Firefox hakkelt bij lange uptime

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoi :)

Dit probleem speelt al heel, heel lang (al zeker sinds versie 3.x), maar het lijkt recentelijk veel erger te worden.

Als Firefox lang open staat dan begint de browser op een gegeven moment te hakkelen. Bijvoorbeeld, tijdens het scrollen op een site blijft hij plotseling 1-2 seconden hangen en scrollt dan verder, of tijdens het typen van een bericht op een forum verschijnt er plotseling 1-2 seconden geen tekst; en dan verschijnt de halve zin in één keer. Hoe meer tabs en vensters er open staan, hoe erger dit probleem wordt en hoe sneller het optreedt. Het geheugengebruik wordt ook steeds hoger en hoger. Het lijkt alsof Firefox nog steeds last heeft van één of meer geheugenlekken... dat lijkt een probleem te zijn dat al jaren speelt als ik zo op fora rondlees.

Bij versie 9, die pas is gereleased, heb ik de hele browser geherinstalleerd en een profiel vanaf scratch aangemaakt, maar dit helpt niet.

Als ik Firefox compleet afsluit en opnieuw opstart, dan is het probleem opgelost.... voor even. Andere browsers die ik gebruik om sites te testen (IE 9, Chrome, Safari, allemaal laatste versie) hebben geen last van dit probleem. Onder Firefox heb ik de volgende extensies geïnstalleerd.

Adblock Plus
Exif Viewer
FireSizer (resize van venster naar vooringestelde maten)
Iconic Firefox menu (niet in gebruik bij andere browsers)
IE-Tab 2
NoSquint
WebDeveloper Toolbar

De andere browsers hebben zoveel mogelijk dezelfde, of vergelijkbare extensies geïnstalleerd. Het probleem treedt overigens ook op zonder extensies, maar dan duurt het langer voor het begint.

Heeft iemand enig idee hoe ik van dit probleem af kan komen? Want ik sta heel langzaamaan op het punt om Firefox tot testbrowser te degraderen (na heel veel jaren) en over te stappen op Chrome als primaire browser.

[ Voor 12% gewijzigd door Katsunami op 28-12-2011 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Om maar nog even te reageren op je topic :)

FF heeft nog steeds last van geheugenlekken, ondanks dat het geheugenbeheer een heel stuk beter is geworden. Maar kijk maar even hoeveel geheugen FF op het moment van hakkelen gebruikt... Ik zit gemiddeld op 300-600MB met aardig wat tabs open. Na een paar weken (ik doe m'n laptop eigenlijk alleen op standby), zit ik op 1.5-1.6GB.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
heb iets vergelijkbaars gehad vanaf een update in september oid;
focusverkrijgen, en onmouseover duurde ook lang

de realplayer browser record plugin eruit gegooid, en bij afsluiten alle tabs eruit gooien loste het op.

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 17-01-2012 17:22 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het probleem is echter dat het geheugen verhaal niets te maken heeft met hoe soepel Firefox aanvoelt. De geheugenverbeteringen doen dan ook vrijwel niets op dat vlak wat voor Mozilla de reden is om een nieuw project te starten die zich alleen maar richt op het "snappy" zijn van de browser. Dat project heet dan ook Snappy. Het is pas vrij recent gestart waardoor we in Fx10 en Fx11 nog niks terug zullen zien. Pas vanaf Fx12 is er het e.e.a. terug te vinden.

AdBlock Plus is overigens 1 van de extensions die nogal wat problemen met geheugenbeheer hebben. Het kan zijn dat deze extensie alleen al verantwoordelijk is voor het e.e.a. Aangezien Firefox keurig netjes je sessie opslaat bij het afsluiten en je de mogelijkheid geeft om 'm weer te restoren wanneer je 'm weer start heb ik er voor gekozen om gewoon de browser te herstarten. Het draaien van de nieuwe Fx10 (die nu nog in het beta kanaal zit) helpt ook, deze is weer wat fijner in gebruik dan Fx9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben ondertussen echter al overgestapt op Chrome. Als Adblock onder Firefox problemen oplevert, dan doet het dat zo te zien niet onder Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In je address-bar: about:memory ?

Ik had ook last van een browser die langzaam maar zeker steeds langzamer ging werken, meer geheugen innam etc. Wat bleek; ik had een site openstaan die allerlei wazige scripts uitvoerde voor push-meuk en die vrat gewoon 70% van het totaal geheugen van FireFox.

Tabje met site gesloten (week of 3 geleden); sindsdien geen greintje pijn meer gehad :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Katsunami schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:10:
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben ondertussen echter al overgestapt op Chrome. Als Adblock onder Firefox problemen oplevert, dan doet het dat zo te zien niet onder Chrome.
Dat komt omdat het een hele andere manier van werken heeft. In Firefox kan het direct ingrijpen maar bij Chrome kan dat niet. Gevolg is dat ABP alleen maar de advertenties onzichtbaar maakt, het is niet meer dan een hand voor je ogen. Bij Firefox worden de onderdelen daadwerkelijk weggehaald wat een stuk verder gaat. Overigens is het geheugengebruik van Chrome ietwat hoger dan van Firefox dus of het nou een echte oplossing is...
Pagina: 1