reseller gaan. Deze rekenen vaak de hoofdprijs omdat ze alleen de hele unit kunnen vervangen.

Zelf hebben wij zakelijk goeie ervaringen met www.Notelogic.nl.

Die kunnen het maken voor een zesde van het geld.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Donstil schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:18:
Ik zou voor dit soort problemen niet langs een Apple Reseller gaan. Deze rekenen vaak de hoofdprijs omdat ze alleen de hele unit kunnen vervangen.

Zelf hebben wij zakelijk goeie ervaringen met www.Notelogic.nl.

Die kunnen het maken voor een zesde van het geld.
Right...maar daar heb ik helemaal niets aan als het probleem niet in het scherm zit, wat best zou kunnen. Verder heb ik zelf echt geen moeite met het vervangen van een lcd-panel en kan ik deze ook gewoon via ebay bestellen, waardoor het ~150 euro goedkoper zou kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bastard op 28-12-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
KAdrifter schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:54:
[...]

Right...maar daar heb ik helemaal niets aan als het probleem niet in het scherm zit, wat best zou kunnen. Verder heb ik zelf echt geen moeite met het vervangen van een lcd-panel en kan ik deze ook gewoon via ebay bestellen, waardoor het ~150 euro goedkoper zou kunnen.
Nee hoor ze doen ook video-chips. Kabels. enz.

Handig hoor eBay maar er kan idd een hoop defect zijn, zit je mooi met je goedkoop bestelde product als het iets anders is. Daarbij komt ook dat het LCD panel van een 13" MBP achter en verlijmde glasplaat zit, deze heb ik al tientallen keren zien sneuvelen bij mensen die ook zeiden "heb ik zelf echt geen moeite met het vervangen van een lcd-panel" 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 28-12-2011 18:27 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
True, maar de kans dat het het LCD panel defect is is redelijk klein, want dan zouden zowel de lcd en de backlight op exact hetzelfde moment er mee gestopt moeten zijn, de kans daarop is te verwaardelozen. Kabelbreuk is al een stuk logischer en is wel zelf op te lossen, maar normaal krijg je dan met wat gerommel aan de scharnieren nog wel iets van een signaal door. Andere optie is een sensor die defect is en daardoor denkt dat het beeldscherm gesloten is terwijl dat niet het geval is, dat zou alles wel verklaren. Echter als het het logicboard is, is het interessanter om de laptop te verkopen in/voor onderdelen dan de boel te repareren.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastard op 28-12-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53
Ik heb een Macbook (weliswaar 2007) ook met een dood scherm. Maar hierbij was een lichte buzz te horen vanuit het scherm, en ik heb hierbij de inverter vervangen voor een nieuwe (7 euro). Het scherm werkt nu weer prima.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51hzX5GICZL._SL500_AA300_.jpg

edit: hm 2009 heeft een LED scherm dus ik weet niet of dat voor jou opgaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Chiii op 28-12-2011 22:54 ]

• Bastard
Chiii schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:48:
Ik heb een Macbook (weliswaar 2007) ook met een dood scherm. Maar hierbij was een lichte buzz te horen vanuit het scherm, en ik heb hierbij de inverter vervangen voor een nieuwe (7 euro). Het scherm werkt nu weer prima.

[afbeelding]

edit: hm 2009 heeft een LED scherm dus ik weet niet of dat voor jou opgaat.
Macbook pro mid-2009 heeft inderdaad een led scherm, maar de Macbook early-2009 niet (tenminste, staat niet bij de specs). Maar een kapotte inverter zorgt er normaal gesproken voor dat je backlight niet werkt, niet dat het komplete scherm niet werkt (zelf met een flinke lamp op lopen schijnen, er komt echt geen beeld op het scherm). Enige logische verklaring die overblijft is kabelbreuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastard op 29-12-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Ik heb de macbook even open gehad, het was kabelbreuk. Wat met de kabel gerommeld en hij geeft weer correct beeld (voorlopig tenminste).
Pagina: 1