Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een laptop (HP Pavilion g6-1180sd ) gekregen waarvan de hardeschijf (wd5000bpvt) kapot is. Bij het opstarten kreeg ik een foutmelding, dus ff een linux live cd gebruikt en voila opstarten werkt. Wonder boven wonder had ik ook nog toegang tot de schijf. Dus ik dacht laat ik eens proberen om de hele laptop naar de fabrieksinstellingen terug te zetten dmv hp recovery. Dit lukte, maar bij elke klik die ik vervolgens deed moest ik 5 min wachten tot er wat gebeurde. Kortom harde schijf moet wel echt vervangen worden. Nadeel ik heb geen hp herstelschijven. Ik heb nog een andere iets kleinere harde schijf (mk1637gsx ) liggen die ik erin wilde zetten.

De vraag is nu hoe krijg ik het OS van de kapotte harde schijf op de andere schijf? Ik zou niet weten waar de HP recovery bestanden worden opgeslagen. Ik zou de harde schijf natuurlijk kunnen klonen,maar ik denk niet dat dit ideaal is aangezien ik niet weet welke bestanden wel en niet beschadigd zijn.

Het meest ideale zou natuurlijk zijn om mbv de key achterop de laptop een schone installatie te doen van Windows 7 Home Premium, maar helaas heb ik daar geen dvd van.

Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Vaak hebben laptops een hidden partitie waar een image staat van de windows install. Kijk even of er bij jou ook zo'n hidden partitie aanwezig is.

Klonen geef ik weinig kans. Je geeft zelf al aan dat de schijf kuurtjes heeft bij lees/schrijfactie's. Ik kan me voorstellen dat bij een kloon actie de lees actie's van de schrijf teveel worden en de schijf het begeeft. Je kan het natuurlijk altijd proberen maar ik zou wel eerst een backup maken van de belangrijke bestanden. ;)

Bij de fabrikant zelf kan je de dvd/cd van Windows vaak nabestellen. Kost wel wat (laatst 70 euro voor neergeteld) maar dan heb je wel de originele dvd.

Vroegah had je voor XP een tooltje waarmee je de key kon uitlezen. Maar de naam daarvan ben ik helaas vergeten. Ook weet ik niet of deze voor Win7 geschikt is. Daar zou je even op moeten googlen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Je mag de key die achterop staat zonder problemen gebruiken met een Windows 7 dvd die van het internet geplukt is. Dat tooltje om de key uit te lezen is nutteloos omdat :

1) De key staat al op de achterkant van de laptop
2) Het een OEM key is die je zal terugvinden en je niet opnieuw zal kunnen gebruiken.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Ik heb een HP laptop waar W7 premium OEM op stond. Na de HD te hebben leeggemaakt en opnieuw gepartitioneerd heb ik er W7 Premium opgezet maar de key die achterop het apparaat staat wordt niet geaccepteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door SunnyD op 28-12-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SunnyD schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:22:
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Ik heb een HP laptop waar W7 premium OEM op stond. Na de HD te hebben leeggemaakt en opnieuw gepartitioneerd heb ik er W7 Premium opgezet maar de key die achterop het apparaat staat wordt niet geaccepteerd.
Hoogst waarschijnlijk heb je dan een verkeerde Windows 7 DVD gebruikt, je zult de juiste versie (Pro/Home/Ultimate etc) en een oem moeten gebuiken. Je kunt dus niet een willekeurige gedownloade DVD gebruiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ach, ik heb gisteren een willekeurige Vista SP2 van internet afgetrokken, en deze wilde gewoon netjes activeren op een Asus-laptop. Zelfde gedaan met een Asus-lapten & W7 HomePremium, waarvan de iso van Technet afkwam.

Online activatie van de W7 lukte niet, maar telefonisch werd deze gewoon geaccepteerd. De Vista gaf geen enkel probleem.

En anders googlen naar 'xrm-ms', zijn er voldoende manieren om van een winkel-dvd een OEM-versie te maken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door SlinkingAnt op 28-12-2011 13:49 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:44:
Vaak hebben laptops een hidden partitie waar een image staat van de windows install. Kijk even of er bij jou ook zo'n hidden partitie aanwezig is.
Ik dacht idd zon hidden partitie te hebben gevonden genaamd HP_TOOLS. Is ook maar 100 mb of zo. Helaas werkt het niet wanneer ik op de 'nieuwe' schijf deze partitie aanmaak. Op de een of andere manier moet er dus nog een andere locatie zijn. Ik verwacht dat HP dus linkt vanaf die partitie naar de systeempartitie. Het veiligste is dus om ff op zoek te gaan naar een Home Premium iso en mbv de drivers die op de hp site staan verder te knutselen. Je weet alleen nooit of het ook een schone iso is :'(

Hersteldvd kopen is btw idd €40,-, maar waarschijnlijk ga ik hem toch doorverkopen dus wil ik zo weinig mogelijk investeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
skelleniels schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:47:
Je mag de key die achterop staat zonder problemen gebruiken met een Windows 7 dvd die van het internet geplukt is. Dat tooltje om de key uit te lezen is nutteloos omdat :

1) De key staat al op de achterkant van de laptop
2) Het een OEM key is die je zal terugvinden en je niet opnieuw zal kunnen gebruiken.
Shit... verkeerd gelezen... dacht juist dat de key NIET meer aanwezig was... :>

OEM maakt trouwens niet uit. Tis immers dezelfde laptop die gebruikt word (toch? )

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Ik heb in het verleden wel eens een hdd gecloned die niet helemaal fris meer was. Als de hdd nog niet te ver heen is kun je hem proberen te clonen met bijv. Ghost met de optie om leesfouten over te slaan. In mijn geval ging dat goed :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:44:

Vroegah had je voor XP een tooltje waarmee je de key kon uitlezen. Maar de naam daarvan ben ik helaas vergeten. Ook weet ik niet of deze voor Win7 geschikt is. Daar zou je even op moeten googlen.
Magic jelly bean key finder toevallig? Je moet dit dan wel op de windows machine draaien waar je de key van wil weten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
M2M schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:29:
[...]

Magic jelly bean key finder toevallig? Je moet dit dan wel op de windows machine draaien waar je de key van wil weten.
Klopt, mnaar dat is geloof ik ook de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top! Bedankt voor alle tips.

Het klonen van de schijf was eigenlijk niet mogelijk omdat ik de schijf alleen kon benaderen via de Linux live cd. Helaas weet ik ook niet precies waar de hp recovery bestanden staan en kon die dus niet kopiëren. Kon alleen 2 verborgen partities vinden die bij elkaar 100 mb waren. Lijkt me stug dat Windows zo erg gecomprimeerd is dat ie daar inpast. Iig ze kopiëren naar de werkende schijf werkte niet. Er zal wel verwezen worden naar de systeem partitie waar de ergens staan.

Uiteindelijk stonden ineens de installatiebestanden van windows 7 op een usb stick. Deze gebruikt icm de key achterop de laptop en alles doet het nu weer. Het rammelt nog wel iets maar dat is denk ik de degelijkheid van de hp laptop.

Een andere optie (zit ik me nu te bedenken) zou misschien nog geweest zijn om de hp recovery van de oude schijf proberen te draaien en als ie draait deze te installeren op een externe schijf om deze vervolgens te klonen en op de werkende schijf te zetten. Met clonezilla oid.

De volgende eigenaar mag zie hier druk mee maken of gewoon de hersteldvd kopen voor € 40,- :)
Pagina: 1