Toon posts:

[Vista] Langzame/'laggende' computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Een half jaartje geleden heb ik een nieuwe computer gekocht. Deze heb ik via CPS computers in elkaar laten zetten. Ik kon daarbij zelf m'n onderdelen kiezen en laten installeren. Ik ben toen uitgekomen op de volgende set-up:
Intel Core i5 CPU 650 @3.20 Ghz 3.21 Ghz
4.00GB RAM
ATI RADEON HD5700
32-bits
Mijn Windows Vista heb ik geïnstalleerd via een cd-rom van mijn vorige computer.
En dan komt nu het probleem: eigenlijk al vanaf het begin was mijn computer veel langzamer dan mijn oude computer, terwijl de hardware toch echt stukken beter is. Mijn laptop met zeer basale hardware is zelfs nog sneller. Vanaf het moment dat ik 'm opstart krijg ik regelmatig dat de computer haast lijkt te laggen. Windows Verkenner blijft hangen, Chrome blijft hangen, spelletjes blijven hangen enzovoorts. Ik merk bijvoorbeeld ook dat als ik World of Warcraft speel (een MMORPG) dat het laden erg langzaam gaat, terwijl ik op m'n laptop, dus met slechtere hardware en een slechtere internetverbinding (op mijn desktop heb ik glasvezel) daar geen enkel probleem mee heb.

Ik zit inmiddels dus al een half jaar met dit probleem en inmiddels begin ik me er toch echt dood aan te irriteren. Ik begrijp niet hoe het komt, en ik heb nergens een degelijke oplossing kunnen vinden. PLEASE HELP DUS!

Met vriendelijke groet,
Tom Buitelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Heb je alle drivers geïnstalleerd? Check vooral apparaatbeheer ook even op niet-geïnstalleerde apparaten en apparaten die problemen aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet het belangrijkste onderdeel te vermelden: de harde schijf.

Voor een gevoel van snelheid boeit het echt geen zal welke CPU of GPU er in zit. Als de harde schijf traag is is het systeem niet vooruit te branden.

/me bezit hardware 3x zo traag als die van jou, maar toch is mijn computer 9 van de 10 keer sneller ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:47:
Je vergeet het belangrijkste onderdeel te vermelden: de harde schijf.
Inderdaad, ik wou dat net vragen.

Is het een hardeschijf uit de oude computer? En wat voor merk en type is het?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1. Lees met een tooltje uit op welke snelheid je processor draait.
2. Benchmark je hardeschijf.
3. Controlleer welke rommel je in je OS mee start.
4. Controlleer of alle hardware van de nodige drivers is voorzien.
5. Controlleer welke services resources gebruiken bij het draaien van de applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was een nieuwe harde schijf. 500GB Satall. Hoe kan ik overigens mijn hardwaredrivers updaten? Als ik probeer die van m'n processor te updaten, loop ik gelijk alvast. (A)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:40

Garyu

WW

Wat bedoel je met "blijven hangen" - haperen, meerdere seconden stilstaan, meerdere minuten stilstaan, computer opnieuw moeten opstarten?

Klinkt als een hardware probleem.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 21:16

fynrd1

Fooled by Randomness

of staat die op besparingsplan?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Misschien met memtest je intern geheugen controleren. Zou ook misschien voor problemen kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaat hij langzamer, dat is iets anders dan tijdelijk vaststaan.
Sj44k13 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:25:
Misschien met memtest je intern geheugen controleren. Zou ook misschien voor problemen kunnen zorgen.
als dat het probleem is krijg je direct een bluescreen. Geen vertragingen.

Een stilstaande pc heeft echt 9 van de 10 keer te maken met een tekort aan ram (hdd trashing) of een trage harde schijf in het algemeen. Ga maar kijken, altijd als hij traag gaat knippert het hdd ledje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceekah
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 17:13
Hoe kan ik overigens mijn hardwaredrivers updaten? Als ik probeer die van m'n processor te updaten, loop ik gelijk alvast. (A)
Je loopt vast bij de processor omdat er geen drivers voor de processor bestaan.
Verder zijn up-to-date videokaart drivers belangrijk, deze zou ik updaten als ik jou was(al hoewel ik denk dat niet het probleem is).

Wat ik jou verder kan aanraden is een 64-bit Windows 7 ergens vandaan te halen.
Zelf heb ik ook getest hoe WoW loopt op windows vista en 7 na een tijdje het OS te gebruiken.
Met Windows 7 loopt het na een aantal maanden toch echt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een processor heeft wel degelijk drivers. Maar als je die moet updaten doe je echt iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceekah
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:36:
Een processor heeft wel degelijk drivers. Maar als je die moet updaten doe je echt iets fout.
Chipset drivers zijn CPU drivers? Zo niet, uitleg aub?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

ik denk dat hij met drivers voor de processor de chipset-drivers bedoelt. Daarmee heb je het consumenten-deel in ieder geval te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

ceekah schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:39:
[...]

Chipset drivers zijn CPU drivers? Zo niet, uitleg aub?:)
De CPU heeft ook interne drivers om zijn eigen cache aan te kunnen spreken bijvoorbeeld. Maar daar ga je als consument niet mee zitten kloten.

De chipset omvat een heel scala aan controllers, denk aan alle IO interfaces, PCI, RAM, etc, alle drivers zitten samen in één package. Dit is ook de meest logische plek waar eventueel problemen zouden kunnen optreden, als het niet aan de hardware zelf ligt.

Of het geheugen zit op een complete foute timing waardoor processor en geheugen ruzie gaan zitten maken en er heel veel tijd verloren gaat met wachten, maar dat lijkt me niet een dergelijk prestatieverschil te verantwoorden.

Edit:
Wat bedoel je precies met
Mijn Windows Vista heb ik geïnstalleerd via een cd-rom van mijn vorige computer.
Is dat een verse installatie van de originele CD, of wat is dat voor een CD van de vorige computer?

[ Voor 39% gewijzigd door Garyu op 28-12-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Laatst online: 16-10 12:53
Ik zou beginnen met het eraf gooien van het impopulairste besturingssysteem ever made, en inderdaad zoals eerder gezegd, Windows 7 64bit installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Jesserr schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:44:
impopulairste besturingssysteem ever made
offtopic:
Windows ME anyone? :+

[ Voor 21% gewijzigd door Martin op 28-12-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 19:47
Jesserr schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:44:
Ik zou beginnen met het eraf gooien van het impopulairste besturingssysteem ever made, en inderdaad zoals eerder gezegd, Windows 7 64bit installeren.
Dat is wel heel ver gezocht :P Vista impopulair....oke
Nee, het is waarschijnlijk een trage/volle hardeschijf die het niet meer aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:35:
[...]

Dan gaat hij langzamer, dat is iets anders dan tijdelijk vaststaan.

[...]

als dat het probleem is krijg je direct een bluescreen. Geen vertragingen.

Een stilstaande pc heeft echt 9 van de 10 keer te maken met een tekort aan ram (hdd trashing) of een trage harde schijf in het algemeen. Ga maar kijken, altijd als hij traag gaat knippert het hdd ledje.
Mijn laptop, i3 23xxm kan zich tot 30% van zijn kunnen terug klokken ik vind hem dan wel echt te langzaam hoor ;) En TS heeft het over een 500gb sataII schijf, staat natuurlijk nergens garant voor maar is wel op zijn minst een modale en moderne schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Laatst online: 16-10 12:53
Als het al vanaf het allereerste gebruik is, waarom dan niet een windows install fail? (ok zelfde te zeggen over hardware fail). Maar dit is dan best makkelijk te testen door even gauw een reinstall te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesserr op 28-12-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom moet ik in dit soort topic nou altijd na 10+ posts toch de eerste nog zijn die naar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter linkt :?

@TS: leesvoer dus B) Succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 28-12-2011 19:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:15:
[...]

Mijn laptop, i3 23xxm kan zich tot 30% van zijn kunnen terug klokken ik vind hem dan wel echt te langzaam hoor ;) En TS heeft het over een 500gb sataII schijf, staat natuurlijk nergens garant voor maar is wel op zijn minst een modale en moderne schijf.
Ik heb het nog even getest. Maar het verschil tussen 2.4ghz en 800mhz merk ik op mijn bak nauwelijks tijdens normale werkzaamheden. Beetje browsen, word, powerpoint, een IDE op de achtergrond.

De enige reden dat ik hem niet standaard op 800 heb staan, is dat hij op 2.13ghz zuiniger is. Ja je hoort het goed, zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:21:
[...]

Ik heb het nog even getest. Maar het verschil tussen 2.4ghz en 800mhz merk ik op mijn bak nauwelijks tijdens normale werkzaamheden. Beetje browsen, word, powerpoint, een IDE op de achtergrond.

De enige reden dat ik hem niet standaard op 800 heb staan, is dat hij op 2.13ghz zuiniger is. Ja je hoort het goed, zuiniger.
hmm het zal wel aan mijn beestje liggen dan, ik vind hem dan echt irritant langzaam. Die chipjes zijn sowieso heel zuinig toch? Met intensief gebruik zit ik alsnog met een accu van 2,5 tot 3uur :)

[ Voor 9% gewijzigd door fynrd1 op 28-12-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle scheelt het bijna niets inderdaad. Maar elke miliwatt is meegenomen :P

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:20:
Wat bedoel je met "blijven hangen" - haperen, meerdere seconden stilstaan, meerdere minuten stilstaan, computer opnieuw moeten opstarten?
Met 'hangen' bedoel ik dat ie gewoon vijf seconden of zo eventjes niks doet en daarna wel weer doorgaat. Alleen als dit drie keer per minuut gebeurt, wordt het een beetje irritant :P.

Ik heb al eerder het advies gekregen om Windows 7 64-bit te installeren, dus daar ga ik maar eens wat beter naar kijken.
Bedankt voor het leesvoer overigens :).
Is dat een verse installatie van de originele CD, of wat is dat voor een CD van de vorige computer?
Het is een (legale) installatie-cd voor Windows Vista die ik bij m'n vorige computer had gekregen. Deze heb ik hergebruikt op m'n huidige eerst nog schone pc...
En toch is het gek. M'n vorige pc had dus ook Vista er op staan, had mindere hardware maar had niet de problemen die ik op deze (eigenlijk betere) pc heb.

Alsnog bedankt voor jullie tips. Ik laat weten hoe het me vergaan is!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je (korte) freezes krijgt en daarna weer door kan gaan zit er een driver te bokken die voor een zgn. Deadlock zorgt - twee sets instructies die op elkaar zitten te wachten.

Dat kun je met wat debug tips vaak wel achterhalen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1